Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Fluxgate kompas voor radar-kaart overlay/autopilot

Fluxgate kompas voor radar-kaart overlay/autopilot 16 dec 2014 11:36 #580187

  • agvisser
  • agvisser's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 236
Ik ben op zoek naar een fluxgate kompas om (snelle) heading info te leveren aan mijn kaartplotter (Standard Horizon CP300i) om het radarbeeld (van een Si-Tex MDS8) over het kaartbeeld te kunnen leggen. De plotter heeft daarvoor NMEA-0183 heading info nodig. Ik heb de indruk dat de Airmar H2183 de beste specs heeft, voorzien is van een 3-assen rate gyro en 3-assen accelerometer en in deining de meest rustige heading informatie afgeeft. Het is wel een duur ding, iets van 670 euro bij engelse webwinkels. Duurder dan bijv de HSC100 van Digital Yacht, die iets van 300 euro kost.
Om zo'n duur ding alleen te gebruiken om het radarbeeld over de kaart te krijgen is misschien overkill. Dus ik wil dat fluxgate kompas ook gebruiken als sensor voor een betere stuurautomaat dan de RM ST2000+ die ik nu heb. Die werkt goed bij moteren en bij rustig weer, bij meer wind en bij deining minder goed.
Ik heb er 2 vragen over:
1) Is de Airmar H2183 inderdaad het beste fluxgate kompas met NMEA uitgang? Ik praat even niet over het GPS-kompas waar recent een draadje aan is gewijd.
2) Heeft iemand suggesties hoe ik dat fluxgate kompas kan toepassen voor een betere stuurautomaat? Ik denk niet ik een extern fluxgate kompas kan aansluiten op mijn RM ST2000+. Nu is die ST2000+ eigenlijk te licht voor mijn boot (Rossiter Curlew, 32 ft, 7.3 ton, langkieler, aangehangen roer, helmstok). Ik hoor graag suggesties.
Andries
www.agvisser.nl (maritiem antiquariaat)
www.pintails-curlews.nl (over Rossiter schepen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluxgate kompas voor radar-kaart overlay/autopilot 16 dec 2014 12:32 #580203

Ga eens met WADnWIND praten, die heeft net een nieuwe in de aanbieding....
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluxgate kompas voor radar-kaart overlay/autopilot 16 dec 2014 15:33 #580264

  • agvisser
  • agvisser's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 236
Dat is toch het GPS-kompas? Prachtig, maar beetje begrotelijk...
www.agvisser.nl (maritiem antiquariaat)
www.pintails-curlews.nl (over Rossiter schepen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluxgate kompas voor radar-kaart overlay/autopilot 16 dec 2014 15:53 #580277

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Ik heb die AirMar, maar dan N2k versie. Is heel erg goed, onvergelijkbaar met een een normale fluxgate zoals vroeger gebruikt werd. Juist voor rustige overlay beeld bij radar is dat van belang. Heeft radar ook soort van Marpa functie (heet dat zo?) want DNA heb je zeker die stabiele heading nodig.
Zie ook www.panbo.com/archives/2013/02...vhfgps_handheld.html
Die is ook n2k geloof ik maar veel goedkoper en misschien ook wel nmea0183 beschikbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluxgate kompas voor radar-kaart overlay/autopilot 16 dec 2014 19:12 #580360

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Zelfbouwen? Zoek maar eens op het forum.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluxgate kompas voor radar-kaart overlay/autopilot 16 dec 2014 19:36 #580370

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Op onze boot is een Airmar PB200 geinstalleerd. Dit werkt uitstekend voor de Heading info voor de plotter alsook de stuurautomaat. Je kunt afhankelijk van de kabel kiezen voor NMEA183 of NMEA2000. Het nadeel van NMEA183 is dat hij default altijd op 4800 bps start. Je kunt hem wel sneller zetten, maar bij opnieuw opstarten gaat hij toch terug naar 4800 bps. De oplossing was NNMEA2000 gebruiken met een Actisense NGW-1-ISO gateway (NMEA2000 naar NMEA183 converter). Nu kan de Heading prima op 38400bps naar alle 'oude' apparatuur
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Laatst bewerkt: 16 dec 2014 19:36 door Zeilvis. Reden: taalfoutjes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluxgate kompas voor radar-kaart overlay/autopilot 16 dec 2014 19:38 #580371

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Voor het kompasgedeelte is de PB200 identiek aan de de Airmar H2183
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluxgate kompas voor radar-kaart overlay/autopilot 16 dec 2014 21:57 #580427

  • agvisser
  • agvisser's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 236
Zeilzin schreef :
Op onze boot is een Airmar PB200 geinstalleerd. Dit werkt uitstekend voor de Heading info voor de plotter alsook de stuurautomaat. Je kunt afhankelijk van de kabel kiezen voor NMEA183 of NMEA2000. Het nadeel van NMEA183 is dat hij default altijd op 4800 bps start. Je kunt hem wel sneller zetten, maar bij opnieuw opstarten gaat hij toch terug naar 4800 bps. De oplossing was NNMEA2000 gebruiken met een Actisense NGW-1-ISO gateway (NMEA2000 naar NMEA183 converter). Nu kan de Heading prima op 38400bps naar alle 'oude' apparatuur

Dank. Met welke stuurautomaat gebruik je die Airmar PB200? En gaat dat goed?
www.agvisser.nl (maritiem antiquariaat)
www.pintails-curlews.nl (over Rossiter schepen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluxgate kompas voor radar-kaart overlay/autopilot 16 dec 2014 22:15 #580434

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Raymarine SPX5 [tiller] en werkt naar grote tevredenheid
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Laatst bewerkt: 16 dec 2014 22:17 door Zeilvis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluxgate kompas voor radar-kaart overlay/autopilot 16 dec 2014 23:29 #580448

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
De software van een airmar kompas is behoorlijk goed versnellingen/vertragingen uit te filteren. (zoek op Wet van Hopkinson.) Echter een Airmar PB200 wil je mogelijk graag monteren bovenop je mast. Het heen en weer slingeren is dan wel beduidend meer dan als je een kompas monteert dicht bij het draaipunt van je schip. Hierdoor zal je toch een wat minder stabiele uitlezing krijgen.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluxgate kompas voor radar-kaart overlay/autopilot 17 dec 2014 06:13 #580457

En deze dan? Is wel NMEA2000. Wordt niet aangeraden voor MARPA (in de specs kan ik niet vinden waarom niet). Radar-overlay zonder MARPA kan ie zondermeer. Kost eur 240.

Ik heb deze zelf,maar heb m'n stuurautomaat nog niet ingebouwd dus kan niet zeggen heo goed ie daar werkt - heb hoge verwachtingen. Output is 10 Hz, sneller dan het mechanisch schotkompas...

Zie op pagina 2 van dit document de specs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluxgate kompas voor radar-kaart overlay/autopilot 17 dec 2014 06:38 #580458

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1784
Nachtvlinder schreef :
En deze dan? Is wel NMEA2000. Wordt niet aangeraden voor MARPA (in de specs kan ik niet vinden waarom niet). Radar-overlay zonder MARPA kan ie zondermeer. Kost eur 240.

Ik heb deze zelf,maar heb m'n stuurautomaat nog niet ingebouwd dus kan niet zeggen heo goed ie daar werkt - heb hoge verwachtingen. Output is 10 Hz, sneller dan het mechanisch schotkompas...

Zie op pagina 2 van dit document de specs.

Hoog verwachtingen? Als fabrikant al aangeeft ongeschikt voor autopilot en marpa, alleen geschikt voor radar overlay, zou ik er niks van verwachten...

/Robert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluxgate kompas voor radar-kaart overlay/autopilot 17 dec 2014 07:22 #580462

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Nachtvlinder schreef :
En deze dan? Is wel NMEA2000. Wordt niet aangeraden voor MARPA (in de specs kan ik niet vinden waarom niet). Radar-overlay zonder MARPA kan ie zondermeer. Kost eur 240.

Ik heb deze zelf,maar heb m'n stuurautomaat nog niet ingebouwd dus kan niet zeggen heo goed ie daar werkt - heb hoge verwachtingen. Output is 10 Hz, sneller dan het mechanisch schotkompas...

Zie op pagina 2 van dit document de specs.

Dit is ronduit een erg matig apparaat. Wij hebbe ze getest op de KNRM valentijn klasse reddingboten als kompas en radar met overlay. Zo trag als stront of behoorlijke overshoot. Aanzienlijk minder geschikt voor de serieuze gebruiker.
Met de AIRmar H2183 was het resultaat aanzienlijk strakker. De Simrad RFC35R of de huidige vervanger was het reslutaat strak.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 17 dec 2014 07:23 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluxgate kompas voor radar-kaart overlay/autopilot 17 dec 2014 07:30 #580463

Als je als fabrikant al sinds lange tijd de veel kostbaardere RC42 in je rprgramma hebt voordat de Point-1 uit kwam, wil je die natuurlijk ook onderscheiden; je gaat niet zeggen dat ze (bijna) equivalent zijn.

Maar we gaan het zien!
In de specs zie ik, als je de RC42 met de Point-1 (nieuwste techniek) vergelijkt, geen verschillen waarom deze niet gebruikt zou kunnen worden voor een autopilot. Voor MARPA heb je een absolute nauwkeurigheid zonder offsets nodig, voor een autopilot is eventuele offset niet belangerijk, de versnellingssensoren en koers wordt als binnenste regelkring gebruikt (á la master-slave loop); buitenste loop is XTE, afhankelijk van hoe je de AP instelt.

Weet jij waarin de RC42 (mechanisch en electronisch) verschilt van de Point-1?

Ben benieuwd hoe de Point-1 het gaat doen in de praktijk: is een experiment - RC42 kan altijd nog (lekker diep onderdeks), maar liever niet indien niet nodig. De P1 heb ik gekozen vanwege snelle GPS en HDG om geo-wind etc uit te kunnen rekenen.
Laatst bewerkt: 17 dec 2014 07:46 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluxgate kompas voor radar-kaart overlay/autopilot 17 dec 2014 07:35 #580464

WADnWIND schreef :
Wij hebbe ze getest op de KNRM valentijn klasse reddingboten als kompas en radar met overlay. Zo trag als stront of behoorlijke overshoot. Aanzienlijk minder geschikt voor de serieuze gebruiker.

Hmmm, dat is minder mooi. Maar overshoot?? Er zitten toch geen (onderdempte) mechanische elementen in? En "traag" rijmt ook niet met "overshoot", tenzij er tweede of hogere orde filtering wordt toegepast met parameters leidend tot een onderdempte response?

WADnWIND schreef :
Zo trag als stront of behoorlijke overshoot
Afhankelijk van wát? Valt er iets in te stellen?

Ben wel benieuwd hoe het komt dat de RC42 zoveel beter is zodat het de 3-4x hogere prijs rechtvaardigd...
Laatst bewerkt: 17 dec 2014 07:42 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluxgate kompas voor radar-kaart overlay/autopilot 17 dec 2014 17:46 #580622

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Nachtvlinder schreef :
WADnWIND schreef :
Wij hebbe ze getest op de KNRM valentijn klasse reddingboten als kompas en radar met overlay. Zo trag als stront of behoorlijke overshoot. Aanzienlijk minder geschikt voor de serieuze gebruiker.

Hmmm, dat is minder mooi. Maar overshoot?? Er zitten toch geen (onderdempte) mechanische elementen in? En "traag" rijmt ook niet met "overshoot", tenzij er tweede of hogere orde filtering wordt toegepast met parameters leidend tot een onderdempte response?

WADnWIND schreef :
Zo trag als stront of behoorlijke overshoot
Afhankelijk van wát? Valt er iets in te stellen?

Ben wel benieuwd hoe het komt dat de RC42 zoveel beter is zodat het de 3-4x hogere prijs rechtvaardigd...

Ik heb voor die point-1 ook geen verklaring, alleen dat ik ze regelmatig op 1 netwerk heb bij refit. De RFC35R of RC42 via een AT-10 en de point-1 direct. In de plotter kunnen we kiezen welke bron je gebruikt. We gebruiken de point-1 alleen als GPS, niet als kompas.

Mogelijk gaan we binnenkort eens het GPS kompas Vector-Compact proberen....
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl