Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: multifunctioneel display. Hebbeding of Overkill ?

multifunctioneel display. Hebbeding of Overkill ? 09 sept 2015 06:47 #659823

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 883
Kennen julie die multifunctionele displays (bijvoorbeeld de Vulcan van B&G of de a/c/e-series van Raymarine)? Dat lijkt me nou machtig mooi speelgoed om in mijn boot te schroeven. Kaartplotter, alle motor- en electrisch systeem info, koers, snelheid, stuurautomaat enz enz bij elkaar. Een soort nasi rames. Het hele zaakie bij elkaar op één bord.
Maar als ik dat zou doen, ben ik dan ook meteen klaar ? Of moet ik er dan toch weer een laptop met internetverbinding bij hebben om de windvoorspelling binnen te halen ? Is het overkill ? Ben je met de Triton (B&G) of de i70 (Raymarine) en een laptop niet beter af ?
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multifunctioneel display. Hebbeding of Overkill ? 09 sept 2015 06:50 #659824

Mooie single point of failure B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multifunctioneel display. Hebbeding of Overkill ? 09 sept 2015 06:53 #659825

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6518
Evaluationcopy schreef :
Mooie single point of failure B)

Maar hoe belangrijk is het? Is het een Achilles hiel of slechts een hebbedingetje.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multifunctioneel display. Hebbeding of Overkill ? 09 sept 2015 06:59 #659826

Als het ding uitvalt en je hebt geen toegang meer tot 'Kaartplotter, alle motor- en electrisch systeem info, koers, snelheid, stuurautomaat enz enz bij elkaar'... Als het een extraatje is naast al je bestaande systemen zal het geen kwaad kunnen. Ligt ook weer aan je vaargebied. Op de plas in het zicht van de haven is het geen drama.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multifunctioneel display. Hebbeding of Overkill ? 09 sept 2015 07:03 #659828

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Een mfd kan dat allemaal weergeven, en dat kan best wel eens fijn zijn. Maar niet zelden moet je daarvoor ook switchen tussen verschillende pagina's. En daar begint het geklooi. Telkens naar je plotter, knopjes, weer terug enz enz. Onrustig allemaal.

Daar komt bij dat de mfd die data aangeboden moet krijgen. Wind van de windgever, diepte van de diepte meter, motorgegevens van de sensoren op je blok enz enz. Al die spullen moeten compatibel zijn met je mfd, wil het werken. En: je moet ze maar hebben. Met een mfd ben je dus niet in 1 keer klaar.

Ik heb buiten 5 schermpjes, waarvan twee instelbaar op de data die ik wil zien op dat moment. Nog moet je keuzes maken, maar de belangrijkste data zijn er altijd. Wel zo rustig imo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multifunctioneel display. Hebbeding of Overkill ? 09 sept 2015 07:08 #659830

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1952
Ik zie het gewoon als een kaartplotter met wat extra ingangen.

Dat de fabrikant dat dan een MFD noemt moet ie zelf weten.

Dus net zo nuttig of onnuttig als een plotter voor mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multifunctioneel display. Hebbeding of Overkill ? 09 sept 2015 07:10 #659831

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
omdat het kan wil nog niet zeggen dat je het ook moet doen.

Net zoals met dual of triple watch van een marifoon, er ontstaan valkuilen die je achteraf bezien had kunnen voorkomen of waar je veel meer aandacht op moet richten omdat niet alleen belangrijke informatie wordt getoond. Je moet meer gegevens verwerken.

En als alle belangrijk geachte info wel permanent in beeld is moet je wel een behoorlijk groot scherm hebben wil het bruikbaar blijven.

Ik denk dat ik van alle mogelijkheden die mijn (deels inmiddels verouderde) boordsystemen heeft slechts 10% gebruik. Zoals de marifoon, DSC nog nooit gebruikt bijvoorbeeld.

Ik neig naar simpel en dat is vaak al gecompliceerd genoeg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multifunctioneel display. Hebbeding of Overkill ? 09 sept 2015 07:13 #659833

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Er zijn een hoop gegevens die je zou kunnen weergeven, maar welk nut heeft het ? Behalve zeil gerelateerde gegevens over wind e.d. kan ik niet echt geboeid blijven van toerental motor, temperatuur koelwater, accu spanning, oliedruk, enz. enz.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multifunctioneel display. Hebbeding of Overkill ? 09 sept 2015 07:25 #659834

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Wij hebben een C70 van Raymarine bij de stuurstand, maar kunnen niet alle door jou genoemde data weergeven. Dus hebben we aparte instrumenten voor LOG/SPEED/DIEPTE, WIND en AUTOPILOT.

Uitermate handig is de overlay. Rader en AIS in de kaart geplot. Ook gebruikt ik vaak getijde data, om te kijken wanneer het HW/LW is, en ook een animatie is heel handig.

Weerinfo kan ik er niet op ontvangen, heb ik ook zo geen behoefte aan tijdens het varen. Heb ik voor vertrek gedaan, en bij langere oversteken haal ik dat via sateliet telefoon en/of korte golf.

De motorinfo kan ik niet weergeven, maar op het motorpaneel zitten zat (analoge) meters. We proberen te zeilen en de motor uit te laten ;)

Wat hier gezegd wordt over single point of failure is natuurlijk flauwekul. Alles kan en gaat stuk, dus is het zaak om daar goed over na te denken. Papieren kaarten, pilots e.d. hebben we zat aan boord, en in de grabbag zit een hand GPS. Daarnaast heeft ieder mobiel een gps. Het hele systeem levert ook data via RS232/USB naar een laptop. Die laptop heeft ook nog een keer een eigen GPS muis, zodat hij ook autonoom kan werken.
Alleen de gevers en de stuurautomaat zijn echte single points of failure. Maar niet cruciaal.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 09 sept 2015 07:27 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multifunctioneel display. Hebbeding of Overkill ? 09 sept 2015 07:30 #659837

Hoe minder data en schermpjes waar je de hele dag op tuurt hoe beter. Diepte (om niet vast te lopen), koers (ik moet weten waar ik heen vaar) en snelheid (als hulpmiddel bij zeiltrim) zijn voor ons het belangrijkst. Ook de windsnelheidsmeter gaat meestal uit (krijg je ook een veel beter gevoel voor de wind van). Dat turen op die schermpjes maakt heel onrustig. Kijk naar de wolken, het water, wat de wind doet, kijk naar je zeilen, voel hoe de boot zich gedraagt, dat zijn de parameters waarop we willen varen. Ook het scherm van de grote kaartplotter gaat meestal uit. Als ik een boeitje zoek of m'n positie wil bepalen kijk ik snel op de smartphone in m'n binnenzak. Voor m'n werk staar ik ook al naar een scherm. Misschien ben ik gewoon schermpjesmoe :laugh: En de TV thuis gaat nog misschien maar een uurtje per week aan. Heerlijk.
Laatst bewerkt: 09 sept 2015 07:38 door Accountopverzoekverwijderd5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multifunctioneel display. Hebbeding of Overkill ? 09 sept 2015 08:58 #659864

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 883
heeft iemand zo'n ding ? Hoe vaak is-ie uitgevallen ?
Het lijkt mij juist handig om altijd maar op één plek te hoeven kijken. Als je zeilt heb je de pagina met koers, diepte, snelheid op. Als je motort heb je de pagina met motor info op, enzovoort. Dan kun je mooi al die lelijke metertjes van het motorpaneel uit de kuip verwijderen.
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multifunctioneel display. Hebbeding of Overkill ? 09 sept 2015 09:12 #659869

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Ik heb dit jaar een Raymarine E7 gekocht. Ik gebruik dat ding alleen maar als scherm van de radar. Voor de rest is het overkill, OpenCPN geeft meer overzicht en een groter scherm werkt nu eenmaal makkelijker, vooral ook in combinatie met AIS.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multifunctioneel display. Hebbeding of Overkill ? 09 sept 2015 09:22 #659872

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Toekomst schreef :
heeft iemand zo'n ding ?
Zie boven

Toekomst schreef :
Hoe vaak is-ie uitgevallen ?

De Raymarine C series hebben een vervelende fabrieksfout in zich, waardoor het display uitvalt, of rare kleuren geeft. Is bekend bij Raymarine, en die doen niet moeilijk met reparatie, ook buiten garantie.

Toekomst schreef :
Als je motort heb je de pagina met motor info op, enzovoort

Dus als je op de motor vaart heb je geen diepte, AIS of radar nodig?
Hint: ook als je op de motor vaart kan het mistig zijn ;)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multifunctioneel display. Hebbeding of Overkill ? 09 sept 2015 11:12 #659903

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 498
Ik had latest een huurboot met een MFD van B&G. Machtig mooi spul, en volgens mij kon je je scherm helemaal naar smaak indelen. Maar ik weet niet of je ook het weer en stroming kunt binnenhalen.
Het scherm is groot genoeg voor een boot met een stuurwiel. Als je een helmstok hebt sta je er natuurlijk niet recht achter en dan is zo'n mfd wellicht minder geschikt. De cijfers zijn toch een stuk kleiner.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multifunctioneel display. Hebbeding of Overkill ? 09 sept 2015 11:25 #659906

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Toekomst schreef :
Als je motort heb je de pagina met motor info op, enzovoort

Motorgegevens kan zo'n ding echter niet raden. Motormanagement + sensoren moeten wel geschikt zijn hiervoor en verbonden met de MFD.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multifunctioneel display. Hebbeding of Overkill ? 09 sept 2015 11:27 #659908

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Wat ik overigens heel veel gebruik is de goto cursor functie. Cursor voor een haveningang, ingang naar de sluis, boei of ander markeringspunt.

Op de C60 stuurautomaat display zet ik dan de DTW of de XTE, vaak zonder de stuurautomaat daadwerkelijk naar de cursor te laten varen. Mocht ik opnieuw een directe lijn willen hebben naar de cursor dan reset ik de XTE. Alles vanachter het roer in luttele seconden. Heel handig.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multifunctioneel display. Hebbeding of Overkill ? 09 sept 2015 11:33 #659913

HPV schreef :
En als alle belangrijk geachte info wel permanent in beeld is moet je wel een behoorlijk groot scherm hebben wil het bruikbaar blijven.

Mocht je echt behoefte hebben aan het integreren van motordata, tankniveau's etc, dan is het zeker niet nodig permanent scherm-ruimte te reserveren daarvoor. Je kunt immers ook alarmen voor deze data instellen; bewuste klok, getal of wat dan ook popt dan op als die in alarm staat.

Ik vind het wel fijn, alles op één plek. En qua single-point-faillure: geen van deze informatie is natuurlijk cruciaal. Met magnetisch kompas, handheld GPS en VHF is de rest sowiezo nice-to-have. Erg nice, dat dan weer wel.

Ik heb buiten zo'n B&G MFD met daaronder een Triton voor meer primaire data (standaar diepte en logspeed, maar alle infouit de MFD kan daarop gerepeat worden als daar behoefte aan is). Binnen bij de kaartentafel nog een triton en een tablet (WiFi) met iSailor of binnenbediening van de MFD (scherm is gemirrored).

Erg leuk en makkelijk allemaal maar absoluut niet nodig. Verder nog geen bugs tegengekomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multifunctioneel display. Hebbeding of Overkill ? 09 sept 2015 12:47 #659934

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Toekomst schreef :
heeft iemand zo'n ding ? Hoe vaak is-ie uitgevallen ?
Het lijkt mij juist handig om altijd maar op één plek te hoeven kijken. Als je zeilt heb je de pagina met koers, diepte, snelheid op. Als je motort heb je de pagina met motor info op, enzovoort. Dan kun je mooi al die lelijke metertjes van het motorpaneel uit de kuip verwijderen.

Ik denk dat ik mag zeggen dat ik veel ervaring heb met MFD's, in dit geval op de KNRM reddingboten en patrouille schepen.
Om reden zoals Evoluationcopy al aangaf, wordt er geen motor informatie aangegeven. Alleen de werkelijke informatie die noodzakelijk is voor de navigatie wordt er op getoond. Zelfs voor de radar wordt geen overlay getoond. Radar overlay op een te klein scherm is zonder meer gevaarlijk voor de navigatie op snelle schepen. Onbewust is de navigator toch bezig met vergelijk tussen radarbeeld enkaartbeeld en dus niet met de navigatie. De stuurman kan wel direct de radar zien zonder de niet relevante info van de kaart.
Motor info is gewoon analoog en juist daardoor betrouwbaar gebleken.
Op de kaart staat natuurlijk wel diepte, op de radar niet. De diepte data uit een Airmar smart transducer wordt eerst getoond op een losse grafische klok, die voor iedereen zichtbaar is. en daarna pas door naar de plotter.

De Valentijn klasse is nu (bijna) NMEA-2000 of simnet, maar in de praktijk zijn het de luxe toestellen op de lijn die fouten maken. Plotters die geen radardome meer zien. Ook de toevoeging van wifi roeters en switches geven regelmatig problemen.
Firmware problemen, boot problemen etc.

Dit gaat allemaal over simrad en consorten.
De Furuno MFD's zijn na 2 jaar alleen maar grote ellende in de container beland en hebben handen vol geld gekost aan service, software en blauwe schermen, bagger gewoon.

Het grootste risico van een MFD is dat het lijkt op een tablet en er op de settings geen slot zit. daar hebben we al regelmatig problemen mee gehad, dat de bemanning lekker aan het klooien was en alle settings verdwenen waren en veranderd. tegenwoordig kan er op de Somrad's een password.

Good old NMEA183 is en blijft steengoed en betrouwbaar in mission-critical solutions. ;)
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 09 sept 2015 12:52 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multifunctioneel display. Hebbeding of Overkill ? 09 sept 2015 13:10 #659937

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2447
Ik heb een Raymarine "multimeter" (een meter die er uitziet als de windmeter bijvoorbeeld, maar je via menu's kunt doorschakelen naar diverse grootheden) bij de kaartentafel.

Boven de kajuitingang aparte meters voor snelheid, diepte en windhoek / snelheid: deze wil je niet moeten willen omschakelen. De meter boven de kaartentafel is handig als extra uitlezing naar keuze, maar vooral bedoeld voor het invullen van het logboek.

Ook 1 in de achterkajuit voor de schipper, kan ie dingen in de gaten houden als iemand anders wacht loopt: deze gebruik ik nauwelijks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multifunctioneel display. Hebbeding of Overkill ? 28 dec 2017 12:04 #902474

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 236
Hallo,

Mijn oude Robertson Dataline DS heeft de geest gegeven en ik ben dus toe aan een nieuwe diepte/log set, inclusief gevers. De Raymarine i50 Tridata set lijkt me handig maar de op mijn vorige boot geinstaleerde ST40 Bidata was kwalitatief toch niet je dat...

De MFD van B&G of Simrad (inmiddels recent vernieuwd) kwam als beste uit de ANWB test, maar is dan ook nóg een stuk duurder... Dus refererend naar het topic: overkill?

Mijn huidig (en nu nog perfect werkend...) instrumentarium is als volgt:

- Lowrance 3500c plotter
- TackTick MN 30 windset
- Philips MK9 GPS
- Handheld GPS als back up
- ST1000 autohelm

Het vaargebied met onze Dehler 28S is momenteel Veerse Meer en Oosterschelde...

Wat is wijsheid? Toch gaan voor de i50 Tridata? Of een slordige 300 Euri meer uitgeven voor de classy MFD?

Z
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl