Joop66 schreef :
Het zou maar zo kunnen dat in de lichtspoel van de motor rekening hiermee gehouden is.
nee een lichtspoel waar 12/80 op staat is 12 volt wanneer er 80 watt afgegeven wordt.
de hoogte van het voltage/wattage wordt bepaald door de magnetiasche capaciteit van het vliegwiel icm het toerental van de motor en het aantal wikkelingen om de spoel.
wanneer de belasting op de spoel zakt zal het voltage hoger worden. maar ook wordt het afgegeven vermogen hoger als het toerental stijgt.
In de praktijk zal je zien tijdens het meten dat het voltage wat je meet rustig stijgt zolang de accu het blijft accepteren.
Dus zolang je accu het blijft accepteren zal je zien dat het langzaam stijgt tot de 14,2 volt bereikt is. Dan stopt het niet maar steigt door naar bijvoorbeeld 15 volt omdat de accu steeds minder lading accepteerd
Maar dan is je accu inmiddels wel volledig droog gekookt.
Om een voorbeeld te geven: mijn puch heeft origineel een 6 volt/19 watt lichtspoel
De spoel geeft dus 6 volt wisselspanning af, bij 19 watt belasting. Een gelijkrichter zit er origineel niet op.
Er zat een lamp van 15 watt in de koplamp in en een lamp achter van 4 watt. bij elkaar opgeteld dus exact 19 watt.
Als de lampen heel waren meette ik exact 6 volt. Bij 3/4e van het max toerental en 7.2 volt bij vol gas. de 7.2 zit nog net binnen de 20% marge van het lampje.
ging je nog eens vol gas een helling af dan steeg het voltage te hoog en sprongen de lampen.
Als de koplamp sprong meette ik 21 volt,
wat het achterlampje deed springen.
Andersom was ook zo, als het achterlichtje sprong en ik echt goed op toeren was sprong ook de koplamp. Heel vervelend.
Dit heb ik dus ook gemoderniseerd nadat dit een paar keer vrij vlot acter elkaar gebeurde.
Ik heb de 6 volt 19 watt spoel vervangen voor een 12 volt 35 watt spoel die op de bosch ontsteking paste icm het gemonteerde vliegwiel.
Deze heb ik gelijk gericht en er een voltage regeling aan gehangen op het max voltage van 4 protected li-ion accu's. Deze koppelen dus als ze vol zijn zelf af.
Op de uitgang van de diodebrug zit de signaal draad van een relais die vervolgens als de motor draait de verlichting in schakeld en uitschakeld als de motor uit staat.
Ik heb op de puch achter een 4 watt 12 volt t4 lampje , en voorop heb ik 25/25 watt 12 volt normaal lampje.
Ik heb dus ook 25 watt groot licht om verder te kunenn kijken.
En als het echt donker is kan ik zowel normaal als groot licht inschakelen.
De li-ion buffer vangt het prima op.
Eindelijk kan ik wat zien 's nachts en je ziet de motor niet meer draaien in de verlichting. dit zit er sinds december op. sinds die tijd heb ik geen lampje meer hoeven vervangen.
moraal van dit verhaal: een ongeregelde laadspoel is niet meer van deze tijd en regelen is prima te doen met wat moeite, dus wat houd je tegen?