Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Nieuwe ontwikkeling in acculand

Nieuwe ontwikkeling in acculand 07 apr 2015 18:26 #613921

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe ontwikkeling in acculand 07 apr 2015 18:46 #613935

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
De capaciteit komt nog niet naar voren in het artikel, maar verder klinkt het veel belovend.

Wat ik me dan wel gelijk afvraag is: opladen in 1 minuut klinkt goed, maar hoe gaat dat met de bron?

Zeg dat je een 100A accu wil laden, dan moet je, zonder verlies, aan komen rammen met 6000A om 'm in 1 minuut vol te krijgen. Das best een hoop natuurlijk :huh:
Laatst bewerkt: 07 apr 2015 18:46 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe ontwikkeling in acculand 07 apr 2015 18:51 #613939

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
D'r gebeurd heel veel op accu gebied momenteel. Dankzij de opkomst van de elektrische auto waarschijnlijk.
Jammer dat het dan nog minstens 5 jaar duurt voor zoiets tekoop komt. als het al zover komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe ontwikkeling in acculand 07 apr 2015 20:39 #614023

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Het belangrijkste is dat het op diesel tanken gaat lijken. Als de accu erg licht is (en met aluminium als elektrode is dat waarschijnlijk), dan kun je de accu laden bij speciale laadstations (vgl. tankstations) en als een 'jerrycan vol diesel' meenemen naar je boot.
Voor een zeilboot is dat absoluut voldoende, voor een motorboot wellicht niet, maar voor de motor-vaarders zal er dan wel een laadstation in de marina komen.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe ontwikkeling in acculand 07 apr 2015 21:02 #614039

Of gewoon omwisselen zoals bij de Campinggaz gastankjes :) .
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe ontwikkeling in acculand 07 apr 2015 21:45 #614048

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Met aluminium wordt al langer gespeeld in acculand;
en.wikipedia.org/wiki/Aluminium%E2%80%93air_battery
Zelf een aluniniumbatterijtje in elkaar knutselen;
www.exo.net/~pauld/activities/...ry/alairbattery.html
Peugeootje op aluminiumbatterijen;
www.gizmag.com/aluminium-air-b...ge-by-1000-km/32454/
Wat accu´s betreft gebeurt er inderdaad een hoop, en de ontwikkelingen gaan hard. En een snel oplaadbare, compact en lichte accu die ook nog eens aardig wat vermogen kan leveren, dat zou ideaal zijn..

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2023!!
̶G̶r̶o̶t̶e̶ ̶r̶e̶i̶s̶ ̶2̶0̶1̶8̶
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe ontwikkeling in acculand 07 apr 2015 22:01 #614052

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Belerion II schreef :
Of gewoon omwisselen zoals bij de Campinggaz gastankjes :) .

Gewoon wachten op de bliksem of die bolbliksem van jou :woohoo:
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe ontwikkeling in acculand 08 apr 2015 06:46 #614082

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Wie in de productontwikkeling zit, weet dat t een lange lange weg is van een eerste geslaagde lab testje naar een product dat voor redelijke prijzen in de winkels ligt. Inderdaad minstens de 5 jaar die hier eerder genoemd is, maar eerder 10.

Ik ga daar mijn geld niet meer op zetten als ik nu moet kiezen voor die accu's of een motorrevisie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe ontwikkeling in acculand 08 apr 2015 06:54 #614085

Ik denk dat dat nog wel meevalt, de druk is hoog en die accu's zijn al een aantal maanden geleden aangekondigd dat ze met ongeveer een jaar geproduceerd zouden kunnen worden.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe ontwikkeling in acculand 08 apr 2015 07:50 #614102

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
De wet van Moore ("Elke 2 jaar verdubbeld het aantal te maken transistors op een chip") is ook op deze ontwikkeling van toepassing. De tijd tussen lab experiment en commercialisatie blijft steeds korter worden. De levensduur van een accusoort eveneens, niet de levensduur van een accu, die wordt langer.
Indien de aluminium-ion accu beter is dan de lithium-ion accu, dan zal deze de plaats van de Li-ion accu innemen.
Er is heel veel aluminium op deze aardbol en een tekort aan grondstof voor dit accu-type is onwaarschijnlijk. We gaan waarschijnlijk zien dat de komst van de Al-ion accu de prijs van de Li-ion accu onder druk gaat zetten en dat de lood accu nog goedkoper wordt tot het punt dat deze niet meer te produceren is.
De "redelijke prijs in de winkel" zoals Joop66 aangeeft heeft niets met rede te maken, behalve met de ratio de nieuwe ontwikkeling 'zo snel mogelijk uit te melken'. Zo kost morfine voor pijnstilling rond de €0,30 per 10mg. De straatwaarde (= de prijs in 'de winkel') is 100 maal hoger. We weten allemaal wie het verschil in de zak steekt. De beloningen voor bankiers kennen een vergelijkbaar mechanisme...
De Al-ion accu zal waarschijnlijk het einde betekenen van de Li-ion polymeer accu's (die 'plof-accu's') en de smartphone zal wel de eerste zijn waar deze wordt toegepast, gevolgd door de accuboormachine. De toepassing in auto's en boten zal iets langer duren, want de laadstroom voor een dergelijke accu kan niet 'door de walstroom aansluiting' (bij boten dan). Een 'ruilsysteem' zoals Belerion II aangeeft, kon wel eens de oplossing zijn.
We gaan deze accu's snel op de markt zien zoals It Paradyske aangeeft. Dat moet ook wel, want nu het duidelijk is dat er uit elk lichtmetaal een ionen-accu kan worden gemaakt, staan magnesium en titanium 'in de coulissen' om ook te worden gebruikt in accu's. De proeven in het laboratorium zijn er vast al geweest. Er is dus druk om de onderzoeksinvestering zo snel mogelijk terug te verdienen en dat kan alleen via commercialisering en marketing.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe ontwikkeling in acculand 08 apr 2015 07:53 #614104

en iedere investeerder wil daar toch wel aan mee doen. Dus het budget zal geen probleem zijn lijkt me.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe ontwikkeling in acculand 08 apr 2015 08:01 #614110

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Peper schreef :
Het belangrijkste is dat het op diesel tanken gaat lijken. Als de accu erg licht is (en met aluminium als elektrode is dat waarschijnlijk), dan kun je de accu laden bij speciale laadstations (vgl. tankstations) en als een 'jerrycan vol diesel' meenemen naar je boot.
Voor een zeilboot is dat absoluut voldoende, voor een motorboot wellicht niet, maar voor de motor-vaarders zal er dan wel een laadstation in de marina komen.

Gewoon rechtstreeks bijladen bij die leuke bijlaadpaaltjes die ze op zee hebben gezet.
Je weet wel, die met die molens zodat je ze van verre kunt zien. ;)
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe ontwikkeling in acculand 08 apr 2015 08:29 #614117

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Ging de ontwikkeling van accucapaciteit Wh/kg maar volgens de wet van Moore. In het lab zijn er talloze ontwikkelingen, maar de stap naar de praktijk blijkt vaak ontzettend lastig. Zie bijvoorbeeld deze graphic:



Iedereen merkt dat ook zelf: grote innovaties op accugebied liggen er niet in de winkel. Gel en AGM accu's (die bepaald geen grote stap vertegenwoordigen) zijn wel zo'n beetje ingeburgerd, maar de veelbelovende Li-ion accu's zijn voor de meesten onder ons nog behoorlijk onbereikbaar en veel beweging zit er niet in.
Er is nog een lange weg te gaan vrees ik.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe ontwikkeling in acculand 08 apr 2015 08:37 #614123

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
De ontwikkeling van de 'theoretische accucapaciteit' lijkt anders aardig de wet van Moore te volgen. ;)
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe ontwikkeling in acculand 08 apr 2015 08:40 #614128

Maar waar komt die hoge theoretische waarde dan vandaan?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 08 apr 2015 08:40 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe ontwikkeling in acculand 08 apr 2015 08:55 #614133

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Zou dat te maken hebben met 'de wens is de vader van de gedachte'?
Of is het de manier om investeerders voor het project te lokken.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe ontwikkeling in acculand 08 apr 2015 09:38 #614143

Mijn stelling: als in de ontwikkeling van accu's net zoveel tijd en geld was gestoken als in zogenaamde zuinige benzine- en dieselmotoren, dan was het probleem al lang opgelost.

De ontwikkelaars van elektrische auto's hebben machtige tegenstanders: de traditionele auto- en olie-industrie. Hi-tec pioniers als Tesla doen hun best (en bereiken mooie resultaten), maar het blijft een beetje vechten tegen de bierkaai. Eigenlijk zou de ontwikkeling van accu's gebaat zijn bij een sterke stijging van de olieprijs...

Bart
Hout rijmt op onderhoud...
www.bartloeff.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe ontwikkeling in acculand 08 apr 2015 10:06 #614150

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
@SO:
Of dat zo werkt... Een stijging van de olieprijs kan ook weer een crisis uitlokken en bij een crisis wordt 'de hand op de portemonnee gehouden' en in niets meer geïnvesteerd.
Iets wat bewezen heeft te werken is belasting verlaging voor schone (elektrische) auto's. Na een aantal jaren werd de maatregel weer teruggedraaid (omdat er teveel gebruik van werd gemaakt).

Dat de 'traditionelen' machtig zijn en veel tegenstand bieden is zeker waar. De vooruitgang zul je bij de 'onconventionelen' moeten zoeken, van die 'malloten' die, tegen de stroom in, elektrisch willen varen! ;) ;) ;) ;)
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe ontwikkeling in acculand 08 apr 2015 10:38 #614169

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
Peper schreef :
.
Iets wat bewezen heeft te werken is belasting verlaging voor schone (elektrische) auto's. Na een aantal jaren werd de maatregel weer teruggedraaid (omdat er teveel gebruik van werd gemaakt).

Het is wel zo dat de belastingverlaging alleen werkte voor berijders met bijtelling.
In de praktijk gaan deze auto's na een paar jaar als tweede hands naar het buitenland, nagenoeg allemaal. Het milieuvriendelijke aspect waarover ook te discussiëren valt speelt dus maar korte periode.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe ontwikkeling in acculand 08 apr 2015 11:04 #614175

Ontwikkelingen in acculand gaan juist botertraag. De vraag is er, de research is er, maar stappen worden niet snel gezet. Het zijn meestal kleine verbeteringen die met elkaar een beetje resultaat geven.

Bijna iedereen heeft nog steeds loodaccu's in de boot. In essentie het zelfde ding als in 1859.

Ondanks de massale druk die mobieltjes op de ontwikkeling leggen, zitten er al sinds 1995 lithium ion batterijen in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe ontwikkeling in acculand 08 apr 2015 12:19 #614208

Waterblok schreef :
In de praktijk gaan deze auto's na een paar jaar als tweede hands naar het buitenland, nagenoeg allemaal. Het milieuvriendelijke aspect waarover ook te discussiëren valt speelt dus maar korte periode.

12% zal je bedoelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe ontwikkeling in acculand 08 apr 2015 13:09 #614222

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Boarderbas, de li-ion accu's zijn in essentie wel heel anders dan die van 1995. Nu zijn het Li-ion polymeer accu's, waarvan ze inmiddels hebben uitgevonden dat ze ontploffen als je ze niet op de juiste manier laadt. Via LiFePO4 zijn we inmiddels op LiYFePO4 en nu op Li2TiO3 accu's aangekomen. Dit zijn essentiële veranderingen, te vergelijken van de overstap van lood antimoon naar lood calcium accu's.
Indien je de chemische laad-ontlaad vergelijking als essentieel beschouwd, heb je gelijk. Die is gelijk gebleven, maar een lood calcium accu leeft wel 2 keer zo lang als een lood antimoon accu.
Voor de Li-ion accu's is de laad-ontlaad vergelijking ook niet veranderd. De verandering van de samenstellende elementen in de accu is wel degelijk veranderd waarbij de Lithium titanaat accu van 100Ah geladen mag worden met 1000A! (zit in 6 minuten vol). Je betaalt wel de hoofdprijs voor die accu's, maar je auto tanken en afrekenen bij een tankstation duurt langer dan het laden van zo'n accu!
Voor de Al-ion accu worden vergelijkbare en nog betere ontwikkelingen in het vooruitzicht gesteld. Hierbij is de laad-ontlaad vergelijking wel anders (het gaat om een ander elektrode element).
De prijs van accu's (welke dan ook) is één die zo hoog is, dat de omzet er net niet van in elkaar stort en er uiteindelijk minder aan wordt verdiend. Het enige wat de prijs doet dalen is niet het goedkoper worden van de grondstoffen, maar de kwaliteit van een vergelijkbare accu. Is die accu beter, dan gaat de prijs omlaag om het marktaandeel te behouden. Dit zie je nu gebeuren met de loodaccu's. De aanbiedingen vliegen je om de oren (wat erg pijnlijk kan zijn bij een loodaccu :blink: ) De korte termijn investeerders spinnen hier goed garen bij! Zij kopen hun laatste loodaccu's. De lange termijn investeerders gaan voor levensduur en kopen hun laatste Li-ion accu's, die gaan dan zo lang mee dat ze geen nieuwe meer nodig hebben. Zij zien de korte termijn investeerders 'halverwege' ook overgaan op Li-ion, omdat er geen loodaccu's meer zijn.
Is het één onverstandig of juist het ander... De tijd zal het leren.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe ontwikkeling in acculand 08 apr 2015 13:51 #614228

Een heel interessante ontwikkeling staat, de jongeren onder ons, nog te wachten.
De ouderen zullen nog net het einde van het laboratorium tijdperk meemaken waar het om de accu´s gaat.

Die steile leercurve wat nu de accu´s doormaken is heel interessant.
Het echte dagelijkse gebruik zal nog even op zich laten wachten denk ik.
Lijkt me heel plezierig in zo´n stille electra auto rijden en er ook nog wat afstand mee te kunnen afleggen en in een paar minuten tanken laden.
En geen 80 cent belasting per liter meer betalen.
Maar de roverheid ziet het ook al aankomen, en is al bezig met kilometerheffing in te voeren!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe ontwikkeling in acculand 08 apr 2015 14:11 #614233

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 638
Saeftinghe schreef :
Een heel interessante ontwikkeling staat, de jongeren onder ons, nog te wachten.
De ouderen zullen nog net het einde van het laboratorium tijdperk meemaken waar het om de accu´s gaat.

Die steile leercurve wat nu de accu´s doormaken is heel interessant.
Het echte dagelijkse gebruik zal nog even op zich laten wachten denk ik.
<.. knip ..>

Gaan wij nog meemaken hoor.

Bosch, geen kleine jongen als het gaat om elektrische systemen in de automotive, heeft aangegeven dat binnen 5 jaar;
- de prijs van accu's gaat halveren
- de capaciteit van accu's gaat verdubbelen.

Vb als deze voorspelling klopt:
e-Up kost nu (schrik niet) circa €25000.
Straks bij dezelfde actieradius (120km) derhalve circa €11500
Bij een groter accupakket voor 240 km, ruim voldoende voor een stadsauto, €16000
Mijn onderschrift is vanwege social distancing afwezig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe ontwikkeling in acculand 08 apr 2015 14:57 #614246

Het beginnetje zullen de ouderen nog wel ZIEN (vanuit het bejaarden tehuis :( ), maar het zelf gebruiken betwijfel ik.
Die autonomia van 240 km is toch veel te klein wanneer het geen boodschappen autotje is.
Ik rijd nu 1500 km op een tank, één keer iets over de 1800, maar dat was gewoon een keer proberen hoe zuinig het mogelijk was.
Dat mag best iets minder zijn, maar het is wel heel erg prettig om zo´n 800 km te kunnen rijden zonder te moeten tanken/laden.

De verwachtingen zijn altijd te optimistisch, Thorium/kernfusie is al 30 jaar: "Over 5 jaar is het grootschalig in gebruik"

Maar ik zou het automobiel volplakken met zon panelen denk ik, meestentijds staat het ding in de zon te niksen, dan kan het ook laden denk ik dan maar.

Met de boot ben ik vrijwel zelfvoorzienend, dat zou ik dan ook met een electra wagentje kunnen zijn.
En ik bedoel dan géén electrisch aangedreven rolstoel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.205 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl