Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Raymarine EV 100 op Lowrance HDS 5

Raymarine EV 100 op Lowrance HDS 5 17 nov 2014 23:24 #572267

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Een volgend projectje.

Een stuurautomaat, ik denk over een EV 100 van Raymarine.
Ik heb een plotter Lowrance HDS 5m, kan ik daarmee de EV 100 bedienen.
Als ik alles zo lees en goed begrijp zou het moeten kunnen.
Maar gaat het dan via NMEA 183 of is het beter om een NMEA 2k te instaleren ?
Of.....wordt het een problemen kindje ?
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100 op Lowrance HDS 5 18 nov 2014 09:04 #572306

waarom zou dat niet gaan? één keer per seconde een berichtje naar je stuurautomaat gaat prima met nmea0183, hoor
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100 op Lowrance HDS 5 18 nov 2014 10:00 #572323

Welke informatie gaat er in dit geval van die plotter naar de automaat? En andersom?

Alleen waypoint en XTE informatie denk ik? Dan zal NMEA0183 wel snel genoeg zijn.

Echter als je plotter meer informatie kan weergeven/versturen en je wilt dat gebruiken (sturen op dieptelijn, wind etc) dan lijkt 1/s mij te traag en zou ik voor N2K kiezen.

Ik zou me eerst verdiepen in wat er heen-en-weer gestuurd dient te worden; op welke manier de EV100 en je plotter zullen interfacen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100 op Lowrance HDS 5 18 nov 2014 13:03 #572373

dan komt er toch een acu100 bij? voor zover ik kan zien werkt dat alleen met een seatalk ng bus.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100 op Lowrance HDS 5 18 nov 2014 14:33 #572392

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
roozeboos schreef :
dan komt er toch een acu100 bij? voor zover ik kan zien werkt dat alleen met een seatalk ng bus.

Ja, gaat om een complete set.
Met de ACU 100 dus.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100 op Lowrance HDS 5 29 nov 2014 18:21 #575776

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Nog niet veel wijzer geworden hier.
Ik ga het iets breder trekken, het gaat om het integreren van Raymarine spul en andere(lees Lowrance e.d.) in een netwerk.

Wat hebben we;

Raymarine st 60 - seatalk 1

Lowrance HDS plotter- NMEA 183/2000

Vesper AIS XB 8000- NMEA 183/2000- WiFi

Simrad RD68 mari- NMEA 183

Op de toedo list;

Raymarine EVO 100 tiller pilot- seatalk NG

Hoe krijg ik het hele spul in een netwerk en waar kies ik voor.
Ik ga er even van uit dat het een Can-bus moet worden met oog op eventuele uitbreiding in de toekomst.
Zowel NMEA 2000 als Seatalk NG zijn gebaseerd op een CAN-bus systeem.


Concreet, kies ik voor een N2K backbone of een Seatalk NG backbone met bijbehorende signaal omzetters.
Kan zoiets ?
Of zie ik iets over het hoofd ?
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 29 nov 2014 18:23 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100 op Lowrance HDS 5 29 nov 2014 18:49 #575782

Ja dat kan.

Voor eur 130 koop je een ST1/STNG convertor; die maakt de ST60 data dan beschikbaar op het NMEA2000 netwerk. Daaraan (aan die backbone) hang je ook je Vesper en EVO.

Zoek dan zelf even uit welke NMEA0183 je kaartplotter precies uitstuurt: waarschijnlijk kun je je NMEA0183 uitgaande poort instellen op wat je marifoon wil qua snelheid.

Enige vraag die dan nog openstaat is of je de backbone in STNG of NMEA2000 wilt uitvoeren. Dit hangt af in hoeverre je later nog wilt gaan uitbereiden en of je dit met Raymarine apparatuur wilt doen of met andere merken.

Overigens kun je NMEA2000 naadloos laten overgaan in STNG: dat is een kwestie van een verloopstekkertje kopen. Ik zou voor NMEA2000 gaan; je hebt dan alleen zo'n verloopje nodig tussen je EVO en de bus en bent in de toekomst niet meer aan Raymarine gebonden...
Laatst bewerkt: 29 nov 2014 18:53 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100 op Lowrance HDS 5 29 nov 2014 19:07 #575787

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Overigens kun je NMEA2000 naadloos laten overgaan in STNG: dat is een kwestie van een verloopstekkertje kopen. Ik zou voor NMEA2000 gaan

Thnx, Nachtvlinder, daar kan ik weer even mee verder.
Ik dacht al zo iets, bij RayM zelf kom je deze info niet zo snel aan de weet.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100 op Lowrance HDS 5 29 nov 2014 19:16 #575789

Het kan nog eenvoudiger als je niet voor de Raymarine ST/STNG convertor kiest maar voor Actisense: die gaat direct naar NMEA2000. Het geheel komt er dan als hieronder uit te zien, met de kanttekening dat je nog wel moet uitzoeken of je plotter kan "bridgen" tussen NMEA2000 en NMEA0183. GPS data dient namelijk zowel op de bus te komen (tbv je AIS) als via NMEA0183 aan je marifoon aangeboden te worden. Mijn B&G Zeus is heel flexibel te configureren wat dat betreft - die Lowrance vast ook...



PS: Als je je EVO nog niet gekocht hebt, overweeg dan ook eens de Simrad AC12 unit met Lowrance Point-1 GPS/kompas/accelerometer. Je tillerarm kan dan nog steeds van RM zijn, maar als ik kijk hoe uitgebreid die AC12 met m'n Zeus (Lowrance=B&G) kan communiceren dan kan ik me niet voorstellen dat de EVO dat ook kan: tunen vanuit de plotter, op ware of schijnbare wind varen (windset heb je nog niet begrijp ik), zoekpatronen varen, op dieptelijnen etc. Ga je vast niet allemaal gebruiken, maar dan benut je wel alle mogelijkheden...

Laatst bewerkt: 29 nov 2014 19:36 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100 op Lowrance HDS 5 29 nov 2014 19:29 #575797

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Lowrance en B&G komen uit dezelfde stal, goede kans dat dat werkt.

Wat betrefd die afsluitweerstand, moet die ook niet aan het andere eind of voorziet die Actisense daar in.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100 op Lowrance HDS 5 29 nov 2014 19:33 #575800

Dat doet de Actisense volgens mij: daar "begint" het netwerk...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100 op Lowrance HDS 5 30 nov 2014 10:31 #575910

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Mogelijkheden genoeg met de Actisense .


Maar zoals je ziet moet de Actisense wel paralel aan de bus.
De bus moet dus afgesloten worden aan beide zijdes met de terminator.

Wat betrefd de Lowrance Point-1 GPS/kompas/accelerometer, daarvan lees ik in de specs dat ie niet wordt aanbevolen voor een autopilot.
Vreemd, waar anders pas je zo,n ding toe.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 30 nov 2014 10:42 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100 op Lowrance HDS 5 30 nov 2014 10:39 #575916

Inderdaad, dat kost je een extra terminator dan ;) Bij de RM ST/STNG convertor is dat niet zo, daar zit deze afsluitweerstand ingebouwd. Maakt verder ook niet uit zolang je hier rekening mee houdt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100 op Lowrance HDS 5 30 nov 2014 10:49 #575920

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Maakt verder ook niet uit zolang je hier rekening mee houdt

Klopt, maar het voorgaande heeft me een stuk op weg geholpen.
De CAN-bus die gaat er komen, hoe precies, dat ga ik nog even uitvogelen.
Mogelijkheden genoeg in iedergeval.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100 op Lowrance HDS 5 14 jan 2015 16:43 #587239

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
We gaan verder met ons projectje, de inbouw van een EVO 100 stuurautomaat en deze en de bestaande componenten integraal aansluiten op een CAN bussysteem.

Hier onstaat een klein probleempje, zoals je ziet is het een mix van Raymarine, Lowrance, Vesper en nog wat andere componenten.
Al deze spullen praten NMEA 2000 via de CAN bus een standaard wereldwijd systeem.
Nu heeft de heer Ray besloten om, als een soort van marktleider, zijn eigen kabeltjes op de markt te brengen onder de naam Seatalk NG (new generation).
Nix mis mee, ziet er gelikt uit en voelt goed aan, maar de rest van de wereld kiest voor de "standaard" NMEA 2000 kabeltjes.


Ik wil niet geheel afhankelijk worden van de fa Ray en graag mijn eigen mix bepalen.
Bovenstaand zie je hoe het een en ander op het droge er uit komt te zien.

Bij de pijl ontbreekt nog een stukje, de koppeling tussen beide kabelsystemen, vooralsnog niet in de handel te verkrijgen.
Dat wordt dus een stukje huisvlijt.

Hieronder een overzicht van hoe de componenten aan boord gaan komen.


Zoals je ziet zijn de NMEA 183/Seatalk1 , de oranje componenten, nog niet op de bus aangeloten, hier ben ik nog niet helemaal uit.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 14 jan 2015 16:45 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100 op Lowrance HDS 5 14 jan 2015 17:50 #587262

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1784
Tja, als je eigenwijs wilt zijn ;)

Met een raymarine nmea converter kan je de ST1 aansluiten en van plotter en vesrper met twee spur kabels direct naar de backbone/converter...

Nadeel van converter is dat de MDS optie waarschijnlijk niet meer werkt..

Maar nu de grote vraag? Hoe ga je de sensor/acu/p70 updaten, die regelmatig uitkomen? Zonder Raymarine Plotter is dat een no-go

/Robert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100 op Lowrance HDS 5 14 jan 2015 18:50 #587276

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Hey Robert, jij weet er meer van zo te zien.

Dat van de converter is me bekend maar ik weet nog niet of ik de st 60 meters handhaaf.
Zit er aan te denken om er bijv. 2 x I70 er voor in de plaats te zetten.
Dan wordt het weer anders.

Maar wat is de MDS functie ?

En dat updaten, geen idee, heb ik nog nergens iets over gehoord.
Zal het systeem er minder om gaan werken ?
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100 op Lowrance HDS 5 14 jan 2015 19:43 #587290

Het verloopje tussen N2K and STNG (Kniest art. no. 43846) hebben ze volgens de website gewoon op voorraad, maar voor eur 30 zou ik ook zelf gaan solderen ;)

Qua updaten: dat gebeurt via de kaartlezer (letterlijk hier!) in je kaartplotter. Dat updaten is nog merk-specifiek: met een B&G kaartplotter kun je in principe je B&G apparaten updaten; met een RM kaartplotter je RM randapparaten. Je kunt dus niet via één merk MDS meerdere merken randapparatuur een software update geven.

Overigens kan een dealer dat ook voor je verzorgen (eerst even kijken of het wel de moeite waard is!) via een USB<>CAN interface zoals Actisense die verkoopt. Lijkt me niet de moeite waard daar zelf mee te gaan hobbyen/wakker van te liggen.

Overigens vallen je ST apparaten sowiezo niet te updaten; over je stuurautomaat weet ik niet of er veel updates uitkomen, het lijkt me toch dat die EVO serie nu wel eens uitontwikkeld/bugvrij zou moeten zijn ;)

Ik zou me er, zeker nu je een goed onderbouwde keuze hebt gemaakt, niet druk over maken...

Je ontwerp/layout heb ik niet in detail bekeken, maar mijn eerste indruk is dat je er goed over nagedacht hebt!
Laatst bewerkt: 14 jan 2015 19:54 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100 op Lowrance HDS 5 14 jan 2015 20:11 #587295

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1784
@ nachtvlinder volgens mij zijn dit spurkabels...

Wat nachtvlinder aangaf, de AP kan je alleen met Raymarine MFD updaten... Ook via USB-CAN gaat voor Raymarine niet werken...

Op de website van RM kan je onder updates het aantal vinden. Ik heb de AP een jaar en regelmatig updates. Niet altijd even belangrijk... Omdat de P70 ( en ook I70) digitale displays zijn regelmatig nieuwe opties... Verwacht voor de EV ook nog updates, voor ACU minder...

2x I70, uhhmm omdat je alles kan instellen wind/diepte/snelheid op 1 display... Ik zou gaan voor I70 en a65 plotter(100 euro meer dan I70)... Kan je updaten en kan ook alle data tonen.. En nog via een tablet wifi van Vesper

MDS is Multiple Data Sources... Kan je kiezen welke data source gebruikt wordt... Bijvoorbeeld Plotter GPS of Vesper GPS

/Robert
Laatst bewerkt: 14 jan 2015 20:12 door roberteb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100 op Lowrance HDS 5 14 jan 2015 20:51 #587309

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Het verloopje tussen N2K and STNG (Kniest art. no. 43846) hebben ze volgens de website gewoon op voorraad, maar voor eur 30 zou ik ook zelf gaan solderen ;)

Dat klopt, maar is idd zoals Robert zegt een spur, met de witte stekker dus.
Had deze ook uitgezocht en in de tekening gezet, maar gaat dus niet.
Het geval wil dat de N2K kabel geen onderscheid maakt tussen Spur en backbone, RM wel.

Voor de goedkoopte hoef ik het niet te doen, heb nu 2 korte kabeltjes moeten kopen om mijn koppeling te maken.
Ben er net mee bezig, plaatjes komen er aan.

Wat die I70 betrefd, eentje zou volstaan en dan de P70 in dat andere bestaande gat van de tridata.
In de console bedoel ik, was/is ook plan A.
Maar uit ergonomisch oogpunt lijkt mij de P70 handiger op het kajuitschot, meer onder handbereik.
Kost wel weer een extra gat en zo.
Maar dit ter zijde, daar ben ik nog niet over uit.

Die A65 is wel een mooi ding hoor, maar de Lowrance blijft, ken ook te gek natuurlijk.

Over dat updaten, maak ik me niet zo druk.
Zijn zat EVO en SPX gebruikers die het systeem als standalone gebruiken lijkt mij, daar wordt dus ook niet ge-updated.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 14 jan 2015 22:26 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100 op Lowrance HDS 5 14 jan 2015 21:11 #587317

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Wat plaatjes,


Kabeltje RM en een kabeltje N2K, een mooi klein doosje wat ik nog had liggen en een mini klemmenblokje (wago 260)


Dit moet hier in en aan elkaar.


De kabels, geknipt en gepelt.
Wat opvalt is dat de N2K een extra gevlochten afscherming heeft naast de alufolie die per aderpaar is aangebracht.
De RM kabel heeft alleen de alufolie per aderpaar met daar buiten de shield.

De ader-einden worden nog vertint en gaan dan in het blokje.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 14 jan 2015 21:22 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100 op Lowrance HDS 5 14 jan 2015 21:49 #587328

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5184
niet vertinnen… wordt het niet beter van!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100 op Lowrance HDS 5 14 jan 2015 22:07 #587339

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
niet vertinnen…
Wellicht heb je gelijk.
Thnx, soms schiet je wel eens door :dry: .
Heb het ook even aan de kant gelegd, morgen verder.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 14 jan 2015 22:25 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100 op Lowrance HDS 5 15 jan 2015 05:18 #587363

Enige opmerkingen:

-Ik zie niet hoe spur/backbone voor RM/N2K zouden verschillen: in N2K zijn deze technisch gezien absoluut gelijk: het is (voor RM) dus hooguit een "stekkertjes" kwestie. Vervelend zo'n proprietary norm ;)

-Ik zou ipv het plastic boxje (waarin je al je afscherming verliest) deze kabels gewoon solderen: strip/reserveer plm 50 mm voor de split en las de aders 10 mm versprongen met kleine (3 mm) lasjes. Je hoeft de individuele aders dan niet te isoleren tov elkaar/de braid. Om deze 4 lassen samen krimp je een stukje krimpkous, waar omheen je biede gevlochten afschermingen zo goed mogelijk over elkaar heen legt/in elkaar verweeft. Wss lukt het om hier en daar deze braid aan elkaar te solderen. Om de braid heen dan nog een krimpkous.

Dit vereist een steady hand, netjes werken en wat geduld, maar het is te doen. Ik heb het ook zo gedaan. Voordelen tov de door jou voorgestelde methode: betrouwbaardere verbindingen dan het kastje, kost geen extra ruimte en je behoudt de afscherming.

De individuele screens om de adertjes zo dicht mogelijk bij de buitenmantel afknippen: deze zijn niet nodig volgens de N2K spec en het betreft een gebalanceerd signaal wat redelijk immuun voor pickup van ruis zou moeten zijn...
Laatst bewerkt: 15 jan 2015 05:22 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100 op Lowrance HDS 5 15 jan 2015 07:32 #587383

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5184
Dat zou ook mijn aanpak zijn inderdaad. Al ben ik dan geneigd om ook om alle individuele adertjes een stukje dunne krimpkous te doen.

Vwb het niet vertinnen: met vertinnen maak je een stukje draad hard, terwijl het klemmetje nou juist zo mooi klemt omdat die de draad vervormt. Bovendien kan tin onder druk (van het klemmetje) gaan vloeien waardoor het uiteindelijk weer los gaat zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl