O.E.B. schreef :
Tot nu toe heb ik nog steeds het paneeltje alleen op de lichtaccu. Deze staat er regelrecht op (met originele regelaar er tussen natuurlijk) de accu. Het zit er nu een paar maanden op, maar ik heb nog niet een keer gezien dat de accu helemaal vol is....
Ik heb van de week ook een voltmeterje op de uitgang van de regelaar gezet. Dan kan ik altijd zien wat de status van de accu is en wat het paneeltje doet. Volgens mij verbruiken die metertjes niet veel, dus daarom staat op de uitgang van de regelaar en niet op de hoofdschakelaar.
Allereerst is het de vraag of je voltmeter wel nauwkeurig genoeg is maar dat zal niet meer dan 0,1 of 0,2 Volt afwijken.
Een volle accu moet 12,7-12,8 Volt zijn.
Kan ook zijn dat je altijd een of meer gebruikers aan hebt staan.
Als dat niet zo is en de accu blijft bijv. maar op 12,4 Volt staan vrees ik dat hij kapot is.
Zoiets zie je bijv. ook gebeuren als de accu een of meerdere keren vrijwel leeggetrokken is.
Ik heb ook altijd een zonnepaneel op beide accu's via een laadsplitter staan en die zijn altijd vol op 12,8 Volt.
Precies wat jij hier constateerd had ik afgelopen zomer toen ik na 10 weken mijn auto wilde starten.
ook een nacht aan de lader kreeg hem niet meer hoger dan 12,3 Volt en ik kon een nieuwe accu halen.
Voortaan maar de accu afkoppelen
Ad
Bedankt voor je antwoord. Met paneeltje er op blijft deze inderdaad wel rond de 12.7 volt. Zodra ik verbruikers aanzet zakt het naar 12.5 / 12.4. Alle verlichting aan bijv. wat instrumenten en het zakt naar 12.2 / 12.1, maar wel constant. Het zakt niet verder.
Wat ik eigenlijk bedoelde is dat de led-indicator op de regelaar van het paneeltje altijd oranje is, nooit groen...