Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Automatische bilge pomp, waar en waarom aansluiten

Automatische bilge pomp, waar en waarom aansluiten 22 dec 2014 14:25 #581600

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6518
Hoe sluit ik mijn automatische bilgepomp aan? Heb op mijn schakelpaneel een eigen schakelaar voor de bp. Hij kan manueel en op automaat. Op de automaat loopt hij dan via een aparte vlotter schakelaar. Maar waar pak ik de stroom vandaan. Heb de keuze tussen de gebruikers accu en de start accu. Kan bij de gebruikers accu kiezen voor of na de hoofdschakelaar. Zou hem ook nog voor de hoofdzekering kunnen aansluiten, bp schakelaar heeft een eigen zekering.

Schiet maar.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Automatische bilge pomp, waar en waarom aansluiten 22 dec 2014 14:36 #581604

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12002
Ik zou kiezen voor de gebruikersaccu.
De startaccu zou ik nooit doen.
Wanneer je bilgepomp toevallig wel een behoorlijk tijdje heeft staan riedelen, ben je blij wanneer je toch nog de motor kan starten om weer bij te kunnen laden.
Hoe je het verder moet aansluiten weten de tech-nerds je wel te vertellen. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Automatische bilge pomp, waar en waarom aansluiten 22 dec 2014 14:39 #581605

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
mgbgt1975 schreef :
Hoe sluit ik mijn automatische bilgepomp aan? Heb op mijn schakelpaneel een eigen schakelaar voor de bp. Hij kan manueel en op automaat. Op de automaat loopt hij dan via een aparte vlotter schakelaar. Maar waar pak ik de stroom vandaan. Heb de keuze tussen de gebruikers accu en de start accu. Kan bij de gebruikers accu kiezen voor of na de hoofdschakelaar. Zou hem ook nog voor de hoofdzekering kunnen aansluiten, bp schakelaar heeft een eigen zekering.

Schiet maar.
Pak de stroom direct van de accu's In geval van echte nood doet de pomp het nog als de zekeringen van de andere systemen er al uitliggen.
Het verhaal houd dan pas op als de accu's onder water verdwijnen :evil:
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Automatische bilge pomp, waar en waarom aansluiten 22 dec 2014 14:42 #581606

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
douwe schreef :
mgbgt1975 schreef :
Hoe sluit ik mijn automatische bilgepomp aan? Heb op mijn schakelpaneel een eigen schakelaar voor de bp. Hij kan manueel en op automaat. Op de automaat loopt hij dan via een aparte vlotter schakelaar. Maar waar pak ik de stroom vandaan. Heb de keuze tussen de gebruikers accu en de start accu. Kan bij de gebruikers accu kiezen voor of na de hoofdschakelaar. Zou hem ook nog voor de hoofdzekering kunnen aansluiten, bp schakelaar heeft een eigen zekering.

Schiet maar.
Pak de stroom direct van de accu's In geval van echte nood doet de pomp het nog als de zekeringen van de andere systemen er al uitliggen.
Het verhaal houd dan pas op als de accu's onder water verdwijnen :evil:
Met Albert eens, de verbruikers accu's
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Automatische bilge pomp, waar en waarom aansluiten 22 dec 2014 14:44 #581607

Waarom eigenlijk een automatische?
Die heb je alleen nodig op bijv. een oudere houten gangen gebouwde boot maar niet op een goed onderhouden schip.
Een handbediende electrische pomp is natuurlijk goed . Tenslotte kan er altijd ergens een lek(je) ontstaan.
Maar in de haven aangemeerd .... :huh:
Maar als je hem toch wilt aansluiten , dan uiteraard aan de lichtaccu.
En daarnaast altijd een flinke handpomp want stroom heb je niet altijd ter beschikking in een noodsituatie.
Trouwens , er zijn maar weinig electrisceh bilgepompen die een man met een flinke puts bij kunnen houden. :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Automatische bilge pomp, waar en waarom aansluiten 22 dec 2014 14:52 #581608

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Waarom een automatische mijn redenen:

1) Tijdens mijn maiden voyage was de slang van de koelwater inlaat los geschoten. Daar passen ook geen twee slangklemmen op. Handig hoor z'n automatische als je bij je boot terug kom na het eten.

2) Doorgestoken mast waarbij de vallen onderdeks (echt onderdeks) lopen en een schot bovendeks in de mast geen zin heeft. Die automatische bilge pomp houd alles op niveau.

3) Hoorde aan de automatische bilgepomp dat 1 van de watertanks lek was.
Laatst bewerkt: 22 dec 2014 14:53 door Botervis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Automatische bilge pomp, waar en waarom aansluiten 22 dec 2014 15:48 #581625

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6518
Wilde in elk geval een elektrische pomp hebben, dan is de extra stap naar een schakeling tussen handmatig en automatisch niet zo groot meer. En als je dan toch bezig bent, dan maar in een keer goed.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Automatische bilge pomp, waar en waarom aansluiten 22 dec 2014 16:04 #581627

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
1: Als je een automatische bilgempomp maakt, zou ik ook willen weten of die aangeslagen is. Misschien heb je t niet in de gaten. Dus een lampje dat aangaat, maar niet meer uit als signalering.
2: Je vorige post vind ik niet voldoende argument om naar automatisch te gaan. Automatisch brengt inderdaad nogal wat extra vragen met zich mee.
3: Een van de redenen voor een hoofdschakelaar in een elektrisch systeem, is dat je in geval van kortsluiting en brand, in staat bent, om alle stromen uit te schakelen. En daarmee de oorzaak van de brand kunt wegnemen. Het is dus een veiligheidsitem. Als je de bilgepomp daarvoor aansluit, ben je dat deels kwijt.
4: Om bovenstaande reden, moet de bedrading van de bilgepomp zeer gedegen uitgevoerd worden, als je die vóór de hoofdschakelaar aansluit. Dus goede kwaliteit terminals, zekering op zowel + als -, goede kabels, etc. Als je niet om de een of andere reden verwacht dat dit ook echt nodig is, is het een behoorlijk complicerende factor.
5: Startaccu is heilig. Dus dat is simpel. Dat zeker niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Automatische bilge pomp, waar en waarom aansluiten 22 dec 2014 16:34 #581637

  • fdr
  • fdr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
als je een automatische bilgepomp wilt, moet je goed letten of de terugslagklep goed werkt. Zo niet en dat kan slechts een vuiltje zijn stroomt het water weer terug en begint de pomp opnieuw, pendelen dus.
fdr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Automatische bilge pomp, waar en waarom aansluiten 22 dec 2014 16:43 #581640

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Een automatische lens- of bilge pomp moet ik je om financiële reden sterk afraden.

www.lc.nl/friesland/regio/boet...g-grou-14875083.html

www.reformatorischeomroep.nl/n...olielozingen-op-zee/

www.hln.be/regio/nieuws-uit-ge...n-van-olie-a1860925/

www.deweekkrant.nl/artikel/201...ete_voor_olie_lozen/

Dit is zomaar een greep van google.

Als je olie in je bilge water hebt of een olie zweem, dan kan het erg vervelend uitpakken.

Elektrisch oke, maar automatiech; nee.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Automatische bilge pomp, waar en waarom aansluiten 22 dec 2014 16:59 #581643

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Klopt, je bent geneigd om te vertrouwen op het automatische tot DIE keer dat het net niet werkt. Gewoon regelmatig de bilge controleren bevalt mij ook het beste. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Automatische bilge pomp, waar en waarom aansluiten 22 dec 2014 17:01 #581646

  • CO26
  • CO26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 373
Je kunt ook i.p.v. de vlotter direct de pomp laten aanslaan een alarm laten aansturen. Je ziet/hoort dan of er iets loos is, de pomp natuurlijk rechtstreeks, zonder zekering, op de gebruiks accu.
S.I. gekeurde schepen hebben dit systeem, wel regelmatig controleren of het alarm/vlotterschakelaar nog werkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Automatische bilge pomp, waar en waarom aansluiten 22 dec 2014 18:59 #581665

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6518
Ze komen dus op de verbruiks accu, voor de hoofdschakelaar. Paneel van de bilge pomp heeft een eigen schakelaar en een eigen zekering dus ik kan de boot spanningsloos maken. Standaard staat hij uit, maar indien nodig (heb ooit eens tijdens de vakantie van Texel naar Den Helder moeten varen met een lek) kan ik hem op de automaat zetten. Bij de keuze pompen of verzuipen kies ik voor pompen, lijkt me ook een kleinere financiele schade veroorzaken t.o.v. afborrelen.

Ooit wil ik een systeem inbouwen waarmee de boot mij een sms stuurt indien nodig. Het is niet de bedoeling om de automaat in de box aan te hebben staan.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Automatische bilge pomp, waar en waarom aansluiten 22 dec 2014 19:49 #581671

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Enige reden voor een automaat zou bij mij voor in de box zijn.
Aan boord, hou je best zelf alles in de gaten, als er wat zou gebeuren als je er niet bent, dan kan ik de keuze voor automaat begrijpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Automatische bilge pomp, waar en waarom aansluiten 22 dec 2014 20:14 #581673

  • fdr
  • fdr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
+Ooit wil ik een systeem inbouwen waarmee de boot mij een sms stuurt indien nodig+

dat idee, ook voor r/v en temp is hier ooit langs geweest. ik kan het niet meer vinden.

het idee, zoals undomondo , de boot tracken, de r/v, de bilge, de temp tracken..

ben daar zeer geïnteresseerd in. grtn fdr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Automatische bilge pomp, waar en waarom aansluiten 22 dec 2014 21:23 #581678

Hoi fdr,
Dat lijkt wel erg op mijn star yacht master ontwerp , die precies kan wat jij wil.
op zich is die zo goed als gereed, misschien moet ik dit toch even afronden.
wellicht een mooie klus voor de komende donkere dagen
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Automatische bilge pomp, waar en waarom aansluiten 22 dec 2014 22:17 #581688

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9637
Als je hem toch alleen wilt gebruiken tijdens het varen waarom dan niet "gewoon" achter de hoofdschakelaar?
Daar zit hij bij ons ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Automatische bilge pomp, waar en waarom aansluiten 22 dec 2014 22:37 #581694

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1143
Op de Horizon staan de 5 vlotterschakelaars altijd op scherp tenzij de hoofdschakelaar van het bilgepump subpaneel uit staat. Op het subpaneel kan ik de 5 bilgepumps of uit of handmatig of automatisch schakelen. De vlotterschakelaars staan op een PLC die bij alarm een akoustisch signaal geeft als ook een led-lampje laat branden (behorende bij de pomp). Afhankelijk van de paneel-instelling gaat de pomp wel of niet automatisch lopen. Er zit een behoorlijk hysterese in de vlotterschakelaars, dus er is een behoorlijk volumeverschil in bilgewater tussen aan- en uitschakelen. Dus dat beetje water in de afvoerpijp dat terugloopt maakt niet uit. Het alarm gaat trouwens alleen af als een vlotter 10 seconden achtereen een hoog-alarm geeft, om aan-uit wiebelen van het signaal te voorkomen. En er is een 3 minuten naloop nadat de vlotter weer laag-signaal geeft. Het alarm van de PLC is separaat weer doorgeschakeld naar het alarmsysteem waardoor ik ook op afstand weet dat er iets is (alhoewel ik dan alleen de havenmeester kan bellen zo van help). Als ik in de buurt van de boot ben, staan de pompen op de automatische stand. Dan maar lege accu's als het niet anders kan. In de haven is de walstroom dan de redder van de accu's in zo'n geval. Als ik aan boord ben, dan zou de automatische stand niet nodig zijn, als het alarm maar af gaat. Overboord pompen van diesel blijft een probleem dat alleen maar oplosbaar is door een diesel-sensor die de automatische stand overbrugt (heb ik nog niet). Of de boot laten zinken, maar dan komt er ook diesel in het water denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Automatische bilge pomp, waar en waarom aansluiten 22 dec 2014 23:26 #581700

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6518
Ronaldl schreef :
Als ik aan boord ben, dan zou de automatische stand niet nodig zijn,

Maar dan is het wel handig om naar 'veiligheid' te kunnen varen zonder je puts in de ene hand en je schoot in de andere. Het is niet alleen een signalering maar zorgt ervoor dat je je handen vrij hebt.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Automatische bilge pomp, waar en waarom aansluiten 22 dec 2014 23:36 #581703

  • fdr
  • fdr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
@roozeboos....
ik wil thuis ..via een webside zien hoe de r/v, de temp en de plaats van de boot is.
mn kids sturen via endomondo hun track, leuk, maar ik wil niet hun track, maar de boot zijn track.....laat maar weten, grtn fdr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Automatische bilge pomp, waar en waarom aansluiten 23 dec 2014 08:52 #581724

fdr schreef :
als je een automatische bilgepomp wilt, moet je goed letten of de terugslagklep goed werkt. Zo niet en dat kan slechts een vuiltje zijn stroomt het water weer terug en begint de pomp opnieuw, pendelen dus.
fdr

Een terugslagklep zit , als het goed is , vóór de pomp zodat deze altijd vol blijft staan.
Geen enkele volledig lege pomp (tenzij een membraanpomp die trouwens zelf twee terugslagkleppen heeft) zal goed aanzuigen (meestal helemaal niet!).
Om te voorkomen dat er veel water terugstroomt dient de afvoer van een lenspomp in principe altijd ruim boven de waterlijn uit te komen zodat er nooit water terug kan stromen, ook niet met een defecte terugsslagklep.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Automatische bilge pomp, waar en waarom aansluiten 23 dec 2014 09:35 #581733

bij mij aan boord 3 automaten geplaats, allemaal op kritische of moeilijk bereikbare plaatsen.
dat zijn,
1.) onder mijn bed bij de boegwatertank..
2.) bij de kiel (diepste plek van de boot)
3.) motorcompartiment ivm evt losgeslagen koelleidingen etc.

De bij behorende pompen en sensoren zitten rechtstreeks aan de 220V accu gekoppeld. ( ik heb 1x 105 Amp AGM voor de 220V invertor en 1x 105 Amp AGM voor het 12V boordnet naast een 45 Amp startaccu, startaccu is tevens Backup accu voor de Marifoon)
De rechtstreekse aansluiting op de accu uiteraar afgezekerd ivm evt brandgevaar bij kortsluiting etc.

De bilgpompen lozen niet rechtstreeks naar het buitenwater, ze lozen in de kuip. Als een van de pompen automatisch aanslaat, dan zie ik dat gelijk doordat er dan water in de kuip geloost wordt...uiteraard altijd ietwat vettig en vies zodat het de herkomst verraad.. (elke pomp een eigen uitloop in de kuip..)

De sensoren van het type electronisch,...dus niks mechanische onderdelen,..die gaan kapot of vriezen kapot of hebben last van stampen en rollen van het schip.
Whale electronische vlotter
www.georgekniest.nl/Catalogus/...vlotter/product.aspx

deze bevallen mij het beste.

AFgelopen jaar 2x last gehad van een losgesprongen koelslang van de motor. aangezien ik directe koeling heb en motorcompartiment hermetisch is afgesloten hoor en zie ik dus niet dat er wat mis is. (daarom heb ik ook een redelijk uitgebreid dashboard met motor sonsoren..) Lozingswater in de kuip verraade dat ik lekkage had..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Automatische bilge pomp, waar en waarom aansluiten 23 dec 2014 10:28 #581740

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Yellow Boat schreef :
Waarom eigenlijk een automatische?
Die heb je alleen nodig op bijv. een oudere houten gangen gebouwde boot maar niet op een goed onderhouden schip.
Een handbediende electrische pomp is natuurlijk goed . Tenslotte kan er altijd ergens een lek(je) ontstaan.
Maar in de haven aangemeerd .... :huh:
Maar als je hem toch wilt aansluiten , dan uiteraard aan de lichtaccu.
En daarnaast altijd een flinke handpomp want stroom heb je niet altijd ter beschikking in een noodsituatie.
Trouwens , er zijn maar weinig electrisceh bilgepompen die een man met een flinke puts bij kunnen houden. :lol:
Ad
Ik heb wel eens een boot in een haven met de kiel op de bodem zien staan, t.g.v. een scheurtje in een koelwaterslang.
In geval van een automatische lenspomp had hij nog gedreven
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Automatische bilge pomp, waar en waarom aansluiten 23 dec 2014 10:33 #581742

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9637
AFgelopen jaar 2x last gehad van een losgesprongen koelslang van de motor. aangezien ik directe koeling heb en motorcompartiment hermetisch is afgesloten hoor en zie ik dus niet dat er wat mis is. (daarom heb ik ook een redelijk uitgebreid dashboard met motor sonsoren..)

Wat een veiligheden. Misschien niet onverstandig om uit te zoeken waarom die slangen twee keer per jaar los schieten. ;)

Onze bilge pomp staat nagenoeg nooit op de stand automatisch. En al helemaal niet in de box.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Automatische bilge pomp, waar en waarom aansluiten 23 dec 2014 10:43 #581745

groom schreef :
AFgelopen jaar 2x last gehad van een losgesprongen koelslang van de motor. aangezien ik directe koeling heb en motorcompartiment hermetisch is afgesloten hoor en zie ik dus niet dat er wat mis is. (daarom heb ik ook een redelijk uitgebreid dashboard met motor sonsoren..)

Wat een veiligheden. Misschien niet onverstandig om uit te zoeken waarom die slangen twee keer per jaar los schieten. ;)

Onze bilge pomp staat nagenoeg nooit op de stand automatisch. En al helemaal niet in de box.

oorzaak van 2x losschieten is allang gevonden. Motor is aangepast naar mijn wensen,..2 slangnippels met M10x1 te klein gemaakt waardoor de slangklem te weinig grip had en dus lossprong. Nippels vervangen, slangaansluiting is nu aangeknepen en lekvrij. Dan nog hou ik niet van dit soort verrassingen en wil veilighheidshalve in dit soort compartimenten automaten hebben staan. In het voorjaar ook makkelijk,..gewoon warm sopje door het motorcompartiment, de automaat zorgt wel dat het geloost wordt en heb ik een mooi schoon motorcompartiment.
Onder mijn bed in het vooronder ligt een waterzak met 125 ltr water....en ja die staan erom bekend dat ze een keer gaan lekken, idem de aansluitslang. Op het water wil ik varen...weinig tot geen tijd besteden aan controles die automatisch uitgevoerd kunnen worden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl