Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Stroomverbruik Autopilot en Ipad

Stroomverbruik Autopilot en Ipad 17 mrt 2015 18:44 #606597

Ben bezig met een energiebalans voor op zee en voor anker.
beetje analog aan het artikel van MSAS over zijn Dufour 36.

Waar ik niet uitkom is het stroomverbruik van de autopilot en Ipad gedurende 24 uur.

De autopilot heb ik nog niet.
Ik ga voor het gemak uit van de volgende Raymarine Autopilot :
- EV1 (vebruik 20mA)
- P70 (vebruik 132mA)
- ACU200 (vebruik 15A)
- Mechanische lineaire aandrijving type I (vebruik 15A)

Alle verbruikcijfers komen uit de technische specs van Raymarine.
Maar wat is nu onder gemiddelde condities het verbruik per dag? (24 uur)

Voor de Ipad hetzelfde verhaal.
Ik heb een Ipad 4 met GPS.
Heb laders die je op de 12V kunt aansluiten. Als een Ipad 24 uur per dag draait wat kost me dat
dan aan stroom via zo'n lader?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomverbruik Autopilot en Ipad 17 mrt 2015 18:48 #606599

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2447
Verbruik autopiloot hang natuurlijk sterk af van koers, golven en wind, maar ik ga uit van gemiddeld zo'n 1,5 A. (dus 24 * 1,5 = 36 Ah per etmaal)
Natuurlijk is goede trim van belang voor weinig stroonverbruik, en een (semi) gebalanceerd roer ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomverbruik Autopilot en Ipad 17 mrt 2015 18:52 #606601

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
De lader van de ipad vraagt 2 ampère. Ligt eraan wat voor lader je op 12 volt hebt.
Ook 2 ah dan 48 over 24 uur. Maar enkel voeden met een veel minder zware lader kan ook want je hoeft hem niet in een paar uur vol te hebben.
Of een paar uur vol laden, lader eraf en 10 uur op de eigen batterij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomverbruik Autopilot en Ipad 17 mrt 2015 18:56 #606603

Eerst over die iPad want dat lijkt wat simpeler ;) Verbruik bij alle soorten computers is afhankelijk van helderheid scherm en gebruik. Een zwaar spel of rekenprogramma gebruikt veel meer dan een stukje muziek afspelen. Bluetooth gebruikt iets meer dan WiFi wanneer dat aanstaat. Eenvoudigst lijkt me om dat te testen ahv je accuduur. Kijk hoeveel Wh je tabletbattery is en meet hoelang het duurt voordat de lading van vol tot bv 20% gezakt is bij jouw typisch gebruik. Via de lader verlies je enig rendement dus doe er 10% ofzo bij. Dit verbruik valt overigens in het niet bij de stuurautomaat.

Bij die AP is het EV1 en P70 verbruik constant (onafhankelijk van tuning en omstandigheden). Die 15A max hoef je maar één keer te tellen, maar is wél sterk afhankelijk van de tuning en condities: een perfect getrimde boot op vlak water behoeft nauwelijks stuurcorrecties, terwijl een overtuigde boot ruimewinds in golven continue zware stuurakties nodig heeft.
Je zou het (als je de AP al hebt) kunnen meten ahv je accumonitor, anders dmv een goede gok: ik zou zelf dan gokken op een gemiddeld gebruik van 1.5A. Soms is dat 0, soms 500mA en een enkele keer de volle 15A.

Geeft veel inzicht, dit soort sommen :)

PS: en ja, de Mediamarkt verkoopt al 12V of zelfs USB laders voor iPad's
PS2: gekruisd met alle bovenstaande posts: zie dat Airgead ook 1.5A schat ;)
Laatst bewerkt: 17 mrt 2015 19:11 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomverbruik Autopilot en Ipad 17 mrt 2015 19:08 #606607

Wifi en GPS staan 24 uur aan.
Isailor of Inavx is de app die actief is. s'Nachts natuurlijk in nachtmodus.
Over die 2A lader....dat het een 2A lader is wil toch niet zeggendat die ook 2A trekt?
Is dat niet afhankelijk van wat de Ipad vraagt?
M.a.w. tijdens constant gebruik alleen laden tot 100%. Indien dus vol wordt er niet geladen terwijl de lader wel is aangesloten?

Wat Jouzers schrijft is ook wel interessant.
Alleen laden via de lader als het vermogen van de batterij tot onder de 20% is gezakt.
Maar ja....wat is dan het dagelijks gebruik.

Uiteraard heb ik deze gegevens nodig om te berekenen hoe groet mijn serviceaccu('s) moeten zijn en de zonnepanelen. Ik probeer al het benodigd vermogen met zonnenpanelen op te wekken.

Vinni

Edit : 10 uur op eigen batterij....is dat realistisch?
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 17 mrt 2015 19:10 door AccountVerwijderd12.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomverbruik Autopilot en Ipad 17 mrt 2015 19:09 #606608

  • msas
  • msas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
Afgaande op het instructieboekje van de Raymarine ST5000 die in mijn boot zit, gecombineerd met de ervaringen tijdens tochten tot nu toe gemeten door de accumonitor, kom ik op 1,83Ah = 44A in 24 uur. En dan heb ik redelijk naar boven afgerond.

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomverbruik Autopilot en Ipad 17 mrt 2015 19:17 #606612

Onder de streep maakt het niet uit of je af en toe of continue laadt: uiteindelijk zal de lader in het energieverbruik van de tablet voorzien. De interne batterij is slechts een buffer die je al of niet gebruikt.

Laten we eens uitgaan van die 10 uur accuduur dan (welke tablet heb je en wat is de capaciteit van de batterij daarin?) In de iPad3 is die ongeveer 7 Ah. Per etmaal continuegebruik gebruikt jouw tablet in jóuw praktijk dan 7*2.4=18 Ah (incl verliezen door lader)

Die 2A is net als die 15A voor je AP een maximaal opgenomen vermogen. Méér kan het nooit zijn, vaak wel minder.
Laatst bewerkt: 17 mrt 2015 19:36 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomverbruik Autopilot en Ipad 17 mrt 2015 19:21 #606614

msas schreef :
1,83Ah = 44A in 24 uur

Om het leesbaar te houden; je bedoelt denk ik:

1,83A = 44Ah / 24h (zie je dat de eenheden nu ook kloppen?)
Laatst bewerkt: 17 mrt 2015 19:25 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomverbruik Autopilot en Ipad 17 mrt 2015 19:22 #606615

In het eerste bericht geef ik al aan dat ik een Ipad 4 heb met wifi en gps 24 uur aan.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomverbruik Autopilot en Ipad 17 mrt 2015 19:26 #606617

Dan kun je dat sommetje nu toch maken?

11.6 Ah is de batterij capaciteit van de iPad4

Die capaciteit wordt in 10 uur verbruikt:

11.6 Ah / 10 h = 1 A gemiddeld

PS: en dus 1 A * 24 h = 24 Ah per etmaal als je de iPad 24 h in dat etmaal zou gebruiken
Laatst bewerkt: 17 mrt 2015 19:47 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomverbruik Autopilot en Ipad 17 mrt 2015 19:27 #606618

Met een Ipad kan ik je niet helpen.

Maar op mooi vlak water met een juiste zeiltrim heb je nagenoeg geen stroomverbruik van je AP. Als je met schuinachteroplopende golven en slechte trim gaat rekenen, dan kan zo'n apparaat op jouw maat boot wel 5A continue of zelfs meer trekken.

Op mijn eigen boot vaar ik gemiddeld met 2A verbruikstroom, dan staat de AP, GPS, Navtex en 's nachts de verlichting aan. Met slecht weer lootp dit gemiddelde zomaar op naar 7-8A, en bij heel mooi rustig weer is het minder als 0.7A gemiddeld. Echter een 24V systeem, dus stroom sterkte is 2 maal zo hoog als bij een 12V systeem. En dat is dan verbruik aanboord van een 20+ tonner die goed in balans is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomverbruik Autopilot en Ipad 17 mrt 2015 19:31 #606621

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 668
Erikdejong schreef :
Echter een 24V systeem, dus stroom sterkte is 2 maal zo hoog als bij een 12V systeem.

Bedoel je niet de helft bij een 24 V systeem dan bij 12 V. Voor hetzelfde vermogen?
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomverbruik Autopilot en Ipad 17 mrt 2015 19:46 #606623

Ok.....24A per dag voor de Ipad. Daar zijn we dus uit. :)

Autopilot vind ik nog moeilijk.
Maar 35A per dag voor de aangegeven Raymarine configuratie voor mijn 34ft /7000kg netto
stalen langkieler is dus wel reeel als ik het bovenstaande zo lees?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomverbruik Autopilot en Ipad 17 mrt 2015 19:48 #606624

Minim schreef :
Erikdejong schreef :
Echter een 24V systeem, dus stroom sterkte is 2 maal zo hoog als bij een 12V systeem.

Bedoel je niet de helft bij een 24 V systeem dan bij 12 V. Voor hetzelfde vermogen?
Typfoutje, het woordje "als" moet er tussenuit.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 17 mrt 2015 19:49 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomverbruik Autopilot en Ipad 17 mrt 2015 19:53 #606626

Vinni schreef :
Ok.....24A per dag voor de Ipad. Daar zijn we dus uit. :)

Autopilot vind ik nog moeilijk.
Maar 35A per dag voor de aangegeven Raymarine configuratie voor mijn 34ft /7000kg netto
stalen langkieler is dus wel reeel als ik het bovenstaande zo lees?

Vinni

Ah per dag!

AP vind ik ook lastig; gewoon proberen te meten of voorlopig van die 1.5 A gemiddeld uit gaan, al heb jij een vrij zware langkieler die uit zichzelf graag rechtdoor wil gaan. Wanneer die in zwaarder weer wordt verzet kost dat wellicht meer energie dan bij een vinkieler met balansroer. Maar jij kent je boot natuurlijk wat dat betreft. Ga anders van 2 A gemiddeld uit, dat levert dan 48 Ah per dag

Ik vind die tablet best nog veel gebruiken trouwens: de helft van de stuurautomaat die gevoelsmatig veel zwaarder werk verricht - althans voelbaar! Als je de tablet uitzet kun je 50% langer op de AP varen ;)

PS: het vetgedrukte gemierenneuk is geen gemierenneuk maar m.i. nodig om dit soort redenaties te kunnen volgen.
Laatst bewerkt: 17 mrt 2015 20:01 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomverbruik Autopilot en Ipad 17 mrt 2015 20:03 #606631

Uhm ja.....Ah dus.

Dit draadje is net open en nu al zoveel zinvolle reacties.
Maar waardevolle aanvullingen zijn natuurlijk altijd welkom.
Ik laat het nog even zo doorlopen voordat ik de energiebalans ga vullen.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomverbruik Autopilot en Ipad 17 mrt 2015 20:06 #606633

Wat zijn je plannen eigenlijk? Ben wel benieuwd hoe lang je zonder walstroom wilt kunnen. Is dit om heel lang door te kunnen varen of reken je ook in scenario's als een paar dagen aan de kant zonder walstroom liggen met alle kajuitverlichting aan en de koelkast lekker koud?

Hoe zien je laadplannen eruit?
Laatst bewerkt: 17 mrt 2015 20:07 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomverbruik Autopilot en Ipad 17 mrt 2015 20:23 #606642

Zoals Msas....meerdaagse tochten op zee.
Zelfvoorzienend dus. Daarnaast voor anker.
Eigenlijk probeer ik alles met een combi van zonnepanelen/Altenator op te lossen.

Heb een topic gehad over galvanische isolatoren en scheidingstransformatoren.
Dat gekoppeld aan acculaders met alles dat daar bij hoort, wordt me te gek.

Omdat iemand in dat topic noemde dat zonnepanelen wellicht DE oplossing zijn en ook in
de babbelbox op een gegeven moment iemand was die nooit aan de walstroom ligt
probeer ik dus ook met zonnepanelen via een MPPT en een diodebrug in combi met de alternator
te voorzien in de dagelijkse stroombehoefte. Liever natuurlijk niet dat ik op de motor moet bijladen.
Heb sinds vorige week een nieuwe buiskap en daar kan mooi een flexibel zonnepaneel op.
Daarnaast heb ik nog wel een plek waar een paneeltje kan. Tesamen denk ik dat ik 150Wp kan plaatsen wat volgens de site van Aquasolar ongeveer 50Ah per dag kan opleveren. Ik kom dus e.e.a. te kort. :unsure:

Maar dit alles was eigenlijk voor een vervolgtopic bedoeld. Naast de AP en de Ipad draait er natuurlijk nog meer.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomverbruik Autopilot en Ipad 17 mrt 2015 21:06 #606649

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
In dit artikel vind je nog wat relevante gegevens. Er wordt ook het verschil getoond met laden via een inverter versus laden via een 12V/USB adapter.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomverbruik Autopilot en Ipad 17 mrt 2015 21:26 #606659

Timo....zo technisch ben ik nou ook weer niet.
Begrijp niet zo goed wat daar staat. Ik begrijp alleen dat laden met een 12V adapter efficienter is.
Dat ook als de Ipad aangeeeft dat die 100% geladen is de lader nog acitef blijft en dat de laatste paar procenten relatief gezien veel stroom trekken. Tenminste......da's mijn interpretatie als technisch nono.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 17 mrt 2015 21:27 door AccountVerwijderd12.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomverbruik Autopilot en Ipad 17 mrt 2015 21:31 #606663

Enne...begrijp ik nou goed dat het laden slechts 4,36Ah kost?
Voor dat type Ipad dan.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomverbruik Autopilot en Ipad 17 mrt 2015 21:57 #606670

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Ja, het kost maar 4,36. Het artikel waar ilCigno naar verwijst is het beste wat ik ken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomverbruik Autopilot en Ipad 18 mrt 2015 05:55 #606710

Nachtvlinder schreef :
Dan kun je dat sommetje nu toch maken?

11.6 Ah is de batterij capaciteit van de iPad4

Die capaciteit wordt in 10 uur verbruikt:

11.6 Ah / 10 h = 1 A gemiddeld

PS: en dus 1 A * 24 h = 24 Ah per etmaal als je de iPad 24 h in dat etmaal zou gebruiken


EDIT: De Ah aanpak als ik hierboven uitleg is alleen geldig indien dit Amperes bij dezelfde spanning betreft! Dit heb ik compleet gemist, mezelf en jullie op het verkeerde been gezet. 1 Ah capaciteit in een 6 V batterij is namelijk naar de helft van 1 Ah bij een 12 V systeem! Beter is om in Wh te rekenen - dat is spanningsonafhankelijk.

Die 24 Ah tabletgebruik is dus fout (ik vond het ook al hoog irt AP).

Als batterycapaciteit voor de iPad4 wordt tevens 42.5 Wh opgegeven;
spanning tabelbatterij is dus 42.5 Wh / 11.56 Ah = 3.7 V

Verbruik tabet voor Vinni is dan ongeveer 3x lager (12/3.7=3.2) dan eerder berekend: 7.5 Ah per dag dus bij continue gebruik.

Dat is hoger dan het testresultaat gemeten in het door Timo aangehaalde artikel, maar de accucapaciteit van de iPad4 is ook hoger dan de daar geteste iPad Air: 42.5 Wh / 32.4 Wh = factor 1.3 hoger. Als je dat verrekend zit je in dezelfde ballpark, voor Vinni ergens tussen 6 en 8 Ah per dag...
Laatst bewerkt: 18 mrt 2015 06:15 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomverbruik Autopilot en Ipad 18 mrt 2015 06:14 #606711

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 6814
Ik weet niet precies wat dit voor AP systeem is, maar kans bestaat dat het stroomverbruik wat wordt onderschat. Bij mijn AP (RM met onderdekse lineaire drive) is het standby gebruik van de AP computer + scherm al 0,5A. Op het moment dat de drive aangezet wordt komt daar 1A bij voor het laten aangrijpen van de drive (dat gebeurt met een electrische schakelaar die flink stroom neemt). En als de drive beweegt gaat het stroomverbruik naar tussen de 2 en 4A. Maar dat is natuurlijk niet continu. Maar ik zit dus aan basis gebruik al boven de 1,5A en dus per etmaal boven de 36Ah.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomverbruik Autopilot en Ipad 18 mrt 2015 06:35 #606718

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Vinni,

Gaat het je lukken om het gebruik van je Ipad te volgen met behulp van de ampere functie op een multimeter? Die kunnen meestal tot 10 amp meten.

Je pakt dan je 12v usb ladertje, laat de min over de multimeter lopen en laad je Ipad terwijl je hem gebruikt met de functies die je aan boord gebruikt. De multimeter laat dan zien hoeveel ampere er op dat moment gebruikt wordt en heb je het grootste verbruik te pakken. Dat kan je ook doen met stuurautomaat, tenzij die over de 10amp heen zou gaan. Dan kan je een shunt gebruiken. Een shunt is niet zo duur, 20,-- of zo.
Dat gaat weer iets anders, maar is ook niet ingewikkeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl