Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accu overleden?

Accu overleden? 28 juni 2015 18:54 #639680

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9649
Als ik mijn serviceaccu laadt dan zakt deze snel van een rustspanning van 12.7V naar 12.2V gemeten over de klemmen en geen verder ander gebruik. De indicator van mijn accu geeft echter groen, oftewel alles ok. Geeft geen kleuromslag naar laden (wit) of zwart (vervangen), maar ik geloof die kleuren nu niet meer. Ik denk dat als mijn accu zo snel intern ontlaadt dat deze gewoon overleden is en vervangen moet worden. Of heb ik het mis?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 28 juni 2015 18:58 #639684

die kleurtjes komen van een interne zuurweger, dus wel gek dat het gewoon groen blijft....
Misschien zit er toevallig nog wat zwaar zuur in dat wegertje.
Even de accu een beetje schudden en kijken wat de kleur doet.

(ik heb een accu die altijd op zwart staat, maar na schudden wordt 'ie groen...)
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 28 juni 2015 18:59 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 28 juni 2015 19:18 #639693

Dat zuurwegertje meet slechts in 1 cel toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 28 juni 2015 19:19 #639694

Een cel stuk, de rest goed geladen?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 28 juni 2015 19:20 #639696

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Schudden met een beetje beleid naturlijk, maar het mengt de inhoud ook weer lekker. Dat is onder andere ook wat er gebeurt als je een accu aan een herstelprogramma hangt. Dan wordt de accu met tussenpozen zodanig geladen dat hij gaat koken. Het gassen bewerkstelligt dan onder andere het mengen.

De moeite waard dus, maar zo'n rap spanningsverlies voorspelt niet veel goeds.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 28 juni 2015 19:24 #639698

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Wallaby schreef :
Als ik mijn serviceaccu laadt dan zakt deze snel van een rustspanning van 12.7V naar 12.2V gemeten over de klemmen en geen verder ander gebruik. De indicator van mijn accu geeft echter groen, oftewel alles ok. Geeft geen kleuromslag naar laden (wit) of zwart (vervangen), maar ik geloof die kleuren nu niet meer. Ik denk dat als mijn accu zo snel intern ontlaadt dat deze gewoon overleden is en vervangen moet worden. Of heb ik het mis?

Je bedoelt waarschijnlijk dat de accu na het laden snel zakt. Want zoals je het nu schrijft zakt de spanning tijdens het laden en dat is wel heel vreemd.

Wat is snel, 12,7 Volt in rust naar 12,2 V in hoeveel tijd ongeveer, 1 dag, 1 week, een maand, enkele uren ? ? ?
Hoe laad deze accu en hoe lang ? en hoe lang wacht je voor de rustspanning te meten?
( Een lege accu heeft ongeveer 10 a 12 H laden nodig tegen 1/10de van zijn capaciteit in stroom.)
Dus een accu van 50 Ah moet tussen de 10 en 12 Hr laden met 5 A. ( vuistregel)


Normaal gezien moet een accu laden tot er op de polen tijdens het laden een spanning van ongeveer 14,4 V staat. Dan moet je 12H tot 24H wachten tot de accu in rust is. ( tijd nodig zodat het zuur zich voldoende kan mengen ) Dan moet je ongeveer 12,7 V hebben.
Daarna gaat de accu elke dag iets van zijn lading verliezen, afhankelijk van bouw en grootte zou deze toch ongeveer 2 weken voldoende lading moeten behouden om de spanning boven de 12,5V te houden. ( Als er niets aangesloten is )

Wat kan er bij jou verkeerd gaan:
- verborgen verbruiker die stroom afneemt ?
- accu wordt niet volledig geladen.
- interne fout in de accu ( 1 cel slecht bvb )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 28 juni 2015 19:32 #639701

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9649
Als ik begin met laden via de motor gaat deze met 14.7V laden, met de walstrook laad deze met een spanning van 14.3V om daarna met een druppellading van 13.3V de accu te blijven voeden bij gebruik. De spanning loopt binnen een week zover terug na volledig geladen te zijn (kabel 24 uur aangsloten). Verborgen verbruiker is er niet, alles wordt vrijgeschakeld als ik van boord ga via hoofdschakelaar.
Laatst bewerkt: 28 juni 2015 19:33 door Wallaby.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 28 juni 2015 19:37 #639703

14,7V is echt wel teveel. Daar gaat de accu van gassen en vloeistof verdampen, ook een z.g. onderhoudsvrije accu. Die heeft een ventieltje waaruit dan gas ontsnapt, en waterdamp.

14.4V is op de motor echt max.

Misschien heb je hem een beetje drooggekookt. Wordt die accu ook warm van laden (motor of lader)?
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 28 juni 2015 19:45 #639710

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Belooft idd niet veel goeds Erik.
Na een week rust moet je toch wel een klemspanning van 12,6 verwachten, zelfs naar enkele weken.
Groen is nog wel goed, immers 12.2 is een voldoende klemspanning.

Zet er eens een nachtje een ledlampje op, of je plotter, want dat moet hij toch minimaal trekken.
Daarna zal de batterij waarschijnlijk 11.8 laten zien en na afkoppelen terug naar 12.0.

In dat geval is het ding niet meer bruikbaar als service accu.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 28 juni 2015 19:56 #639718

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9649
Of 14.7V teveel is zijn de geleerden nog niet helemaal over eens. Voor een gewone loodaccu zeker, die mag niet meer dan 14.5V hebben, maar voor de Calciumaccu's wordt gezegd dat deze rustig 14.7V kunnen hebben met laden. Ik vraag me ook af of die hoge spanning door een defecte accu/cel komt, de regelaar ziet wellicht iets anders dan dat je meet. Overigens, vaak gecontroleerd of de accu warm was na laden en dat is niet het geval.

@RonB: eerder zakte de accu keurig terug naar 12.6V en bleef daar ook gedurende langere tijd (lees weken), dus vandaar dat ik nu niet veel goeds verwacht.
Laatst bewerkt: 28 juni 2015 20:12 door Wallaby.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 28 juni 2015 20:28 #639728

Wallaby schreef :
Of 14.7V teveel is zijn de geleerden nog niet helemaal over eens. Voor een gewone loodaccu zeker, die mag niet meer dan 14.5V hebben, maar voor de Calciumaccu's wordt gezegd dat deze rustig 14.7V kunnen hebben met laden.

Waar heb je dat gehoord? Een Calciumaccu is een gewone loodaccu met een beetje calcium-dotering om de zelfontlading wat te beperken.

Volgens het boek van Victron is 14,7V echt teveel.
Daar staat voor 14,7V laden:
Absorptie 14.7V gas 1 l / uur water verdampt 4.2 l / jaar

Dan gaat droogkoken snel....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 28 juni 2015 20:34 #639730

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9649
Dat verhaal van 14.7V komt bij wat techneuten vandaan die ik ken en bewezen weten waar ze over praten. Maar ook zij vertelden mij dat er nog steeds discussie over bestaat of het zo is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 28 juni 2015 21:18 #639749

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Hoe oud is die accu? (Alleen maar nieuwsgierig)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 28 juni 2015 21:52 #639762

Het is ALTIJD één cel die het eerst de geest geeft en je hele accu onbruikbaar maakt.
In dit geval dus niet de cel waar het zuurwegertje in zit.

Is het een "onderhoudsvrije" accu of één waarbij je water kunt bijvullen?

Bij navulbare accu´s heb je de mogelijkheid om te "repareren" door goed op de zuurstand te letten en bij te vullen.
Bij "onderhoudsvrij" ben je gewoon de vloeistof kwijt.

Die 14,7 volt is duidelijk te veel, zeker wanneer je geen water kunt bijvullen.
Ik vind die 14,4 al aan de hoge kant zeker voor "onderhoudsvrij". 14,2 volt kan bij geen enkel type accu kwaad doen.

De beste manier om niet te veel geld aan accu uit te geven is om een beetje te ruim in Ah neer te zetten. Net op het randje is verkeerde zuinigheid.
En goed op je voltmetertje of accu monitor te kijken dat je ruim in de bovenste 50 % van laadniveau blijft. En bedenk dat je 100Ah moet laden om 65 Ah te kunnen gebruiken.

Accu´s die tot 70 of soms wel 80% ontladen zouden kunnen worden vind je vooral bij heftrucks en soortgelijk gebruik. En ook daar probeert men diep ontladen te ontwijken.
Dat zijn altijd 2V cellen met buisjesplaat. Een gangbare maat is 600Ah bij die dingen.
Daar wordt gewoon die éne kapotte cel vervangen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 29 juni 2015 11:33 #639886

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Wallaby schreef :
Als ik begin met laden via de motor gaat deze met 14.7V laden
Als ik het goed begrijp houdt de spanningregelaar van jouw dynamo/alternator 14,7V boordspanning aan. Dat vind ik ook vrij hoog. Meestal is het zo'n 14,4V.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 29 juni 2015 12:29 #639905

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9649
Accu (onderhoudsvrij, 75Ah, VMF) is nu 5 jaar oud, gaat het 6de seizoen in. Bij begin laden gaat deze dus naar 14.7V, zakt wel na enige tijd naar 14.5V met laden als ik langer vaar op de motor. Ik heb geen grote accu nodig, draai alleen GPS/Navtex. Daarnaast marifoon en wat kajuitverlichting als het nodig is. Boordlichten vragen wel wat, maar dat gaat tijdens het varen op de motor. Toplicht wordt maar zelden gebruikt, vaar niet veel in het donker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 29 juni 2015 12:39 #639910

Het zou nog kunnen dat de regelaar van de alternator ooit is aangepast voor een diodesplitter met spanningsverlies.
Als er later een zonder of met minder verlies in wordt gezet krijg je dit ook.
Daarom , ook al aan de alternator zelf gemeten of alleen aan de accu?
Ad
Laatst bewerkt: 29 juni 2015 12:39 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 29 juni 2015 13:03 #639916

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9649
Alleen aan de accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 29 juni 2015 14:19 #639937

Zit er een scheidingsrelais of diodesplitter tussen alternator en accu's?
Zo ja , dan ook even aan de alternator meten en kijken welk type laadscheider er tussen zit.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 29 juni 2015 14:30 #639941

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9649
Wat verteld me dat dan Ad? Er zit een diosplitter in het circuit (laden van startaccu en laden serviceaccu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 29 juni 2015 16:53 #639982

Wallaby schreef :
Wat verteld me dat dan Ad? Er zit een diosplitter in het circuit (laden van startaccu en laden serviceaccu?

Heel simpel. ls bijv.de alternator ooit aangepast naar 15,4 Volt uitgang voor een splitter met 1 volt verlies en die splitter heeft maar 0,7 Volt verlies .
Enz.enz.
Vandaar dat het meten of en wat het verschil is van de laadspanning tussen de alternator en de accus best informatie kan geven over de oorzaak.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 29 juni 2015 21:25 #640076

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Zijn er niet modernere laadsplitters met FET's? Die geven zo goed als geen spanningval.
Als de regelaar werkelijk ooit "getuned" is voor een splitter met diodes en je hebt nu een splitter met FET's dan is de boordspanning nu te hoog.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 30 juni 2015 07:43 #640122

Gijper schreef :
Zijn er niet modernere laadsplitters met FET's? Die geven zo goed als geen spanningval.
Als de regelaar werkelijk ooit "getuned" is voor een splitter met diodes en je hebt nu een splitter met FET's dan is de boordspanning nu te hoog.

Dat probeer ik ook al meerdere posts duidelijk te maken.
Overigens zijn er ook nog tussenmogelijkheden want er zijn ook splitters met weliswaar een geringer spanningsverlies dan de oude types maar nog steeds enkele tienden Volt.
Dat is nou precies de reden om zowel de spanning aan de alternator als aan de accu te meten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl