Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wie weet wat dit instrument doet?

Wie weet wat dit instrument doet? 01 juli 2015 21:06 #640609

  • J Michel
  • J Michel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Net een boot gekocht met een instrument aan boord dat ik niet ken.
Wie weet wat het is en doet?
Zie foto
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie weet wat dit instrument doet? 01 juli 2015 21:14 #640610

Roerstandmeter?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie weet wat dit instrument doet? 01 juli 2015 21:25 #640614

  • J Michel
  • J Michel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Nee, dat is het niet.
Er staat deklination onder en het is instelbaar + of - 30 graden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie weet wat dit instrument doet? 01 juli 2015 21:27 #640615

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1112
Volgens mij heeft het met je elektronische kompas te maken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie weet wat dit instrument doet? 01 juli 2015 21:28 #640616

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1588
Zit het aan een elektronisch compas verbonden?
Ik denk aan een instrument om je kompas te kalibreren/corrigeren.
Intrigerend ding :)
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Laatst bewerkt: 01 juli 2015 21:29 door MoonRiver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie weet wat dit instrument doet? 01 juli 2015 21:31 #640618

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Ik vermoed dat je hiermee de declinatie kan instellen voor het elektronisch kompas, waardoor je niet de koers tov het magnetische noorden maar tov het ware noorden afleest. Omdat de declinatie per jaar en per locatie op aarde verschilt, kan je het hiermee instellen. Tegenwoordig gebruiken we de GPS om koersen tov het ware noorden te bepalen, dus het heeft zijn functie een beetje verloren.

Wat je afleest op het 'tune' metertje blijft nog even onduidelijk.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 01 juli 2015 21:33 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie weet wat dit instrument doet? 01 juli 2015 22:07 #640629

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7920
Tune lijkt me de fijnafstemming. Op Ebay wordt er eentje aangeboden ...

Het nut van zo'n ding:

instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Gentlemen don't sail to weather?
Laatst bewerkt: 01 juli 2015 22:08 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie weet wat dit instrument doet? 02 juli 2015 05:38 #640642

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Intigrerend plaatje, La Mavare!

Wel jammer dat het niet verder telt dan 1980.

Waarom heet het in scheepstaal eigenlijk variatie en in "landrot's" declinatie?
Laatst bewerkt: 02 juli 2015 05:38 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie weet wat dit instrument doet? 02 juli 2015 06:00 #640647

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
koko schreef :
Intigrerend plaatje, La Mavare!

Wel jammer dat het niet verder telt dan 1980.

Waarom heet het in scheepstaal eigenlijk variatie en in "landrot's" declinatie?

Variatie en declinatie is hetzelfde. Het is maar wat je de voorkeur geeft.
Variatie is soms wat minder handig omdat het verward kan worden met deviatie. Dat is echt wat anders, namelijk de afwijking van het kompas zelf.
Hoewel declinatie weer verward kan worden met inclinatie, de hoek die het aardmagnetisch veld maakt met het genmiddelde aardoppervlak ter plaatse.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie weet wat dit instrument doet? 02 juli 2015 06:07 #640649

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
ilCigno schreef :
Ik vermoed dat je hiermee de declinatie kan instellen voor het elektronisch kompas, waardoor je niet de koers tov het magnetische noorden maar tov het ware noorden afleest. Omdat de declinatie per jaar en per locatie op aarde verschilt, kan je het hiermee instellen. Tegenwoordig gebruiken we de GPS om koersen tov het ware noorden te bepalen, dus het heeft zijn functie een beetje verloren.

Wat je afleest op het 'tune' metertje blijft nog even onduidelijk.

Is in de scheepbaart dan het gebruik van het ware noorden standaard voor de navigatie, kaarten en bakens?

In de luchtvaart wordt, buiten de poolgebieden, vrijwel altijd gebruik gemaakt van het magnetische noorden, dan hoef je nooit te compenseren voor de declinatie tijdens het navigeren. Dus meeste sepcifieke kaarten, radiobakens, richtingen van runways etc, zijn tov het magnetische noorden.
In de luchtvaart staat dan de GPS zo ingesteld dat hij de track, bearings etc aangeeft ten opzichte van het magnetische noorden.
Alleen bij het gebruik van geografische kaarten en om windrichtingen uit weersvoorspellingen en geschreven waarnemingen om te zetten naar magteische windrichtingen heb je dan nog de declinatie nodig.
Laatst bewerkt: 02 juli 2015 06:09 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie weet wat dit instrument doet? 02 juli 2015 10:11 #640717

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
WindVector schreef :
ilCigno schreef :
Ik vermoed dat je hiermee de declinatie kan instellen voor het elektronisch kompas, waardoor je niet de koers tov het magnetische noorden maar tov het ware noorden afleest. Omdat de declinatie per jaar en per locatie op aarde verschilt, kan je het hiermee instellen. Tegenwoordig gebruiken we de GPS om koersen tov het ware noorden te bepalen, dus het heeft zijn functie een beetje verloren.

Wat je afleest op het 'tune' metertje blijft nog even onduidelijk.

Is in de scheepbaart dan het gebruik van het ware noorden standaard voor de navigatie, kaarten en bakens?

Ja, altijd. Er staat ook altijd een roos op met de variatie op het moment van uitgave, en een (ongeveer) progressie van de variate.
WindVector schreef :

In de luchtvaart wordt, buiten de poolgebieden, vrijwel altijd gebruik gemaakt van het magnetische noorden, dan hoef je nooit te compenseren voor de declinatie tijdens het navigeren. Dus meeste sepcifieke kaarten, radiobakens, richtingen van runways etc, zijn tov het magnetische noorden.
In de luchtvaart staat dan de GPS zo ingesteld dat hij de track, bearings etc aangeeft ten opzichte van het magnetische noorden.
Alleen bij het gebruik van geografische kaarten en om windrichtingen uit weersvoorspellingen en geschreven waarnemingen om te zetten naar magteische windrichtingen heb je dan nog de declinatie nodig.

Kan natuurlijk ook. Maar dan moet je elk jaar een nieuwe kaart kopen. De Variatie verandert elk jaar.

De kaarten in de zeevaart worden gekoesterd. Sommige observaties, ook in huidige kaarten zijn nog uit de tijd van Cook, en de Bounty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie weet wat dit instrument doet? 02 juli 2015 10:23 #640724

Joop66 schreef :
Sommige observaties, ook in huidige kaarten zijn nog uit de tijd van Cook, en de Bounty.

De Bounty had nét een iets andere meter.
Daar stond niet 'Tune' op, maar 'Mute', met een schaal van 0 tot 1.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie weet wat dit instrument doet? 02 juli 2015 10:42 #640731

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Baasklusje schreef :
De Bounty had nét een iets andere meter.
Daar stond niet 'Tune' op, maar 'Mute', met een schaal van 0 tot 1.
Handig, zo'n meter. Kan je je kinderen daar ook op aansluiten? En hoe lang van te voren wordt je dan gewaarschuwd? Ik merk het vaak pas als het al te laat is.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie weet wat dit instrument doet? 02 juli 2015 10:51 #640735

Joop66 schreef :

Kan natuurlijk ook. Maar dan moet je elk jaar een nieuwe kaart kopen. De Variatie verandert elk jaar.

Valt wel mee hoor.
Want er staat , voor zover ik weet altijd, op de kaart hoeveel de variatie verandert per jaar.
Dat klopt wel een "paar" jaar .
Op E-kaarten zit het vaak in de software omdat je daar vaak magnetisch noorden en kaart noorden kunt instellen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie weet wat dit instrument doet? 02 juli 2015 12:36 #640758

ik heb die al eens eerder gezien (vorige week voor het laatst) en is idd verbonden aan een electronisch compass. Op zeilboten heb ik het compass wel meer gezien, er staan 2 parallele strepen op waarbinnen de vaarkoers moet liggen. Het compass zelf wordt gecalibreerd mbv het klokje die jullie op de foto zagen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie weet wat dit instrument doet? 02 juli 2015 12:53 #640763

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
J Michel schreef :
Net een boot gekocht met een instrument aan boord dat ik niet ken.
Wie weet wat het is en doet?
Zie foto

Het is een een klok die hoort bij een oeroud VDO fluxgate kompas ergens tussen 1975-1983. Het zit, samen met de 2e klok aangesloten op dit ding:





In die witte pot zit een cardanische Fluxgate in de siliconen olie, de verbindingsdraadjes (= aapehaar) breken vaak.
Ouwe meuk dus, alhoewel de siliconen olie goed te gebruiken is :)
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 02 juli 2015 12:55 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie weet wat dit instrument doet? 02 juli 2015 12:54 #640766

yep,...die heb ik vorige week ook gezien (moest gemonteerd worden van de stokoude baas...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie weet wat dit instrument doet? 02 juli 2015 12:56 #640767

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
De Optimaal schreef :
yep,...die heb ik vorige week ook gezien (moest gemonteerd worden van de stokoude baas...)

Direct wegpleuren, K*t dingen. Gewoon scrappen....
Altijd stuk.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie weet wat dit instrument doet? 02 juli 2015 12:57 #640768

Kijk, zo ken ik je weer... :unsure:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie weet wat dit instrument doet? 02 juli 2015 13:08 #640774

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
roozeboos schreef :
Kijk, zo ken ik je weer... :unsure:

Je weet het: zachte heelmeesters...... :laugh:

die oude baas hoeft niet direct weg hoor... ;)
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 02 juli 2015 13:08 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie weet wat dit instrument doet? 02 juli 2015 13:13 #640776

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
ilCigno schreef :
Baasklusje schreef :
De Bounty had nét een iets andere meter.
Daar stond niet 'Tune' op, maar 'Mute', met een schaal van 0 tot 1.
Handig, zo'n meter. Kan je je kinderen daar ook op aansluiten? En hoe lang van te voren wordt je dan gewaarschuwd? Ik merk het vaak pas als het al te laat is.

Hahaha.. Leuk hoe je 'm overneemt Timo.

'To mute' betekent namelijk 'zachter zetten' of 'dempen', terwijl muiten ( de betekenis waar Baasklus op doelt) in het Engels geen werkwoordsvorm kent. Maar kinderen kun je best eens zachter willen zetten, natuurlijk.

De Bounty, daarentegen, had op z'n best een mutiny-meter.
Laatst bewerkt: 02 juli 2015 13:15 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie weet wat dit instrument doet? 02 juli 2015 15:36 #640816

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Yellow Boat schreef :
Joop66 schreef :

Kan natuurlijk ook. Maar dan moet je elk jaar een nieuwe kaart kopen. De Variatie verandert elk jaar.

Valt wel mee hoor.
Want er staat , voor zover ik weet altijd, op de kaart hoeveel de variatie verandert per jaar.
Dat klopt wel een "paar" jaar .
Op E-kaarten zit het vaak in de software omdat je daar vaak magnetisch noorden en kaart noorden kunt instellen.
Ad

N.B. Kaart noorden is niet altijd hetzelfde als het ware noorden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie weet wat dit instrument doet? 02 juli 2015 15:40 #640819

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Joop66 schreef :
WindVector schreef :

In de luchtvaart wordt, buiten de poolgebieden, vrijwel altijd gebruik gemaakt van het magnetische noorden, dan hoef je nooit te compenseren voor de declinatie tijdens het navigeren. Dus meeste sepcifieke kaarten, radiobakens, richtingen van runways etc, zijn tov het magnetische noorden.
In de luchtvaart staat dan de GPS zo ingesteld dat hij de track, bearings etc aangeeft ten opzichte van het magnetische noorden.
Alleen bij het gebruik van geografische kaarten en om windrichtingen uit weersvoorspellingen en geschreven waarnemingen om te zetten naar magteische windrichtingen heb je dan nog de declinatie nodig.

Kan natuurlijk ook. Maar dan moet je elk jaar een nieuwe kaart kopen. De Variatie verandert elk jaar.

De kaarten in de zeevaart worden gekoesterd. Sommige observaties, ook in huidige kaarten zijn nog uit de tijd van Cook, en de Bounty.

In de luchtvaart komen er om de 28 dagen mogelijk nieuwe kaarten en kaartjes uit. Met enige regelmaat verandert hier en daar ook de runway benaming omdat de variatie wijzigt. Baannummers zijn afgerond op 10 graden tov het magnetische noorden..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl