Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Eventuele nieuwe accu lader

Eventuele nieuwe accu lader 13 sept 2015 18:52 #661258

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eventuele nieuwe accu lader 13 sept 2015 19:57 #661311

Mijn voorkeur gaat sterk uit naar Victron.
Binnen mijn blikveld zijn daar nooit problemen mee, robuuste spullen.

Sterling zie ik nog al eens storing bij. Teveel kwetsbare dingetjes erin die nogal gevoelig zijn.
Het ziet er wel prachtig uit, maar daar koop je het niet voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eventuele nieuwe accu lader 13 sept 2015 20:18 #661333

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5704
tja ik heb voor 440 ah aan accu,s aan boord en een 5 amp lader van ctec, bevalt prima .
als ik aan walstroom lig en dat is niet vaak dan kan ie het prima in een nachtje bijbenen.
accuweb.nl/acculaders/ctek-acc...et-temperatuursenso/
"We're at one hundred seconds to midnight on the doomsday clock. This is the closest the Human Race has ever been .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eventuele nieuwe accu lader 13 sept 2015 20:57 #661365

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
Saeftinghe schreef :
Mijn voorkeur gaat sterk uit naar Victron.
Binnen mijn blikveld zijn daar nooit problemen mee, robuuste spullen.

Agreed. De enige keer dat ik iets had met een Victron apparaat mocht ik hem na een e-mail langsbrengen in Almere en een paar dagen later weer gerepareerd ophalen: kostenloos. En dat was een oude 15A acculader die al in mijn schip zat toen ik dat kocht en waar ik geen factuur meer van had. Top service, daar snappen ze hoe klantenbinding werkt. In de jaren daarna een hoop nieuwe spullen aangeschaft en je raad het al: allemaal Victron.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eventuele nieuwe accu lader 14 sept 2015 07:07 #661455

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6023
Ctek! Relatief goedkoop en lekker compact. Als je een Ferrari of Porsche koopt krijg je er een Ctek bij om je batteijen op peil te houden in de winter.
Ik heb zelf de MX7.0 i.c.m. 160ah AGM

B100 ,Als je de boel voor helft leeg is duurt het bijna twee volle dagen en geen 1 nachtje ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eventuele nieuwe accu lader 14 sept 2015 07:18 #661460

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
B100
bij de info van jou cteck acculader staat duidlijk vermeld:

MXS5.0T nieuw model met temperatuursensor.
Geschikt voor accu capaciteit 1,2 - 110AH

Accu laden met een te lichte lader gaat wel, maar is niet optimaal.

Je zit met je 440 Ah 4 keer hoger dan je later in principe aankan. Dat zal resulteren in niet optimaal opladen van je accu's. Een beetje meer AH als je lader aankan zou ik nog geen probleem vinden maar 4 keer meer ? ? ? !
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eventuele nieuwe accu lader 14 sept 2015 08:27 #661486

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
nardus schreef :
Ctek! Relatief goedkoop en lekker compact. Als je een Ferrari of Porsche koopt krijg je er een Ctek bij om je batteijen op peil te houden in de winter.
Met diezelfde denkwijze: als je een superyacht van tientallen miljoenen koopt zit daar meestal Mastervolt en soms Victron spul in :lol:
Laatst bewerkt: 14 sept 2015 08:29 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eventuele nieuwe accu lader 14 sept 2015 08:34 #661490

Tony2920 schreef :
B100
bij de info van jou cteck acculader staat duidlijk vermeld:

MXS5.0T nieuw model met temperatuursensor.
Geschikt voor accu capaciteit 1,2 - 110AH

Accu laden met een te lichte lader gaat wel, maar is niet optimaal.

Je zit met je 440 Ah 4 keer hoger dan je later in principe aankan. Dat zal resulteren in niet optimaal opladen van je accu's. Een beetje meer AH als je lader aankan zou ik nog geen probleem vinden maar 4 keer meer ? ? ? !

Maakt dat verschil, behalve dat het wat langer duurt? Meeste zonnepanelen laden toch ook maar met een klein aantal amperes?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eventuele nieuwe accu lader 14 sept 2015 08:36 #661491

Philip schreef :
nardus schreef :
Ctek! Relatief goedkoop en lekker compact. Als je een Ferrari of Porsche koopt krijg je er een Ctek bij om je batteijen op peil te houden in de winter.
Met diezelfde denkwijze: als je een superyacht van tientallen miljoenen koopt zit daar meestal Mastervolt en soms Victron spul in :lol:

Helemaal correct...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eventuele nieuwe accu lader 14 sept 2015 10:17 #661532

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Evaluationcopy schreef :
Tony2920 schreef :
B100
bij de info van jou cteck acculader staat duidlijk vermeld:

MXS5.0T nieuw model met temperatuursensor.
Geschikt voor accu capaciteit 1,2 - 110AH

Accu laden met een te lichte lader gaat wel, maar is niet optimaal.

Je zit met je 440 Ah 4 keer hoger dan je later in principe aankan. Dat zal resulteren in niet optimaal opladen van je accu's. Een beetje meer AH als je lader aankan zou ik nog geen probleem vinden maar 4 keer meer ? ? ? !

Maakt dat verschil, behalve dat het wat langer duurt? Meeste zonnepanelen laden toch ook maar met een klein aantal amperes?

Ik weet niet alles, maar ik kan op het net redelijk wat informatie vinden.
Niet alles geloven wat er staat, want soms heeft de site belangen om je iets te verkopen bvb.
Maar met een portie gezond verstand kom je een heel eind. En als het niet klopt kan je op het forum altijd nog een tweede of derde mening horen.
alles over accu's

Uit de bovenstaande link het deel geplukt over het laden met te kleine laadstroom:

Wat gebeurt er bij een te kleine laadstroom?

Als maar lang genoeg geladen wordt dan krijg je met iedere laadstroom de accu wel
vol, zo wordt over het algemeen gedacht.
Maar helaas kan een accu beschadigd worden bij een te kleine laadstroom.
Een korte uitleg: door de zwaartekracht zal het vrijkomende zware zuur (tijdens het laden) onderin de accu blijven. Als de laadstroom groot genoeg is, zal een voldoende gassing
in de accu ontstaan. Hierdoor ontstaat een goede zuurmenging in de accu,
waardoor het soortelijk gewicht van het accuzuur boven‐ en onderin de accu nagenoeg gelijk is. Dit vergroot de levensduur van de accu aanzienlijk.
Neem daarom altijd een lader met een laadstroom van
tenminste 8% van de nominale capaciteit van de accu.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eventuele nieuwe accu lader 14 sept 2015 15:03 #661791

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Tony2920 schreef :

Uit de bovenstaande link het deel geplukt over het laden met te kleine laadstroom:

Wat gebeurt er bij een te kleine laadstroom?

Als maar lang genoeg geladen wordt dan krijg je met iedere laadstroom de accu wel
vol, zo wordt over het algemeen gedacht.
Maar helaas kan een accu beschadigd worden bij een te kleine laadstroom.
Een korte uitleg: door de zwaartekracht zal het vrijkomende zware zuur (tijdens het laden) onderin de accu blijven. Als de laadstroom groot genoeg is, zal een voldoende gassing
in de accu ontstaan. Hierdoor ontstaat een goede zuurmenging in de accu,
waardoor het soortelijk gewicht van het accuzuur boven‐ en onderin de accu nagenoeg gelijk is. Dit vergroot de levensduur van de accu aanzienlijk.
Neem daarom altijd een lader met een laadstroom van
tenminste 8% van de nominale capaciteit van de accu.

Bovenstaande geldt alleen voor loodzwavelzuur accu's! Hoe langer het laden duurt, des te langer is er loodsulfaat op de platen aanwezig. Dit levert sulfatering van de accu op en een kortere levensduur.
'gassing' van een loodzwavelzuur accu zorgt voor 'zwammig' loodoxide op de plus plaat en 'zwammig' lood op de min plaat en dat betekent weer een kortere levensduur, kortom je wordt door de hond of de kat gebeten... Kies maar.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eventuele nieuwe accu lader 14 sept 2015 16:14 #661835

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Peper schreef :
Tony2920 schreef :

Uit de bovenstaande link het deel geplukt over het laden met te kleine laadstroom:

Wat gebeurt er bij een te kleine laadstroom?

Als maar lang genoeg geladen wordt dan krijg je met iedere laadstroom de accu wel
vol, zo wordt over het algemeen gedacht.
Maar helaas kan een accu beschadigd worden bij een te kleine laadstroom.
Een korte uitleg: door de zwaartekracht zal het vrijkomende zware zuur (tijdens het laden) onderin de accu blijven. Als de laadstroom groot genoeg is, zal een voldoende gassing
in de accu ontstaan. Hierdoor ontstaat een goede zuurmenging in de accu,
waardoor het soortelijk gewicht van het accuzuur boven‐ en onderin de accu nagenoeg gelijk is. Dit vergroot de levensduur van de accu aanzienlijk.
Neem daarom altijd een lader met een laadstroom van
tenminste 8% van de nominale capaciteit van de accu.

Bovenstaande geldt alleen voor loodzwavelzuur accu's! Hoe langer het laden duurt, des te langer is er loodsulfaat op de platen aanwezig. Dit levert sulfatering van de accu op en een kortere levensduur.
'gassing' van een loodzwavelzuur accu zorgt voor 'zwammig' loodoxide op de plus plaat en 'zwammig' lood op de min plaat en dat betekent weer een kortere levensduur, kortom je wordt door de hond of de kat gebeten... Kies maar.
Groeten, Peper.

Maar in hoeverre is het advies om een acculader te nemen met een laadstroom van ten minste 8% van de accucapaciteit dan verkeerd ? Ikzelf neem meestal 10% maar dan met een ruimere marge.
Het ging er hier o.a. ook over dat het laden met een lage stroomsterkte niet optimaal is.
Zoals bij B100 voor een accucapaciteit van 440 Ah een lader die 5A laadstroom kan leveren is mijns inziens veel te weinig.
Laders die 40A kunnen leveren zijn dan weer 5 keer duurder als de lader van 5A. :sick:
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eventuele nieuwe accu lader 14 sept 2015 17:09 #661892

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Ik zou voor de kleine, druppellader kiezen.
De korte uitleg over het gassen gaat alleen op bij natte accu's. Gel accu's moet je echt niet laten gassen en van zuurmenging is dan al helemaal geen sprake, want dat zit in de gel en zal niet echt mengen. De levensduur van gel accu's geldt als langer dan die van natte accu's en het lijkt erop dat zuurmenging helemaal niet goed is voor de levensduur want gel accu's mengen niet en leven langer.

Het verhaal over de zuurmenging... ik geloof er geen gat van en het spreekt zichzelf ook tegen. Het gaat er van uit dat het zware zuur onderin ontstaat. Wie zegt dat? Net alsof er bovenin niet wordt geladen. En zou dan bovenin wel zwaar zuur ontstaan, dan zou dat naar beneden zakken en zich dus mengen...

Ik vind het mengverhaal erg onwetenschappelijk en het rammelt aan alle kanten. Dus gewoon een klein ladertje.
Misschien kan er een pulserende laadstroom met een frequentie van 36,5MHz worden gebruikt. Dit is namelijk de rotatie frequentie van de kern van het zwavelatoom. Bij die frequentie desulfateert de accu dan meteen doordat de kern mee trilt met de laadstroom...
Dit laatste komt uit een artikel over ontsulfateren van loodzwavelzuur accu's, ook zonder een duidelijke wetenschappelijke onderbouwing. Varkens kunnen vliegen en Elvis is niet dood... Geloof ik ook niet.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eventuele nieuwe accu lader 14 sept 2015 17:29 #661911

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5704
ik heb gel-accu,s aan boord waar ook nog een zonnepaneel op aangesloten is.
over het algemeen trek ik mn accu,s nooit ver leeg ondanks dat er vanalles op draaid.
overigens zijn de ctec laders instelbaar voor diverse soorten accu,s en heeft ook een aantal andere opties, bijv, regenereren, druppelladen en accutesten.
wij gebruiken deze ctec laders ook in de werkplaats.
"We're at one hundred seconds to midnight on the doomsday clock. This is the closest the Human Race has ever been .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eventuele nieuwe accu lader 14 sept 2015 17:32 #661915

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5704
Tony2920 schreef :
B100
bij de info van jou cteck acculader staat duidlijk vermeld:

MXS5.0T nieuw model met temperatuursensor.
Geschikt voor accu capaciteit 1,2 - 110AH

Accu laden met een te lichte lader gaat wel, maar is niet optimaal.

Je zit met je 440 Ah 4 keer hoger dan je later in principe aankan. Dat zal resulteren in niet optimaal opladen van je accu's. Een beetje meer AH als je lader aankan zou ik nog geen probleem vinden maar 4 keer meer ? ? ? !

dat weet die lader toch niet? :cheer:
"We're at one hundred seconds to midnight on the doomsday clock. This is the closest the Human Race has ever been .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eventuele nieuwe accu lader 14 sept 2015 17:35 #661921

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5704
ik kocht deze lader bij mn onderdelen leverancier voor de helft van de normale winkelwaarde omdat de doos weg was.

het ladertje werkt prima op mn accupack ,duurt misschien iets langer maar ach ik heb meestal de tijd wel als ik aan walstroom lig.
"We're at one hundred seconds to midnight on the doomsday clock. This is the closest the Human Race has ever been .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eventuele nieuwe accu lader 14 sept 2015 20:58 #662157

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
In hoeverre die lader geschikt is voor gel accu's en voor welke capaciteit van gel accu's kan ik geen antwoord op geven.
Maar in je had ook niet opgegeven dat die 440Ah gel accu's waren.
Ook dat je daarnaast ook nog een zonnepaneel aangesloten hebt was ook niet vermeld.
Het artikel waar ik naar verwees is al iets ouder, en misschien was het gebruik van gel accu's toen nog niet algemeen verspreid.

Blijft echter dat je uit een accu niet meer kunt halen dan wat je erin steekt, en dat je met een 5A lader wel heel lang moet laden om een 440 Ah accu op te laden, als die leeg is.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eventuele nieuwe accu lader 15 sept 2015 18:01 #662572

Een loodacu waar je 100Ah in stopt kun je gemiddeld ongeveer 65Ah weer uithalen.

Nieuwe accu´s wat beter, oude accu´s wat slechter en ook een beetje merk gebonden.

Die 35Ah verlies zit in de chemische omzetting/warmte ontwikkeling (2 keer).

Een zwaarwegende reden om vooral niet te krap vermogen neer te zetten.
Laatst bewerkt: 15 sept 2015 18:02 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eventuele nieuwe accu lader 15 sept 2015 20:43 #662687

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Saeftinghe schreef :
Een loodacu waar je 100Ah in stopt kun je gemiddeld ongeveer 65Ah weer uithalen.

Nieuwe accu´s wat beter, oude accu´s wat slechter en ook een beetje merk gebonden.

Die 35Ah verlies zit in de chemische omzetting/warmte ontwikkeling (2 keer).

Een zwaarwegende reden om vooral niet te krap vermogen neer te zetten.

Dan komt bij mij de vraag op, wanneer is het verstandiger om een generator te plaatsen.
En wanneer zullen we kunnen beschikken over betaalbare brandstof-cellen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eventuele nieuwe accu lader 15 sept 2015 22:09 #662739

Hangt van gebruiksvolume en soort generator af.

Een benzine generatortje wat je veel op kleinere scheepjes ziet is vaak minder dan 1KW en levert 230VAC, waarmee dan weer een accu walstroom lader gevoed wordt.
Zoiets zet geen zoden aan de dijk natuurlijk.
Vaak ook luchtgekoeld, zonder beveiligingen.
Wel voor een prettig aanschaf prijsje.

Een beetje forse 12/24 (vrachtwagen)generator direct aandrijven is al heel wat beter, zeker wanneer het een dieseltje is.

Uit mijn jeugd herinner ik me dat er "opsteek" motortjes waren.
Een waterpomp, generator, aandrijving van diverse machientjes gebeurde hiermee.
Je schoof het motortje op een as, een paar paspennen hielden het op de plaats en je dreef aan wat je nodig vond.
Ik heb ze al heel lang niet meer gezien, zouden ze nog bestaan?

Maar ik denk dat je behoorlijk wat vermogen af moet nemen wil een generator praktischer zijn. Zoiets als dagelijks elektrisch koken b.v.

Ik heb onlangs een 100Wp zonpaneeltje aangelegd waar eerst een 2Kw generator draaide.
De generator draait nu alleen wanneer meer dan 1200W gevraagd wordt.
Binnenkort komt daar een 2Kw Victron omvormer en dan kan de generator zwijgen.
Er staat 400Ah accu´s, die nu eerder te vol dan te leeg zijn.
Zelfde als bij mij aan boord.
Ik verwacht dat dat over een paar jaar de capaciteit verdubbeld moet worden.
Ik denk mijn 8 jaar oude scheepsaccu´s te ruilen voor de nieuwe daar.
Dan ben ik de komende 10 jaar onder de pannen en zijn mijn oude accu´s juist op wanneer er uitgebreidt gaat worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eventuele nieuwe accu lader 16 sept 2015 07:55 #662829

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Hoi Watersporters


Een altijd vast terug komend onderdeel is stroom "Energie" aan boord.

ik heb heel veel besproken in Dit Topic.

Interessant topic met uitleg over accu's , accu monitors en dacht ook acculaders.

Ik zou gewoon een Victron acculader kopen goede kwaliteit voor een redelijke prijs.


Veel plezier.


Lex
Laatst bewerkt: 16 sept 2015 08:16 door lex63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eventuele nieuwe accu lader 16 sept 2015 09:04 #662859

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Peper schreef :
Ik zou voor de kleine, druppellader kiezen.
De korte uitleg over het gassen gaat alleen op bij natte accu's. Gel accu's moet je echt niet laten gassen en van zuurmenging is dan al helemaal geen sprake, want dat zit in de gel en zal niet echt mengen. De levensduur van gel accu's geldt als langer dan die van natte accu's en het lijkt erop dat zuurmenging helemaal niet goed is voor de levensduur want gel accu's mengen niet en leven langer.

Het verhaal over de zuurmenging... ik geloof er geen gat van en het spreekt zichzelf ook tegen. Het gaat er van uit dat het zware zuur onderin ontstaat. Wie zegt dat? Net alsof er bovenin niet wordt geladen. En zou dan bovenin wel zwaar zuur ontstaan, dan zou dat naar beneden zakken en zich dus mengen...

Ik vind het mengverhaal erg onwetenschappelijk en het rammelt aan alle kanten.

Ik ben een beetje laat met reageren, maar wil toch even iets zeggen over wat hierboven staat.
De conclusie dat een goede zuurmenging niet van belang is "want gelaccu's mengen niet en leven langer" is eigenlijk gewoon omkeerbaar.
De kracht van een gelaccu is inderdaad dat water en zuur niet kunnen ontmengen omdat beiden in een gel gebonden zijn. Dat is vanaf het moment van fabricage het geval.
Aan de hand van de gelaccu kan dus evengoed beweerd worden dat een goede menging van van zuur en water dus van groot belang is, want "de levensduur van gelaccu's geldt als langer". Dat zou erop kunnen wijzen dat bij ordinaire loodzuuraccu's er wel eens wat schort aan die menging.

Ik wijs even op het volgende: de klassieke meetmethode met de zuurweger onttrekt accuvloeistof van boven de platen. Als dat mengsel lichter is dan optimaal, waar duidt dan op? Naar mijn idee dat de zwaardere bestanddelen onderin zitten en dat het percentage water bovenin groter is dan het zou moeten zijn. Stratificatie, dus. Zuur is ook zwaarder dan water. Hoe moeilijk kan het zijn?

Daarbij komt dat er zonnepaneelregelaars zijn die, na lang als 'onderhoudslader'te hebben gefunctioneerd, de accu toch even laten gassen om de menging, die kennelijk met onderhoudsladen onvoldoende in stand blijft, weer even te optimaliseren. Zijn die fabrikanten dan gevoelig voor onwetenschappelijke mythes?

Het verhaal over de stratificering van accuzuur is zó wijdverbreid in allerlei teksten op internet, dat ik toch geneigd ben er waarde aan te hechten. Het is belangrijk een klassieke loodaccu af en toe even te laten gassen. Zelfs Mastervolt vindt dat.

Jouw bewijsvoering dat het geen bestaand fenomeen is, vind ik in ieder geval niet erg sluitend.

Wat betreft de capaciteit van het gezochte ladertje: ik denk dat die ctek-ladertjes met minder dan 1 A laadcapaciteit, in combinatie met flinke accu's, echt bedoeld zijn als onderhoudsladers. Dus voor het op spanning brengen en houden van accu's die nog pakweg 80% procent van hun capaciteit over hebben. Het laden van een volledig ontladen accu van bijvoorbeeld 200 ah duurt met zo'n ladertje veel te lang. De accu staat tientallen uren in ontladen tot semi-ontladen toestand, wat schade met zich meebrengt.
Laatst bewerkt: 16 sept 2015 09:24 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eventuele nieuwe accu lader 18 sept 2015 18:16 #664005

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
Dank voor jullie bijdragen. Eigenwijs en niet overtuigd van de genoemde argumenten, hoewel nog even mastervolt overwogen, heb ik voor de sterling uit mijn openings post gekozen. Prijsje opgevraagd bijn yachting wllimstad en m daar besteld.
Nog een paar vraagjes in een nieuw topic.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl