Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accu's vervangen welk maximaal vermogen past

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 18 mrt 2015 11:59 #606815

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Sydeliefde schreef :
Deze kon ik snel opduikelen:

25% verlies in 3,5 jaar

Dan wordt de nuttig te gebruiken capaciteit al weer heel anders.

800 Ah bij AGM is 400 Ah te gebruiken (50%)
500 Ah bij Life is 400 Ah te gebruiken (80%)
375 Ah bij Life na 3,5 jaar is nog maar 300 Ah te gebruiken (80%)

En als er na 7 jaar nog maar 50% over zou zijn is er nog 200 Ah (80%) te gebruiken.

Dat risico in combinatie met het "makkelijk te vervangen aspect" wil ik niet lopen. Mede gezien het feit dat mijn huidige AGM accu's 10 jaar probleemloos hebben gewerkt.

Ik zal nog even verder kijken of ik de nog extremere ervaring kan vinden.

Je hebt interessante AGM's geen capaciteit verlies tijdens de levensduur. Hoe is dat gemeten ?
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 18 mrt 2015 11:59 #606816

Hoe zit het met die verhoogde laadspanning van LiFePo, als dat tot bijna 4V per cel is, dan is je boordnet op dat moment dus bijna 16V. Tja, je marifoon, heeft dan misschien wat meer vermogen wat wel handig zou kunnen zijn, maar hoe zit dat met andere verbruikers?
Neem je daarvoor nog speciale maatregelen? Of alles gewoon LED's (die via schakelende voedingkjes zelf hun vermogen regelen?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 18 mrt 2015 12:11 #606825

3Noreen schreef :
Sydeliefde schreef :
Deze kon ik snel opduikelen:

25% verlies in 3,5 jaar

Dan wordt de nuttig te gebruiken capaciteit al weer heel anders.

800 Ah bij AGM is 400 Ah te gebruiken (50%)
500 Ah bij Life is 400 Ah te gebruiken (80%)
375 Ah bij Life na 3,5 jaar is nog maar 300 Ah te gebruiken (80%)

En als er na 7 jaar nog maar 50% over zou zijn is er nog 200 Ah (80%) te gebruiken.

Dat risico in combinatie met het "makkelijk te vervangen aspect" wil ik niet lopen. Mede gezien het feit dat mijn huidige AGM accu's 10 jaar probleemloos hebben gewerkt.

Ik zal nog even verder kijken of ik de nog extremere ervaring kan vinden.

Je hebt interessante AGM's geen capaciteit verlies tijdens de levensduur. Hoe is dat gemeten ?

Ik zeg niet dat er geen capaciteitsverlies is bij AGM accu's. Alleen dat ik ze probleemloos 10 jaar heb gebruikt. En ze kunnen in principe nog wel even mee.

Echter 25% of zelfs meer verlies in 3,5 jaar voor de Life cellen vind ik veel.

Overigens is de nuttige energie in Life cellen niet 80%. Algemeen geaccepteerd is het feit dat je ze niet tot 100% maar max tot 80 % moet laden. Constant vol is blijkbaar ook slecht voor Life cellen.
Dan is de nuttige capaciteit dus nog maar 64%, al meteen vanaf de aanschaf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 18 mrt 2015 12:27 #606833

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
It Paradyske schreef :
Hoe zit het met die verhoogde laadspanning van LiFePo, als dat tot bijna 4V per cel is, dan is je boordnet op dat moment dus bijna 16V. Tja, je marifoon, heeft dan misschien wat meer vermogen wat wel handig zou kunnen zijn, maar hoe zit dat met andere verbruikers?
Neem je daarvoor nog speciale maatregelen? Of alles gewoon LED's (die via schakelende voedingkjes zelf hun vermogen regelen?

Hans als je het grafiekje bestudeerd wat ik heb gepost kun je de vraag stellen hoeveel "winst" je behaald door naar 4 (16) volt door te laden i.p.v. 3,5 (14) Volt.

Er zijn in mijn idee 2 argumenten die voor LiFePo spreken.
Gewicht.
Rendament. Stop er 100Ws in om 80Ws uit te kunnen halen. Bij lood is dat 50Ws
Lange periodes gedeeltelijk ontladen blijven is geen bezwaar.
Lijkt geschikter om opbrengst van zon en wind energie gedurende een cyclisch gebruik beschikbaar te hebben als je lange tijd onafhankelijk van externe bronnen bent. De accu's worden dan gebruikt tussen de 20% en 90% Idealiter komen ze niet vol en niet leeg.

Nadeel duur,complex door onbekend,Geen uitgebreide ervaring, als het mis gaat gaat het "duur" mis. (Waarschijnlijk) minder geschikt om te gebruiken door in de haven te laden door de week en in het weekeinde zoveel mogelijk uit te mergelen. Doordat het lang op 100% geladen houden van deze accu's niet goed is voor de levensduur.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 18 mrt 2015 12:35 #606837

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Sydeliefde schreef :

Ik zeg niet dat er geen capaciteitsverlies is bij AGM accu's. Alleen dat ik ze probleemloos 10 jaar heb gebruikt. En ze kunnen in principe nog wel even mee.

Echter 25% of zelfs meer verlies in 3,5 jaar voor de Life cellen vind ik veel.

Overigens is de nuttige energie in Life cellen niet 80%. Algemeen geaccepteerd is het feit dat je ze niet tot 100% maar max tot 80 % moet laden. Constant vol is blijkbaar ook slecht voor Life cellen.
Dan is de nuttige capaciteit dus nog maar 64%, al meteen vanaf de aanschaf.

De 9 jaar oude AGM's die bij mij van boord gekomen zijn wél even doorgemeten. Was in overeenstemming met wat fabrikanten van dit soort accu's opgeven, n.l. een levensduur van 10 jaar. Bij ontladen tot 10,5 volt kwam er nog een 57Ah uit de 240Ah. Dus bij een cyclus van 50% is er dan nog nuttig 27Ah over. Is dus ±10%
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 18 mrt 2015 13:03 #606846

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3589
Sydeliefde schreef :
Deze kon ik snel opduikelen:

25% verlies in 3,5 jaar

Dan wordt de nuttig te gebruiken capaciteit al weer heel anders.

800 Ah bij AGM is 400 Ah te gebruiken (50%)
500 Ah bij Life is 400 Ah te gebruiken (80%)
375 Ah bij Life na 3,5 jaar is nog maar 300 Ah te gebruiken (80%)

En als er na 7 jaar nog maar 50% over zou zijn is er nog 200 Ah (80%) te gebruiken.

Dat risico in combinatie met het "makkelijk te vervangen aspect" wil ik niet lopen. Mede gezien het feit dat mijn huidige AGM accu's 10 jaar probleemloos hebben gewerkt.

Ik zal nog even verder kijken of ik de nog extremere ervaring kan vinden.

Dank je voor de link. Interessant verhaal. De kwaliteit van de Li cellen zal inmiddels misschien wat verbeterd zijn, maar het lijkt toch een goede reality check.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 18 mrt 2015 15:56 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 18 mrt 2015 13:05 #606847

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
3Noreen schreef :
Geen spelt tussen te krijgen. Als je 100Ah installeert om 20 Ah te kunnen gebruiken zal elke doos wel voldoen en dus is de goedkoopste waarschijnlijk de verstandigste keuze. Afgezien van dat je nog steeds met een lood accu dan ruim 40 Ah moet opwekken en met modernere accu's 25 Ah. Dus dan toch even met je goedkope loodaccu een zonnecel extra plaatsen.

Ik heb al een zonnepaneel van 140 Wp. Op een mooie zomerse dag is die 40 Ah niet zo'n probleem. Ik heb echter 200 Ah aan accucapaciteit. Die ogenschijnlijke overmaat accucapaciteit heb je ook nodig voor de minder zonnige dagen. Mijn streven is walstroomonafhankelijkheid. Dan is je accucapaciteit niet gauw te groot. En loodaccu's leven langer naar mate de cycli ondieper zijn.

Ik heb nu nog normale lood-antimoon accu's. Ze gaan inmiddels 5 jaar mee, zonder veel capaciteitsverlies. Ik vertroetel ze ook. Regelmatig water controleren en het verlies aanvullen. Ik ga er vanuit dat nog zeker 3 jaar meekunnen.
Als ze 'op' zijn zal ik nog eens kijken naar LiFePO accu's. Ik ben benieuwd of ze nog veel goedkoper worden. Ook Lithium is een grondstof waarvan de voorraden eindig zijn. De marktprijs daarvan zal met het verstrijken van de jaren eerder stijgen dan dalen.

Maar lood-calcium accu's zouden in mijn situatie al een serieuze vooruitgang zijn. Nooit meer water bijvullen en nauwelijks zelfontlading.
Laatst bewerkt: 18 mrt 2015 13:13 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 18 mrt 2015 15:00 #606883

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
3Noreen heeft het stokje m.i. op de juiste manier over genomen.
Bij een nuttige capaciteit berekening is de 50% grens versus de 80% grens een goedkoper makende factor.
Ik heb mijn 16 cellen LiYFePO4 bank in de boot laten overwinteren (zonder zonnepaneel) met een continue 10mA belasting per cel (mijn BMS gebruikt dit). Na 4 maanden waren de cellen tot 3,09V ontladen (= ca 80% van de laadcyclus). Na 2 weken met de 80W zonnepanelen staan ze nu weer op 3,9V (= nokkie nokkie vol). Volgende maand mag de oude dame weer in het water en dat gaat dan gewoon met de ebbm. Had ik vorig jaar nog 5 liter benzine gehaald 'voor het geval dat...', dan doe ik dat dit jaar niet weer, tenzij er een grote afstand moet worden afgelegd.
De service accu wordt gevormd door een aftakking op 4 cellen. Die kan bij de eind laadspanning op 16V staan. Marifoon, waterpomp, verlichting, mob. telefoon lader en 'autoradio met marifoon tuner' hebben hier geen last van. Bij het inschakelen van de navigatieverlichting 's nachts is er geen 16V aanwezig, maar hoogstens 14,5V want het zonnepaneel 'doet' 's nachts niets (is logisch!). De 'overspanning' van de zonnepanelen speelt geen rol. Led navigatieverlichting werkt nagenoeg allemaal op een stroombron die geen last heeft van variabele voedingsspanning en vaak tussen 10 en 30V 'tevreden' is.
De link '25% verlies in 3,5 jaar' geeft ook een aantal voorbeelden van 2% verlies in 3 jaar. Dit is verwarrend. LiYFePO4 cellen kunnen heus kapot, dat wel. Wat niet in beschouwing wordt genomen is welke cellen het nu precies zijn en dat maakt wel een heel verschil in de beschouwing. Li-polymeer accu's zijn veel gevoeliger voor overladen en kunnen bij overladen ontploffen. Cellen zonder een goed BMS (dat de cellen individueel en gebalanceerd laadt) kunnen best na 3,5 jaar kapot zijn, maar dat is de cellen niet te verwijten. Als je met je auto tegen een betonnen brugpijler rijdt is de auto echt wel beschadigd, maar kun je dan zeggen "het is een slechte auto"? Sunday vaart al 4 jaar met twee 12V LiYFePO4 accu's van 4 cellen en 90Ah, hij heeft al een keer de accu's helemaal leeg gevaren en ze weer geladen. De capaciteit van zijn accu's is niet merkbaar terug gelopen. Bij een dergelijk voorval met Pb accu's lever je behoorlijk capaciteit in, maar dan heb je je ook niet aan de regels voor goed Pb-accu gebruik gehouden. Dat mag je de Pb accu's dan ook niet verwijten.
Wie lang met Pb accu's doet, gebruikt ze kennelijk binnen de grenzen van wat mogelijk is. Wie zich met LiYFePO4 accu's de grenzen houdt, doet met deze accu's 3 keer langer dan met een vergelijkbare Pb accu (op basis van het aantal laadcycli!).
Neem deze verlengde levensduur op in de kostenberekening en de LiYFePO4 accu's zijn goedkoper dan de Pb accu's.
Dan gaat op wat Saeftinghe erover zegt: 'Ik neem geen Li-ion accu's, want dan koop ik ze voor de volgende eigenaar van mijn boot!' Daar heeft hij wel gelijk in!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 18 mrt 2015 15:54 #606901

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Prachtige accu's en verhalen, maar mijn gewone Varta bleu accu bleek ook volop capaciteit te hebben na de winterperiode. Om dan dure accu's aan te schaffen die hetzelfde doen is voor mij overdone.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 18 mrt 2015 16:16 #606913

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Dat zou ik dan ook zeker niet doen! Je moet pas aan nieuwe accu's en de mogelijkheden ervan denken als je er aan toe bent. Het is geen smartphone! Die koop je voor het nieuwe model als de oude het nog goed doet.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 18 mrt 2015 17:01 #606924

Peper schreef :
Het is geen smartphone! Die koop je voor het nieuwe model als de oude het nog goed doet.

Daar spreek je hopelijk alleen voor jezelf.

Ik heb nog nooit een andere telefoon gekocht als de oude nog functioneerde. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 18 mrt 2015 17:05 #606925

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Ik heb nog nooit een smartphone gekocht! Die MotoF3 geeft het gewoon niet op!
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 18 mrt 2015 18:05 #606942

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Leuke discussie.
Ik heb al 4 jaar LiFePO4 accu's. Twee 12 volts banken van 270Ah elk. Staan in serie voor 24 volt ten behoeve van ebbm.
Hoog efficiënte omvormer van 24 naar 12 volt voor boordnet.
Ik ben met 105WP paneel normaal gesproken ruim in evenwicht: 24 uur sturen op autopilot, navigatieverlichting, vhf, ais, iPad etc....
Ik kan daarmee -zolang ik maar niet de ebbm gebruik!- rustig een week of langer als nodig, non-stop varen.

Natuurlijk ben ik altijd bang dat de lipo cellen elk moment verschrikkelijk kunnen exploderen, maar dat is goed: dat geeft een gevoel van urgentie tijdens het zeilen die mij m'n doel sneller doet bereiken.... :lol:
Laatst bewerkt: 18 mrt 2015 18:08 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 18 mrt 2015 21:49 #607074

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3589
Sunday schreef :
Ik heb al 4 jaar LiFePO4 accu's. Twee 12 volts banken van 270Ah elk. Staan in serie voor 24 volt ten behoeve van ebbm.
Klopt het dat je in die 4 jaar niet of nauwelijks achteruitgang in de capaciteit van je accu's ondervindt, zoals ik hierboven lees? Hoe en hoe vaak meet je dat? Gezien de verschillende gebruikersverhalen over Li accu's ben ik wel nieuwsgierig naar jouw ervaringen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 18 mrt 2015 22:24 #607092

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Ik heb geen reden om achteruitgang te verdenken. ik gebruik eigenlijk nooit meer dan 50% van m'n capaciteit. Ik meet "in" en m'n "uit", maar nooit hoeveel van m'n totaal ik nog over heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 29 mrt 2015 12:42 #610328

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
O.E.B. schreef :
Nou probeer ik al een tijdje de topics over accu's te volgen omdat ik mijn "gewone" 105Ah licht-accu wil gaan vernieuwen. Oude is uit 2008 en die heeft zo goed als de geest gegeven. Zelfs met de acculader er op en verlichting en kachel aan zie je de spanning langzaam zakken.

Tot nu toe leek een AGM mij de beste keuze. Die heb je van Victron van 110Ah voor 225,- euro. Die zou je tot 70% kunnen ontladen, dus meer Ah's over om "op te maken".

Nu zag ik op de site van Vetus dus al hun "gewone" accu's flink in de aanbieding zijn (www.vetus.com/actieweken/actie...ree-accu-105-ah.html).

Mijn vraag is: wat is nu de betere keuze: 1 AGM accu van 110Ah, of 2 gewone van 105Ah ? De gewone zullen van mindere c.q. andere kwaliteit zijn, maar voor dezelfde prijs heb ik wel meer Ah's (als het past, misschien moet het 2x 85Ah worden.

Met de AGM zou ik +/- 75Ah tot m'n beschikking hebben, met de gewone heb ik dan 105 (en als ik voor de kleinere moet 85Ah) tot mijn beschikking.

Ben benieuwd naar de reacties!

PS: volgens mij is de acculader die aan boord zit ook niet geschikt om én AGM én gewoon te laden wat ik zag in het boekje. Het moet óf allebei AGM zijn, óf allebei gewoon.

Helaas gaat mijn plannetje niet door, er passen geen 2 accu's op de huidige plek (wel één AGM, mijn eerste optie). Nu zit ik te twijfelen omdat je er verschillende dingen over leest: maar zou het kunnen om 2 gesealde accu's in de punt te zetten in een goede doos? Nadeel: geen ventilatie en er komt binnenkort wel een kleine boven te slapen...

Voordeel is natuurlijk 2 x zoveel capaciteit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 29 mrt 2015 13:01 #610339

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
@O.E.B.:
Je eindigt je post met een goed argument voor gasdichte LiYFePO4 accu's... Of zaai ik nu weer verwarring?
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 29 mrt 2015 13:39 #610349

Alle technische vóór- en nadelen afwegend heeft nijn voorkeurs lijstje deze volgorde:

-LifePO4
-AGM
-Gel
-vloeistof

Maar wanneer ik de huidige prijsstelling er in meeneem is die volgorde precies andersom.

Ik houd wel van wat experimenteren, daar valt veel in te leren en mag best wat leergeld kosten.

LifePO4 gaat mij duidelijk overleven wanneer de verwachtte levensduur werkelijk is zoals verwacht.

AGM, Gel en vloeistof ontlopen elkaar niet veel in levensduur.
Het verschil in ontladingsdiepte rechtvaardigt ook lang niet altijd het prijs verschil.

Dit is dus de stelling voor het gangbare gebruik in schepen. Wat Peper en Sunday doen ligt ver af van het standaard gebruik en zal zeker tot andere prioriteiten voeren.

Maar er resgt me nog wel een paar jaar (hoop ik) voor ik definitief een keuze moet maken. M´n accu´s zijn nog maar 8 jaar oud, ik hoop op nog drie jaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 29 mrt 2015 14:54 #610373

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9637
Hier worden het twee passende AGM accu's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 29 mrt 2015 15:03 #610378

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
@Saeftinghe:
Dit is dus de stelling voor het gangbare gebruik in schepen. Wat Peper en Sunday doen ligt ver af van het standaard gebruik en zal zeker tot andere prioriteiten voeren.
Jij woont en werkt op je boot... Dat komt echt niet overeen met wat buurman Sunday en ik met onze accu's en boten doen.
Aan de andere kant: bijna 2000W/m2 zon instraling op de zonnepanelen en tevens levering van stroom door windmolens... Ik geef jouw PbSO4 accu's wel 15 jaar als levensduur!
AGM, Gel en vloeistof ontlopen elkaar niet veel in levensduur.
De technologie van deze accu's komt dan ook sterk overeen. Een groot verschil in levensduur ligt dan ook niet in de verwachting.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 29 mrt 2015 15:04 door Peper. Reden: css foutje!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 29 mrt 2015 15:29 #610385

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Blijft natuurlijk staan dat het rendement van LifePO4 veel hoger is. De verhouding tussen wat je er aan energie in stop en er weer uit kunt halen. Als je van alternatieve energie afhankelijk bent kan dat uitmaken. Vaak is de ruimte beperkt om panelen en windmolens op te stellen. Als vervolgens daar 25% in lood achterblijft is dat zuur. ;)
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 30 mrt 2015 09:39 #610599

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
Peper schreef :
@O.E.B.:
Je eindigt je post met een goed argument voor gasdichte LiYFePO4 accu's... Of zaai ik nu weer verwarring?
Groeten, Peper.

Nee hoor, geen verwarring, als er een baby boven slaapt zou dat de beste keus zijn, maar ik vind het best wel even investering... Vooral ook omdat ik waarschijnlijk een nieuwe acculader moet kopen?

Mij gaat het er nu even om dat die "gewone" accu's van Vetus nu heel goedkoop zijn. Voor 260,- heb ik dubbele capaciteit en kan ik er tussen de 6 en 8 jaar weer tegenaan? Die LiYFePO's zijn behoorlijk duurder om aan 220Ah te komen en dan komt er waarschijnlijk een nieuwe lader bij.

Maar wel bedankt voor je antwoord. Ik ga het zeker in overweging nemen. Anders vervang ik de 110Ah in ieder geval en ga ik volgend jaar voor de LiYFoPO's...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 30 mrt 2015 13:07 #610655

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
@O.E.B:
in LiYFePO4 heb je dan iets van 160Ah aan capaciteit nodig. Dat kan al schelen.
Indien jouw huidige bank uit 2 accu's van 12V bestaat met elk 110Ah capaciteit, kun je beter overgaan op 1 LiYFePO4 accu van 160Ah (deze zie ik niet aangeboden). De kans op onbalans bij het parallel laden is dan 0%. Het scheelt zeker in gewicht en ruimte. Je zou het ook kunnen samenstellen uit 4 cellen, dan heb je nog meer vrijheid in het bepalen van de ruimte die wordt ingenomen door de accubank (4 x 160Ah = 4 x €210,28 ex BTW en transport). Ik verwacht dat de prijs concurrerend gaat worden in vergelijking met 2 x 12V 110Ah in loodzwavelzuur-gel accu's. Het is niet voor niets dat de loodzwavelzuur accu's ineens goedkoper gaan worden... Ze worden gedumpt.
Ja, je hebt een andere lader nodig of je moet je huidige lader op een andere eind-laadspanning kunnen instellen. Een 5A lader is €42,83, een 15A lader is €96,13 ex BTW en transport. Er zijn nog wat andere trucjes, maar dat vraagt iets meer kennis van de materie.
'Do the math' zou ik zeggen!
Groeten, Peper.
PS: het een en ander hangt ook af of je via zonnepanelen nog bij laadt en of je via de motor nog kunt bijladen.
P.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 30 mrt 2015 13:11 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 30 mrt 2015 17:12 #610754

3Noreen schreef :
Blijft natuurlijk staan dat het rendement van LifePO4 veel hoger is...Als vervolgens daar 25% in lood achterblijft is dat zuur. ;)

Hier (Coulometric Efficiency) staat beschreven:

Coulometric Efficiency. This is the efficiency of battery charging based solely on how many electrons you push in. If you compare watts in to watts out you have to take into account that the battery charging voltage is higher than the battery discharging voltage. The coulometric charging efficiency of flooded lead acid batteries is typically 70%, meaning that you must put 142 amp hours into the battery for every 100 amp hours you get out. This varies somewhat depending on the temperature, speed of charge, and battery type.

Sealed lead acid batteries are higher in charge efficiency, depending on the bulk charge voltage it can be higher than 95%.

"Sealed" accu zijn niet alleen AGM en GEL, maar ook de veel gangbaardere en goedkopere calcium (deep cycle) accu's zijn gesloten. Klopt dit citaat, wie kan aantonen van niet? Rekenen met 70 vs. 95% laadrendement scheelt een boel...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 30 mrt 2015 19:24 #610826

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Het total rendement is een aftrek som van charge-efficiency-factor + Peukert exponent + verschil laadspanning en ontlaad spanning. Alles bij elkaar kan zomaar 35 - 40 % zijn, c.q. je houdt 60% over.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl