Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Jump starter / accu booster of accu's omwisselen?

Jump starter / accu booster of accu's omwisselen? 25 mei 2015 20:30 #628341

Wij willen deze vakantie 1 grote oversteek maken van 40 uren met een erviceaccu van 105A
Verbruik: stuurautomaat (20 uren = +/- 25 ampere), toplicht (14 uren=28 ampere), koelkast staat uit, Marifoon (40 uren=20 ampere), licht binnen hebben we op zee in principe niet aan (2A), Cd speler en overig (10A). Navigatieapparatuur 0,25*40 = 10A. Totaal 95 Ampere. Ben ik niets vergeten?

OMdat een accu niet helemaal leeggetrokken kan/mag worden, willen wij halverwege de motor aanzetten gedurende twee uren.
Het kan natuurlijk dat er motorpech is en dat de motor niet wil starten. Natuurlijk hebben we de zeilen, maar toch. Dat zou het begin van ellende kunnen betekenen dat voorkomen kan worden. Wij varen met 4 kinderen die al een paar oversteekjes in de zeebenen hebben, maar ik kan houtje touwtje oplossingen tussen Lauwersoog en Thyboron dan even niet veroorloven.

Vraag: heeft iemand positieve ervaringen met een accu booster of jump starter of mini jump boosters? Merken/kenmerken?

Ben beniewuwd naar de antwoorden.

Joukje
Laatst bewerkt: 25 mei 2015 22:04 door Frank Jan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jump starter / accu booster of accu's omwisselen? 25 mei 2015 20:40 #628346

  • friendlyfire
  • friendlyfire's Profielfoto
Soortgelijk probleem heb ik een keertje opgelost door een mini agregaatje dat op benzine liep, door te koppellen naar het electra systeem, werkt honderd procent zeker, maar wellicht zoekt u andere oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jump starter / accu booster of accu's omwisselen? 25 mei 2015 21:07 #628363

  • smars
  • smars's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Booster(huis tuin, keuken) is maar 17Ah(op papier) . Extra accu met eventueel startkabels is per Ah goedkoper.
Gr. Siem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jump starter / accu booster of accu's omwisselen? 25 mei 2015 21:31 #628374

@Smars / Siem:
Bedankt voor je antwoord, mijn redenatie is als je er 20x een auto mee kunt laten starten, wat geschreven wordt, dan kun je er ook een boordmotor mee laten starten. Gaat dat niet op? Hoeveel zou ik nodig hebben voor een 28PK volvo motor?
De specificaties van een beogde mini jump starter:
Capaciteit: 13600mAh
Startstroom: 200A
Piekstroom 400A

Reden om gen extra accu mee te nemen is ook dat de ruimteefficientie.
Laatst bewerkt: 25 mei 2015 21:39 door Frank Jan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jump starter / accu booster of accu's omwisselen? 25 mei 2015 21:43 #628386

  • smars
  • smars's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Als jumpstarter aan spec. voldoet zal hij geen moeite hebben met de Volvo.
Mijn jumpstarter(aldi) leverde 5A ipv 17Ah
Gr. Siem
Laatst bewerkt: 25 mei 2015 21:47 door smars.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jump starter / accu booster of accu's omwisselen? 26 mei 2015 06:05 #628438

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Begrijp ik nou goed dat je slechts 1 accu aan boord hebt?

In dat geval zou ik zonder enige twijfel een aparte start accu monteren. En vrij snel ook. Voor enkel starten heb je helemaal niet een heel grote zware jongen nodig. Het is een stuk rustiger slapen.

Er komt nog wel iets meer bij kijken, zoals een scheidingsdiode.

Ik heb op mijn 28ft zelfs drie accu's weten te plaatsen, start, boord en "onder zeil" accu. Dan moet een startaccu bij jou toch ook wel passen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jump starter / accu booster of accu's omwisselen? 26 mei 2015 07:23 #628465

Vervelende van die jumpstarters is dat je ze zelden of nooit nodig hebt.
Héb je ze dan een keer nodig , zijn ze leeg :S
Of je moet ze , net als de andere accu's , in het laadcircuit opnemen ( m.b.v. een laadstroomverdeler uiteraard).
En een aparte startaccu die alleen voor de motor wordt gebruikt is uiteraard een eerste vereiste.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jump starter / accu booster of accu's omwisselen? 26 mei 2015 07:33 #628472

@Ad/ Yellow boat en @ Koko: Ja we hebben een startaccu en een boordaccu. Als wij motoren wordt ook de boordaccu geladen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jump starter / accu booster of accu's omwisselen? 26 mei 2015 07:51 #628475

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
jou service accu is 105 ah die is bij 52,5 ah leeg. je hebt een verbruik van 95 ah. ik geloof niet dat jij met 2 uur op de motor varen je accu weer vol hebt.

advies is om er dan een derde accu bij te plaatsen voor je verbruik en je start accu je start accu laten en niet als service accu te gaan gebruiken.

Zoals yellow boat ook al schreef een jumpstarter is altijd leeg als je die echt nodig hebt, spreek uit ervaring.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jump starter / accu booster of accu's omwisselen? 26 mei 2015 07:59 #628481

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
eowyn schreef :
@Smars / Siem:
Bedankt voor je antwoord, mijn redenatie is als je er 20x een auto mee kunt laten starten, wat geschreven wordt, dan kun je er ook een boordmotor mee laten starten. Gaat dat niet op? Hoeveel zou ik nodig hebben voor een 28PK volvo motor?
Voor mijn autootje werkt zo'n ding prima maar ik kreeg mijn 27pk dieseltje er niet mee aan de praat..
Als je er eentje koopt, zorg dan dat ie ook geschikt is voor een dieselauto. Die hebben een hogere compressie dan benzine dus meer piekvermogen nodig. 20x een lager piekstroom aan kunnen zegt niks over 1x een lagere piekstroom. Maar volgens onderstaande specs zou het wel moeten kunnen maar dat zeiden ze ook over mijn prul ding...
De specificaties van een beogde mini jump starter:
Capaciteit: 13600mAh
Startstroom: 200A
Piekstroom 400A

Reden om gen extra accu mee te nemen is ook dat de ruimteefficientie.
Dat betekend dat bij 50% ontlading (wat nog best veel is voor een startaccu en dus jumpstarter) je ook maar een 6,8Ah bruikbaar is. Dat is niet veel en al helemaal niet ruimte efficient.

Maar wat is het risico? Als je motor niet start heb je aan de helft van die 105Ah niet genoeg. Maar in zo'n noodgeval zou ik die lichtaccu verder ontladen. Het is inderdaad niet best voor de levensduur van je accu maar in zo'n geval heb je wel andere dingen aan je hoofd. Met zeg 70-80% van 100Ah heb je al wat meer lucht. Met wat extra prik uit je start accu kom je er wel. Die heb je tenslotte niet meer nodig om je motor te starten...

Ik zou liever investeren in een grotere of extra service accu dan in zo'n jumpstart-start ding. Van een lichtaccu kun je ook starten dus dat extra voordeel van een jumpstarter is helemaal geen extra voordeel. Of een zonnepaneeltje waardoor je je accu ook minder belast en je meer over houdt.

Even ter vergelijk:
Met 240Ah heb ik met nagenoeg gelijke verbruikers vorig jaar een oversteek gemaakt van 80 uur. Met een klein beetje motoren vanwege oversteken van shippinglane bij windstilte, was er nog 65% over aan de overkant van de plas.
Laatst bewerkt: 26 mei 2015 08:16 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jump starter / accu booster of accu's omwisselen? 26 mei 2015 08:27 #628493

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
eowyn schreef :
@Ad/ Yellow boat en @ Koko: Ja we hebben een startaccu en een boordaccu. Als wij motoren wordt ook de boordaccu geladen.

Dan begrijp ik je wens voor jumpstarter niet zo goed. Als je de start accu alleen voor starten gebruikt, dan werkt dat toch gewoon? Of is tie aan de oude kant en vertrouw je er niet op? Dan vervangen voor een betrouwbare. Of start je motor zo rottig dat je af en toe moet bijschakelen met je service accu? Dan moet je dat oplossen en gaat de jumpstarter je echt niet verder helpen. Die is na enkele minuten rondtornen wel leeg.

Vertrekken met volle accu's of course, en wellicht wat eerder bijladen. Dat is beter voor je service accu en voor de meeste motoren geldt dat ze beter starten als ze dezelfde dag al eerder hebben gedraaid.
Wist je dat de capaciteit van een accu geen 105 amp is maar ongeveer de helft? Dus bij jouw genoemde verbruik is het al eerder raadzaam te gaan bijladen. Daar komt bij dat een dynamo na verloop van tijd gaat terugregelen. Dus, stel dat je een 35ah dynamo hebt dan heeft ie in uur geen 35 amp geladen, maar eerder 3/4 of nog minder. Naarmate je accu voller raakt loopt dat nog verder terug en moet je misschien wel 2 uur stroomdraaien om aan die 35 amp te komen.

Ik zou met zulke tochten in het vooruitzicht eerder naar mijn verbruik kijken. Inschattende dat het niet de enige meerdaagse tocht zou kunnen worden zou voor mij de driekleur er als eerste aan moeten geloven en vervangen worden voor Led. Zie de lampentest. Daar pak je enorme winst mee op je stroomverbruik.

Succes met de overwegingen en natuurlijk een super fijne tocht!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jump starter / accu booster of accu's omwisselen? 26 mei 2015 08:59 #628511

Misschien nog beter: zonnepaneeltje installeren(50 Watt is voor dit doel genoeg) en dan wel altijd aangesloten laten (uiteraard met een goede regelaar).
Dan heb je altijd volle accu's als je aan boord komt.
Ad
Laatst bewerkt: 26 mei 2015 08:59 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jump starter / accu booster of accu's omwisselen? 26 mei 2015 20:09 #628867

Bedankt voor alle reacties. Hier kunnen we wat mee. Geen enthousiaste verhalen over een accubooster dus.

Achtergrond van ons enthousiasme hierover: Wij zijn daar 1x mee 'gered' toen we aangelegd hadden op een eilandje in het Heegermeer. Een buurman had toen zo'n ding en was daar succesvol mee. Dat ding heeft toen een heel goede eerste indruk gemaakt... :) .

Onze conclusie is dat we een extra (3e) accu installeren zodat we totaal 210 Ampere aan boordaccu hebben. Mochten lange oversteken vaker voorkomen dan 1x per jaar, dan overwegen we een zonnepaneeltje.

Nogmaals: bedankt voor alle zinvolle reacties.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jump starter / accu booster of accu's omwisselen? 26 mei 2015 20:31 #628881

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 704
eowyn schreef :
Bedankt voor alle reacties. Hier kunnen we wat mee. Geen enthousiaste verhalen over een accubooster dus.

Achtergrond van ons enthousiasme hierover: Wij zijn daar 1x mee 'gered' toen we aangelegd hadden op een eilandje in het Heegermeer. Een buurman had toen zo'n ding en was daar succesvol mee. Dat ding heeft toen een heel goede eerste indruk gemaakt... :) .

Onze conclusie is dat we een extra (3e) accu installeren zodat we totaal 210 Ampere aan boordaccu hebben. Mochten lange oversteken vaker voorkomen dan 1x per jaar, dan overwegen we een zonnepaneeltje.

Nogmaals: bedankt voor alle zinvolle reacties.

Die 3e accu dan wel in een gescheiden circuit van je service accu's, anders loop je alsnog het risico dat de boel leeg is als je wil starten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jump starter / accu booster of accu's omwisselen? 26 mei 2015 20:52 #628893

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
quote; Verbruik: stuurautomaat (20 uren = +/- 25 ampere), toplicht (14 uren=28 ampere), koelkast staat uit, Marifoon (40 uren=20 ampere), licht binnen hebben we op zee in principe niet aan (2A), Cd speler en overig (10A). Navigatieapparatuur 0,25*40 = 10A. Totaal 95 Ampere. Ben ik niets vergeten?

>even terug naar je berekening;
toplicht 14 uur aan (in de zomer???); lijkt me eerder 8h> 16Ah
marifoon 40h 20Ah??; 0,5a lijkt me mi (te) ruim gerekend, als dit de helft is; 10Ah
toch weer 22 Ah "gewonnen"
>eigen ervaring; zonnepaneel is top
doe er twee, kan ook de koelkast weer aan :) (tenzij het een absorptie kk is)
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jump starter / accu booster of accu's omwisselen? 26 mei 2015 21:34 #628904

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12167
Ejob schreef :
Die 3e accu dan wel in een gescheiden circuit van je service accu's, anders loop je alsnog het risico dat de boel leeg is als je wil starten.
In een gescheiden circuit van de startaccu bedoel je waarschijnlijk?

Die 3e accu is dan bedoeld als 2e service accu neem ik aan en deze wil je dan parallel aan de bestaande service accu aansluiten? Daarbij moet je wel opmerken dat het parallel schakelen van twee accu's niet gunstig is voor de levensduur, tenzij ze echt gelijk zijn (en even oud bijvoorbeeld).


Overigens is de huidige service accu wellicht van het tractie- of semi-tractie type. Ook wel deep-cycle genoemd. Dat type accu mag je dieper ontladen dan 50% zonder dat dat gevolgen heeft voor de levensduur, meestal zo'n 70%. Dat scheelt natuurlijk ook al een slok op een borrel, dus controleer even welk type je huidige accu is.

Ik heb overigens twee startkabels aan boord liggen (gewoon net zoals in je auto) om bij een lege startaccu de motor te kunnen starten op de service accu. Als je een backup zoekt voor je startaccu, dan lijkt me dat een betere oplossing dan een jumpstarter.

0.5A gemiddeld gebruik voor een marifoon is volgens mij helemaal geen rare schatting. Die van mij gebruikt dat ongeveer in standby. Ontvangen en zenden op laag vermogen trekt zo'n 1A, en bij zenden op hoog vermogen wordt dat zelfs 5A. Hij zal vooral standby staan, maar 0.5A is dan helemaal geen raar gemiddelde lijkt me.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 26 mei 2015 21:45 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl