Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Lichtstgewicht coax??

Lichtstgewicht coax?? 31 jan 2015 12:56 #592463

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Mijn vraag maar even separaat gemaakt:
Ik zit met een verschrikkelijk dilemma.
Op mijn bootje heb ik momenteel een goedkope vhf antenne met een slechte rg58 standaard kabel. Destijds snel gekocht om snel wat te hebben.

Nu inmiddels uitgebreid naar een goede dcs marifoon, ais transponder en dure antenne splitter wil ik ook de antenne en kabel naar niveau in de 11m hoge masttop brengen.
Ik heb géén verstand van radio, antennes en al die dingen.

Alles gelezen in het grote coax en antenne topic heb ik een Metz Manta antenne gekocht en 20m Aircell7 en de juiste ("dure", maar geld speelt geen rol) connectors. Daarbij ook een vrouwtje en mannetje "n-type" connector om evt toch ook een ontkoppeling bij de mastvoet van m'n doorgestoken mast te kunnen maken. Momenteel moet ik elke keer als mast eraf gaat de pl259 connector op het einde van de kabel eraf halen en de kabel de hele afstand (niet meer dan 4m maar toch, en kronkelend) uit m'n bootje slopen.

Nu ben ik nogal neurotisch met gewicht. Niet in de kiel, maar wel in de uiteinden van m'n bootje. Dat vind ik leuk: iedereen heeft recht op z'n eigen fijne neurose. Dat leidt tot hobby's als postzegelverzameling of gewichtbeperken op bootjes.
Ik vind die perfecte kabel aircell7 zwaar! Het spul weegt 75 gram per meter. Bijna een hele kilo boven in m'n mast!
Waar ik dyneema vallen verjong om een paar gram te winnen hang ik nu zomaar 1kg koper in m'n mast! En ik heb ook al een consessie moeten doen met een iets zwaarder tricolor toplicht waar ik eerst de veel lichtere (75gr erbij!) NASA had.

Nu kocht ik een paar jaar geleden in de USA allerlei bedrading die ik gebruikte voor de elektrificatie van m'n bootje. Daar kocht ik toen ook maar direct een 20m coax kabel bij "voor de toekomst".
Het is een bedrijfje wat voor freaks in sportvliegerij lichtgewicht spullen levert.
De coax die ik daar kocht is een variant van RG142 onder de benaming RG+142. Hier een link er naartoe: www.periheliondesign.com/rgplus_cable.htm
Hier de specsheet van de fabrikant: www.periheliondesign.com/rg142/rg142.pdf

Het gewicht is ongeveer 22gr per meter, 30% van aircell7! Daar wordt zo iemand als ik warm van!
Maar nu: de kabel heeft een paar eigenschappen waar normale mensen van schrikken:
"solid CCA core": dat is een massieve aluminium kern die met koper beplakt is. Corrosie en breukgevoelig dus.
"PTFE foam dielectricum": teflon foam. In principe heeft dit tot gevolg dat een kabel hiermee hele goede eigenschappen heeft, maar misschien op boot minder...
"aluminium braid" ... Corrosiegevoelig.
FEP isolatie. Een van de best mogelijke, lijkt op teflon. Erg goed UV en vocht bestendig. Met name ook veel beter dan PVC.

Ik neig ernaar om dit toch -als een experiment, zoals al mijn zeilen is- gewoon heel zorgvuldig te gaan installeren en jaarlijks controle uit te voeren. Natuurlijk!

Wie kan en wil hier een genuanceerd advies over geven?
Laatst bewerkt: 31 jan 2015 15:20 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtstgewicht coax?? 31 jan 2015 13:11 #592468

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5184
Als het voor in een vliegtuig bedoeld is dan zou het zomaar niet zo sterk kunnen zijn als je het 10 meter vrij laat bungelen. In een vliegtuig zit de kabel immers opgebeugeld. Wellicht dus een heel dun dyneema touwtje erlangs mee laten lopen en daaraan de kabel iedere 50 cm oid ophangen? Of als dat kan zelfs opbeugelen aan een lange lichte 'stok'?

Verder zou je natuurlijk de boel nu netjes in elkaar kunnen solderen en dan op de wintermeeting door Wadnwind laten analyseren / doormeten, dan heb je een mooie referentiewaarde om mee te starten. Vervolgens in het gebruik de door de AIS-transponder gemeten SWR-waarde monitoren. Absoluut gezien zegt die waarde niet zoveel voor zover ik begrepen heb, maar als die verandert in gebruik kan je er wel wat aan afleiden lijkt me.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtstgewicht coax?? 31 jan 2015 13:15 #592469

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Hey FMJ! Dat rijmt
Dat zijn al drie zinvolle tips.
De eerste had ik al in beeld: ophanging met dyneema. Al is het eigen gewicht zo gering dat de "veilige eigen hanglengte" misschien nog wel beter is dan bij de zwaardere kabels die ook dikke pvc mantel hebben.
De tweede "laten testen" is leuk, de derde "monitoring via SWR op m'n Vesper" is belangrijk.
Laatst bewerkt: 31 jan 2015 13:17 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtstgewicht coax?? 31 jan 2015 13:24 #592471

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
De, ondertussen beroemde, H-155 coax kabel van Belden weegt 390 gram per meter en alles koper binnenin. Flexibele kern en massief dielectrium (binnen isolatie).
Het is 5,3 mm uitwendiog en kan dus gemakkelijk in de plaats van een RG-58 (5mm).

Bij bekend adres in Enkhuizen ;)

RG142-G is een teflon schuim kabel met gewone specificaties, niet super geweldig of beter dan RG-58. Ik gebruik ze als meet kabels.
De buitenzijde is ook teflon. Het binnenwerk is normaal verzilverd koper.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 31 jan 2015 13:25 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtstgewicht coax?? 31 jan 2015 14:09 #592494

Overigens is 75 gram/meter bij lange na geen kilo in de mast , tenminste die een rol speelt bij stabiliteit en zeildragend vermogen.
Bij een 10 meter mast ( ik neem aan dat de mast zelf ongeveer zo lang is ?)zal dat neerkomen op 10*75/2 = 375 gram in de masttop.
Trouwens , RG58 weegt ook al 35 gram /meter dus het verschil is daar nog de helft van.
Ik denk niet dat er een meetbaar verschil vast te stellen zal zijn.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtstgewicht coax?? 31 jan 2015 14:13 #592495

als het gewicht bovenin zo belangrijk voor je is kan je ook de antenne op de hekstoel zetten. die paar mijlen minder bereik neem je dan voor lief. Het blijft kiezen natuurlijk...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 31 jan 2015 14:13 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtstgewicht coax?? 31 jan 2015 14:34 #592507

Joost heeft z'n fetisch toch netjes uitgelegd? Topic vraagt om meedenkers!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtstgewicht coax?? 31 jan 2015 14:37 #592509

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Inderdaad yb. Als geen meetbaar verschil tussen wàt en wàt (en wàt)?
En inderdaad roos, het blijft kiezen!
Ik begin m'n topic ook met "een verschrikkelijk dilemma"
Het dilemma: bewezen zware aircel7 OF experimentele lichtgewicht rg142 "like" die geen rg142 is.
Laatst bewerkt: 31 jan 2015 14:38 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtstgewicht coax?? 31 jan 2015 14:40 #592511

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Dank vlinder!
Leuk he! Je moet hier soms iets goed uitleggen, anders krijg je zomaar een ff aan de broek... Een forumfatwa
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtstgewicht coax?? 31 jan 2015 15:21 #592535

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5184
Je hebt nu vier connectoren. Zet er twee aan de aircell en twee aan de alu-kabel en laat Wadnwind beiden vergelijken op de meeting.. Dan weet je of en zo ja hoeveel de Aircell beter is, dat maakt het maken van een weloverwogen keuze makkelijker!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtstgewicht coax?? 31 jan 2015 15:29 #592540

Ik kan me voorstellen dat aluminium kabel ook breukgevoeliger is als gevolg van beweging/ rammelen in de mast.. niet alleen het hangen maar ook het rammelen zeg maar..maar wanneer je het kan fixeren en er bijvoorbeeld een vaste connector in de mast kan maken kun je daarvandaan weer veilig doorkoppelen wanneer je je mast weer zet.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 31 jan 2015 15:29 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtstgewicht coax?? 31 jan 2015 16:03 #592556

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Voor de frequenties van de marifoon en hoger (VHF en UHF gebied) geldt er het zogenaamde skin effect. Dit houdt in dat de -hele kleine- HF-stroom aan de buitenzijde van de geleider loopt. (De TV antennes van voor de tijd van de kabel waren dan ook van aluminium buis gemaakt en niet van massief aluminium) Van een massieve geleider wordt bij deze frequenties alleen de 'buitenkant' gebruikt en levert daarmee nodeloos extra gewicht.
Een verkoperde aluminium kern is daarmee veel lichter en net zo goed geleidend (voor de hoog frequent stroom) als een massieve koper ader. De capacitantie en inductantie (gecombineerd tot de inductie in Ohm) van de kabel hangen af van de constructie van de kabel en het materiaal waarvan de binnen isolatie is gemaakt. Dit bepaalt voor het leeuwendeel het verlies en de demping van de kabel. PFTE is een zeer stabiel materiaal en zolang er geen vocht de kabel is 'ingelekt', zal de kwaliteit onveranderd zijn.
Blijft over: mechanische sterkte... De treksterkte van aluminium is naar alle waarschijnlijkheid geringer dan die van koper, maar dit hangt van de legering af die er is gebruikt voor de kern. Is hiervoor een speciale legering (met aluminium silicaat en of aluminium nitraat) gebruikt, dan kan de kern zelfs sterker (hogere treksterkte) zijn dan een koperen kern en kun je de kabel gewoon door de mast heen trekken zonder al teveel problemen. Het fixeren van de kabel over een langere weg aan de uiteinden is altijd een goed idee. Je zou de kabel in een aluminium buisje met epoxy kunnen verlijmen (over 50cm lengte) en dit buisje met beugels vast kunnen schroeven. (of met tywraps vastmaken) Zolang je de kabel niet 'indeukt' of knikt, blijft de impedantie constant. Ga je scherpe bochten maken, dan verandert de impedantie plaatselijk en dit leidt dan weer tot meer verlies en demping. (De hele kabel in een rechte aluminium buis leggen is nog mooier, maar dan heb je beslist een gewichtstoename!) :(
Een dunne Dyneema erlangs houdt de kabel ook mooi recht en ik weet dat jij goed takelingen kunt maken om daarmee de kabel vast te maken. Trek het takelgaren dan niet te strak aan, anders deuk je de kabel in...
Als ik echt mijn fantasie de vrije loop laat... :ohmy: Twee aluminium buisjes van 50cm, een gaatje aan de zijkant boren, daar de dunne Dyneema door heen steken, met een tangetje de gaatjes iets uitbuigen, zodat de Dyneema niet in de kabel kan drukken, de kabel door de buisjes voeren, lengte bepalen en een knoopje op de plaats van het gaatje in het aluminium, de kabel met epoxy vastlijmen in de buisjes en over de hele lengte om de 40cm takelen met takelgaren. Volgens mij kun je er dan een stag van maken of langs de noordwand van de Eiger mee zekeren!
Groeten, van buurman Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtstgewicht coax?? 31 jan 2015 16:28 #592568

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Nachtvlinder schreef :
Joost heeft z'n fetisch toch netjes uitgelegd? Topic vraagt om meedenkers!

+1
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtstgewicht coax?? 31 jan 2015 16:32 #592574

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Peper schreef :
Twee aluminium buisjes van 50cm, een gaatje aan de zijkant boren.......

Ik dacht heel even dat je een openlijn of kippenladder wilde maken :laugh:
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtstgewicht coax?? 31 jan 2015 16:40 #592577

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Ik heb de 300 Ohms lintkabel nog meegemaakt, maar zelf alleen 50 en 75 Ohm coax geïnstalleerd!
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtstgewicht coax?? 31 jan 2015 17:03 #592586

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
FMJ schreef :
Je hebt nu vier connectoren. Zet er twee aan de aircell en twee aan de alu-kabel en laat Wadnwind beiden vergelijken op de meeting.. Dan weet je of en zo ja hoeveel de Aircell beter is, dat maakt het maken van een weloverwogen keuze makkelijker!

Die aircel is ongetwijfelt veel beter dan RG-142.

Bij 156 Mhz en 20 meter (25 watt uit marifoon, xx watt bij antenne)

Rg-58 - 4,05 dB demping (9,08)
RG-142 - 3,12 dB demping (12,2)
H-155 - 2,51dB demping (14,0)
Aircell-7 - 1,59 dB demping (17,3)
Tremoflex-10_Draka 1,02 dB demping (19,8)

RG-142, prima coax voor meetapparatuur.

Bijlage RG142-B04.jpg niet gevonden



Bijlage RG142-B03.jpg niet gevonden

Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 31 jan 2015 17:04 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtstgewicht coax?? 31 jan 2015 18:15 #592626

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Dank voor de reactie tot zover.
Hoe is de mening over koppeling in de buurt van mastvoet met mannetje en vrouwtje N connector?


Hoe is de mening over twee verschillende coax kabels: dikke zware tot aan de mastvoet, lichte dunne in mast?

Plaatje van mijn coax kabel met CCA kern.
Laatst bewerkt: 31 jan 2015 19:57 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtstgewicht coax?? 31 jan 2015 18:22 #592631

In een ander topic zijn N-connectors mij aanbevolen voor een onderdekse doorverbinding.
Die van mij heb ik gekocht bij de Hamshop.
Daar heb ik ook mijn Aircell vandaan.
Ik doe niet moeilijk over een grammetje meer of minder.
Alhoewel........een oranje pruik ging mij echt te ver. ;)

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtstgewicht coax?? 31 jan 2015 18:30 #592637

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Peper schreef :
(De hele kabel in een rechte aluminium buis leggen is nog mooier, maar dan heb je beslist een gewichtstoename!) :( .

En heet die aluminium buis niet mast? :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtstgewicht coax?? 31 jan 2015 21:10 #592698

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Sunday schreef :
Hoe is de mening over koppeling in de buurt van mastvoet met mannetje en vrouwtje N connector?
Helemaal niet aan beginnen. Direkt in één keer door tot bij de marifoon. Scheelt maar liefst het gewicht van twee koppelingen minus het gewicht van een paar cm kabel plus minder signaal verlies.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtstgewicht coax?? 31 jan 2015 21:22 #592701

Wat is je reden om de antenne perse boven in de mast te willen plaatsen? De antennes plaatsen op een klein mastje achterop de hekstoel scheelt een hoop gewicht en kabellengte. Roozeboos opperde dat ook al.

Als je dan een antenne neemt met wat meer versterking (gain), compenseer je enigszins de masthoogte. Bijvoorbeeld een Comrod AV15. Deze heeft 3dB gain.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtstgewicht coax?? 31 jan 2015 22:13 #592711

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1784
Weet wel wie na aanschaf mijn Mini 650 vanaf het casco mag opbouwen :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtstgewicht coax?? 31 jan 2015 22:19 #592714

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
Brrr AV15, is niet bepaalt de beste antenne in z'n soort en nog de lompste ook.
Presteert ook veel slechter dan z'n soort genoten.
Laatst bewerkt: 31 jan 2015 22:20 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtstgewicht coax?? 31 jan 2015 22:38 #592716

Belerion II schreef :
Wat is je reden om de antenne perse boven in de mast te willen plaatsen? De antennes plaatsen op een klein mastje achterop de hekstoel scheelt een hoop gewicht en kabellengte. Roozeboos opperde dat ook al.

Als je dan een antenne neemt met wat meer versterking (gain), compenseer je enigszins de masthoogte. Bijvoorbeeld een Comrod AV15. Deze heeft 3dB gain.

Hé Rob (en Roozebos),
Is dat nou echt zo? Ik installeer voor het eerst een marifoon (Lowrance Link5), moet de antenne en draad nog kiezen en denk steeds: " waarom zou de antenne niet gewoon achterop de hekstoel kunnen". Als je de topics hierover mag geloven, is dat weggooien van zend- en ontvangstbereik en zo ongeveer een doodzonde. Maar ik hoef geen communicatie te ontvangen van de andere kant van het IJsselmeer. Gewoon het "normale" verkeer van noodkanaal, waarschuwingen scheepvaart en bruggen en sluizen.
Kan ik mij een hoop geklungel besparen en een antenne achterop monteren met dus een beduidend kortere kabel?
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtstgewicht coax?? 31 jan 2015 23:24 #592724

henkvd schreef :
Brrr AV15, is niet bepaalt de beste antenne in z'n soort en nog de lompste ook.
Presteert ook veel slechter dan z'n soort genoten.

Goh, vertel... Hebben wij nooit problemen mee gehad na +20 jaar installaties wereldwijd op de grote vaart. Lompheid valt wel mee. Ik vaar naast twee Celmar antennes bovenin de mast met het broertje van de AV15, de AV17 op een pijpje achterop de hekstoel. En zo lomp is mijn bootje niet :) .

@ Bertilbeumer: Het is een keuze. Als je het onderste uit de kan wil halen en bij wijze van spreken vanuit Stellendam met Dover Coastguard wilt babbelen ( :unsure: ), neem je verliesarme coax met goede verbindingen naar een goede antenne boven in de mast.
Voor huis-tuin-en-keuken gebruik volstaat voor mij een antenne achterop prima. Heb je tevens een nood antenne, mocht je mast onverhoopt overboord gaan.

Ik gebruik de hek antenne voor de AIS transponder. Dit voldoet voor mij uitstekend. Voor de DSC-marifoon gebruik ik beide antennes bovenin de mast.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 31 jan 2015 23:26 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl