Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Altenator

Altenator 26 juli 2014 14:25 #535255

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Ik merkte wat raars op met mijn altenator. Ik wilde controleren of de altenator de accu's aan het bijladen was dus keek ik beneden op een ampère meter, deze gaf 0 map aan ook zag ik de voltage nog op 12v staan waar normaar er 14v staat als de motor aan staat.

In een haven had ik er al naar gekeken, starte de motor en niets aan de hand. Vandaag echter weer die 12v en 0 amp. Dus ik zette de start accu schakelaar uit en aan, en jawel de altenator ging laden met 60 amp en ook de voltage ging omhoog naar 14v. Hoorde de motor ook in toeren verlagen en een wat gierend geluid. Om na een paar seconden weer naar 0 amp te gaan en 12v en toeren werden verhoogd en gierdend geluid ging weg.

Nu in een haven, weer getest stationair blijft alles goed, maar zodra de toeren verhoogd worden stop de boel er weer mee.

Wat kan er aan de hand zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Altenator 26 juli 2014 14:56 #535266

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Misschien een defecte spanningsregelaar. Zoek eens naar het schema van die alternator. Kijk ook de verbindingen even na en maak ze schoon.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Altenator 26 juli 2014 15:30 #535270

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Botervis schreef :
Ik merkte wat raars op met mijn altenator. Ik wilde controleren of de altenator de accu's aan het bijladen was dus keek ik beneden op een ampère meter, deze gaf 0 map aan ook zag ik de voltage nog op 12v staan waar normaar er 14v staat als de motor aan staat.

In een haven had ik er al naar gekeken, starte de motor en niets aan de hand. Vandaag echter weer die 12v en 0 amp. Dus ik zette de start accu schakelaar uit en aan, en jawel de altenator ging laden met 60 amp en ook de voltage ging omhoog naar 14v. Hoorde de motor ook in toeren verlagen en een wat gierend geluid. Om na een paar seconden weer naar 0 amp te gaan en 12v en toeren werden verhoogd en gierdend geluid ging weg.

Nu in een haven, weer getest stationair blijft alles goed, maar zodra de toeren verhoogd worden stop de boel er weer mee.

Wat kan er aan de hand zijn?

Typisch kenmerk van een slippende V-snaar. Dat gieren is het slippen wat je hoort. Voel daarna maar eens aan je pully op de dynamo; die heet van de wrijving!!!
Snaar spannen dus.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Altenator 26 juli 2014 15:51 #535271

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6731
Inderdaad is ook mijn eerste gedachte die V snaar
Succes
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Altenator 26 juli 2014 15:53 #535273

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Die slippende snaar zal de TS toch wel opgemerkt hebben?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Altenator 26 juli 2014 18:02 #535294

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Ja dat was mijn eerste vermoeden ook, maar nee de snaar slipt niet. Althans niet als ik er naar kijk ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Altenator 26 juli 2014 20:15 #535346

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Botervis schreef :
Ja dat was mijn eerste vermoeden ook, maar nee de snaar slipt niet. Althans niet als ik er naar kijk ;)

Dat zie je niet.
Gezien het geluid en terugvallende stroom is bijna 100% zeker slippende V-snaar. Voel de pully nuaar eens.

Vroeger heb ik veel met grote dynamo's gestoeid en schroefas dynamo's.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 26 juli 2014 20:18 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Altenator 26 juli 2014 20:56 #535363

Bij Stationair RPM (700 a 800) levert de generator (vrijwel) geen stroom.
Wat is: "Bij stationair alles weer goed" ...V ...A?
Een te losse V snaar zal stationair dan ook niet zomaar slippen.
Welk soort regelaar zit er op de generator?
Die startaccu heb je uit/aan geschakeld terwijl de motor draaide?

Wat doet de generator bij iets verhoogd toerental, pakweg 1200rpm?
Er hoort dan een stroom te lopen die overeenkomt met toerental en dat verschil tussen 14V en 12V, ergens in de buurt van 15A, maar zeker geen 60A.
Die 60A, is dat de capaciteit van je generator, of is die hoger?
Wanneer je het toerental langzaam opvoert, gaan dan de Amperes evenredig omhoog?
Bij ongeveer 1500 rpm zou het maximum bereikt moeten worden, met een normale standaard regelaar ergens in de buurt van de 40A. Dit is wat afhankelijk wat er aan accu geïnstalleerd is.

Met zo´n opgevoerde regelaar kunnen die waarden heel anders zijn, en de wikkelingen erg heet worden. Mogelijk zit er hiervoor een beveiliging op die opgevoerde regelaar en wordt de veldstroom onderbroken.

Wanneer de snaar niet slipt lijkt het me een regellaarprobleem te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Altenator 26 juli 2014 21:52 #535391

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Die 60A is wat ik aflees van een CAV meter en Victron BMV700, dit is met stationair. Als voltage geeft dan ~14v.

Er zit nog een sterling laadregulator achter de alternator.

Er zit een andere alternator op dan standaard geleverd wordt bij een MD17C. De vorige eigenaar was blijkend uit allerlei zaken (zoals een diesel aggregaat) altijd bezig met stroom behoefte.

Met een verhoogd toerental valt de stroom direct weg te zien aan de 0A die de CAV geeft en Victron BMV700 en de 12V dat ook af te lezen is.

En ja de start accu schakelaar zette ik uit met draaiende motor en daarna weer aan. De reactie was direct een lager toerental (~100rpm) en stroom en spanning liepen op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Altenator 27 juli 2014 10:34 #535478

Niet erg verstandig om de accu los te koppelen met draaiende motor. Maar de generator lijkt het overleefd te hebben.

Met deze info zou ik direct die sterling regelaar vervangen door de standaard regelaar en dan weer eens kijken wat er gebeurd.
Die opgevoerde regelaars laten de generator wel heel erg op de tenen lopen en het gaat best vaak mis.

Een simpele generator uit de auto industrie heeft doorgaans zeer weinig problemen.
Ze worden in grote aantallen gemaakt, zijn overal verkrijgbaar en zo nodig te repareren.

Stationair hoort de laadstroom ergens nabij de 3A te zijn. (soms moet even wat hoger toerental-1000- gedraaid worden om de generator te laten beginnen met laden.
De veldstroom door de regelaar ligt ergens bij de 2A als maximum.
Bij zo´n 1500 rpm (van de generator) wordt het maximale vermogen bereikt.
De laadstroom bij alleen de accu laden hoeft dan geen 60A te zijn bij een 800Watt generator, dat hangt van de accu capaciteit en laadtoestand af. Een gebruikelijke waarde kan tussen de 30 en 40A liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Altenator 27 juli 2014 14:15 #535536

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
Lijkt allemaal een beetje op het verhaal van Gregor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Altenator 28 juli 2014 08:30 #535692

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
henkvd schreef :
Lijkt allemaal een beetje op het verhaal van Gregor.

Hmmz wat was het verhaal van Gregor dan? Vandaag weer "last" van na een dagje zonder stroom, dus stationair 60A daarna zakte dat naar 40A. Die 60A zou dus kunnen omdat ik twee dagen geleden aan een eilandje gelegen had en de accu wel geladen mocht worden.

Gisteren daarin tegen, had ik er geen last van. De accu's hebben aan de walstroom gelegen en de altenator laadde met 2A en dat ging goed ook met hoge toeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Altenator 28 juli 2014 08:55 #535702

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Je zou even op het forum moeten zoeken, maar in essentie kwam het neer op een gecorrodeerde zekeringhouder. Daarnaast alle contacten nagelopen en daarmee was het opgelost.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Altenator 28 juli 2014 09:26 #535711

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Tijdens het varen is troubleshooten toch lastig.
Ook vindt ik het in een haven het telkens starten van de motor ook niet prettig voor de buren. Maar nu regent het dus is de overlast beperkt.

Heb een foto gemaakt van de melding op de regulator. één in werkende toestand dus alternator laad. En één waar de alternator niet laad, zoek de verschillen:


Bijlage DSC05124.jpg niet gevonden



Bijlage DSC05126.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Altenator 28 juli 2014 09:30 #535712

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Nu nog achterhalen waarom er een High Voltage Trip Warning is.
In the event of incorrect installation or a fault developing on the boat or vehicle, the high voltage trip picks up high voltages at the batteries and the alternator and switches off the advanced regulator (the field circuit is disconnected totally from the control via an internal relay).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Altenator 28 juli 2014 09:45 #535716

----Gisteren daarin tegen, had ik er geen last van. De accu's hebben aan de walstroom gelegen en de altenator laadde met 2A en dat ging goed ook met hoge toeren.

Dat laden met 2A, was dat met volle accu?
Zo ja, dam lijkt de regelaar weer goed te werken.
Dit zou kunnen duiden op contact dat er soms niet en soms wèl is.
Wat Gregor stelt; Eerst ALLE contacten controleren, is de eerst te nemen actie, wanneer dit geen verbetering brengt, dan om hulp vragen.

Die zéér hoge stroomlevering die soms voorkomt, wordt veroorzaakt door te hoge stuurstroom door de veldwikkeling.
Dit verschijnsel treedt niet op bij standaard regelaars.

Die opgevoerde regelaars, zoals Sterling(?) maken hier juist gebruik van om de generator tot (over) de top stroom te laten leveren.
Dat is prettig snel de accu´s vol. maar heeft zo z´n prijs,
Kortere levensduur van de accu en zo nu en dan een verbrande generator.
Lood-Zwavelzuur accu´s gaan het langst mee met een belasting van rond de 10 a 15% van hun capaciteit, zowel ladend als ontladend.
Dat heeft te maken met de chemie die plaatsvindt tijdens laden en ontladen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Altenator 28 juli 2014 10:13 #535725

Die high voltage trip zou heel goed op een slecht contact kunnen duiden. Als even later dit contact dan in orde is wordt er weer volop geladen, waarbij je V-snaar bij dit grote vermogen zou kunnen slippen.

Ondanks terugkerende negative berichten over je Sterling lader van meestal dezelfde personen zou het goed kunnen dat een normale spanningsregelaar overleden zou zijn bij afschakelen van de belasting zoals jij gedaan hebt. Die high voltage trip is dan goed nieuws eigenlijk.

Als je meer wilt weten over het laden van accu's kijk dan eens op de Victron of Mastervolt site of zoek wat eerdere topics terug. Daarin wordt minder gegeneraliseerd dan in dit draadje.
Laatst bewerkt: 28 juli 2014 10:26 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Altenator 28 juli 2014 10:48 #535739

Nachtvlinder,

Bij afschakelen van de accu tijdens laden gebeurt er niets met de regelaar. De in de generator ingebouwde diodes gaan kapot.

Er kan alleen maar gereageerd worden op de gegevens die de TS aandraagt, en dat is vaak erg schamel.
Wanneer de waargenomen afwijkingen juist zouden worden ingeschat, dan zou er geen vraag hier verschijnen. Hij zou het zelf kunnen oplossen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Altenator 28 juli 2014 11:01 #535745

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Ik doe mijn best, maar meer gegevens heb ik ook niet...

Heb zonet alle contacten vanaf de altenator losgemaakt en schoongemaakt. Hoewel er van corrosie geen sprake was.

Daarna ben ik richting de accu gegaan ook daar zit alles nog goed. Die zijn recentelijk nog los geweest ivm een accu monitor.

Fout blijft bestaan. Ik moet alleen nog de plus en min meten op de altenator om te zien hoeveel voltage deze geeft dus nog voor de sterling.

(geschreven vanaf een telefoon)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Altenator 28 juli 2014 11:01 #535746

Saeftinghe schreef :
Bij afschakelen van de accu tijdens laden gebeurt er niets met de regelaar. De in de generator ingebouwde diodes gaan kapot.

Heb jij een idee waarom sommige configuraties hier niet tegen kunnen en deze blijkbaar wél?
Saeftinghe schreef :
Er kan alleen maar gereageerd worden op de gegevens die de TS aandraagt, en dat is vaak erg schamel

Eens, maar het valt me op dat je jouw specifieke mening over intelligente laders hier niet nuanceert (advies eruit ermee!) terwijl het maar de vraag is of de Sterling oorzaak van de verschijnselen hier is. Als stap in troubleshooting lijkt het me wel handig de Sterling even uit te zetten. Normale spanningsregelaar neemt het dan over, hoewel T stelt dat hier flink aan gehobbied is. Hoe het echt zit weten we niet.

On-topic: inderdaad eerst alle contacten nalopen en V-snaar controleren op staat en spanning. Bij stilstaande motor aan de polies voelen naar temperatuurontwikkeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Altenator 28 juli 2014 11:04 #535750

Botervis schreef :
Die zijn recentelijk nog los geweest ivm een accu monitor.

Heb je de aansluitingen aan de shunt ook gecontroleerd? Vind het opermerkelijk dat het probleem direct hierna ontstaan lijkt te zijn. Probeer (wanneer er wél geladen wordt) de spanningsval over je hoofdschakelaar eens te meten. Als daar een spanningsval is duidt dit op een slecht contact in die schakelaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Altenator 28 juli 2014 15:54 #535812

Nachtvlinder,

Eens, maar het valt me op dat je jouw specifieke mening over intelligente laders hier niet nuanceert (advies eruit ermee!) terwijl het maar de vraag is of de Sterling oorzaak van de verschijnselen hier is. Als stap in troubleshooting lijkt het me wel handig de Sterling even uit te zetten. Normale spanningsregelaar neemt het dan over, hoewel T stelt dat hier flink aan gehobbied is. Hoe het echt zit weten we niet.

Hier is duidelijk een misverstand.
Nergens stel ik voor "Er uit er mee" Het is meer "Heb je die gadgets nodig?"
Leg me geen woorden in de mond die ik niet heb gebruikt of bedoeld. Dat er soms slecht gelezen wordt en heel snel (verkeerde)conclusies worden getrokken zal bekend zijn. Dat gebeurt mij ook.
Lees nog eens terug, dan zul je kunnen lezen dat er staat "Niets mis met die dingen, maar zijn ze nodig?"

Iemand die die dingen leuk vindt moet ze gewoon plaatsen, maar het is dan wel handig de basiskennis van het geheel te hebben.

En ...eh... Ik heb in de omgeving hier al wel een paar gevallen gezien waar zo´n opgevoerde regelaar de generator liet uitbranden. Niet specifiek de Sterling, maar dat is het merk wat het eerst in het geheugen schiet.
Nu is het hier wel wat warmer dan in NL, dat zal er ook wel aan bijdragen. De motor ruimtes op onze scheepjes zijn niet direct de best geventileerde ruimtes.
En dan de generator boven z´n bedoelde vermogen laten leveren is dan niet zo verstandig, zeker niet met laag toeren.

Maar ik denk te kunnen stellen dat het standaard spul wat in de auto industrie goed uitgetest is en zeer zelden storing geeft heel wat verder van de risico grens af ligt dan die opgevoerde regelaars.
Die gaan veel dichter naar de grens waar het mis kan gaan dan de standaard dingen.
Het levert wat op en het kost wat, ieder moet zelf kiezen.

Maar mag ik op de verschillen wijzen, of is dat niet toegestaan door voorstanders die veel korter bij de risico grens willen zitten?

En die Sterling even uitzetten en de standaard regelaar weer te proberen, was nu precies een van de dingen die ik noemde, lees nog eens terug!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Altenator 28 juli 2014 16:22 #535820

Botervis,

Iedereen leest hier dezelfde tekst, maar legt het op de eigen manier uit. Dit resulteert in een veelheid van adviezen waaruit je kiezen moet.

De contacten heb je nagelopen, niets gevonden begrijp ik.

Uit wat ik uit de tekst hier kan halen duidt het op een probleem met de regelaar.
Heb je de standaard regelaar al geprobeerd? Dat lijkt me stap 2, na de aansluitingkontrole.
Je weet dan of het wel of niet in de Sterling zit.
En je hebt weer een werkende generator, zij het iets minder krachtig.

Stap 3 is dan de Sterling na zien, al dan niet reparenen en de keus maken of je net zoveel stroom nodig hebt als kennelijk de vorige eigenaar nodig had en met die gegevens kiezen voor de oude regelaar of de Sterling.

Wanneer de oude regelaar ook problemen geeft zou ik de generator (laten) nazien, te beginnen bij de koolborstels.

En .. eh.. Lang geleden, de tijd vóór de zon panelen, had ik ook stroom tekort.
Er zat een 35A generatortje op de motor. Borstelloos, dat was heel fijn, die kunnen heel veel toeren maken.
Een kleiner puly op de generator en het stationair toerental een frutseltje omhoog.
Werkte perfect. Iets boven stationaire motor toeren, bij in en uit de haven dus volle stroom uit de generator.
Bij volgas (zelden) draaide de generator 14.000 rpm. Dat gaat alleen met een borsteloze generator, bij andere vliegen dan de wikkelingen in ´t rond.
Maar zoals alles een prijs heeft ook hier dus.
Een keer de lagers vervangen.

Het was ook de tijd voor compressie koelers.
Een peltier aan laten staan, alle accu´s plat.

Starten met de slinger, contact af, anders kreeg ik hem niet rond. Motor draait, contact aan en motor slaat af, kan de vraag van de generator niet aan!!
Eerst toerental verhoogd en even warm draaien en toen ging het weer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Altenator 28 juli 2014 19:18 #535880

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Dat vindt ik een reele optie hoor die sterling uitzetten, als ik nu eens wist hoe?
Gewoon het stekkertje uit de altenator trekken? Als ik een kabeltje uit de sterling volgt komt die uit op een ~ teken.
Laatst bewerkt: 28 juli 2014 19:20 door Botervis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Altenator 28 juli 2014 19:43 #535897

@Saeftinghe: dank voor de nuancering.
Botervis schreef :
Dat vindt ik een reele optie hoor die sterling uitzetten, als ik nu eens wist hoe?

Door de gele voedingsdraad ("a" in het schema) los te maken (of van een schakelaar te voorzien) kun je de Sterling uitschakelen. Als de Sterling is aangesloten zoals voorgeschreven dan wordt de veldwikkeling alleen nog bekrachtigd door de bestaande spanningsregelaar. Een Sterling staat normaal gesproken parallel hieraan, zodat ie de bestaande spanningsregelaar kan overrulen.
Bovenstaand geldt voor de proRegB: kijk eens in je eigen handleiding of dit bij jou ook zo zit. Een niet geactiveerde Sterling zou geen invloed mogen hebben op het laadsysteem.

Laatst bewerkt: 28 juli 2014 20:19 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl