Ook bij ons zorgen de zonnepanelen voor de meeste stroom. Toch zijn er zelfs hier in de Med tijdens de winter problemen indien je enkel zonlicht als leverancier hebt. Vaak bewolkt waardoor de huidige goedkope panelen die iedereen koopt praktisch niks leveren, korte dagen en de zon staat ook laag zodat op veel goed beschutte ankerstekken de zon vroeg achter een berg verdwijnt.
Ook op het Canal du Midi had je problemen, de prachtige platanen zorgen bijna overal voor schaduw, zelfs met gevallen bladeren.
Mijn panelen zijn orienteerbaar en toch halen ze tijdens de winter niet het dagelijkse verbruik plus 25% wat je nodig hebt om weer 100% volle accu´s te krijgen.
Accu´s moeten in de laatste laadfase weinig stroom krijgen maar wel heel lang ( tot 10 h ) en dat is gewoon niet te doen met zon, gewoon omdat die er niet is. Wil je echt gezonde volle accu´s moet je dus ofwel 24h aan walstroom of s´nachts laden met wind.
Daarom heb ik deze windgen als hobbyproject gemaakt. Toen ik na heel lang zoeken eindelijk het goede hout voor de wieken vond ( Extra droog, licht, zonder knopen ) heb ik een wiek gemaakt zo lang als het voorhandene hout toeliet. Korter maken kon altijd nog.
Het is immers zoals bij zeilen, grotere zeilen ontwikkelen exponentieel meer kracht. Voor de vorm heb ik me aan het NACA profiel gehouden, breed bij de naaf, veel spoed, vrij smal aan de vleugeleinden, met slechts 3° spoed.
Bij het testen bleek ik goed gegokt te hebben, de vleugel is supersnel en heeft enorm veel torq. Heb dan als experiment een overbrenging gemaakt zodat ook bij lage wind stroom geleverd word.
Aan het zelf wikkelen heb ik me nog niet gewaagd, heb wel zin om eens een verkleinde versie van Hugh Pigott´s turbines te maken.
Ben wel beperkt in mijn mogelijkheden, iets kopen kun je niet in Griekenland, bovendien leef ik van m´n spaarcenten dus de hobby moet kosteloos blijven. Heb behalve een hobby draaibankje, 12 v boormachine en een verbouwde 12v schuurmachine allen handgereedschap. M´n werkplaats : in de kuip.
Je hebt gelijk met de overdreven laadsterkte claims van de commerciële windgeneratoren. Bovendien zijn veel van de cruisers hier zo a technisch dat ze vaak een reeds lang niet meer ladende generator hebben staan draaien. Of ze hebben drie zonnepanelen waarvan er één stroom levert.
De meest gemaakte fout: een windgenerator vlak naast de zonnepanelen op een portaal. Zo creëer je de helft van de dag schaduw op je panelen en een windgenerator hoort vóór te staan waar hij onverstoorde wind krijgt.
Raar zicht, inderdaad maar ik ken een Duitser die twee Air x generatoren heeft. Eentje conventioneel achter op een paaltje en een die hij na ankeren op de voorpreekstoel zet. Hij beweert dat de voorste dubbel levert. Logisch.
Bovendien heeft zo´n wegneem generator geen windweerstand tijdens het opkruisen.
Heb eens ergens gelezen dat mijn Aerogen vier vierkante meter zeil nodig heeft om hem tegenwind te zeilen.
Mijn fabrieks Aerogen staat 7 meter hoog, te moeilijk bereikbaar om de wieken te denonteren als er gezeild word.
Ach, spelen.