Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Alternator en regulator

Alternator en regulator 01 juli 2015 18:32 #640543

  • Poemy
  • Poemy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
Ik heb een Yanmar met hitachi Alternator met interne regulator . Er zit ook een externe regulator gemonteerd een TWC type 1. De Alternator is afgelopen winter helemaal gereviseerd. Gaf keurig 14,3volt. Dit heeft jaren goed gefunctioneerd.

Nu viel het mij op dat de laadspanning op de accu hoger was als normaal nl 15,3 volt. Dit zowel gemeten op de polen van de accu's zowel start als huishoud.
Heb de alternator na laten kijken door het revisie bedrijf en nu blijkt de interne regulator kapot te zijn gegaan. Iemand een suggestie wat hier de oorzaak van kan zijn. Dit om te voorkomen dat wanneer ik de boel weer aansluit het geheel weer kapot gaat.

De TWC regulator zit aan de Field draad die net als bij de Sterling Pro D alternator charger is gemodificeerd. (negatieve alternator)

Het revisie bedrijf geeft aan dat mogelijke oorzaak kan zijn;
- conflict interne regulator met externe... Ik betwijfel dit het heeft immers altijd gefunctioneerd.
- TWC externe regulator defect.
- accus versleten, teveel interne weerstand waardoor het verschil in spanning tussen interne en externe regulator voor een probleem zorgt....

Iemand suggesties? Zou nl toch nog wel de centjes in mijn zak willen houden ipv nu uit te geven aan nieuwe regulator/accus terwijl ik niet weet wat de oorzaak is.

Alternator is door bedrijf helemaal getest en is als nieuw.

Thanks
Weet je wat het is?.... Meer water dan vis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator en regulator 01 juli 2015 18:51 #640551

Een diagnose stellen met genoemde gegevens is wat optimistisch.

Maar ik denk dat je kunt stellen dat een generator af fabriek goed uitgebalanceerd is en lang meegaat.
Evenwicht tussen dikte bedrading en koeling en regelaar is vrijwel altijd in orde.

Ga je nu een generator opvoeren, dan kun je problemen verwachten.

Wanneer gerekend is op 2A in de rotor bij 1500 RPM, met bijpassende stroom door de stator van zo´n 40A is er geen probleem.
Maar opgevoerde regelaars die zorgen voor die 2A rotor stroom bij 900RPM leggen het evenwicht tussen koeling en stroomlevering een stuk dichter bij een te heet wordende generator.
Je hebt dan wel lekker veel stroom bij laag toerental, maar een veel grotere kans op oververhitting van de bedrading.
Bij hogere toeren zal ipv 40A mogelijk wel 55A geladen gaan worden.
Om meer Amperes in de accu te persen is een hogere spanning nodig.
Daar zou de standaard regelaar wel eens niet zo goed tegen kunnen.

Leuk je accu vol in de tijd die je nodig hebt om de haven in en uit te varen, maar het heeft wel z´n risico´s.

Ik denk dat in plaats van een opgevoerde regelaar het beter is het toerental van de genrator iets op te voeren, wat kleinere puly, dan behoud je de juiste balans tussen rpm en koelcapaciteit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator en regulator 01 juli 2015 19:25 #640562

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Saeftinghe schreef :

Ga je nu een generator opvoeren, dan kun je problemen verwachten.

Wanneer gerekend is op 2A in de rotor bij 1500 RPM, met bijpassende stroom door de stator van zo´n 40A is er geen probleem.
Maar opgevoerde regelaars die zorgen voor die 2A rotor stroom bij 900RPM leggen het evenwicht tussen koeling en stroomlevering een stuk dichter bij een te heet wordende generator.
Je hebt dan wel lekker veel stroom bij laag toerental, maar een veel grotere kans op oververhitting van de bedrading.
Bij hogere toeren zal ipv 40A mogelijk wel 55A geladen gaan worden.
Om meer Amperes in de accu te persen is een hogere spanning nodig.
Daar zou de standaard regelaar wel eens niet zo goed tegen kunnen.

Leuk je accu vol in de tijd die je nodig hebt om de haven in en uit te varen, maar het heeft wel z´n risico´s.

Ik denk dat in plaats van een opgevoerde regelaar het beter is het toerental van de genrator iets op te voeren, wat kleinere puly, dan behoud je de juiste balans tussen rpm en koelcapaciteit

Hier ben ik het met Saeftinghe eens. Zelf heb ik een balmar Alternator en bijbehorende regelaar en ondanks dat die bij elkaar horen ben ik tal van problemen tegen gekomen.
Maar goed geen oplossing voor jou probleem.

- Wat gebeurt er als je de TWC loskoppelt ? Hoe is dan de spanning op de accu's.
- (gokje) Door de revisie kan het zijn dat de interne weerstand van de rotor weer zijn oorspronkelijke waarde heeft. Deze is dan lager dan voorheen. Daar zou de TWC wel is niet mee om kunnen gaan.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator en regulator 01 juli 2015 19:29 #640565

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2322
Het idee achter de externe sterling regelaars is juist niet om de laadstroom groter te maken.

Zij zorgen er voor dat de laadstroom hoog blijft in plaats van inkakt na een paar minuten zoals een normale automotive regelaar doet.

De vraag of je generator gebouwd is om lang veel laadstroom te leveren kun je dus nog wel stellen. De mijne heeft in ieder geval de motor zelf overleefd dus mijn ervaring zegt dat dat wel meevalt allemaal.

Zoek eens op sterling er is al aardig wat over gepost op dit forum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator en regulator 01 juli 2015 20:11 #640587

Zeehond,

In iets andere woorden zeg je hetzelfde wat ik stel.

Het gaat om de balans tussen stroom productie en koeling.
In een (goede) standaard regelaar wordt de stroom aangepast aan de temperatuur.

Wil je meer stroom dan waar de generator voor gemaakt is dan heeft dat z´n prijs.
In dit geval het accepteren van hogere temperaturen en de daaraan hangende risico´s.

En bij de huidige buiten temperaturen zou ik toch wat voorzichtiger zijn.

Hier op een paar plaatsen 46º C en in NL dicht bij de 40ºC meen ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator en regulator 01 juli 2015 20:40 #640600

  • Poemy
  • Poemy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
Dank voor de antwoorden..de boot is van 1999 en is naar ik weet al lang zo uitgevoerd met de twc regelaar. Heeft ook bij mij de afgelopen 3 jaar goed gefunctioneerd.

Na revisie van de alternator gaat het eigenlijk fout. Iets heeft er voor gezorgd dat de interne regulator van de alternator vrij snel defect is gegaan. Zou me dus wel iets voorkunnestellen wat 3noreen zegt over de interne weerstand.

Echter zou dit ook door de weerstand in de accu kunnen komen?
Weet je wat het is?.... Meer water dan vis.
Laatst bewerkt: 01 juli 2015 20:42 door Poemy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator en regulator 01 juli 2015 21:50 #640623

Waarom heb je de alternator laten reviseren? Kan het een ouder probleem zijn?
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator en regulator 02 juli 2015 07:05 #640661

  • Poemy
  • Poemy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
De lagers van de alternator begonnen wat minder te worden. Ik had eigenlijk het idee om een reverve alternator aan boord te nemen. Die had ik liggen maar was defect. (een Amerikaanse alternator bleek, moeilijk aan onderdelen te komen ) revisiebedrijf suggereerde om de originele eens helemaal na te lopen. Leek mij een goed idee, vandaar.. Boot heeft altijd op zout gelegen en er was wel wat corrosie in de alternator. Vandaar de revisie.
Weet je wat het is?.... Meer water dan vis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator en regulator 02 juli 2015 08:31 #640685

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Poemy schreef :
Dank voor de antwoorden..de boot is van 1999 en is naar ik weet al lang zo uitgevoerd met de twc regelaar. Heeft ook bij mij de afgelopen 3 jaar goed gefunctioneerd.

Na revisie van de alternator gaat het eigenlijk fout. Iets heeft er voor gezorgd dat de interne regulator van de alternator vrij snel defect is gegaan. Zou me dus wel iets voorkunnestellen wat 3noreen zegt over de interne weerstand.

Echter zou dit ook door de weerstand in de accu kunnen komen?

De weerstand van de rotor en sleepcontacten is mogelijk (te) laag geworden. Nieuwe koolborstels, afgedraaide schone sleepringen, beter contact door minder trilling van nieuwe lagers. TWC jaagt er daardoor een veel te grote stroom door de rotor. Andere regelaar heeft een beveiliging door middel van een zener diode die dit probeert te bypass-en, maar brand door.

Het probleem heb ik al een keer eerder hier op het forum beschreven.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator en regulator 02 juli 2015 10:37 #640729

  • Poemy
  • Poemy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
3Noreen, bedankt lijkt me een reele optie. Zou ik dan met de aanschaf van een andere externe regelaar geholpen zijnn? Bijvoorbeeld een sterling pro d waar hier op het forum al veel over is geschreven.
Ik weet dat de accu,s al wat ouder zijn maar wil deze eigenlijk nog niet vervangen dit jaar. De regulator vervangen is ook wat goedkoper ipv nieuwe accu's

Heb je voor mij een linkje naar je draadje over het beschreven probleem? Bedankt alvast
Weet je wat het is?.... Meer water dan vis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator en regulator 02 juli 2015 11:06 #640738

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Helaas ben ik niet erg bedreven in de zoekfunctie van dit forum. Even zelf doen.

Voordat je spullen gaat aanschaffen eerst uitzoeken wat fout gaat.

Koppel dan de interne regelaar af. Meet bij draaiende motor de spanning
Zo ook met losgekoppelde TWC.

Doen de accu's nog wat ? 15,3 volt is voldoende om ze om zeep te helpen. Kunnen ze nog +15 amp leveren zonder onder 11,5 volt te zakken ?
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator en regulator 02 juli 2015 11:27 #640747

  • Poemy
  • Poemy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
3Noreen, Ik zal e.e.a. vrijdag als ik aan boord ben eens testen. Ik zou het alleen zo willen doen dat de de interne regulator van de Dynamo niet nog eenkeer kapot gaat.... Komend weekend zouden we eigenlijk voor 5 weken op vakantie gaan en dan zouden we toch wel wat vertraging oplopen...

In ieder geval bedankt voor je hulp zover.
Weet je wat het is?.... Meer water dan vis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator en regulator 02 juli 2015 12:31 #640756

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Poemy schreef :
3Noreen, Ik zal e.e.a. vrijdag als ik aan boord ben eens testen. Ik zou het alleen zo willen doen dat de de interne regulator van de Dynamo niet nog eenkeer kapot gaat.... Komend weekend zouden we eigenlijk voor 5 weken op vakantie gaan en dan zouden we toch wel wat vertraging oplopen...

In ieder geval bedankt voor je hulp zover.

Nu begrijp ik dat je al een nieuwe interne regelaar hebt. Gewoon laten zitten. Gebruik de Twc niet. Dan heb je als het goed is een laadspanning van 13,8 - 14,2 volt. Prima. Neem een wal-stroom lader mee en ga lekker op vakantie. Wel mogelijk even kijken of je accu's nog iets waard zijn. Kunnen ze je koeling en stuurautomaat lang genoeg aan de praat houden ?
Zonder Twc zal je misschien bij een meerdaagse overtocht niet kunnen volstaan met 1 uur per dag stroom te draaien maar in het ergste geval is dat het dubbele.
Na de vakantie heb je dan alle tijd om het optimale uit je alternator te halen.

Aan boord van de Noreen hebben we na het doodgaan van een super dynamo het prima de rest van onze tocht (4 weken) vol kunnen houden met een standaard alternator aangevuld met walstroom lader. Dat was voor ons een prima backup plan.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator en regulator 02 juli 2015 12:51 #640761

Voorheen 15 jaar met een TWC regelaar gevaren.Bij een TWC regelaar werd toendertijd de originele spanningsregelaar verwijdert en kreeg je een apart aansluitsetje voor de koolborstels.
Dus als ie kapot gaat vliegt de spanning omhoog.En niet zoals bijvoorbeeld de Sterling een beveiliging heeft door de oorspronkelijke regelaar dan in werking te stellen.
Ik denk niet dat je de TWC dus kunt aansluiten met de originele spanningsregelaar nog aanwezig. Dat zou de oorzaak kunnen zijn van het kapot gaan??

Toen de TWC bij mij kapot ging vloog de spanning naar 32 volt (24v systeem).Heb toen dus een Sterling genomen, die geheel anders aangesloten is.

Ik heb gehoord dat Adverc TWC heet overgenomen.

Misschien helpt dit antwoord een beetje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator en regulator 02 juli 2015 13:04 #640772

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Poemy schreef :
Ik heb een Yanmar met hitachi Alternator met interne regulator . Er zit ook een externe regulator gemonteerd een TWC type 1. De Alternator is afgelopen winter helemaal gereviseerd. Gaf keurig 14,3volt. Dit heeft jaren goed gefunctioneerd.

Thanks

Ik snap iets niet?
Zit er nu één dynamo op met een externe én een interne regelaar op diezelfde dynamo?
Of zit er één dymamo met externe regelaar en één met interne regelaar???? (2 dus)
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 02 juli 2015 13:05 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl