Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Rotorbladen Superwind

Rotorbladen Superwind 15 dec 2014 12:42 #579904

  • franconi
  • franconi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Goedendag.

Een vraag over de rotorbladen van de Windgenerator Superwind 350. Een blad is gesneuveld en dus moest ik 3 nieuwe bestellen (omdat de 3 t.o.v. elkaar uitgebalanceerd zijn).

Heeft iemand daadwerkelijk wel eens een blad wat NIET uit een set van 3 komt, gemonteerd als derde blad en zo ja, gaf dit vibraties of niet? In dat geval zou het wel eens een verkooppraatje kunnen zijn om 3 tegelijk te verkopen.
Ik vind het namelijk vreemd dat de bladen in elke willekeurige volgorde gemonteerd kunnen worden.

Overigens een prima apparaat, boven op mijn camper.

Graag een reactie van de bezitters/ervaringsdeskundigen van een Superwind 350.

Groeten Charles
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rotorbladen Superwind 15 dec 2014 12:58 #579909

Niet van een Superwind maar van een Air X heb ik van 8 samengeraapte bladen met diverse beschadigingen, er 6 op één hub gezet. Het loopt trillingvrij.

Er waren een paar bladen waarvan de tip was afgebroken, netjes gelijke lengtes gemaakt en statisch gebalanceerd.
Ging heel makkelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rotorbladen Superwind 15 dec 2014 13:08 #579915

Franconi.

Het verhaal klopt prima. Alle rotoren zullen op gelijk gewicht gematcht zijn. Dat zal een optimaal trillingsniveau geven.

Of jij suboptimaal goed genoeg vind is aan jou...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rotorbladen Superwind 15 dec 2014 14:08 #579928

  • franconi
  • franconi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Dus wat ik hier uit begrijp, gaat het alleen om identiek gewicht.

Dat kan ik wel fixen denk ik.

Groeten Charles
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rotorbladen Superwind 15 dec 2014 14:18 #579932

Op mijn airX heb ik eens een blad gewisseld dat niet uit een set kwam. Dat gaf een hoop trillingen en lawaai.
Als je meer als drie bladen hebt, dan is het effect kleiner, en is het risico op problemen kleiner.

Maar als je nieuwe bladen wilt kopen, dan komen die standaard in sets van drie, Losse bladen kopen is niet eens mogelijk voor zover ik weet.

Balanceren is overigens zelf ook te doen, bladen zijn hoedan ook veel stiller als je ze regelmatig polijst.

het is overigens niet zo zeer identiek gewicht, maar vooral een gelijke gewichtsverdeling (massatraagheid).
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 15 dec 2014 14:19 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rotorbladen Superwind 15 dec 2014 14:40 #579938

Wat Erik zegt, massatraagheid, of op zijn minst gelijk massamiddelpunt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rotorbladen Superwind 15 dec 2014 14:42 #579940

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
de drie bladen dwars over een smal richeltje leggen, dan moeten ze op hetzelfde punt in balans zijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rotorbladen Superwind 15 dec 2014 14:45 #579941

HPV schreef :
de drie bladen dwars over een smal richeltje leggen, dan moeten ze op hetzelfde punt in balans zijn
Zo simpel is het niet. Het gaat over de massa geintegreerd over de lengte. 2 gram gewichts verschil in het uitiende heeft een 10.000 keer groter effect als 2 gram op 1/10e van de diameter. het is geen lineair gebeuren, dus simpel het gewichtszwaartepunt opmeten gaat niet werken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rotorbladen Superwind 15 dec 2014 15:01 #579945

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1432
Zoals Erik reeds schreef, niet alleen gewicht maar gewichtsverdeling. Ook de vorm moet perfect gelijk zijn. De spoed bij naaf en vleugeltip, ertussen, de lengte, breedte, zelfs de bevestigingsvlakken zijn van belang. Heb je één wiek die een paar millimeter vóór de andere draait zal dat bij hoge toerentallen reeds efficiëntie verlies geven. Het zou best kunnen dat meerdere mallen worden gebruikt voor het maken van die bladen en niet iedere mal is CNC gemaakt.

Ik bouw zelf houten “Vleugels”. Verleden week is een paar ( Ik gebruik twee blad propellers ) in de soep gedraaid tijdens een enorm onweer met hagel. De vleugeltippen draaien + 200 km/ h en dan knikkergrote hagel. Pech.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rotorbladen Superwind 15 dec 2014 15:11 #579949

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
hm...als twee (of meer) bladen exact evenveel wegen, en op exact hetzelfde punt in balans zijn zou je er toch wel vanuit mogen gaan dat ze in beweging onderling niet uit de pas lopen? Als daarnaast de stand / vorm / buitnmaten overeen komen moet het wel erg gek gaan lopen wil het een debacle worden. Hoe zou je anders moeten bepalen of het wel of niet goed gaat en waar het probleem zit?

Heb zelf een airx breeze en had hiervoor een airX400 en dat gaat eigenlijk best goed ondanks de soms wel forse snelheden als t een tikkie poeiert. Maar stel dat er iets aan gaat mankeren (tip eraf getikt of zo) en je wilt de bladen balanceren wat zou je er dan nog meer aan kunnen doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rotorbladen Superwind 15 dec 2014 15:17 #579950

HPV schreef :
hm...als twee (of meer) bladen exact evenveel wegen, en op exact hetzelfde punt in balans zijn zou je er toch wel vanuit mogen gaan dat ze in beweging onderling niet uit de pas lopen? Als daarnaast de stand / vorm / buitnmaten overeen komen moet het wel erg gek gaan lopen wil het een debacle worden. Hoe zou je anders moeten bepalen of het wel of niet goed gaat en waar het probleem zit?
Vaststellen of een blad in balans is, word gedaan door ze op een naaf te plaatsen en dan hard rond te draaien. Exact dezelfde methode als gebruikt word om autobanden te balanceren.

Zoals ik al schreef, om 2 gram gewichtsverschil op 1/10 van de blad diameter te compenseren, hoef je maar 0.0002 gram gewicht uit een tip te verwijderen. Dat verplaatst het totale gewichtszwaartepunt niet meetbaar, maar heeft eeen groot effect op de balans. Massa traagheid werkt als gewicht maal afstand tot rotatiepunt tot de 4e macht. Afstand heeft een enorme invloed door die 4e macht.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 15 dec 2014 15:18 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rotorbladen Superwind 15 dec 2014 16:24 #579961

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
De omtreksnelheid van de wieken van een windmolen (of windturbine) heeft een relatie tot het aantal wieken. Hoe meer wieken, hoe langzamer de molen draait. Dit komt door de turbulentie achter elke wiek. Daar waar er turbulentie is, wordt geen aandrijving opgewekt (vgl 'vuile wind' achter het grootzeil) en wordt de voortbewegingskracht lager en daarmee daalt de snelheid van de wiek. Een 6 wieken molen draait langzamer dan een 3 wieken molen en daarmee heeft een 6 wieken molen veel minder snel last van onbalans.
Een 6 wieken molen is mogelijk wel statisch te balanceren (op basis van het gewicht), maar een 3 wieken molen kan statisch in balans zijn, maar dan kan er dynamisch nog een flinke onbalans zijn (door grotere centrifugaal krachten).
Voor een 6 wieken molen zouden de wieken wel uitwisselbaar kunnen zijn voor anderen van het zelfde merk en type. Bij een 3 wieken molen kan ik me voorstellen dat dit nauwkeuriger luistert en dat hiervan de wieken alleen maar als een set worden verkocht. Het is niet allemaal maar 'commerciële praat'.
Succes met de reparatie!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rotorbladen Superwind 15 dec 2014 21:24 #580064

  • franconi
  • franconi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Is dus toch gecompliceerder dan gedacht met alleen maar hetzelfde gewicht.
Ik ga gewoon de proef op de som nemen en als er i.d.d. onbalans optreedt, dan weet ik dat ik
als als er weer eens een keer 1 breekt, ik toch gebonden ben aan een set van drie.

Bedankt voor de info.

Groeten Charles
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rotorbladen Superwind 15 dec 2014 23:03 #580097

Hoewel ik het op eerste ingeving met Erik eens was, be in toch teruggekomen. Het gaat om het gewicht en het massamiddelpunt. Deze moeten het totale massmiddelpunt van de naap en de wieken exact op de naaf brengen. Balanceren op een richeltje is niet genoeg, het moet in alle richtingen kloppen.

Massatraagheid is alleen van belang bij accelleratie en decelleratie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rotorbladen Superwind 16 dec 2014 10:46 #580174

Die wieken worden zoveel als maar mogelijk is identiek geproduceerd.
Je mag verwachten dat daar wat aandacht aan besteed is.

Ik heb die wieken statisch in evenwicht gebracht. Daarna één blad als maatgevend genomen.
Telkens twee bladen op de hub, zo snel mogelijk draaien, vrijwel geen onbalans.
Met een stukje tape op één wiek plakken (en telkens verplaatsen)) lukte het om ook het frutseltje dynamische onbalans er uit te halen.
Met zes wieken is het toerental zoveel lager dat geen trilling te vinden is.

De bevestiging(in ieder geval bij de AirX) heeft ietsje speling, waardoor ze mogelijk niet helemaal recht tegenover elkaar komen te staan.
Laten draaien met één (het dichtst bij de as) vast en het ander "klevend".
De bladen richten dan zichzelf optimaal uit.
Voorzichtig uit laten draaien en dan ook de andere boutjes vastzetten.

Er is wel een beetje "gevoel" voor nodig om niet al te veel van de bladen af te schuren.

Maar ik zou eerst één blad vervangen, kijken wat er gebeurd en dan naar bevind van zaken verdere acties nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rotorbladen Superwind 16 dec 2014 11:12 #580184

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1432
Mijn twee blad wiek is 1,7 m diameter. Grote diameter om ook energie uit lage windsnelheden te kunnen halen. Een tweeblad wiek draait zeer snel, ik maak van het grote koppel dat de wiek heeft gebruik om het toerental van de generator nog eens bijna te verdubbelen. Een twee blad met zo´n diameter en snelheid moet perfect uitgebalanceerd worden. Ik gebruik de visdraad methode. Een schijfje dummy as is voorzien van een 0,3 mm gaatje precies in het center. ( Modelmakers draaibank ) Daardoor gaat een visdraad van 0,3 mm en de wiek word dan horizontaal opgehangen aan die draad. Ik balanceer dan tot de wiek perfect blijft stilhangen. Door het schijfje dummy as axiaal te verschuiven vind je ook het punt waarbij je de wiek in de breedte kunt uitbalanceren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rotorbladen Superwind 16 dec 2014 11:43 #580189

OldBawley,

Dat is statisch uitbalanceren, bij zeer nauwkeurig bewerken kan dat goed voldoende zijn.
Getuigd van bekwaamheid.

Maar wat is de reden dat je zo´n hoog toerental wilt?

Ik zoek het juist in zo laag mogelijk toeren en koppelverhoging door meerder wieken.

Het lijkt me dat om voldoende toeren met twee bladen te halen, er toch wat hogere windsnelheid moet zijn, of is er een overbrenging tussen rotor en generator as?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rotorbladen Superwind 16 dec 2014 12:03 #580195

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1432
De reden voor de twee blad wiek is opbergen. De windgenerator word slechts opgebouwd ( één minuut ) als ik voor anker lig en extra stroom nodig heb. Een tweeblad wiek is makkelijk te stouwen. Hij word tussen de dekbalken in de voorpiek opgehangen.
Een drieblad was beter geweest maar is niet te stouwen met zo´n diameter.
De generator is een Ametec gelijkstroom motor. Ik verhoog het toerental met behulp van een 8 mm rollenketting. Ketting wiel 30 tanden op wiek as, 17 tanden op Ametec.
Erg efficiënte generator, sedert ik dat ding gemaakt heb zijn dode accu´s door sulphateren voorbij.
Bij windje twee tot drie laad de generator reeds 2 á 3 A, ook de duurste fabrieksgenerators staan dan nog zonder laden te draaien. Heeft me 50 € gekost. ( De motor en een diode )
Ik heb ook een vast opgestelde verbeterde Aerogen 4, mijn zelfgebouwde whopper levert bij lage windsnelheden drie tot vier keer meer. Meten is weten.
Vanaf 4 tot 5 Bf zet ik de whopper vast, dan levert de Aerogen reeds genoeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rotorbladen Superwind 16 dec 2014 19:58 #580383

OldBawley,

Dat opbrengst verschil is volkomen in lijn met de wiekcirkel, die Aerogen is 3,5 kleiner in wiek oppervlak. (0,6 m2 tegen 2,2 m2)

De meeste kleine windmolens leveren pas bij zeer sterke wind. De fabrikant kan dan adverteren met een hoog vermogen (mijn molen levert meer dan de concurent).

De laatste tijd verandert het een beetje, dezelfde molens die een aantal jaren terug voor 500 Watt werden aangeprezen, zijn nu opeens 300 Watt.
Dat is heel wat korter bij de werkelijkheid bij de normaal heersende windsterktes.
Ik heb zo´n --"500 Watt"---AirX opnieuw gewikkeld, begint nu stroom te leveren vanaf 5 knopen, zal zo´n 2Bf zijn.
Wiek oppervlak is 1 m2. Wel 6 wieken ipv 3 om bij het veel lagere toerental voldoende torq te hebben.
De maximale opbrengst (40 A bij Bf 7) is gehalveerd (20 A bij Bf 4)

Maar ook dan is de opbrengst in feite te verwaarlozen, er is zelden genoeg wind, en m´n zonpaneeltjes leveren meer dan ik verbruik.
Hij past mooi in de wat sombere dagen, dan is er doorgaans iets meer wind.
En het was leuk om het uit te proberen, helemaal als het ook nog overeenstemt met de verwachtingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rotorbladen Superwind 17 dec 2014 09:53 #580508

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1432
Ook bij ons zorgen de zonnepanelen voor de meeste stroom. Toch zijn er zelfs hier in de Med tijdens de winter problemen indien je enkel zonlicht als leverancier hebt. Vaak bewolkt waardoor de huidige goedkope panelen die iedereen koopt praktisch niks leveren, korte dagen en de zon staat ook laag zodat op veel goed beschutte ankerstekken de zon vroeg achter een berg verdwijnt.
Ook op het Canal du Midi had je problemen, de prachtige platanen zorgen bijna overal voor schaduw, zelfs met gevallen bladeren.
Mijn panelen zijn orienteerbaar en toch halen ze tijdens de winter niet het dagelijkse verbruik plus 25% wat je nodig hebt om weer 100% volle accu´s te krijgen.
Accu´s moeten in de laatste laadfase weinig stroom krijgen maar wel heel lang ( tot 10 h ) en dat is gewoon niet te doen met zon, gewoon omdat die er niet is. Wil je echt gezonde volle accu´s moet je dus ofwel 24h aan walstroom of s´nachts laden met wind.
Daarom heb ik deze windgen als hobbyproject gemaakt. Toen ik na heel lang zoeken eindelijk het goede hout voor de wieken vond ( Extra droog, licht, zonder knopen ) heb ik een wiek gemaakt zo lang als het voorhandene hout toeliet. Korter maken kon altijd nog.
Het is immers zoals bij zeilen, grotere zeilen ontwikkelen exponentieel meer kracht. Voor de vorm heb ik me aan het NACA profiel gehouden, breed bij de naaf, veel spoed, vrij smal aan de vleugeleinden, met slechts 3° spoed.
Bij het testen bleek ik goed gegokt te hebben, de vleugel is supersnel en heeft enorm veel torq. Heb dan als experiment een overbrenging gemaakt zodat ook bij lage wind stroom geleverd word.
Aan het zelf wikkelen heb ik me nog niet gewaagd, heb wel zin om eens een verkleinde versie van Hugh Pigott´s turbines te maken.
Ben wel beperkt in mijn mogelijkheden, iets kopen kun je niet in Griekenland, bovendien leef ik van m´n spaarcenten dus de hobby moet kosteloos blijven. Heb behalve een hobby draaibankje, 12 v boormachine en een verbouwde 12v schuurmachine allen handgereedschap. M´n werkplaats : in de kuip.

Je hebt gelijk met de overdreven laadsterkte claims van de commerciële windgeneratoren. Bovendien zijn veel van de cruisers hier zo a technisch dat ze vaak een reeds lang niet meer ladende generator hebben staan draaien. Of ze hebben drie zonnepanelen waarvan er één stroom levert.
De meest gemaakte fout: een windgenerator vlak naast de zonnepanelen op een portaal. Zo creëer je de helft van de dag schaduw op je panelen en een windgenerator hoort vóór te staan waar hij onverstoorde wind krijgt.
Raar zicht, inderdaad maar ik ken een Duitser die twee Air x generatoren heeft. Eentje conventioneel achter op een paaltje en een die hij na ankeren op de voorpreekstoel zet. Hij beweert dat de voorste dubbel levert. Logisch.
Bovendien heeft zo´n wegneem generator geen windweerstand tijdens het opkruisen.
Heb eens ergens gelezen dat mijn Aerogen vier vierkante meter zeil nodig heeft om hem tegenwind te zeilen.
Mijn fabrieks Aerogen staat 7 meter hoog, te moeilijk bereikbaar om de wieken te denonteren als er gezeild word.

Ach, spelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl