Saeftinghe schreef :
Ga je nu een generator opvoeren, dan kun je problemen verwachten.
Wanneer gerekend is op 2A in de rotor bij 1500 RPM, met bijpassende stroom door de stator van zo´n 40A is er geen probleem.
Maar opgevoerde regelaars die zorgen voor die 2A rotor stroom bij 900RPM leggen het evenwicht tussen koeling en stroomlevering een stuk dichter bij een te heet wordende generator.
Je hebt dan wel lekker veel stroom bij laag toerental, maar een veel grotere kans op oververhitting van de bedrading.
Bij hogere toeren zal ipv 40A mogelijk wel 55A geladen gaan worden.
Om meer Amperes in de accu te persen is een hogere spanning nodig.
Daar zou de standaard regelaar wel eens niet zo goed tegen kunnen.
Leuk je accu vol in de tijd die je nodig hebt om de haven in en uit te varen, maar het heeft wel z´n risico´s.
Ik denk dat in plaats van een opgevoerde regelaar het beter is het toerental van de genrator iets op te voeren, wat kleinere puly, dan behoud je de juiste balans tussen rpm en koelcapaciteit
Hier ben ik het met Saeftinghe eens. Zelf heb ik een balmar Alternator en bijbehorende regelaar en ondanks dat die bij elkaar horen ben ik tal van problemen tegen gekomen.
Maar goed geen oplossing voor jou probleem.
- Wat gebeurt er als je de TWC loskoppelt ? Hoe is dan de spanning op de accu's.
- (gokje) Door de revisie kan het zijn dat de interne weerstand van de rotor weer zijn oorspronkelijke waarde heeft. Deze is dan lager dan voorheen. Daar zou de TWC wel is niet mee om kunnen gaan.