msas schreef :
Het deklicht valt niet onder een officiële regel als zijnde navigatieverlichting en mag dus gewoon branden ongeacht of het stoomlicht (of andere lichten) aan is. Tot zover de regels. Of het handig is dat altijd het deklicht brandt wanneer het stoomlicht aan is, betwijfel ik. Laat staan dat je onnodig stroom verbruikt.
Michel
Dat een deklicht niet onder de officiele regels vatklopt inderdaad echter in het BPR staat letterlijk:
Artikel 3.07. Verboden lichten, verlichting of zoeklichten dan wel vlaggen, borden, wimpels of andere voorwerpen
1. Een schip mag geen lichten, verlichting of zoeklichten dan wel vlaggen, borden, wimpels of andere voorwerpen doen zichtbaar zijn, die kunnen leiden tot verwarring met de in dit reglement vermelde tekens dan wel de waarneembaarheid of de herkenning daarvan kunnen bemoeilijken.
2. Een schip mag zijn lichten dan wel zijn verlichting of zijn zoeklichten niet op zodanige wijze gebruiken, dat zij door verblinding gevaar of hinder voor de scheepvaart kunnen veroorzaken.
Kun je natuurlijk over twisten met een ambtenaar maar ga er maar vanuit dat het niet mag.Lekker "kapstokartikel" dus.
Overigesn mag een klein schip onder motor ook varen met een ronschijnend wit licht en de boordlichten, zonder heklicht.
Onder zeil kun je dan de boordlichten en het heklicht voeren zonder toplicht.
Een stoomlicht heb je dus eigenlijk niet nodig.
Artikel 3.13, lid 1: Alleenvarend klein motorschip dat in plaats van toplicht en heklicht een wit rondom schijnend licht voert.
Je zou natuurlijk ook eens het BPR eens op kunnen frissen:
wetten.overheid.nl/BWBR0003628...eidsdatum_10-05-2011
Ad