Met een voormalig €Xr schipper wil ik m'n ervaringen zeker delen!
Omschakelen naar 24V is zeker interessant, je stroom door de leidingen wordt lager (voor hetzelfde geleverde vermogen) en daarmee beperk je ook de leidingverliezen en de investering in koper.
Veel van de moderne 'automotive' apparatuur is reeds geschikt voor 12-24V. Dat moet je terdege controleren, anders betekent het 'plof'. Voor deze apparaten geldt dat er een DC-DC converter is ingebouwd. Ook USB 'stopcontactjes' voor smartphones en andere via USB te voeden apparaten zijn aan te sluiten op 12-24V.
Bij het gebruik van LED verlichting kan dit ook het geval zijn, maar ook hier geldt: Controleer dat! Er is LED verlichting voor vrachtwagens en zij hebben meestal een 24V net.
Gloeilampen van 12V geven bijna onmiddellijk de geest op 24V. Aan de andere kant, gloeilampen van 24V zijn goed verkrijgbaar.
Er zijn zogenaamde 'buck DC-DC' converters te krijgen om van 24V weer 12V te maken voor apparaten die 24V 'teveel' vinden. Hun rendement is goed, maar als je dingen aanschaft, ga dan naar de winkel toe met een transistorradiootje en een handheld marifoon en laat het ding demonstreren terwijl je de marifoon op kanaal 16 hebt en je transistorradiootje op de FM omroepband. Sommige van die converters 'fluiten als een kanarie' op je marifoon of radio.
2 12V lood-zwavelzuur accu's in serie schakelen wordt veel gedaan voor een boordnet van 24V, dat is geen probleem.
Opladen van de accu's via zonnepanelen zou ik doen met de voor dat zonnepaneel passende converter naar 24V. Dit is meestal een MPPT converter die een behoorlijk rendement heeft. In serie schakelen van zonnepanelen is dubieus, het paneel met een deel schaduw neemt dan energie weg van het andere, goed beschenen paneel. Dat is een verlies dat je niet hebt met 2 panelen met 2 converters naar 24V.
Veel interessanter is het de zonnepanelen op de zon te kunnen richten. Kijk eens naar een youtube filmpje van forumlid Sunday. Hij heeft hiervoor op zijn boot een slanke maar solide installatie gemaakt die weliswaar met de hand moet worden gericht, maar een veel grotere opbrengst levert.
Iets waar het niet tegen helpt is, de elektrolytische corrosie van schroeven, fittingen en aansluitingen. Hoewel de corrosie evenredig is met de stroom die door het contact loopt (en er bij 24V minder stroom loopt dan bij 12V), blijft het gelijkstroom en ligt er elektrolytische corrosie 'op de loer'.
Groeten, Peper.