Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Laden met 1/2/1+2 schakelaar

Laden met 1/2/1+2 schakelaar 27 aug 2015 09:45 #655569

  • Endless
  • Endless's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 628
Goedemorgen,

Ik heb een korte vraag. Als ik de 2 "huishoudaccu's" parallel schakel met de welbekende 1 / 2 / 1+2 schakelaar, kan ik ze dan opladen door de laadklemmen op de plus van de ene en de min van de andere accu te zetten? Het zijn 2 gelijke accu's uit dezelfde serie. Volgens mij moet dit geen probleem geven, maar wellicht zie ik iets over het hoofd.

Met vriendelijke groet,

Stijn
Willing 31-Willik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laden met 1/2/1+2 schakelaar 27 aug 2015 09:56 #655571

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Zo laadt ik mijn accu's ook op met de zonnepanelen. Zal wel goed gaan.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laden met 1/2/1+2 schakelaar 27 aug 2015 09:59 #655572

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Waarom zou je dat willen doen? Die schakelaar ertussen bedoel ik.

Als je 2 identieke lichtaccus hebt, zou ik deze altijd parallel zetten en parallel laden. Daarmee slijten ze gelijk en is de kans dat je ze te ver ontlaad veel kleiner.
Nu trek je eerst de ene "leeg", dan de andere "half leeg". Dan kun je ze niet meer parallel laden. Als je ze in die staat parallel schakelt, laadt de ene accu de andere op met een (te) hoge stroom.

De mijne (opeenvolgende serienummers) staan altijd parallel geschakeld. Laden doe ik idd met de plus op de ene en de min op de andere. Ik gebruik alleen een massa schakelaar (gemeenschappelijk voor mijn licht accus en startaccu)
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laden met 1/2/1+2 schakelaar 27 aug 2015 10:07 #655576

  • Endless
  • Endless's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 628
Bedankt voor de antwoorden. De schakelaar zat er bij aankoop tussen. De schakelaar wordt in feite gebruikt als hoofdschakelaar, dus of op Off of op 1 + 2. Werkt naar mijn mening prima en zie dan ook geen noodzaak tot het veranderen van de situatie.

Groeten,

Stijn
Willing 31-Willik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laden met 1/2/1+2 schakelaar 27 aug 2015 10:44 #655588

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 584
Een veelgehoord misverstand is dat de ene volle accu, de andere lege met een enorme stroom zal gaan laden als ze parallel worden gezet.
Dat gebeurt niet, domweg omdat de klemspanning van een accu niet hoog genoeg is om een andere accu te laden.
Laatst bewerkt: 27 aug 2015 10:45 door swblom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laden met 1/2/1+2 schakelaar 27 aug 2015 11:05 #655598

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
swblom schreef :
Een veelgehoord misverstand is dat de ene volle accu, de andere lege met een enorme stroom zal gaan laden als ze parallel worden gezet.
Dat gebeurt niet, domweg omdat de klemspanning van een accu niet hoog genoeg is om een andere accu te laden.
Ja hoor dat gebeurt wel. Alleen is het spanningsverschil zo klein dat de stroom slechts enkele amperes groot is en bovendien snel afneemt.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laden met 1/2/1+2 schakelaar 27 aug 2015 11:55 #655610

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Tja, weer zo'n nutteloos produkt waarvan ik t bestaansrecht nooit goed begrepen heb.

Volgens mij was t originele idee dat je kunt kiezen tussen de service accu, of de start accu. En dat je evt de service accu bij kunt schakelen om te starten. Of zoiets.

Maar dat wil je niet. Bovendien: de startaccu houdt je altijd randvol. Als de motor er zo lang over doet om te starten dat de startaccu leeg raakt, heb ik allang mn gereedschap aan dek en zit ik tot over mn oren in t vet.

Bovendien zijn er veel prettigere produkten op de markt om dit te regelen.

Als ik t goed berijp, zittie bij jou tussen twee service-accu's? Dan zou t alleen nog waarde hebben als een van de accu's ineens echt stuk is. Maar ja, wanneer komt dat voor?

Ik zou m fijn op 1+2 zetten of uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laden met 1/2/1+2 schakelaar 27 aug 2015 12:10 #655619

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
Joop66 schreef :
Als ik t goed berijp, zittie bij jou tussen twee service-accu's? Dan zou t alleen nog waarde hebben als een van de accu's ineens echt stuk is. Maar ja, wanneer komt dat voor?

En dan is het veel verstandiger om in de bekabeling bij elke accu een onderbreker op te nemen zodat je elke accu apart kunt afschakelen van het boordnet. Ook handig bij vervanging oid. Gewoon zo'n rode sleutel, voldoet prima. Die gekke schakelaars heb ik ook nooit gesnapt.

En ik ben het met Joop eens, als ik inderdaad ooit de lichtaccu's nodig zou hebben om te starten dan is dat zonder schakelaar ook zo geregeld. Sterker nog, ik heb voor dat doel aan boord ergens een oude startkabel liggen met twee knijpertjes eraan. Een schakelaar kan alleen maar per ongeluk in de verkeerde stand blijven staan. Daarmee creer je dus meer risico dan dat je er mee wegneemt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laden met 1/2/1+2 schakelaar 27 aug 2015 12:22 #655624

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
zijn het wel twee huishoudaccus?
is het niet de lichtaccu en de startaccu
zo ja, daar is al genoeg over geschreven in relatie tot zo'n fijne schakelaar :S
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laden met 1/2/1+2 schakelaar 27 aug 2015 12:24 #655626

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 584
@zeekraal, volgens mij zijn we het eens. Ik gebruikte het woord "enorme" om aan te geven dat het niet om een paar Ampere gaat.

Mijn opmerking werd getriggered door Koezt die aangeeft dat ene accu de andere gaat laden met een (te) grote stroom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laden met 1/2/1+2 schakelaar 27 aug 2015 12:25 #655627

roelb schreef :
Joop66 schreef :
Als ik t goed berijp, zittie bij jou tussen twee service-accu's? Dan zou t alleen nog waarde hebben als een van de accu's ineens echt stuk is. Maar ja, wanneer komt dat voor?

En dan is het veel verstandiger om in de bekabeling bij elke accu een onderbreker op te nemen zodat je elke accu apart kunt afschakelen van het boordnet. Ook handig bij vervanging oid. Gewoon zo'n rode sleutel, voldoet prima. Die gekke schakelaars heb ik ook nooit gesnapt.

En ik ben het met Joop eens, als ik inderdaad ooit de lichtaccu's nodig zou hebben om te starten dan is dat zonder schakelaar ook zo geregeld. Sterker nog, ik heb voor dat doel aan boord ergens een oude startkabel liggen met twee knijpertjes eraan. Een schakelaar kan alleen maar per ongeluk in de verkeerde stand blijven staan. Daarmee creer je dus meer risico dan dat je er mee wegneemt.

Bis bis
Dat ding eruit halen en vervangen door een fatsoenlijke FET accuscheider was de allereerste klus nadat ik mijn boot gekocht had.
Ad
Laatst bewerkt: 27 aug 2015 12:27 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laden met 1/2/1+2 schakelaar 27 aug 2015 12:28 #655629

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
even een tegengeluid :)
je moet de 1+2 schakelaar ook gebruiken waar hij voor bedoelt is.
Dat is inderdaad een grote licht accu (eventueel identieke parallel geschakeld) en een kleine startaccu.
voor het starten zet je schakelaar op de startaccu en start daarmee de motor. Nadat de motor een 5 a 10 minuten gedraaid heeft en de startaccu weer vol is zet je de schakelaar via 1-2 stand op de licht accu.
Als je na het varen aankomt op een eiland zonder stroom oid verander je niets en alleen de licht accu word gebruikt. Als de lichtaccu leeg is kan om de motor te starten weer naar de nog volle start accu schakelen.
enz.
voordeel van deze oplossing is dat je de startaccu klein kan dimensioneren omdat deze altijd vol is en dus geen reserve nodig heeft. Dit in tegenstelling met de meer gebruikersvriendelijke diode bruggen. Bij een diode brug oplossing word in eerste instantie niet de startaccu gevuld omdat het voltage te laag is en al de stroom naar de lichtaccu gaat.

Als je de boot verlaat zet je de accu in de o-stand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laden met 1/2/1+2 schakelaar 27 aug 2015 12:34 #655630

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
en het grote nadeel is dat je het terug zetten van de schakelaar geheid een keer gaat vergeten en niet meer kunt starten...
het maar net wat je wilt.
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laden met 1/2/1+2 schakelaar 27 aug 2015 14:20 #655666

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Zucht, de juistere oplossing is (naar mijn mening) een scheidingsrelais. Namelijk, ook na "een minuut of tien" alleen de steart accu geladen te hebben, weet je niks over de werkelijke laadtoetand. Bovendien is het risico van vergeten in de een of andere stand mij te groot.

Je zet alle laders op de startaccu, en als die vol is, wordt de service accu bijgeschakeld.

Ook met een scheidingsrelais kun je de accu's handmatig parallel zetten. Verder wordt alles automatisch geregeld.

Als de schakelaar echt alleen maar tussen serviceaccu's zit, issie overbodig, behalve als totale ircuit breker. Die moet er wel zijn, om een evt elektrische brand te kunnen blussen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laden met 1/2/1+2 schakelaar 27 aug 2015 17:19 #655731

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
Nou, daar ben ik het niet mee eens. Zo'n relais is inderdaad een goedkope, maar toch acceptabele oplossing om beide groepen te laden vanaf een enkele lader. Maar absoluut niet de beste oplossing.

Betere is toch echt een FET brug en/of een lader met meerdere, gescheiden uitgangen.

Ik heb beide. De laadstroom van de dynamo wordt via een FET brug verdeeld. De walstroom lader (Victron Phoenix) heeft netjes een aparte, gescheiden groep voor de startaccu.

Ik heb precies een keer de behoefte gehad om op de accessoiregroep te starten, de startaccu was toen echt op het eind van zijn latijn en het instrumentenpaneel (met ledjes e.d.) had de hele nacht aangestaan. Maar met dat startkabeltje ongeveer 1 minuut werk. Dat wil ik eens per 10 jaar nog wel doen. Goed signaal dat er een nieuwe accu in moet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl