eowyn schreef :
@Smars / Siem:
Bedankt voor je antwoord, mijn redenatie is als je er 20x een auto mee kunt laten starten, wat geschreven wordt, dan kun je er ook een boordmotor mee laten starten. Gaat dat niet op? Hoeveel zou ik nodig hebben voor een 28PK volvo motor?
Voor mijn autootje werkt zo'n ding prima maar ik kreeg mijn 27pk dieseltje er niet mee aan de praat..
Als je er eentje koopt, zorg dan dat ie ook geschikt is voor een dieselauto. Die hebben een hogere compressie dan benzine dus meer piekvermogen nodig. 20x een lager piekstroom aan kunnen zegt niks over 1x een lagere piekstroom. Maar volgens onderstaande specs zou het wel moeten kunnen maar dat zeiden ze ook over mijn prul ding...
De specificaties van een beogde mini jump starter:
Capaciteit: 13600mAh
Startstroom: 200A
Piekstroom 400A
Reden om gen extra accu mee te nemen is ook dat de ruimteefficientie.
Dat betekend dat bij 50% ontlading (wat nog best veel is voor een startaccu en dus jumpstarter) je ook maar een 6,8Ah bruikbaar is. Dat is niet veel en al helemaal niet ruimte efficient.
Maar wat is het risico? Als je motor niet start heb je aan de helft van die 105Ah niet genoeg. Maar in zo'n noodgeval zou ik die lichtaccu verder ontladen. Het is inderdaad niet best voor de levensduur van je accu maar in zo'n geval heb je wel andere dingen aan je hoofd. Met zeg 70-80% van 100Ah heb je al wat meer lucht. Met wat extra prik uit je start accu kom je er wel. Die heb je tenslotte niet meer nodig om je motor te starten...
Ik zou liever investeren in een grotere of extra service accu dan in zo'n jumpstart-start ding. Van een lichtaccu kun je ook starten dus dat extra voordeel van een jumpstarter is helemaal geen extra voordeel. Of een zonnepaneeltje waardoor je je accu ook minder belast en je meer over houdt.
Even ter vergelijk:
Met 240Ah heb ik met nagenoeg gelijke verbruikers vorig jaar een oversteek gemaakt van 80 uur. Met een klein beetje motoren vanwege oversteken van shippinglane bij windstilte, was er nog 65% over aan de overkant van de plas.