Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Urenteller blijft lopen als motor uitstaat

Urenteller blijft lopen als motor uitstaat 06 jan 2015 15:17 #584951

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Schavielen zal ik nagaan als ik aan boord ben. Tevens zal ik dan de aansluitingen op de dynamo nalopen.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Urenteller blijft lopen als motor uitstaat 06 jan 2015 17:03 #584968

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
Hoe hoog is de spanning op de d+ met brandend lampje en motor stop en contact aan ?

beïnvloed je laadregelaar, deze spanning "de Sterling" zodat deze spanning hoger is dan normaal, zodat je urenteller toch voldoende krijgt om te gaan lopen ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Urenteller blijft lopen als motor uitstaat 06 jan 2015 20:02 #585033

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
henkvd schreef :
Hoe hoog is de spanning op de d+ met brandend lampje en motor stop en contact aan ?

beïnvloed je laadregelaar, deze spanning "de Sterling" zodat deze spanning hoger is dan normaal, zodat je urenteller toch voldoende krijgt om te gaan lopen ?
Spanning moet ik meten, zal dit op de dynamo doen.

Beïnvloeding van de laadregelaar zou kunnen. Zal deze kunnen loskoppelen om het effect te zien.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Urenteller blijft lopen als motor uitstaat 06 jan 2015 22:34 #585085

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
Als ik een oud draadje erbij lees over het plaatsen van de urenteller kan het zo maar zijn dat je urenteller toch niet op de d+ zit.

Meten op de d+ van de dynamo en op de urenteller zal mogelijk verhelderend zijn.
Laatst bewerkt: 06 jan 2015 22:34 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Urenteller blijft lopen als motor uitstaat 07 jan 2015 09:21 #585147

Als ik in het Boschboek kijk zie ik dat er op de D+ direct spanning staat zodra je het contact op aan zet(voorbekrachtiging van de Alternator).Ook het laadlampje zit in die draad.Zodra de alternator zelf stroom maakt krijgt het laadlampje van beide kanten spanning en gaat dus uit.
Dat zou het probleem dus waarschijnlijk verklaren.
Op mijn motor zit trouwens de toerenteller/urenteller op de W aansluiting van de alternator (zoals het ook hoort).Mogelijk heeft jouw alternator geen W aansluiting zoals op onderstaand plaatje :unsure: Ik meen wel eens gelezen te hebben hoe je zo'n aansluiting zelf kunt maken maar dat vergt wel het demontage van de alternator en wat soldeerwerk.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Urenteller blijft lopen als motor uitstaat 07 jan 2015 11:15 #585180

Yellow Boat schreef :
Als ik in het Boschboek kijk zie ik dat er op de D+ direct spanning staat zodra je het contact op aan zet(voorbekrachtiging van de Alternator).Ook het laadlampje zit in die draad.Zodra de alternator zelf stroom maakt krijgt het laadlampje van beide kanten spanning en gaat dus uit.
Dat zou het probleem dus waarschijnlijk verklaren.
Op mijn motor zit trouwens de toerenteller/urenteller op de W aansluiting van de alternator (zoals het ook hoort).Mogelijk heeft jouw alternator geen W aansluiting zoals op onderstaand plaatje :unsure: Ik meen wel eens gelezen te hebben hoe je zo'n aansluiting zelf kunt maken maar dat vergt wel het demontage van de alternator en wat soldeerwerk.
Ad

"Ik meen wel eens gelezen te hebben hoe je zo'n aansluiting zelf kunt maken maar dat vergt wel het demontage van de alternator en wat soldeerwerk." is een afvallend relais op je oliedruk sensor dan niet makkelijker ?....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Urenteller blijft lopen als motor uitstaat 07 jan 2015 12:39 #585218

De Optimaal schreef :
"Ik meen wel eens gelezen te hebben hoe je zo'n aansluiting zelf kunt maken maar dat vergt wel het demontage van de alternator en wat soldeerwerk." is een afvallend relais op je oliedruk sensor dan niet makkelijker ?....

Denk het wel hoewel dat weer het e.e.a. aan extra bedrading vraagt.
Een W aansluiting maken is trouwens heel makkelijk(behalve dan het uit elkaar halen)
Kwestie van een aansluiting maken aan een van de veldwikkelingen zoals op onderstaand plaatje.
Er kan echter een probleem ontstaan als je nieuwe urenteller niet met de lagere ( ca. 8Volt) wisselspanning i.p.v. 12 Volt gelijkspanning overweg kan.Die wisselspanning is nl nodig voor een toerenteller waar de W eigenlijk voor is , vandaar.
Moest het trouwens ook even opzoeken.
Er staat trouwens hgenoeg over in internet , zelfs videotjes , vooral als je in het Engels zoekt ( add W connection to alternator)
Ad

Bijlage Alternator_2015-01-07.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Urenteller blijft lopen als motor uitstaat 07 jan 2015 16:14 #585264

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
Yellow Boat schreef :
Als ik in het Boschboek kijk zie ik dat er op de D+ direct spanning staat zodra je het contact op aan zet(voorbekrachtiging van de Alternator).Ook het laadlampje zit in die draad.Zodra de alternator zelf stroom maakt krijgt het laadlampje van beide kanten spanning en gaat dus uit.
Dat zou het probleem dus waarschijnlijk verklaren.
Op mijn motor zit trouwens de toerenteller/urenteller op de W aansluiting van de alternator (zoals het ook hoort).Mogelijk heeft jouw alternator geen W aansluiting zoals op onderstaand plaatje :unsure: Ik meen wel eens gelezen te hebben hoe je zo'n aansluiting zelf kunt maken maar dat vergt wel het demontage van de alternator en wat soldeerwerk.
Ad


Als het laadlampje brandt dan is d+ laag, de uren teller zou niet moeten lopen, zodra de motor loopt en het laat lampje uit gaat is d+ hoog en zou de uren teller gaan lopen, dat is hoe het normaal zou moeten zijn, een W aansluiting of een relais over het smeeroliedruk alarm is niet nodig voor een urenteller, zou alleen moeten tellen als de motor loopt en de dynamo laadt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Urenteller blijft lopen als motor uitstaat 07 jan 2015 20:30 #585333

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
In eerder genoemd draadje had o.a. Fer aangegeven dat de urenteller aan de d+ zou moeten.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Urenteller blijft lopen als motor uitstaat 08 jan 2015 08:46 #585385

Gregor schreef :
In eerder genoemd draadje had o.a. Fer aangegeven dat de urenteller aan de d+ zou moeten.

Dat kan ook wel ( de urenteller doet het immers) maar dan gaat hij wel al tellen zodra sleutel op on staat of, in dit geval (geen sleutelschakelaar) de knop wordt ingedrukt.(zie eeste postje van TShttp://www.zeilersforum.nl/index.php/forum-hoofdmenu-37/73-stroom-elektrische-apparatuur-aan-boord/564142-urenteller-blijft-lopen-als-motor-uitstaat#584814 ) Op D+ staat immers spanning zodra er spanning op het motorpaneel wordt gezet. Moet ook wel anders zou het laadlampje niet gaan branden.
Dat is dus juist het probleem waar het topic over gaat.
En dat is dus alleen op te lossen met , zoals al eerder geschreven , een relais of een W aansluiting. Daar komt pas spanning op als de alternator , en dus de motor, draait.
En zoiets is vrij simpel aan te leggen op een alternator.Zie mijn vorige postje.

Maar het is niet juist dat een toerenteller/urenteller ( tenminste een die zijn signaal van de alternator krijgt) op de D+ staat. Dan zou een toerenteller ook niet kunnen werken want die heeft wisselspanning nodig en die staat op de W aansluiting.
Daarom hebben motoren met een toerenteller ook meestal een alternator met W aansluiting, tenzij het een toerenteller is met een gever op de krukas/vliegwiel.
Overigens is de W aansluiting ook de enige aansluiting waar pas spanning , zij het wisselspanning, op komt als de motor loopt.
Ad
Laatst bewerkt: 08 jan 2015 08:52 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Urenteller blijft lopen als motor uitstaat 08 jan 2015 08:51 #585387

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Ik ga aan boord nu eerst kijken waar de aansluiting zit; gissen is missen ;)
Zoals gezegd, systeem heeft goed gewerkt en de laatste paat keer dat ik aan boord was begon de teller direct na het inschakelen op het paneel, dus niet na het starten, al te tellen.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Urenteller blijft lopen als motor uitstaat 08 jan 2015 09:12 #585390

Ik zie zojuist op het E-schema in de handleiding dat er op de alternator van jouw motor al een W aansluiting zou moeten zitten(bij nr. 4).En de draad die daaraan zit gaat naar de toerenteller/úrenteller klok( staat op het andere schema voor een paneel zonder contactslot(pagina 40).De draad die het toerensignaal doorgeeft is nr 13.( let op , de kabelkoppeling staat op beide pagina's trouwens niet in dezelfde volgorde getekend wat nogal verwarrend is :ohmy: :angry:
Als dat niet zo is , is er dan soms ooit een andere alternator opgezet zonder W ?
Ad

Bijlage Eschema.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 08 jan 2015 09:14 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Urenteller blijft lopen als motor uitstaat 08 jan 2015 17:37 #585557

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
@ Ad , d+ is laag als het laadlampje brandt, de urenteller hoort dan niet te lopen, hoe je iedere keer blijft volharden dat d+ dan hoog is blijft een vraagteken.
Als d+ hoog wordt wordt er geladen en is het lampje uit.
Laatst bewerkt: 08 jan 2015 17:47 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Urenteller blijft lopen als motor uitstaat 09 jan 2015 10:35 #585725

henkvd schreef :
@ Ad , d+ is laag als het laadlampje brandt, de urenteller hoort dan niet te lopen, hoe je iedere keer blijft volharden dat d+ dan hoog is blijft een vraagteken.
Als d+ hoog wordt wordt er geladen en is het lampje uit.

Ik zeg niet dat D+ ook precies 12 volt of iets hoger is maar D+ is wel de aansluiting van de voorbekrachtiging van een alternator.
De spanning die daar op zal staan als de motor stil staat met het contact op "in" is zeker niet nul maar hangt af van de weerstand van de rotorwikkeling en de regelaar in de alternator enerzijds en de weerstand van het laadlampje en de spanningsval van de diode in die leiding anderzijds .
D+ zit uiteraard niet rechtstreeks aan nul in de alternator.
Zou de D+ spanning nul zijn staat er dus ook geen spanning op de rotorwikkeling en zal de alternator geen stroom kunnen leveren als hij gaat draaien.
Als die spanning echter nog hoog genoeg is om de urenteller te laten lopen zal dat dus gebeuren.
Als de motor loopt komt er inderdaad wel 12 Volt op de D+ waardoor het lampje uit gaat ( krijgt dan van beide kanten immers dezelfde 12 Volt dus er loopt geen stroom neer door).
Ad
Laatst bewerkt: 09 jan 2015 10:38 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Urenteller blijft lopen als motor uitstaat 09 jan 2015 13:13 #585773

Gelezen hebbende wat hier allemaal geschreven wordt, zou ik het toch zeker zoeken in een contact wat veranderd is, door corrosie of schavielen of zoiets.

Wat nu bij mij als meest waarschijnlijke oorzaak komt bovendrijven is wat meer weestand op een contact in het bekrachtigings circuit/regelaar, ná het lampje.

Met contact aan gaat een stroompje, via het lampje, door de regelaar en rotorwikkeling van de generator.

Wanneer daar wat corrosie of een lossig contact is zal D+ wat hoger worden en mogelijk nèt het verschil maken tussen wèl of niet voldoende spanning voor de uren teller.

De juiste plaats voor een urenteller lijkt me duidelijk via het W contact.
Dit al of niet via het relais dat er doorgaans door wordt aangestuurd.

Overigens meen ik me te herinneren, uit een grijs verleden, dat wel eens een 24V lampje werd gebruikt om dit euvel op te lossen.
Dit dan wel weer met het risico dat de aanvangsbekrachtiging weer net op het randje zat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Urenteller blijft lopen als motor uitstaat 09 jan 2015 14:37 #585839

Saeftinghe schreef :
Gelezen hebbende wat hier allemaal geschreven wordt, zou ik het toch zeker zoeken in een contact wat veranderd is, door corrosie of schavielen of zoiets.

Wat nu bij mij als meest waarschijnlijke oorzaak komt bovendrijven is wat meer weestand op een contact in het bekrachtigings circuit/regelaar, ná het lampje.

Met contact aan gaat een stroompje, via het lampje, door de regelaar en rotorwikkeling van de generator.

Wanneer daar wat corrosie of een lossig contact is zal D+ wat hoger worden en mogelijk nèt het verschil maken tussen wèl of niet voldoende spanning voor de uren teller.

De juiste plaats voor een urenteller lijkt me duidelijk via het W contact.
Dit al of niet via het relais dat er doorgaans door wordt aangestuurd.

Overigens meen ik me te herinneren, uit een grijs verleden, dat wel eens een 24V lampje werd gebruikt om dit euvel op te lossen.
Dit dan wel weer met het risico dat de aanvangsbekrachtiging weer net op het randje zat.

Ik neem aan dat je een slecht contact bedoelt in de alternator en na de D+ want als er een slecht contact zit bij bijv het laadlanpje wordt de spanning juist lager op D+.
Of bedoel je dat ook?
Hoe dan ook. daar kom je alleen achter met meten en je moet de benodigde voedingsspanning van de huidige urenteller weten.
Ook hier geldt weer "meten is weten".
En waarom een relais tussen W en de teller nodig zou zijn begrijp ik niet want op de W stat echt alleen spanning als de alternator draait.
Het zou wel een alternatief zijn als er geen W is maar dan zou ik persoonlijk een W aansluiting aanleggen want dat is vrij simpel.

Overigens , wat is het merk en type van de alternator?(moet er op staan)
Dan is er meestal wel een tekening van te vinden en wordt het maken van een W contact nog makkelijker..
Ad
Laatst bewerkt: 09 jan 2015 14:42 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Urenteller blijft lopen als motor uitstaat 09 jan 2015 14:44 #585842

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Saeftinghe schreef :
Gelezen hebbende wat hier allemaal geschreven wordt, zou ik het toch zeker zoeken in een contact wat veranderd is, door corrosie of schavielen of zoiets.

Wat nu bij mij als meest waarschijnlijke oorzaak komt bovendrijven is wat meer weestand op een contact in het bekrachtigings circuit/regelaar, ná het lampje.

Met contact aan gaat een stroompje, via het lampje, door de regelaar en rotorwikkeling van de generator.

Wanneer daar wat corrosie of een lossig contact is zal D+ wat hoger worden en mogelijk nèt het verschil maken tussen wèl of niet voldoende spanning voor de uren teller.

De juiste plaats voor een urenteller lijkt me duidelijk via het W contact.
Dit al of niet via het relais dat er doorgaans door wordt aangestuurd.

Overigens meen ik me te herinneren, uit een grijs verleden, dat wel eens een 24V lampje werd gebruikt om dit euvel op te lossen.
Dit dan wel weer met het risico dat de aanvangsbekrachtiging weer net op het randje zat.
Mijn idee is dat er in de regelaar een fout zit waardoor de spanning op d+ zodanig hoog blijft dat de teller er op blijft lopen. Dat is mogelijk al vast te stellen doordat het lampje minder fel brandt.
Het hele W verhaal, waar nog al eens naar verwezen wordt, speelt hier helemaal geen rol. We hebben het over een urenteller en geen toerenteller.
Gregor heeft een urenteller, schrijft hij in het topic waarnaar hij een paar posts terug verwijst, die niet met een wisselspanning of pulserende gelijkspanning werkt maar simpelweg gaat lopen als de voedingsspanning wordt aangesloten.
Die dingen werken heel simpel. Er wordt een blokgolf opgewekt met vaste frequentie, een deler er achter en één op de zoveel pulsen wordt doorgegeven aan een telrelais waarop je dan een cijfertje ziet verspringen.
De eerste stap moet zijn, wat Henkvd ook al heeft geadviseerd, de spanning meten op d+ bij stilstaande motor en ingeschakeld contact. Je zult daar een spanning meten.
Ook aardig zou zijn de urenteller op een regelbare voeding te zetten en te kijken bij welke spanning die gaat lopen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Urenteller blijft lopen als motor uitstaat 09 jan 2015 15:29 #585855

zeekraal schreef :
Ook aardig zou zijn de urenteller op een regelbare voeding te zetten en te kijken bij welke spanning die gaat lopen.

Waarom? Als TS het merk en type van die urenteller weet moeten de specificaties en het voltagebereik simpel op te zoeken zijn .Als het goed is heeft hij er zelfs een handleiding bij gekregen want dat moet officieel (CE)..

Ad
Laatst bewerkt: 09 jan 2015 15:30 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Urenteller blijft lopen als motor uitstaat 09 jan 2015 15:30 #585856

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12167
Yellow Boat schreef :
zeekraal schreef :
Ook aardig zou zijn de urenteller op een regelbare voeding te zetten en te kijken bij welke spanning die gaat lopen.

Waarom? Als TS het merk en type van die urenteller weet moeten de specificaties en het voltagebereik simpel op te zoeken zijn.

Waarom? Misschien om dat specificaties en prestaties niet per definitie overeenkomen?...
:whistle:
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 09 jan 2015 15:31 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Urenteller blijft lopen als motor uitstaat 09 jan 2015 21:26 #585934

Yellow en Zeekraal,

Ik denk dat ik toch duidelijk aangaf dat het een slecht contact ná het lampje betrof, ik zie het tenminste duidelijk in de aangehaalde tekst staan.

Het lampje en de regelaar staan in serie.
Fungeren samen als een soort spanningsdeler, dus op de D+ staat een spanning ergens tussen 12V en 0V.
Wanneer er in het deel NA het lampje (of D+) een gecorodeerd//los contact is wordt daar de weerstand groter en stijgt dus de spanning op D+. En wanneer dit genoeg is gaat de urenteller lopen.

Het W contact kan vele dingen regelen.
Zoals de motor ruimte ventilatie, Die staat via een relais op het W contact. Draait dus alleen bij draaiende generator/motor.
De toerenteller haalt z´n info direct van het W contact. De uren teller via het relais. Geen twijfel mogelijk zoals kennelijk wel bij D+.

Dat W contact stuurde bij mij ook de koelkast aan. Zodra de motor draaide, werkte de koelkast.
En zo zijn er nog wel een paar dingen te verzinnen die parallel kunnen draaien met de motor.
Daar is dat W contact perfect voor geschikt.

Ik hoop dat ik nu duidelijk geweest ben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Urenteller blijft lopen als motor uitstaat 09 jan 2015 22:47 #585943

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Saeftinghe schreef :
Yellow en Zeekraal,

Ik denk dat ik toch duidelijk aangaf dat het een slecht contact ná het lampje betrof, ik zie het tenminste duidelijk in de aangehaalde tekst staan.

Het lampje en de regelaar staan in serie.
Fungeren samen als een soort spanningsdeler, dus op de D+ staat een spanning ergens tussen 12V en 0V.
Wanneer er in het deel NA het lampje (of D+) een gecorodeerd//los contact is wordt daar de weerstand groter en stijgt dus de spanning op D+. En wanneer dit genoeg is gaat de urenteller lopen.

Het W contact kan vele dingen regelen.
Zoals de motor ruimte ventilatie, Die staat via een relais op het W contact. Draait dus alleen bij draaiende generator/motor.
De toerenteller haalt z´n info direct van het W contact. De uren teller via het relais. Geen twijfel mogelijk zoals kennelijk wel bij D+.

Dat W contact stuurde bij mij ook de koelkast aan. Zodra de motor draaide, werkte de koelkast.
En zo zijn er nog wel een paar dingen te verzinnen die parallel kunnen draaien met de motor.
Daar is dat W contact perfect voor geschikt.

Ik hoop dat ik nu duidelijk geweest ben.
Dat was je ook. Alleen noem jij specifiek een slecht contact en ik een mankement aan de regelaar als mogelijkheid waardoor d+ hoog genoeg blijft om de urenteller aan de gang te houden.
En verder is het urentellerrelais bij Gregor net zo min van toepassing als het W-contact.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 09 jan 2015 22:48 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Urenteller blijft lopen als motor uitstaat 09 jan 2015 23:32 #585946

We hebben het dus eigenlijk over het zelfde, in wat andere bewoording.

Een slecht contact is een mankement, en wanneer dit ná de D+ komt gaat de spanning omhoog, het geen een oorzaak KAN zijn dat de urenteller gaat lopen.

Tot zover het opsporen van het probleem. Als dit de echte oorzaak is.

Daarnaast wijs ik op een mogelijke verbetering om het W kontakt te gebruiken, al of niet via het relais wat de motorruimte ventilator aanstuurt.

Ik denk dat meten uitslag kan geven.

Één voor één de mogelijke oorzaken kontroleren tot de echte reden overblijft.
(Eerst de diagnose stellen en dan pas de medicatie kiezen.)

Meet gegevens heb ik nog nergens gelezen, het blijft dus een beetje gissen en mogelijke oorzaken aandragen tot er echt gemeten wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Urenteller blijft lopen als motor uitstaat 10 jan 2015 09:51 #585965

Tja ,
Meten is weten en gissen (en dat gebeurt al dit hele topic door...) is missen.

En @ Saeftinghe
Het D contact zit tussen de regelaar en het laadlampje. Een slecht contact bij het lampje ( ervoor of erna doet er niet toe) verlaagt dus de spanning op het contact . Zou dat zo zijn dan zou de urenteller pas gaan lopen als de alternator stroom levert. Immers , dan loopt er ook geen stroom meer door de D aansluiting en speelt de extra weerstand geen rol meer.
Dat kan dus niet de oorzaak van het probleem zijn.

@Hen3
schreef: "Waarom? Misschien om dat specificaties en prestaties niet per definitie overeenkomen?.."

Dan heeft TS dus de verkeerde urenteller gekocht.
Alleen lijkt me dat onwaarschijnlijk want dat soort dingen hebben i.h.a. een breed voltagegebied waarmee ze kunnen werken.Overigens zijn die dingen er ( even bij Conrad gekeken) voor wisselspanning en gelijkspanning.
Ik hoop niet dat de bestaande er een voor wisselspanning is want dan moet hij op een W contact.

Daarom dus nog een keer de vraag: welk fabrikaat en type.
Want zonder dat blijft het ook....gissen. ;)

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Urenteller blijft lopen als motor uitstaat 10 jan 2015 10:42 #585974

Yellow,

Lees nu eens wat er staat!
In de tekst die je aan haalde staat het zeer duidelijk!!

Wat nu bij mij als meest waarschijnlijke oorzaak komt bovendrijven is wat meer weestand op een contact in het bekrachtigings circuit/regelaar, ná het lampje.


Duidelijker kan ik het toch echt niet schrijven.

Ik zie nu wel dat ik een r gemist heb in weerstand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Urenteller blijft lopen als motor uitstaat 10 jan 2015 11:03 #585975

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Zodra ik aan boord ben zal ik a) verschillende metingen op de d+ doen en die melden en b) de contacten reinigen en daar eveneens de resultaten van melden.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl