Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Weer eens nieuwe loodaccu: firefly

Weer eens nieuwe loodaccu: firefly 14 juni 2015 10:04 #635463

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
hoewel ik zelf meer ben geïnteresseerd in echte nieuwe technologieën zijn dit wel interessante lood accu's: firefly: www.bruceschwab.com/advanced-e...rgys-oasis-group-31/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer eens nieuwe loodaccu: firefly 14 juni 2015 10:50 #635475

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Adviesprijs $ 425 :blink:
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer eens nieuwe loodaccu: firefly 14 juni 2015 10:54 #635476

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Sunday schreef :
hoewel ik zelf meer ben geïnteresseerd in echte nieuwe technologieën zijn dit wel interessante lood accu's: firefly: www.bruceschwab.com/advanced-e...rgys-oasis-group-31/

Inderdaad interessante technologie. Lood wordt deels vervangen door ander materiaal. Minder gevoelig voor sulfatering (vanwege dat andere materiaal?), 3x langere levensduur dan normale lood-accu's.

Maar dan de "suggested retail price". Komt neer op ongeveer € 380,-.
Een lithium-accu met dezelfde capaciteit is weliswaar nog duurder. Maar zelfs als de claims waar zijn is het nog steeds niet goedkoop te noemen. Een 'normale' loodaccu koop je voor ongeveer een derde van dat bedrag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer eens nieuwe loodaccu: firefly 14 juni 2015 11:05 #635479

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Een levensduur 3 x langer dan gewone loodaccu's doet me belanden op het jaar 2040. Dan is er vermoedelijk al een beter type en ben je nu duur uit. Net als Miele wasmachines, gaan wel 25 jaar mee en dan zit je na een paar jaar al op verouderde onzuinige techniek. Dik betaalt ook nog!
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer eens nieuwe loodaccu: firefly 14 juni 2015 11:14 #635481

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Proost schreef :
Een levensduur 3 x langer dan gewone loodaccu's doet me belanden op het jaar 2040. Dan is er vermoedelijk al een beter type en ben je nu duur uit. Net als Miele wasmachines, gaan wel 25 jaar mee en dan zit je na een paar jaar al op verouderde onzuinige techniek. Dik betaalt ook nog!

Aan de andere kant: als iedereen die filosofie volgt, dan komt de ontwikkeling tot stilstand. Er zal dan geen geld zijn om de boel verder te ontwikkelen..

De eerste kleurentelevisies waren ook nogal duur..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer eens nieuwe loodaccu: firefly 14 juni 2015 11:22 #635482

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3589
Interessante ontwikkeling binnen de lood-zuur accu wereld.

Het is inderdaad de vraag of zo'n lange termijn investering op dit moment wel handig is, met nieuwe accu technologieën die snel volwassener worden.

Maar ik vraag me af of deze accu's überhaupt wel in Nederland (of Europa) verkrijgbaar zijn.
Weet iemand een leverancier waar we ons licht zouden kunnen opsteken en een verkoopprijs in euro's kunnen horen?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer eens nieuwe loodaccu: firefly 14 juni 2015 11:25 #635484

lodewijk stegman schreef :
Lood wordt deels vervangen door ander materiaal.

Waar lees je dat?
Het zou inderdaad kunnen dat (een deel van) het platenmateriaal door koolstof is vervangen ( koolstof geleid immers ook stroom) maar in ieder geval niet alles gezien het gewicht voor een ca. 110 Ah accu( brjsolutions.com/yahoo_site_ad...ations.205194342.pdf)
Ik denk eerder dat men koolstofschuim gebruikt i.p.v. glasvles zoals bij een normale AGM accu.
Het is dus eigenlijk ook een AGM accu behalve dan dat uiteraard de G en de M van AGM dan niet kloppen.
Meer een ACF accu :huh:
Lood wat deelneemt aan de stroomopslag door koolstof vervangen kan uiteraard niet. Het blijft een accu die lood omzet in loodsulfaat(ontladen) en omgekeerd(laden).
Ad
Laatst bewerkt: 15 juni 2015 10:03 door Hen3. Reden: Foutje hersteld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer eens nieuwe loodaccu: firefly 14 juni 2015 11:28 #635485

Proost schreef :
Een levensduur 3 x langer dan gewone loodaccu's doet me belanden op het jaar 2040.

Ik vraag me echt af hoe ze daar achter gekomen zijn.
Want dan had dit type al minstens een jaar of 15 geleden moeten zijn uitgevonden. :dry:
Immers , een gewone lood/zwavelzuur accu gaat toch best minstens 5 jaar mee.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer eens nieuwe loodaccu: firefly 14 juni 2015 11:41 #635489

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Yellow Boat schreef :
lodewijk stegman schreef :
Lood wordt deels vervangen door ander materiaal.

Waar lees je dat?

Gewoon op de pagina uit de link van Sunday: "Firefly discovered that much of the lead in the grid structure of conventional batteries can be replaced with a totally new type of grid material, carbon foam".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer eens nieuwe loodaccu: firefly 14 juni 2015 12:26 #635501

Tja , maar wat bedoelen ze met de "grid structure?
Als dat de platen zijn waar het lood/of loodsulfaat op zit zou dat kunnen maar ze bestaan nog steeds grotendeels uit lood , anders werkt het niet.
En omdat die accu nog steeds vrijwel hetzelfde ( zelfs wat zwaarder , 34 kg) weegt als een normale AGM accu van 110Ah (bijv. www.beslist.nl/products/autos/...66/r/agm+accu+110ah/ ) kan ik alleen maar vermoeden dat de platen nog steeds uit lood bestaan en ze met grid alleen de ruimte tussen de platen bedoelen.
Glasvezel is nl ongeveer even zwaar als koolstof (2,5 en 2,6 soortelijk gewicht).
Het gewicht van een accu wordt nu eenmaal bepaald doro het zwavelzuur ( s.g. ongeveer 1,3) en lood.
Voeger waren accu's nog zwaarder toen ook de omkasting van lood was maar dat is tegenwoordig meestal kunststof.

Ik heb nog gezocht naar een opengewerkte tekening van die "koolstof accu"maar niet kunnen vinden.
Ad
Laatst bewerkt: 14 juni 2015 12:27 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer eens nieuwe loodaccu: firefly 14 juni 2015 13:30 #635514

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Proost schreef :
Een levensduur 3 x langer dan gewone loodaccu's doet me belanden op het jaar 2040. Dan is er vermoedelijk al een beter type en ben je nu duur uit. Net als Miele wasmachines, gaan wel 25 jaar mee en dan zit je na een paar jaar al op verouderde onzuinige techniek. Dik betaalt ook nog!

De wet op de remmende voorsprong...... :(
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer eens nieuwe loodaccu: firefly 14 juni 2015 13:49 #635520

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Een accu waarvan de 'doosjes' van de doosplaat, tegenwoordig van een lood-calcium verbinding, nu vervangen zijn door 'doosjes' van carbon. Dit carbon is dan tevens de separator. Heel mooi! Dat maakt een stevige accu waarvan het loodspons niet snel uit de doosjes valt en dus ook niet snel onder in de accubak terecht komt en sluiting kan veroorzaken.

Dat er geen sulfatering optreedt is onwaarschijnlijk. Dat deze sulfatering misschien minder snel invloed heeft op de capaciteit van de accu, dat zou best eens kunnen. Tot 0% capaciteit ontladen... ik zou het niet doen.

Al met al een accu die nu eindelijk in de buurt komt van wat Li-ion cellen al enige jaren kunnen. De prijs is niet hoger of lager dan de prijs voor LiFePO4 accu's van vergelijkbare capaciteit, alleen die gaan dan nog een keer 3000 cycli langer mee en zijn per cyclus dan wel goedkoper.

Het komt mij voor als een VCR van Philips... Het was het beste systeem (van alle magneetband videorecorders) het werd ingehaald door de VLP en de CompactDisc nog voor dat het commercieel echt wat werd.

Als ballast is deze accu nog niet overtroffen, gezien de opmerking van YB. Dat moet je dan wel net willen!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer eens nieuwe loodaccu: firefly 14 juni 2015 14:20 #635532

Voor mij zeker een interessant onderwerp, hoewel de accu's op mijn boot niet geheel aan hun einde zijn overweeg ik ze toch binnen afzienbare tijd te vervangen.

Zaken als levensduur, capaciteit en investering staan op mn onderzoek lijstje.

Momenteel heb ik een 24V bank, bestaande uit 4x Mastervolt Gel accu's van 200 Ah
en een 12V bank bestaande uit 2x Mastervolt Gel van elk 200 Ah

Uit een recente capaciteit test is gebleken dat zij nog op 90% zitten.

In een oriënterend onderzoek naar tzt geschikte vervangers, werd mij verteld je beter een Gel accu kunt nemen ipv de AMG accu. Dit vanwege prijs ,prestatie en levensduur.
Wat is jullie mening?
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer eens nieuwe loodaccu: firefly 14 juni 2015 15:11 #635553

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Yellow Boat schreef :
Lood wat deelneemt aan de stroomopslag door koolstof vervangen kan uiteraard .
Ben je daar het woord "niet" vergeten?
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 14 juni 2015 15:12 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer eens nieuwe loodaccu: firefly 15 juni 2015 08:12 #635711

Oeps inderdaad :blush: :blush:
Maar ja , kan het niet meer veranderen. :(
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer eens nieuwe loodaccu: firefly 15 juni 2015 09:11 #635726

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
@johanwillemb:
Een capaciteit van nog 90% van de oorspronkelijke capaciteit is voor lood-zwavelzuur accu's erg goed! Toch wil je ze binnen afzienbare tijd vervangen... Ik schat dat je nog zeker 5 jaar voort kunt met deze accu's.
Tegen die tijd heeft de li-ion technologie ook op prijs de lood-zwavelzuur technologie ingehaald en is het enige voordeel van lood-zwavelzuur accu's de bijdrage aan het ballastgewicht in je boot (wel een prachtig ding overigens).
Ik ben een bijna militante aanhanger van de Li-ion technologie (er zijn vele forummers die dit beamen ;) ) en een verklaarde tegenstander van parallelschakeling van accu's. Pro's en con's van accu-technologiën en -schakelingen zijn in diverse draadjes hier aan bod geweest. Een herhaling van zetten lijkt me langdradig worden (en ik ben toch al zo lang van stof!). Wil je een 'Li-ion gekleurd' verhaal, stuur me een pb-tje.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer eens nieuwe loodaccu: firefly 15 juni 2015 09:58 #635732

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Peper schreef :
@johanwillemb:
Een capaciteit van nog 90% van de oorspronkelijke capaciteit is voor lood-zwavelzuur accu's erg goed! Toch wil je ze binnen afzienbare tijd vervangen... Ik schat dat je nog zeker 5 jaar voort kunt met deze accu's.
Tegen die tijd heeft de li-ion technologie ook op prijs de lood-zwavelzuur technologie ingehaald en is het enige voordeel van lood-zwavelzuur accu's de bijdrage aan het ballastgewicht in je boot (wel een prachtig ding overigens).
Ik ben een bijna militante aanhanger van de Li-ion technologie (er zijn vele forummers die dit beamen ;) ) en een verklaarde tegenstander van parallelschakeling van accu's. Pro's en con's van accu-technologiën en -schakelingen zijn in diverse draadjes hier aan bod geweest. Een herhaling van zetten lijkt me langdradig worden (en ik ben toch al zo lang van stof!). Wil je een 'Li-ion gekleurd' verhaal, stuur me een pb-tje.
Groeten, Peper.
@ Peper
Een herhaling van deze draadjes zou inderdaad vervelend zijn, maar een link naar de belangrijkste draadjes (of artikelen in zeilerswiki ), en of ter zijner tijd een zeilerswiki zou niet misplaats zijn, gezien er veel interesse is en dit onderwerp regelmatig terug opduikt.
De weg naar ZeilersWiki is voor velen een onontgonnen terrein.
Als er daar iets staat zouden we hen in die richting moeten loodsen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer eens nieuwe loodaccu: firefly 15 juni 2015 10:02 #635734

Peper schreef :
@johanwillemb:
Ik schat dat je nog zeker 5 jaar voort kunt met deze accu's.
Tegen die tijd heeft de li-ion technologie ook op prijs de lood-zwavelzuur technologie ingehaald en is het enige voordeel van lood-zwavelzuur accu's de bijdrage aan het ballastgewicht in je boot (wel een prachtig ding overigens).

Geloof je dat echt?
Hier staat ook wel zo iets maar ik moet dat nog zien gebeuren hoor.
www.groen7.nl/lithium-ion-batt...drie-keer-goedkoper/
En voorlopig stijgt de prijs van Lithium alleen maar ( plaatje is de prijs van Lithiumcarbonaat , dus met ongeveer 3 vermenigvuldigen )
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer eens nieuwe loodaccu: firefly 15 juni 2015 10:04 #635735

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12167
Yellow Boat schreef :
Oeps inderdaad :blush: :blush:
Maar ja , kan het niet meer veranderen. :(
Ad
Maar ik wel...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer eens nieuwe loodaccu: firefly 15 juni 2015 10:48 #635743

_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer eens nieuwe loodaccu: firefly 15 juni 2015 12:17 #635760

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
@YB:
Prijzen van mineralen zijn niet de werkelijke kostprijs, het is wat de gek er voor geeft. Dit is de marktwerking. Als voorbeeld: Toen men eindelijk in de gaten had hoe het metaal aluminium uit aluinaarde kon worden gewonnen, was aluminium duur, toen ze Napoleon er een bestek van cadeau gaven, werd het ineens duurder dan goud. Nu is het nog steeds duur, maar niet zo duur als goud. Marketing en marktwerking. Vul voor aluminium het woord 'mobiele telefoon' in en zie, het werkt precies zo.
Dat li-ion accu's goedkoper worden dan loodzwavelzuur accu's wordt in verband gezien met de prijs van lithium (da's laugisj zou Johan Cruijf zeggen), maar stel je voor dat lood ineens veel duurder wordt omdat de loodindustrie een flink aantal dure maatregelen moet nemen tegen loodvervuiling van het milieu (hebben we al eens eerder gehad met tetra ethyl lood in de benzine). Dan zou lood wel eens heel duur kunnen worden, de loodaccu's ook en de lithium accu's zijn dan in eerste instantie goedkoper, totdat de markt ontdekt dat men die lithium accu's nodig heeft als vervanging en dan gaan de lithium accu's ook weer in prijs omhoog. De li-ion accu's worden dus ooit goedkoper dan de loodaccu's, maar het zou kunnen zijn dat dit maar 20 minuten het geval is!

@Tony2920:
Vind ik prima! Als ik klaar ben met de 'verbouw' van m'n spinnaker, zal ik de posts in de diverse draadjes eens inventariseren.
Misschien hebben de mod's wel een idee of html5 een trucje heeft al die posts te linken...
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer eens nieuwe loodaccu: firefly 15 juni 2015 15:58 #635817

Maar, beste Peper, volgens mij zit er toch ook een behoorlijk knelpunt bij de winning van lithium. Als ik de eerder gelinkte site goed heb begrepen zal dat voorlopig ook wel even duren.
Wat ik overigens wel jammer vind, want ik ben gek op dat Li-ion spul. Ja vooral de LiFepo4, want die gaat lekker lang mee :woohoo:
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer eens nieuwe loodaccu: firefly 15 juni 2015 17:42 #635851

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Het meeste lithium ligt in China onder en op de grond. De Chinezen kennen het marktspelletje ook heel goed! Ze zullen de prijs precies onder de 'pijngrens' houden. :S
Lithium kan vervangen worden door aluminium: de aluminium ionen accu. Die bestaat inmiddels en wordt over 5 jaar op de markt verwacht. Op het punt dat lithium te duur wordt voor een leuke omzet, gaan we verder met aluminium. Titanium en magnesium liggen ook in dat 'hoekje' van het PS, er zijn voldoende vervangers van lithium om de prijs niet torenhoog te laten worden.
Daarom denk ik ook dat over 5 jaar de lithium ion accu qua prijs een flink stuk daalt en onder de prijs van de loodaccu komt... Twee invloeden in een degelijk scenario:
1 Lood wordt een stuk duurder door de milieu maatregelen (of het wordt zelfs verboden).
2 Aluminium ionen accu's hebben een lagere kostprijs door het grotere aanbod van aluminium en drukken de prijs van de lithium ionen accu's.
In de coulissen staan de natrium, kalium en calcium accu's ook te wachten op hun beurt. Ze zijn nu nog te onhandig vanwege een fysische factor, maar er hoeft maar één slimmerik met een oplossing te komen voor dit probleem en we zullen de li-ion accu alleen kennen als 'tussenpaus' tussen lood-zwavelzuur en de natrium accu. En dan zijn ze ook nog bezig met 'graphene'...
Kansen genoeg op een goedkope accu die in kwaliteit de lood-zwavelzuur accu ver overtreft. Het blijft een kwestie van vraag en aanbod.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer eens nieuwe loodaccu: firefly 15 juni 2015 19:08 #635895

Kijk, dat geeft weer moed B)
Ik had er vorig jaar behoorlijk de balen van toen ik de prijs hoorde voor 2500 mAh lifepo4. Ben toen maar overgegaan op Sony Konion. Ook leuk, qua gewicht/Wh gunstiger dan lifepo4, maar qua levensduur en spanningsverloop tijdens gebruik weer minder (maar dat weet je zelf waarschijnlijk ook wel).
Heb eventueel een leuk adresje voor je van een handelaartje.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer eens nieuwe loodaccu: firefly 16 juni 2015 06:55 #636037

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Die Sony Konion accu's zijn mogelijk lithium polymeer accu's. Dat is een iets andere vorm dan de LiFePO4 accu's. Ze doen 'meer Ah' per gram accugewicht, maar hebben een klein beetje geheugen effect. Ze worden meestal gebruikt voor de 'cordless' toestellen. Bij overladen is het einde van deze accu's 'zeer luidruchtig met vuurverschijnselen', heeft een forumlid onlangs aangetoond. :S
Ze werden in de Nokia telefoons gebruikt en Nokia heeft vergeten de laders goed aan te passen (het gevolg is bekend). Boeing gebruikt ze ook en heeft ook last gehad van het 'Nokia effect'.
Voor meer stationaire opstellingen (UPS, tractie en service accu's) worden de LiFePO4 accu's meer gebruikt (iets groter, iets zwaarder per Ah, maar geen geheugen effect). Inmiddels is er ook LiTiO4 (lithium titanaat) een iets lagere cel spanning (2,4V i.p.v 3,2V), dus ook minder Wh per cel, maar wel te laden met 10c (ofwel een 10Ah accu mag je laden met 100A laadstroom). Ze zijn lichter in gewicht, maar ze zijn in 6 minuten vol. Deze accu's lijken de opvolger te worden voor de lithium polymeer accu's. Minder explosief en even in het 'stopcontact' en ze zijn weer vol.
Mijn handelaartje zit in Praag en heeft een webshop: www.ev-power.eu
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 16 juni 2015 06:56 door Peper. Reden: erg storende fout!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl