Toekomst schreef :
heeft iemand zo'n ding ? Hoe vaak is-ie uitgevallen ?
Het lijkt mij juist handig om altijd maar op één plek te hoeven kijken. Als je zeilt heb je de pagina met koers, diepte, snelheid op. Als je motort heb je de pagina met motor info op, enzovoort. Dan kun je mooi al die lelijke metertjes van het motorpaneel uit de kuip verwijderen.
Ik denk dat ik mag zeggen dat ik veel ervaring heb met MFD's, in dit geval op de KNRM reddingboten en patrouille schepen.
Om reden zoals Evoluationcopy al aangaf, wordt er geen motor informatie aangegeven. Alleen de werkelijke informatie die noodzakelijk is voor de navigatie wordt er op getoond. Zelfs voor de radar wordt geen overlay getoond. Radar overlay op een te klein scherm is zonder meer gevaarlijk voor de navigatie op snelle schepen. Onbewust is de navigator toch bezig met vergelijk tussen radarbeeld enkaartbeeld en dus niet met de navigatie. De stuurman kan wel direct de radar zien zonder de niet relevante info van de kaart.
Motor info is gewoon analoog en juist daardoor betrouwbaar gebleken.
Op de kaart staat natuurlijk wel diepte, op de radar niet. De diepte data uit een Airmar smart transducer wordt eerst getoond op een losse grafische klok, die voor iedereen zichtbaar is. en daarna pas door naar de plotter.
De Valentijn klasse is nu (bijna) NMEA-2000 of simnet, maar in de praktijk zijn het de luxe toestellen op de lijn die fouten maken. Plotters die geen radardome meer zien. Ook de toevoeging van wifi roeters en switches geven regelmatig problemen.
Firmware problemen, boot problemen etc.
Dit gaat allemaal over simrad en consorten.
De Furuno MFD's zijn na 2 jaar alleen maar grote ellende in de container beland en hebben handen vol geld gekost aan service, software en blauwe schermen, bagger gewoon.
Het grootste risico van een MFD is dat het lijkt op een tablet en er op de settings geen slot zit. daar hebben we al regelmatig problemen mee gehad, dat de bemanning lekker aan het klooien was en alle settings verdwenen waren en veranderd. tegenwoordig kan er op de Somrad's een password.
Good old NMEA183 is en blijft steengoed en betrouwbaar in mission-critical solutions.