Wallaby schreef :
Als ik mijn serviceaccu laadt dan zakt deze snel van een rustspanning van 12.7V naar 12.2V gemeten over de klemmen en geen verder ander gebruik. De indicator van mijn accu geeft echter groen, oftewel alles ok. Geeft geen kleuromslag naar laden (wit) of zwart (vervangen), maar ik geloof die kleuren nu niet meer. Ik denk dat als mijn accu zo snel intern ontlaadt dat deze gewoon overleden is en vervangen moet worden. Of heb ik het mis?
Je bedoelt waarschijnlijk dat de accu na het laden snel zakt. Want zoals je het nu schrijft zakt de spanning tijdens het laden en dat is wel heel vreemd.
Wat is snel, 12,7 Volt in rust naar 12,2 V in hoeveel tijd ongeveer, 1 dag, 1 week, een maand, enkele uren ? ? ?
Hoe laad deze accu en hoe lang ? en hoe lang wacht je voor de rustspanning te meten?
( Een lege accu heeft ongeveer 10 a 12 H laden nodig tegen 1/10de van zijn capaciteit in stroom.)
Dus een accu van 50 Ah moet tussen de 10 en 12 Hr laden met 5 A. ( vuistregel)
Normaal gezien moet een accu laden tot er op de polen tijdens het laden een spanning van ongeveer 14,4 V staat. Dan moet je 12H tot 24H wachten tot de accu in rust is. ( tijd nodig zodat het zuur zich voldoende kan mengen ) Dan moet je ongeveer 12,7 V hebben.
Daarna gaat de accu elke dag iets van zijn lading verliezen, afhankelijk van bouw en grootte zou deze toch ongeveer 2 weken voldoende lading moeten behouden om de spanning boven de 12,5V te houden. ( Als er niets aangesloten is )
Wat kan er bij jou verkeerd gaan:
- verborgen verbruiker die stroom afneemt ?
- accu wordt niet volledig geladen.
- interne fout in de accu ( 1 cel slecht bvb )