Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Start en licht accu opladen met een zonnepaneeltje

Start en licht accu opladen met een zonnepaneeltje 03 nov 2014 19:27 #567350

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
voor TS zn doelstelling is de LCD monitor niet noodzakelijk. spaart weer een beetje. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start en licht accu opladen met een zonnepaneeltje 03 nov 2014 20:15 #567369

Ik heb begin dit jaar deze MPPT rechtstreeks bij onze Chinese vrienden gekocht: prima ding en geen fake mppt. Je kan het ding ook kopen zonder de display.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start en licht accu opladen met een zonnepaneeltje 03 nov 2014 21:55 #567415

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Hoe weet je zo zeker dat het geen fake MPPT is?
Rendementen die de fabrikant op geeft zeggen niks, net als de behuizing.

Heb je al eens gemeten tijdens het laden aan de kant van de ingang van je regelaar? Belast komt er echt geen 17 volt meer uit een paneel en heb je hem open gemaakt?

Een echte MPPT heeft namelijk minimaal een flinke spoel er in zitten en dat voel je aan het gewicht.

Nee nu ff serieus. Ik typte bovenstaande meer voor de mensen die zich nooit verdiept hebben in de materie. er is helaas te veel zooi in omloop wat als MPPT verkocht wordt maar het gewoon niet is.

De Tracer 1215 MPPT ken ik inderdaad ook en ik heb er hands-on ervaring mee.
Dat is inderdaad wel een echte MPPT laadregelaar waarmee het waarschijnlijk de enige echte MPPT laadregelaar is die je uit China kan halen.
Dat mag ook wel voor €76,36 wat niet erg goedkoop is ten opzichte van een PWM laadregelaar

Bij mijn ouders hebben we ook een Tracer 1215 aan boord geïnstalleerd, Alleen ik meet aan de uitgang niet meer als 10% verschil in rendement over het gehele laadtraject tussen een goedkope Chinese PWM regelaar die op mijn eigen boot zit in combinatie met exact hetzelfde merk, type en serie 50 watt zonnepaneel als bij mijn ouders

Bijlage 2014-08-3016.56.21.jpg niet gevonden


de twee panelen zijn beide exact hetzelfde geplaatst en de boten lagen naast elkaar in de boxen tijdens het meten.

Het enige moment waarbij het rendement 20% beter was was gedurende gemiddeld 1,5 uur midden op de dag. waarbij het paneelvoltage achter de MPPT regelaar naar 19 volt ging en het paneelvoltage met de PWM regelaar op 17 volt bleef hangen.

beide panelen hingen aan half volle accu's (beide boten hebben 2x 108 Ah 12 volt lood calcium parallel geschakeld)en waren in bulk charge. na de bulk charge was het rendement van de 2 regelaars gelijk. oftewel MPPT maakt alleen verschil tijdens de bulk charge wat alleen de eerste 30% van de lading betreft als je van een 50% volle accu uit gaat. (tot 80%) De rest is absorbtie en druppel laden. daarvoor zie je geen enkel verschil in rendement tussen PWM en MPPT.

Het nog hogere extra rendement wat geclaimed wordt is dus puur theoretisch en heb ik nog nooit kunnen meten icm 1 enkel 50 watt paneel. met 2 panelen die in serie hangen zal je het wel kunnen halen denk ik.

een gewone accu is snel afgeschreven als je deze verder dan 50% ontlaad. er is dus niemand die dat doet.

En dat is exact de reden dat ik zeg dat een MPPT laadregelaar een zinloze investering is want voor het verschil in prijs van die tracer 1215 met een gewone PWM regelaar van 10A leg je ook een extra zonnepaneel van 50 watt op de boot neer. En dat compenseert het beetje verlies behoorlijk.
Laatst bewerkt: 03 nov 2014 22:46 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start en licht accu opladen met een zonnepaneeltje 03 nov 2014 22:16 #567424

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Kijk, daar kunnen we iets mee! :)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start en licht accu opladen met een zonnepaneeltje 04 nov 2014 08:43 #567476

Mephisto schreef :
En dat is exact de reden dat ik zeg dat een MPPT laadregelaar een zinloze investering is want voor het verschil in prijs van die tracer 1215 met een gewone PWM regelaar van 10A leg je ook een extra zonnepaneel van 50 watt op de boot neer. En dat compenseert het beetje verlies behoorlijk.

Dat klopt natuurlijk maar zinloos zou ik 10% extra opbrengst niet willen noemen.
Overigens heb ik de ervaring ( maar niet echt gemeten) dat ik sinds de installatie van een MPPT regelaar (is in een ouder topic ook al eens van gezegd dat dat een "gewone"is) een halve dag extra ( dik 2 dagen i.p.v. ruim 1,5 dagen) kan met dezelfde volle 100Ah lichtaccu.
En "gewoon een extra 50 Watt paneeltje" kan uiteraard maar daar moet je dan wel een plek voor hebben.

En als laatste : Een boot en alles wat er aan moois op zit is sowieso een vrij zinloze investering maar dat geldt voor bijna alle hobby's.
Kost alleen geld en levert niks op.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start en licht accu opladen met een zonnepaneeltje 04 nov 2014 09:11 #567485

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Dt heeft niks te maken dat investeren in hobby's zinloos is, dat is jou mening. Ik krijg er een hoop plezier voor terug. Net als mijn zonnepaneel. heerlijk dat de accu's gewoon altijd vol zijn.

Je kan ook voor een 10 tot 20% groter paneel gaan als je geen plek hebt voor 2 panelen. En dat is tientjes werk.
Laatst bewerkt: 04 nov 2014 09:16 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start en licht accu opladen met een zonnepaneeltje 04 nov 2014 09:33 #567493

Mephisto schreef :
Dt

Je kan ook voor een 10 tot 20% groter paneel gaan als je geen plek hebt voor 2 panelen. En dat is tientjes werk.

Tja , en dat zou in mijn geval moeilijk worden.
Mijn 70 Watt paneel past net(niet) op de garage en zelfs bij een gestreken mast blijft hij net vrij van de mast.
En zo zal er bij elke boor een grens zijn in wat nog past.
Bovendien worden de panelen boven de 70 Watt al gauw van die langwerpige en dat is helemaal moeilijk op een boot.
Wil je dus het maximum haalbare kom je op een net passend paneel + een MPPT regelaar.

En natuurlijk krijg je voor je investering een hoop plezier terug, anders koop je helemaal geen boot toch?
Ad

Bijlage ZONNEPANEEL_2014-11-04.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start en licht accu opladen met een zonnepaneeltje 04 nov 2014 09:36 #567495

Mephisto,

Uit wat je als ingang spanning geeft blijkt dat je de MPPT regelaar niet in de meest efficiënte manier gebruikt.

Een MPPT heeft doorgaans een veel hogere ingang spanning dan een PWM regelaar.
Voorbeeld: Een Outback MPPT heeft een ingang spanning van 150V=, de uitgang stelt zichzelf in op de accu spanning (om die reden eerst de accu aansluiten)

Bij gebruik van één paneel, of meerdere parallel zul je inderdaad ongeveer aan die 10% extra komen.
Maar zodra je ze in serie zet wordt dat anders.
Hoe meer panelen in serie des te beter.

Ik heb met een 75V Victron MPPT wat geëxperimenteerd.
Zes panelen parallel gaf maar heel weing verbetering, die 10% zou heel aardig passen.
Drie series van 2 panelen was beter, en 2 series van 3 panelen is duidelijk beter.

De reden: Er is een paar volt over spanning nodig om te laden.
Bij alles parallel moet je eerst ongeveer 15V ( ieder paneel) hebben voor lading aanvangt.
Bij 3 panelen in serie heb je maar 5V per paneel nodig om aan die 15 volt te komen.
Dat betekent een duidelijk langere laad tijd en daarnaast ook een beter rendement van de in serie geschakelde panelen.

Ik kan het verschil heel goed merken met de PWM regelaar.
De PWM begon later, rond het middag uur accu´s nog niet vol (12,9V), omstreeks 10.00 uur 12 A.
De MPPT heeft omstreeks 10 uur al een spanning van 13,5V, de stroom zakt dan al naar ongevver 8 á 10A.
Rond het middaguur 14,3V.

Voorheen moest ik in de winter een beetje opletten, ook met stroom verbruik overdag.
Met drie panelen in serie op die MPPT word ik zelfs in de winter een beetje achteloos met verbruikers uit te zetten wanneer deze niet nodig zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start en licht accu opladen met een zonnepaneeltje 04 nov 2014 10:40 #567508

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
dat zeg ik ook in mijn stukje dat als je 2 panelen in serie zet je het waarschijnlijk wel merkt.
aangezien dit topic over 1 enkel paneel gaat doet het helemaal niet ter zake.

en mijn laadregelaar laad al vanaf 0.8 volt meer ingangsspanning als uitgangsspanning.

voor het druppelladen is rond de 1 volt meer nodig als de uitgangsspanning.

het paneelvoltage onbelast vanaf een uur na zonsopkomst en een uur voor zonsondergang tussen de 15 en 17 volt. Belast dus minimaal 0,8 volt volt hoger als de uitgangsspanning.
bij de MPPT is het tussen de 15 en 19 volt.

nu haal ik nog 5 uur lading en 70% van het maximale rendement uit het paneel waarvan ik 65% aan kan bieden aan de accu's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start en licht accu opladen met een zonnepaneeltje 04 nov 2014 17:01 #567625

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Yellow Boat schreef :
Bij mij zit het zo.(ja dat plaatje heb ik al vaker geplaatst):dry
Ik herken het ja........maar wat was er nu ook alweer met dat schema? ;)
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start en licht accu opladen met een zonnepaneeltje 04 nov 2014 18:36 #567653

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Voor wie het wil proberen...
Eenvoudig ladertje voor twee verschillende accu's (verschillend in capaciteit en in soort) maar met om en nabij dezelfde klemspanning.
De laadstroom mag niet boven de 6A uitkomen (90-100Wp paneelvermogen)
Zogenaamde 'prostatisme-lader' (druppelsysteem)
'Zero voltage drop' laadsysteem (dus geen MPPT!) met FET-Brug! Eind laadspanning per accu apart instelbaar. De 'accu met de laagste eind laadspanning zit het eerst vol', kan 4 li-ion cellen van 3,3V laden naast een 12,6V lood-zwavelzuur accu.
Zo nu houd ik op met al m'n reclame kreten :P Je bouwt het geheel op een stukje experimenteer print (behalve de FET's, de accu's en het zonnepaneel) en zet het dan in een net kastje.

Bijlage 2AccusOp1Zonnepaneel.jpg niet gevonden


Zet de FET's wel op een koelblok, want ze werken niet als schakelaar, maar lineair!

Ja, ho effe Peper, werkt dat wel...

Nou ik heb met dit systeem al een heel seizoen elektrisch gevaren, dus ik zou zeggen: 'Proof of concept'

Kost da... Zonder kastje, accu's en paneel... Ik denk een eurootje of 10.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 04 nov 2014 18:39 door Peper. Reden: toevoeginkje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start en licht accu opladen met een zonnepaneeltje 05 nov 2014 10:53 #567857

zeekraal schreef :
Yellow Boat schreef :
Bij mij zit het zo.(ja dat plaatje heb ik al vaker geplaatst):dry
Ik herken het ja........maar wat was er nu ook alweer met dat schema? ;)

Er was discussie of de walstroomlader en de MPPT regelaar wel konden werken omdat ze immers geen voltsignaal terug krijgen van de accu's.
Dat heb ik daarom een keer precies gevolgd tijdens het laden maar alles werkt prima en beide regelaars schakelen keurig naar druppelladen als de accu's vol zitten.
Overigens staat ook i de handleiding van mijn Vetus laadstroomverdeler ( verliesarm/vrij) dat het parallel aansluiten op de ingang van de verdeler gewoon kan.

Overigens schreef WADnWIND hier www.zeilersforum.nl/index.php/...?limitstart=0#567331 ook al dat het gaat.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start en licht accu opladen met een zonnepaneeltje 05 nov 2014 21:32 #568004

Er zijn walstroomladers die niet laden wanneer de spanning van de accu onder een bepaald voltage is, (n de buurt van 8V.) Hij denkt dan dat er geen accu aangesloten is.
Wanneer dan met een simpeler lader even wat spanning gegeven wordt, komt hij wel weer op gang.

Het zou kunnen zijn dat een (MPPT) regelaar zonder antwoord van de accu toch spanning levert waardoor de wallader toch op gang komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start en licht accu opladen met een zonnepaneeltje 10 nov 2014 19:54 #569734

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
Bedankt voor de antwoorden allemaal!

Voorlopig laat ik het dan maar even bij het alleen opladen van de licht-accu. Zo'n regelaar voor 2 accu's koop ik dan nog wel een keer.

Gelijk nog een vraag: volgens de handleiding moet ik van het paneeltje naar de regelaar en van de regelaar rechtstreeks op de accu. Kan het dan geen kwaad als je laadt als de motor draait of als je op walstroom ligt te laden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start en licht accu opladen met een zonnepaneeltje 10 nov 2014 21:48 #569787

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
O.E.B. schreef :
Bedankt voor de antwoorden allemaal!

Voorlopig laat ik het dan maar even bij het alleen opladen van de licht-accu. Zo'n regelaar voor 2 accu's koop ik dan nog wel een keer.

Gelijk nog een vraag: volgens de handleiding moet ik van het paneeltje naar de regelaar en van de regelaar rechtstreeks op de accu. Kan het dan geen kwaad als je laadt als de motor draait of als je op walstroom ligt te laden?

Nee dat kan geen kwaad. En voor 2 accu's heb je ook maar 1 laadregelaar nodig met de juiste capaciteit. Meer echt niet. Heb het al jaren zo.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start en licht accu opladen met een zonnepaneeltje 11 nov 2014 09:14 #569891

Proost schreef :
O.E.B. schreef :
Bedankt voor de antwoorden allemaal!

Voorlopig laat ik het dan maar even bij het alleen opladen van de licht-accu. Zo'n regelaar voor 2 accu's koop ik dan nog wel een keer.

Gelijk nog een vraag: volgens de handleiding moet ik van het paneeltje naar de regelaar en van de regelaar rechtstreeks op de accu. Kan het dan geen kwaad als je laadt als de motor draait of als je op walstroom ligt te laden?

Nee dat kan geen kwaad. En voor 2 accu's heb je ook maar 1 laadregelaar nodig met de juiste capaciteit. Meer echt niet. Heb het al jaren zo.

Idem , zoals ik al schreef. :cheer:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start en licht accu opladen met een zonnepaneeltje 05 dec 2014 14:17 #577532

  • Edwin70
  • Edwin70's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
Kijk..met deze regelaar kun je 2 gescheiden accu's laden.
Laadstroom is percentagegewijs te regelen.
's winters bijvoorbeeld op 50%/50%
Zomers 90% op verbruikersaccu en 10% op startaccu.

www.kleinezonnepanelen.nl/inde...00007&aid=49&lang=nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start en licht accu opladen met een zonnepaneeltje 05 dec 2014 14:45 #577534

Edwin70 schreef :
Kijk..met deze regelaar kun je 2 gescheiden accu's laden.
Laadstroom is percentagegewijs te regelen.
's winters bijvoorbeeld op 50%/50%
Zomers 90% op verbruikersaccu en 10% op startaccu.

www.kleinezonnepanelen.nl/inde...00007&aid=49&lang=nl

Dat kan uiteraard ook maar is , als je al een (verliesvrije) scheidingsdiode of scheidingsrelais hebt vrij zinloos.
Bovendien, als je die dubbele regelaar een accu teveel stroom geeft wordt dat zonnepaneel of een deel van de capaciteit van één paneel "werkeloos" omdat er niks meer bij kan.
of regelt die regelaar dat dan keurig bij?
Een scheidingsdiode lijkt me een stuk handiger
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start en licht accu opladen met een zonnepaneeltje 05 dec 2014 15:19 #577547

  • BM Sail
  • BM Sail's Profielfoto
Goeie vraag, Yellow Boat

Als zoals Edwin70 aangeeft, de instelling op 90/10% staat, en de 90% accu is vol. Gaat dan wél alle beschikbare energie naar de 10% accu?

Had ik maar een vak geleerd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start en licht accu opladen met een zonnepaneeltje 05 dec 2014 15:29 #577551

BM Sail schreef :
Goeie vraag, Yellow Boat

Als zoals Edwin70 aangeeft, de instelling op 90/10% staat, en de 90% accu is vol. Gaat dan wél alle beschikbare energie naar de 10% accu?

Had ik maar een vak geleerd...

Tja , dat zul je de fabrikant moeten vragen. Misschien staat het wel in de handleiding.
Echter , ook als je beide uitgangen op 100% zou zetten krijgen de beide accu's de helft. Er is immers niet meer.
En als er een vol zit gaat alles zaar de andere, tenminste zolang die niet vol is.
Ga toch een proberen uit te zoeken wat er nou voor zpeciaals aan die regelaar is.
In iedr geval laadt mijn 70 Watt paneel altijd keurig beide accu's en gaat er (logischerwijze) altijd de meeste stroom naar de leegste accu.
Immers , de stroom die er naar een accu kan gaan hangt af van twee zaken. De inwendige weerstand en het voltageverschil tussen de accuspanning en de laadstroomspanning.
De drijwvende kracht is dus nooit 12 of zelfs 14 Volt maar bij een halflege accu met een poolspanning van 12,3 Volt maar 14,4-12,3= 2,1 Volt.
En omdat dat verschil uiteraard steeds kleiner wordt daalt vanzelf de laadstroom.
Maar daar is geen speciale regelaar voor nodig.
Een regelaar zorgt er wel voor(als het goed is tenminste) dat de laadstroom als de accu vol is op druppellading wordt geschakeld.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start en licht accu opladen met een zonnepaneeltje 05 dec 2014 16:52 #577575

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Peper schreef :
Voor wie het wil proberen...
Eenvoudig ladertje voor twee verschillende accu's (verschillend in capaciteit en in soort) maar met om en nabij dezelfde klemspanning.
De laadstroom mag niet boven de 6A uitkomen (90-100Wp paneelvermogen)
Zogenaamde 'prostatisme-lader' (druppelsysteem)
'Zero voltage drop' laadsysteem (dus geen MPPT!) met FET-Brug! Eind laadspanning per accu apart instelbaar. De 'accu met de laagste eind laadspanning zit het eerst vol', kan 4 li-ion cellen van 3,3V laden naast een 12,6V lood-zwavelzuur accu.
Zo nu houd ik op met al m'n reclame kreten :P Je bouwt het geheel op een stukje experimenteer print (behalve de FET's, de accu's en het zonnepaneel) en zet het dan in een net kastje.

Bijlage 2AccusOp1Zonnepaneel.jpg niet gevonden


Zet de FET's wel op een koelblok, want ze werken niet als schakelaar, maar lineair!

Ja, ho effe Peper, werkt dat wel...

Nou ik heb met dit systeem al een heel seizoen elektrisch gevaren, dus ik zou zeggen: 'Proof of concept'

Kost da... Zonder kastje, accu's en paneel... Ik denk een eurootje of 10.

Groeten, Peper.

Altijd leuk!!!!

Alleen al het gevoel na zelfbouw geeft het hoogste rendement :laugh:

ludens.cl/Electron/solar2/solar2.html

ludens.cl/Electron/solarreg/Solarr~1.htm
ludens.cl/Electron/solarreg/solarreg.gif

En zo nog honderden ontwerpjes.

Ik mag die TL431 wel....
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start en licht accu opladen met een zonnepaneeltje 05 dec 2014 17:08 #577580

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
En omdat bij mij nooit iets helemaal klaar is...
Speciaal voor WADnWIND:

Bijlage 2BatOp1Paneel.jpg niet gevonden


Een nieuw schema en nu kan het koelblok veel kleiner zijn. Oh ja? Ja, ik laat de TL431 een reed relais schakelen en dan is de Fet of aan of uit. Het is niet meer lineair en in het drain kwadrant wordt geen vermogen meer gedissipeerd. Ik heb nog geen tijd de schakeling te bouwen, maar de onderdelen zijn binnen.
Het moet op dit printje passen:

Bijlage 2Battseparator-PCB.pdf niet gevonden


En ja, het zelfbouw gevoel is niet te betalen, voor de rest is er wel een creditcard :laugh:
Groeten, Peper.

EDIT: Oh O, dan heb ik toch een relais in m'n boot. Dan krijg ik vast commentaar van Baasklusje... :S
P
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 05 dec 2014 17:11 door Peper. Reden: toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start en licht accu opladen met een zonnepaneeltje 22 dec 2014 12:28 #581579

  • Edwin70
  • Edwin70's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
Yellow Boat schreef :
BM Sail schreef :
Goeie vraag, Yellow Boat

Als zoals Edwin70 aangeeft, de instelling op 90/10% staat, en de 90% accu is vol. Gaat dan wél alle beschikbare energie naar de 10% accu?

Had ik maar een vak geleerd...

Tja , dat zul je de fabrikant moeten vragen. Misschien staat het wel in de handleiding.
Echter , ook als je beide uitgangen op 100% zou zetten krijgen de beide accu's de helft. Er is immers niet meer.
En als er een vol zit gaat alles zaar de andere, tenminste zolang die niet vol is.
Ga toch een proberen uit te zoeken wat er nou voor zpeciaals aan die regelaar is.
In iedr geval laadt mijn 70 Watt paneel altijd keurig beide accu's en gaat er (logischerwijze) altijd de meeste stroom naar de leegste accu.
Immers , de stroom die er naar een accu kan gaan hangt af van twee zaken. De inwendige weerstand en het voltageverschil tussen de accuspanning en de laadstroomspanning.
De drijwvende kracht is dus nooit 12 of zelfs 14 Volt maar bij een halflege accu met een poolspanning van 12,3 Volt maar 14,4-12,3= 2,1 Volt.
En omdat dat verschil uiteraard steeds kleiner wordt daalt vanzelf de laadstroom.
Maar daar is geen speciale regelaar voor nodig.
Een regelaar zorgt er wel voor(als het goed is tenminste) dat de laadstroom als de accu vol is op druppellading wordt geschakeld.

Ad

Uit de handleiding:
Note: in the normal charging status, the controller will divide the charging as the setting. While battery #1 is fully charged, more charge current will be diverted to battery #2, and return to the setting charging automatically when the battery #1 is in low voltage.

When the controller detects there is only battery #1, all the charging will go to the battery #1 automatically.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start en licht accu opladen met een zonnepaneeltje 02 jan 2015 10:21 #583860

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
Edwin70 schreef :
Yellow Boat schreef :
BM Sail schreef :
Goeie vraag, Yellow Boat

Als zoals Edwin70 aangeeft, de instelling op 90/10% staat, en de 90% accu is vol. Gaat dan wél alle beschikbare energie naar de 10% accu?

Had ik maar een vak geleerd...

Tja , dat zul je de fabrikant moeten vragen. Misschien staat het wel in de handleiding.
Echter , ook als je beide uitgangen op 100% zou zetten krijgen de beide accu's de helft. Er is immers niet meer.
En als er een vol zit gaat alles zaar de andere, tenminste zolang die niet vol is.
Ga toch een proberen uit te zoeken wat er nou voor zpeciaals aan die regelaar is.
In iedr geval laadt mijn 70 Watt paneel altijd keurig beide accu's en gaat er (logischerwijze) altijd de meeste stroom naar de leegste accu.
Immers , de stroom die er naar een accu kan gaan hangt af van twee zaken. De inwendige weerstand en het voltageverschil tussen de accuspanning en de laadstroomspanning.
De drijwvende kracht is dus nooit 12 of zelfs 14 Volt maar bij een halflege accu met een poolspanning van 12,3 Volt maar 14,4-12,3= 2,1 Volt.
En omdat dat verschil uiteraard steeds kleiner wordt daalt vanzelf de laadstroom.
Maar daar is geen speciale regelaar voor nodig.
Een regelaar zorgt er wel voor(als het goed is tenminste) dat de laadstroom als de accu vol is op druppellading wordt geschakeld.

Ad

Uit de handleiding:
Note: in the normal charging status, the controller will divide the charging as the setting. While battery #1 is fully charged, more charge current will be diverted to battery #2, and return to the setting charging automatically when the battery #1 is in low voltage.

When the controller detects there is only battery #1, all the charging will go to the battery #1 automatically.

Duidelijke taal. Lijkt mij dus een goede regelaar en makkelijk te installeren.

Tot nu toe heb ik nog steeds het paneeltje alleen op de lichtaccu. Deze staat er regelrecht op (met originele regelaar er tussen natuurlijk) de accu. Het zit er nu een paar maanden op, maar ik heb nog niet een keer gezien dat de accu helemaal vol is....

Ik heb van de week ook een voltmeterje op de uitgang van de regelaar gezet. Dan kan ik altijd zien wat de status van de accu is en wat het paneeltje doet. Volgens mij verbruiken die metertjes niet veel, dus daarom staat op de uitgang van de regelaar en niet op de hoofdschakelaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start en licht accu opladen met een zonnepaneeltje 02 jan 2015 11:25 #583883

O.E.B. schreef :
Tot nu toe heb ik nog steeds het paneeltje alleen op de lichtaccu. Deze staat er regelrecht op (met originele regelaar er tussen natuurlijk) de accu. Het zit er nu een paar maanden op, maar ik heb nog niet een keer gezien dat de accu helemaal vol is....

Ik heb van de week ook een voltmeterje op de uitgang van de regelaar gezet. Dan kan ik altijd zien wat de status van de accu is en wat het paneeltje doet. Volgens mij verbruiken die metertjes niet veel, dus daarom staat op de uitgang van de regelaar en niet op de hoofdschakelaar.

Allereerst is het de vraag of je voltmeter wel nauwkeurig genoeg is maar dat zal niet meer dan 0,1 of 0,2 Volt afwijken.
Een volle accu moet 12,7-12,8 Volt zijn.
Kan ook zijn dat je altijd een of meer gebruikers aan hebt staan.
Als dat niet zo is en de accu blijft bijv. maar op 12,4 Volt staan vrees ik dat hij kapot is.
Zoiets zie je bijv. ook gebeuren als de accu een of meerdere keren vrijwel leeggetrokken is.

Ik heb ook altijd een zonnepaneel op beide accu's via een laadsplitter staan en die zijn altijd vol op 12,8 Volt.

Precies wat jij hier constateerd had ik afgelopen zomer toen ik na 10 weken mijn auto wilde starten.
ook een nacht aan de lader kreeg hem niet meer hoger dan 12,3 Volt en ik kon een nieuwe accu halen. :ohmy:
Voortaan maar de accu afkoppelen :unsure:

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.204 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl