Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vreemd laadgedrag

Vreemd laadgedrag 12 aug 2014 23:14 #540092

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Dit is echt de vakantie van de vreemde mankementen voor ons... nu deze weer.
Na een dagje zeilen is er natuurlijk aardig wat gesnoept uit de accu, dus in de haven walstroom aansluiten, muntje in de automaat en laden maar. De accumeter (Nasa BM1) geeft dat ook prima weer, en na een tijdje is ie weer 100% geladen.
Op een gegeven moment is het muntje op. Koelkast en verlichting worden dan gevoed uit de accu, die weer langzaam ontladen begint te raken.

Komt ie: ik gooi een tweede muntje in de paal, en er gebeurt niets! Ja, ik heb weer 220 aan boord (soms best handig), maar de verbruikte capaciteit uit de accu wordt niet meer bijgeladen, volgens de monitor. Die geeft aan dat de accu nu bv 80% geladen is, maar de lader onderneemt geen actie om de verloren 20% in te lopen.

Start ik nu de motor, dan gaat de lader ineens weer aan het werk :S en na een tijdje is de accu weer op 100% aangeland.

Is dit nu een meetprobleem (de monitor snapt het niet), een laderprobleem (volgens mij hangt er een redelijk eenvoudig laadapparaat aan boord) of een accuprobleem (ik heb het idee dat de capaciteit wat achteruit is gegaan afgelopen jaar)? Of, en dat kan natuurlijk ook, is dit volstrekt normaal gedrag en moet ik me niet zo druk maken om een paar vage cijfertjes in het display?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vreemd laadgedrag 13 aug 2014 05:55 #540114

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Ik had ook een dergelijk gedrag met mijn oude lader. Die moest ik soms opnieuw starten door de stekker eruit te trekken (en er weer in te doen). 100% vol kreeg hij de accu's nooit.
Ik heb dit jaar mijn lichtbank vernieuwd en uitgebreid. Daarbij heb ik ook de lader vervangen door een Victron 12v 30a lader. Nu komen de accu's 100% vol, wordt er met een veel hogere stroom geladen,heb ik voldoende power om de kachel ook zonder accu's te kunnen starten komende winter(;-)). Als ik nu aan de sapstroom hang en een 12v verbruiker aanzet, neemt de lader de voeding daarvan over. Zelfs met alles aan, zie ik zelden meer dan 0,3a verbruik uit de accu.
Ding is en klein en absoluut stil. Echt een aanrader!
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vreemd laadgedrag 13 aug 2014 06:55 #540141

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Te weinig gegevens om er iets zinnigs overte zeggen.
Wat we zeker nog nodig hebben:
- Spanning over de accupolen op moment dat de acculader niets doet.
- Spanning op de kabels van de acculader ( niet meer aangesloten aan de accu op dat moment )
Wat ook handig kan zijn gegevens van acculader.
Het zou kunnen dat er ondanks dat er verbruik is de spanning op de accupolen nog te hoog waren om de acculader in gang te laten schieten.
Het kan ook dat met het verbreken en herstellen van het contact tussen acculader en accu deze alsnog aan het laden begint.
Maar vreemd is het in ieder geval.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vreemd laadgedrag 13 aug 2014 22:30 #540580

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ok Tony2920, iets meer gegevens dan ;)
De acculader doet niets = ik zie in het display van de BM-1 dat er geladen wordt met 0.1A. Beetje weinig als de capaciteit op hetzelfde moment in de BM-1 op 80% wordt weergegeven. Spanning op de accu is 13,9V bij aangesloten lader, en bij afgekoppeld zakt ie naar 13,1 of iets daarbij (uiteraard minder naarmate de accu ontladen is). Verbruikers aan- of afschakelen heeft geen invloed op de laadstroom, ook niet op de restcapaciteit van de accu. Die blijft gewoon wat ie was.

Type acculader: Cristec Nemo12. Nooit van gehoord... hij ziet er nogal simpel uit, geen idee of er enige intelligentie in dat ding zit en mijn boorddocumentatie bevat ook geen gegevens van het apparaat.

Ik kijk het nog wel even aan, maar als iemand nog een briljante ingeving heeft hoor ik het graag!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vreemd laadgedrag 14 aug 2014 05:38 #540594

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vreemd laadgedrag 14 aug 2014 06:48 #540603

Ik denk dat het een niet erg intelligente lader is... Waarschijnlijk vindt ie dat hij op basis van de accuspanning aan het einde van zijn laadcyclus is.

Ik zou wat euries in een nieuwe lader investeren.
Hout rijmt op onderhoud...
www.bartloeff.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vreemd laadgedrag 14 aug 2014 10:27 #540671

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Is de situatie zodanig dat op het moment dat er zo weing geladen word dat de afgenomen stroom naar gebruikers en de geladen stroom van lader naar accu's elkaar bijna opheffen?
Dus zeer weinig stroom af te lezen op de BM Monitor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vreemd laadgedrag 14 aug 2014 20:44 #540903

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Delphi32 schreef :
Ok Tony2920, iets meer gegevens dan ;)
De acculader doet niets = ik zie in het display van de BM-1 dat er geladen wordt met 0.1A. Beetje weinig als de capaciteit op hetzelfde moment in de BM-1 op 80% wordt weergegeven. Spanning op de accu is 13,9V bij aangesloten lader, en bij afgekoppeld zakt ie naar 13,1 of iets daarbij (uiteraard minder naarmate de accu ontladen is). Verbruikers aan- of afschakelen heeft geen invloed op de laadstroom, ook niet op de restcapaciteit van de accu. Die blijft gewoon wat ie was.

Type acculader: Cristec Nemo12. Nooit van gehoord... hij ziet er nogal simpel uit, geen idee of er enige intelligentie in dat ding zit en mijn boorddocumentatie bevat ook geen gegevens van het apparaat.

Ik kijk het nog wel even aan, maar als iemand nog een briljante ingeving heeft hoor ik het graag!

Ik ga ervan uit dat de "hoge" spanning van de accu, de acculader de indruk geeft dat hij bijna volledig geladen is.
Zou eens kijken wat hij doet als de accu wat leger is.
Spanning op de accuklemmen zou dan lager moeten zijn, en vermoedelijk zal de lader dan wel meer stroom leveren.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vreemd laadgedrag 16 aug 2014 23:04 #541611

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Dus als ik het goed begrijp moet ik in een dergelijke situatie de accu even goed belasten (dus de spanning laten inzakken) voor ik de 220 opnieuw aansluit?

Dat klinkt als een werkbare work-around om de accu nog even op peil te houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vreemd laadgedrag 17 aug 2014 05:46 #541619

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
dehler schreef :
Is de situatie zodanig dat op het moment dat er zo weing geladen word dat de afgenomen stroom naar gebruikers en de geladen stroom van lader naar accu's elkaar bijna opheffen?
Dus zeer weinig stroom af te lezen op de BM Monitor.

Bekijk deze opmerking ook eens goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vreemd laadgedrag 17 aug 2014 07:40 #541627

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Delphi32 schreef :
Dus als ik het goed begrijp moet ik in een dergelijke situatie de accu even goed belasten (dus de spanning laten inzakken) voor ik de 220 opnieuw aansluit?

Dat klinkt als een werkbare work-around om de accu nog even op peil te houden.

Mijn bedoeling was om hiermee even te kunnen nakijken of de lader het echt niet meer doet, of dat hij door de hoge klemspanning niet meer stroom kon leveren.
13,1 V is namelijk redelijk hoog, maar ik vermoed dat je die spanning hebt gemeten onmiddelijk nadat je de lader had afgekoppeld.
Het neemt enige tijd ( 6 tot 12 Hr ) onbelaste en niet aan een lader voordat de accu de spanning aan de accuklemmen heeft staan die representatief is voor de laadtoestand.
(Het zuur dat zich aan de actieve delen van de platen in de accu heeft opgebouwd tijdens het laden dient egaal over de hele accu verspreid te worden en dat neem nu eemnaal tijd.)

Maar goed, als even zwaar belasten zal waarschijnlijk de lader wel terug doen laden met hogere stroom.
Moest dit niet het geval zijn, dan moet er toch eens verder naar gekeken worden.
Begin dan maar met nauwgezet kijken of er geen probleem kan zijn met de bekabeling van de acculader, slecht contact, beknelling, etc etc. Zowel in de plus leiding als in de min.
Kijk ook of de aansluiting op de accupolen goed contact geeft
en zuiver is.
Als er nog een zekering tussen zit, ook kijken of daar geen vervuilde contacten zijn.
Indien mogelijk V meten tussen + uitgang acculader en + klem accu, en - uitgang acculader en - klem accu.
Elke spanning hoger dan 0,5V is zeker problematisch, liefst een zo laag mogelijke spanning in de buurt van de 0,01V is aanvaardbaar.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vreemd laadgedrag 17 aug 2014 08:28 #541637

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Geen idee hoe de elk installatie bij je uit gevoerd is.
Is er geen diode in een diode blok stuk?
Is er een andere accu die wel vol is en het meetpunt is voor de lader?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl