WADnWIND schreef :
Dat geldt mogelijk voor één type/merk jachten marifoon, en is dus niet representatief
Icom, Simrad/Lowrance/B&G, Garmin, Raymarine. Maretron (sensoren geen VHF). Bij het ene merk langer en op meerdere types dan het andere, maar de trend lijkt me duidelijk. Beroepsvaart gaat het hier niet over volgens mij en zal meer op "proven technology" gebaseerd zijn/kat uit de boom kijken of propriety systemen gebruiken. CAN of daarvan afgeleidde systemen zijn overigens al jaren standaard in de automotive- en procesindustrie.
Als je de specificatie documenten op de NMEA.org site bekijkt zie je dat het over meer dan een watersport-hobby gaat die norm/specs etc. Zou goed kunnen dat het op dit moment nog een technology push betreft, anders is progressie ook nauwelijks te realiseren. Zal met de introductie van NMEA0183 ook wel het geval zijn geweest. Wat was er eigenlijk vóór die tijd?
Als ik hier de vele pagina's langs zie komen hoe data van het ene naar het andere instrument te krijgen dan lijkt het voordeel van een simpel, makkelijk uitbreidbaar, plug&play systeem mij duidelijk.
Verandering geeft altijd weerstand (en is praktisch onhandig als je met oudere systemen wilt combineren). Ben in ieder geval blij dat de seatalk/fastnet/simnet systemen aan het convergeren zijn...
Maar dit alles totaal niet relevant in
dit draadje...