Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dynamo stuk? Hoe controleren?

Dynamo stuk? Hoe controleren? 29 juli 2014 20:07 #536208

  • Huizerd
  • Huizerd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 140
Hoi,

Eind vorig seizoen Kwam het twee keer voor dat de marifoon het niet meer deed. Omdat die al echt heel oud was, heb ik afgelopen winter maar een nieuwe gekocht. Better safe than sorry niet waar. Ik heb nóg wat dingen aan de boot gedaan, zie mijn topic in "Projecten".
Zo heb ik bijvoorbeeld een accumonitor aangesloten. Ik kom er nu achter dat de dynamo helemaal niet laadt. In de oude situatie was sprake van een accuschakelaar, en ik weet dat daar niet altijd juist mee is omgegaan. Dat is dus al een risico voor de dynamo. Ook bleek, nadat de TV voor de derde keer stuk ging, dat de lader de accu tot maar liefst 16 volt oplaadde. Lijkt me ook niet heel best voor de dynamo, ik weet namelijk zeker dat ik de motor wel eens gestart heb terwijl de lader nog aan stond.
Korton, twee fouten gemaakt en nu laadt de dynamo dus niet meer.
De dynamo zit op een Nanni 2.50 dieseltje geschroefd en is helemaal blauw gespoten. Ik kan dus geen typenummer ontdekken. Ik zie wel dat er een plus en een minkabel vanaf komen en nog een paar dunnere draden.
De vraag is nu, hoe kan ik controleren of de dynamo echt de geest heeft gegeven? Waar begin ik mee?
Wat ik wel zeker weet: De poelie draait als de motor draait. Dus de V-riem is (vervangen en) OK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynamo stuk? Hoe controleren? 29 juli 2014 22:11 #536268

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
demonteren en naar de dynamo reparatie bedrijf.
En laat daar de dynamo testen.
Dan heb je de zekerheid dat deze goed is.
het is op afstand moeilijk te oordelen of aanwijzingen te geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynamo stuk? Hoe controleren? 29 juli 2014 22:57 #536278

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1315
Je kunt zelf relatief eenvoudig al testen door te meten wat de spanning is als de motor draait. De accuspanning is (als de accu vol is) zo'n 12,8 Volt. Als de motor draait, zal de spanning altijd omhoog gaan. Dat is een eerste indicatie dat er iets wel of niet werkt. Let wel, dan zegt nog niet noodzakelijkerwijs iets over het feit of de dynamo ook stroom wil leveren. Om dat zeker te weten, moet je eigenlijk even met een amperetang meten over de bekabeling naar de accu(s) of direct vanaf de dynamo, als je er daar makkelijk bij kunt. Dat zegt iets over de mogelijkheid van de dynamo om ook daadwerkelijk stroom te leveren. Bij een volle accu zal de laadstroom na starten heel snel teruggaan naar iets van een paar Ampere. Bij een gedeeltelijk ontladen accu zal hij stroom gaan leveren afhankelijk van hoeveel hij kan leveren en de ontlaadtoestand van de accu.

Mocht bovenstaande je allemaal niet al teveel zeggen, dan is het wijs om inderdaad de dynamo even bij een bedrijf langs te brengen, Daar hebben ze dynamobanken om de dynamo aan een paar testen te onderwerpen en ben je bovenstaande ook snel wijzer.
Succes!
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynamo stuk? Hoe controleren? 30 juli 2014 05:27 #536288

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
En wat je op je voltmeter wilt zien bij draaiende motor, is zo'n 13,5 volt minimaal, bij stationair of iets sneller draaiende motor. Maximaal 14,3 volt. Meet je 18 volt, dan heb je grote kans dat de laadstroomregelaar dood is. Meet je meer dan 18 volt, controleer dan eerst je multimeter...
Meet je minder dan 12,5 volt, dan zal de dynamo niet voldoende bijladen. Tijd om de bedrading (massakabel!) na te lopen, de spanning van de dynamoriem te stellen, etc.
Laatst bewerkt: 30 juli 2014 05:28 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynamo stuk? Hoe controleren? 30 juli 2014 05:39 #536289

Een multimeter werkt vaak op een 9V batterij. Naar mate deze leger wordt zal de meter een steeds hoger voltage meten. Als je hogere spanningen meet dan normaal, vergewis je er dan eerst van of de batterij nog de correcte spanning heeft voordat je andere zaken aanpakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynamo stuk? Hoe controleren? 30 juli 2014 06:21 #536293

  • Huizerd
  • Huizerd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 140
OK, even demonteren dus en naar een testbedrijf. Bijvoorbeeld een garage?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynamo stuk? Hoe controleren? 30 juli 2014 06:45 #536295

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Meestal brengen die hem ook weg. Bel anders even je garage en vraag waar zij hem heen brengen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynamo stuk? Hoe controleren? 30 juli 2014 07:48 #536313

Maarten-Jan schreef :
Een multimeter werkt vaak op een 9V batterij. Naar mate deze leger wordt zal de meter een steeds hoger voltage meten. Als je hogere spanningen meet dan normaal, vergewis je er dan eerst van of de batterij nog de correcte spanning heeft voordat je andere zaken aanpakt.

Geldt dit voor een bouwmarktding van een tientje of ook voor een geijkte Fluke? Die van mij kan zelfs current-sourcen en is op 0.01 mA instelbaar (bij 24VDC). Geldt het calibratiecertificaat slechts even wanneer de batterijen gloednieuw zijn? Dit lijkt me wel heel sterk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynamo stuk? Hoe controleren? 30 juli 2014 07:52 #536317

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 668
Nachtvlinder schreef :
Maarten-Jan schreef :
Een multimeter werkt vaak op een 9V batterij. Naar mate deze leger wordt zal de meter een steeds hoger voltage meten. Als je hogere spanningen meet dan normaal, vergewis je er dan eerst van of de batterij nog de correcte spanning heeft voordat je andere zaken aanpakt.

Geldt dit voor een bouwmarktding van een tientje of ook voor een geijkte Fluke? Die van mij kan zelfs current-sourcen en is op 0.01 mA instelbaar (bij 24VDC). Geldt het calibratiecertificaat slechts even wanneer de batterijen gloednieuw zijn? Dit lijkt me wel heel sterk!

Een geijkte meter heeft een referentieIC of andere referentie die als basis voor de metingen dient. En er zit een bewaking van de batterijspanning in, die waarschuwt als die te laag is. Zolang die waarschuwing niet is gegeven, zouden de metingen moeten kloppen.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynamo stuk? Hoe controleren? 30 juli 2014 10:34 #536362

Diverse laders kunnen gewoon parallel aangesloten worden.
Ze hebben alle hun eigen instelling, degene met de laagste instelling regelt gewoon als eerste terug.
De hoogste blijft als laatste alleen laden tot ook die z´n grens bereikt.

Ga eerst na WELKE lader die 16 volt veroorzaakte, de generator of de wallader.
Is de wallader begrenst op 14,2 volt? Of laadt hij gewoon door?
Meet de open spanning hiervan als eerste.
(Er worden nog steeds ongeregelde laders verkocht, die doorladen tot de genoemde 16 volt, dat is een typische spanning hiervoor.)

Is die wallader in orde dan de generator controleren, zoals hiervoor al omschreven.

Je hebt dan een schuldige.

Kom je er niet uit, dan is het tijd om de generator los te nemen en te laten nazien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynamo stuk? Hoe controleren? 30 juli 2014 12:59 #536390

  • Huizerd
  • Huizerd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 140
Saeftinghe schreef :
Diverse laders kunnen gewoon parallel aangesloten worden.
Ze hebben alle hun eigen instelling, degene met de laagste instelling regelt gewoon als eerste terug.
De hoogste blijft als laatste alleen laden tot ook die z´n grens bereikt.

Ga eerst na WELKE lader die 16 volt veroorzaakte, de generator of de wallader.
Is de wallader begrenst op 14,2 volt? Of laadt hij gewoon door?
Meet de open spanning hiervan als eerste.
(Er worden nog steeds ongeregelde laders verkocht, die doorladen tot de genoemde 16 volt, dat is een typische spanning hiervoor.)

Is die wallader in orde dan de generator controleren, zoals hiervoor al omschreven.

Je hebt dan een schuldige.

Kom je er niet uit, dan is het tijd om de generator los te nemen en te laten nazien.
De vorige lader was niet begrenst, die ging gewoon door. Dat kostte me inmiddels twee TV's en een marifoon.
Als de motor draait, laadt de dynamo niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynamo stuk? Hoe controleren? 30 juli 2014 15:45 #536425

  • Huizerd
  • Huizerd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 140
De accumonitor zegt ook dat er 0 ampere loopt wanneer de motor draait.
Naar een reparatiebedrijf dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynamo stuk? Hoe controleren? 30 juli 2014 15:46 #536426

  • Huizerd
  • Huizerd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 140
Overigens doet de toerenteller het wel. Ik weet niet zeker of die op de dynamo zit aangesloten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynamo stuk? Hoe controleren? 30 juli 2014 17:53 #536471

Die toerenteller zou op een contactje op de generator moeten zitten dat met W gemerkt is.
Wanneer het signaal van die W komt geeft het hoop op een onbeschadigde generator.
Is een kwestie van even proberen het stekertje er af te halen en weer terug te steken. En kijken of de toerenteller er mee stopt.

Wanneer dat W contact werkt zou je kunnen proberen om spanning op de veldwikkeling te zetten en te zien wat er gebeurd.
In de draad waarmee je die spannig geeft wel een (10W) lamp opnemen, dan maak je geen sluiting, de lamp gaat dan alleen branden.

Met de gegevens hier durf ik niet te zeggen welk contactje het is voor de veldwikkeling.

Soms hebben de regelaars een rood, zwart en groen draadje
het groene is dan doorgaans de veldwikkeling.
Maar het kan ook zijn dat de regelaar en koolborstels zijn samen gebouwd, dan is het even zoeken.

Wanneer het lukt om het veld stroom te geven (de lamp gaat flauw branden) en er gaat stroom lopen dan is het vermoedelijk de regelaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynamo stuk? Hoe controleren? 31 juli 2014 05:11 #536558

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Saeftinghe schreef :

Soms hebben de regelaars een rood, zwart en groen draadje
het groene is dan doorgaans de veldwikkeling.
Maar het kan ook zijn dat de regelaar en koolborstels zijn samen gebouwd, dan is het even zoeken.

Wanneer het lukt om het veld stroom te geven (de lamp gaat flauw branden) en er gaat stroom lopen dan is het vermoedelijk de regelaar.

aha klink als het onschadelijk maken van een bom :laugh:
Knippen we de rode, zwarte of het groene draadje door B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynamo stuk? Hoe controleren? 31 juli 2014 06:05 #536562

Poohboot schreef :
Saeftinghe schreef :

Soms hebben de regelaars een rood, zwart en groen draadje
het groene is dan doorgaans de veldwikkeling.
Maar het kan ook zijn dat de regelaar en koolborstels zijn samen gebouwd, dan is het even zoeken.

Wanneer het lukt om het veld stroom te geven (de lamp gaat flauw branden) en er gaat stroom lopen dan is het vermoedelijk de regelaar.

aha klink als het onschadelijk maken van een bom :laugh:
Knippen we de rode, zwarte of het groene draadje door B)

Waren dat niet een grijsachtig-blauwe en een blauwachtig-grijze draad, die je vooral niet mocht verwisselen? (Barkema, ben je daar nog?)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynamo stuk? Hoe controleren? 31 juli 2014 06:56 #536566

  • Huizerd
  • Huizerd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 140
Saeftinghe schreef :
Die toerenteller zou op een contactje op de generator moeten zitten dat met W gemerkt is.
Wanneer het signaal van die W komt geeft het hoop op een onbeschadigde generator.
Is een kwestie van even proberen het stekertje er af te halen en weer terug te steken. En kijken of de toerenteller er mee stopt.

Wanneer dat W contact werkt zou je kunnen proberen om spanning op de veldwikkeling te zetten en te zien wat er gebeurd.
In de draad waarmee je die spannig geeft wel een (10W) lamp opnemen, dan maak je geen sluiting, de lamp gaat dan alleen branden.

Met de gegevens hier durf ik niet te zeggen welk contactje het is voor de veldwikkeling.

Soms hebben de regelaars een rood, zwart en groen draadje
het groene is dan doorgaans de veldwikkeling.
Maar het kan ook zijn dat de regelaar en koolborstels zijn samen gebouwd, dan is het even zoeken.

Wanneer het lukt om het veld stroom te geven (de lamp gaat flauw branden) en er gaat stroom lopen dan is het vermoedelijk de regelaar.
Hier heb ik wat aan.
Als aanvulling ga ik toch proberen het typenummer te acherhalen, even wat verf weg krabben denk ik. Met dat typenummer erbij en misschien nog wat aanwijzingen op de dynamo zelf, moet het lukken om jouw tips uit te voeren. Bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynamo stuk? Hoe controleren? 31 juli 2014 09:15 #536611

aha klink als het onschadelijk maken van een bom
Knippen we de rode, zwarte of het groene draadje door


Ha...ik weet dat jij weet hoe dat moet. Mocht het nodig zijn wil je me dan helpen? :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynamo stuk? Hoe controleren? 10 aug 2014 17:32 #539326

  • Huizerd
  • Huizerd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 140
Zo, het ding is gerepareerd door een klein bedrijf uit Amstelveen. Bij het demonteren vielen de aansluitpunten er al uit dus dat beloofd niet veel goeds. De man van die zaak zei ook al dat alle elektronica los zat van binnen. Tja, dat schiet niet op natuurlijk. Maar nu laadt hij als een zonnetje! Fijne zaak, kundig personeel en mooie prijzen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynamo stuk? Hoe controleren? 10 aug 2014 18:11 #539336

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Mooi en nu lekker gaan varen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl