Toudai schreef :
ilCigno schreef :
Ik neem aan dat je 'klemspanning' bedoelt en niet 'laadspanning' . Hoe dan ook, 9,5V is te laag, de accu is overleden. Gewoon een nieuwe kopen. Wel even checken of je acculader nog wel in orde is misschien.
Ja idd klemspanning. Als ik wil checken of de acculader nog in orde is meet ik dat als deze is aangesloten op de accu?
Ja maar of dat nog verstandig is op een "overleden" accu ? ? ?
Je accu lader gaat proberen je accu op te laden, en daarbij gaat er stroom vloeien, als je geluk hebt gaat het goed, en gaan alle cellen van je accu laden, als je pech hebt liggen er 1 of 2 cellen in kortsluiting en komt er te veel spanning over de andere cellen staan.
Het is dus een beetje een loterij.
De spanning op de accuklemen zal tijdens het laden stijgen,
van de huidige zeer lage spanning waarschijnlijk redelijk snel ( 30 minuten ) naar een spanning van ongeveer 12V en dan langzamer en langzamer verder stijgen tot uiteindelijk 14,4V bereikt wordt, ( afhankelijk van de accucapaciteit zou dit 12 uur of langer kunnen duren. )
Dit als de accu nog in redelijke toestand is.
Als je tijdens het laden vreemde geluiden begint te horen, en of de temperatuur van de accu of van de lader erg hoog wordt stop je best onmiddellijk met laden.
Een accu die enige tijd ( dagen ) op 9,5 V heeft gestaan is meestal verloren.
Enige vragen:
Hoe zeker ben je van het apparaat waarmee je de spanning gemeten hebt ?
Is dat een multimeter, of een ingebouwde voltmeter ? digitaal of analoog, en wanneer heb je deze het laatst op goede werking gecontroleerd ?
Wat meet dit apparaat als je op de accuklemmen van de accu van je auto meet, we gaan er hierbij van uit dat deze in orde is. Dan hoort daar een spanning van 12,7V tot 14,4V te staan.
12,7V in rust ( 10 hr na de laatste rit ), 14,4V als de motor al enige tijd draait.