Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoofdzekering Akku

Hoofdzekering Akku 29 dec 2014 10:02 #582934

  • koetjes
  • koetjes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Er is op dit moment geen hoofdzekering aanwezig in het electrisch systeem.
Wil deze nu wel aanbrengen.
Wat voor type zekering kan ik hier voor het beste gebruiken ?
Hoe groot moet deze zekering zijn (boordnet gebruikt wanneer alles zou werken minder dan 30 Amp.) ?
Leisure 17 - Friendship 22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdzekering Akku 29 dec 2014 10:37 #582945

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Zoek even op automotive zekeringen .
Neem in iedergeval 40 Amp voor boordnet.
Zeker een start instalatie dan apart af met voldoende capaciteit, waarschijnlijk boven de 60 Amp


Zoiets bijvoorbeeld.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 29 dec 2014 10:40 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdzekering Akku 29 dec 2014 11:15 #582959

Wil je ook de startkabel naar de motor zekeren dan is wel 200 Amp nodig.
De startmotor van bijv. de Vetus Mitsubischi's is 1,6 KW ofwel 133 Amp ,de aanloopstroom is zeker meer dan 200 Amp.
Maar of het zinvol is om die te zekeren. :unsure:
Overigens lijkt me het nogmaals zekeren van de verbuiksaccu hooguit zinvol als er veel afstand tussen accu en schakelpaneel zit. Immers , op het schakelpaneel is alles ook al gezekerd( neem ik aan).
En als je aan de electra gaat sleutelen hoor je sowieso de plus van de accu los te halen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdzekering Akku 29 dec 2014 11:41 #582966

  • koetjes
  • koetjes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Bedankt voor de snelle reacties,
Accu is afgekoppeld dus geen probleem.
Ik heb alleen een verbruiker aanboord deze wordt geladen door een zonnepaneel en de laadspoel van de buitenboordmotor.
In de beschrijving van de laadregelaar van het zonnepaneel werd geadviseerd om een hoofdzekering aan te brengen.

Zal proberen (ben niet geschoold in de electrotechniek) een schema van het geheel te maken.
Leisure 17 - Friendship 22
Laatst bewerkt: 29 dec 2014 11:44 door koetjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdzekering Akku 29 dec 2014 14:00 #583006

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 668
Volgens het boekje moet je bij de accu een zekering plaatsen die geschikt is om de kabel naar het schakelpaneel te beschermen tegen smelten / in brand vliegen e.d. bij kortsluiting. De eerste functie van een zekering is voorkomen van brand bij kortsluiting. De waarde van de zekering moet je daarom aanpassen aan de draaddikte (-doorsnede).

Natuurlijk moet de draad dik genoeg zijn voor de stroom die je verbruikers trekken. Dat is een kwestie van verbruik (minder dan 30 A, zeg je) en de afstand tussen de serviceaccu en het schakelpaneel. Daar zijn tabellen voor en een excell spreadsheet, die je via de zoekfunctie wel op het forum kunt vinden.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdzekering Akku 29 dec 2014 14:19 #583014

  • Ad Navis
  • Ad Navis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
Yellow Boat schreef :
Wil je ook de startkabel naar de motor zekeren dan is wel 200 Amp nodig.
De startmotor van bijv. de Vetus Mitsubischi's is 1,6 KW ofwel 133 Amp ,de aanloopstroom is zeker meer dan 200 Amp.
Maar of het zinvol is om die te zekeren. :unsure:
Overigens lijkt me het nogmaals zekeren van de verbuiksaccu hooguit zinvol als er veel afstand tussen accu en schakelpaneel zit. Immers , op het schakelpaneel is alles ook al gezekerd( neem ik aan).
En als je aan de electra gaat sleutelen hoor je sowieso de plus van de accu los te halen.
Ad
YB,
Naar mijn ervaring is afzekeren zeker zinvol. Ik heb vorig jaar mijn startaccu afgezekerd met 200A, twee weken later bleef mijn startknop hangen waardoor de startmotor bleef lopen en helaas is overleden, door de kortsluiting hierdoor smolt de 200A. De hoge temperatuur die in korte tijd ontstond was anders zeker geescaleerd in erger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdzekering Akku 29 dec 2014 17:33 #583071

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6518
Als je gaat zekeren zorg er dan voor dat de kabels bijpassend zijn. Een 30 amp hoofdzekering op een 2mm kabel zal je niet helpen. Dikte van de kabel is ook weer afhankelijk van de lengte. Ik zou er nog even over doorvragen voordat je gaat beginnen.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdzekering Akku 29 dec 2014 18:01 #583079

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Zekering direct op de polen is best goed.
Elke pluspool van mijn 6 accu's heeft een dergelijke zekering:

Ik heb nog één als onderstaande liggen met 125A zekering erop, die mag je hebben, gratis afhalen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdzekering Akku 29 dec 2014 21:25 #583160

  • koetjes
  • koetjes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Ik heb een draaddikte van 6 mm2 voorzien voor het afzekeren van de 30 amp.
Ga nog proberen een electrischschema te maken zal dit dan posten ter controlle.
Bedankt voor jullie hulp.
Leisure 17 - Friendship 22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdzekering Akku 29 dec 2014 21:46 #583170

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
koetjes schreef :
Ik heb een draaddikte van 6 mm2 voorzien voor het afzekeren van de 30 amp.
Ga nog proberen een electrischschema te maken zal dit dan posten ter controlle.
Bedankt voor jullie hulp.

6mm2 is al een begin, maar net zo belangrijk in de keuze is de heen en weer terug lengte van de kabels. Dan pas weet je of 6mm2 ook dik genoeg is voor 30amp max.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdzekering Akku 29 dec 2014 22:50 #583187

  • koetjes
  • koetjes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Draadlengte heb ik rekening mee gehouden.
Zal niet meer zijn dan 2 m.
Leisure 17 - Friendship 22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdzekering Akku 30 dec 2014 09:06 #583232

rapide schreef :
YB,
Naar mijn ervaring is afzekeren zeker zinvol. Ik heb vorig jaar mijn startaccu afgezekerd met 200A, twee weken later bleef mijn startknop hangen waardoor de startmotor bleef lopen en helaas is overleden, door de kortsluiting hierdoor smolt de 200A. De hoge temperatuur die in korte tijd ontstond was anders zeker geescaleerd in erger.

Uiteraaard heb ik wel een aparte hoofdschakelaar in tussen startaccu en startmotor.
Als de startmotor blijft lopen kan ik die in een paar seconden uit zetten.

Hoe zit dat eigenlijk bij auto's? Daar zit in de meeste (alle?) auto's ook geen zware zekering in de startkabel en daar zijn de omstandigheden (regen en zout in de winter) nog wel wat erger dan in de droge motorruimte in een boot.

Maar goed, ieder moet uiteraard zelf weten of hij er een zekering in zet. ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdzekering Akku 01 jan 2015 19:13 #583822

  • koetjes
  • koetjes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Hierbij mijn poging om een schema te fabriceren.
Hoop dat het duidelijk is.

In de huidige situatie is de helmstok automaat direct op de accu aangesloten zonder
zekering, dit wil ik veranderen.
Ben mij niet zeker of de buitenboord laadspoel ook separaat gezekerd moet worden.
Is in de huidige situatie niet het geval.

Bijlage WP_000978.jpg niet gevonden

Leisure 17 - Friendship 22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdzekering Akku 01 jan 2015 20:31 #583830

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 668
koetjes schreef :
Ben mij niet zeker of de buitenboord laadspoel ook separaat gezekerd moet worden.
Is in de huidige situatie niet het geval.

ik neem aan dat er een vrij dunne kabel naar de laadspoel loopt (2,5 pf 4 mm2?). ik zou die zekeren, omdat je anders brand kunt krijgen bij kortsluiting in de laadspoel (de accu blijft wel stroom leveren).

Technisch is er niets op tegen om de stuurautomaat (via een zekering!) rechtstreeks aan te sluiten op de accu via de verdeelstrip (in de zin dat het werkt), maar ik zou dat niet willen, omdat ik ook die gebruiker achter een schakelaar zou willen hebben en achter de hoofdschakelaar. Want dan kun je alle gebruikers via de hoofdschakelaar uitschakelen.Weet je zeker als je van boord gaat, dat de accu niet leeggetrokken kan worden door een verbruiker die nog aan staat. ik zou die via het paneel aansluiten.

Overigens zou ik de verdeelstrip ook via de hoofdzekering aansluiten op de accu; ook de kabel naar de verdeelstrip wordt dan beschermd tegen gevolgen van eventuele kortsluiting.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdzekering Akku 01 jan 2015 22:12 #583834

  • koetjes
  • koetjes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Bedankt voor de tips ambro.
Ik ga het schema aanpassen.

Vgrt

Erik
Leisure 17 - Friendship 22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdzekering Akku 02 jan 2015 12:12 #583890

Sunday schreef :
Zekering direct op de polen is best goed.
Elke pluspool van mijn 6 accu's heeft een dergelijke zekering:

Ik heb nog één als onderstaande liggen met 125A zekering erop, die mag je hebben, gratis afhalen:

Ik vind deze zekeringen niet terug bij Conrad. Kent er iemand een webshop in BE of NL waar ze dit verkopen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl