Botervis,
Iedereen leest hier dezelfde tekst, maar legt het op de eigen manier uit. Dit resulteert in een veelheid van adviezen waaruit je kiezen moet.
De contacten heb je nagelopen, niets gevonden begrijp ik.
Uit wat ik uit de tekst hier kan halen duidt het op een probleem met de regelaar.
Heb je de standaard regelaar al geprobeerd? Dat lijkt me stap 2, na de aansluitingkontrole.
Je weet dan of het wel of niet in de Sterling zit.
En je hebt weer een werkende generator, zij het iets minder krachtig.
Stap 3 is dan de Sterling na zien, al dan niet reparenen en de keus maken of je net zoveel stroom nodig hebt als kennelijk de vorige eigenaar nodig had en met die gegevens kiezen voor de oude regelaar of de Sterling.
Wanneer de oude regelaar ook problemen geeft zou ik de generator (laten) nazien, te beginnen bij de koolborstels.
En .. eh.. Lang geleden, de tijd vóór de zon panelen, had ik ook stroom tekort.
Er zat een 35A generatortje op de motor. Borstelloos, dat was heel fijn, die kunnen heel veel toeren maken.
Een kleiner puly op de generator en het stationair toerental een frutseltje omhoog.
Werkte perfect. Iets boven stationaire motor toeren, bij in en uit de haven dus volle stroom uit de generator.
Bij volgas (zelden) draaide de generator 14.000 rpm. Dat gaat alleen met een borsteloze generator, bij andere vliegen dan de wikkelingen in ´t rond.
Maar zoals alles een prijs heeft ook hier dus.
Een keer de lagers vervangen.
Het was ook de tijd voor compressie koelers.
Een peltier aan laten staan, alle accu´s plat.
Starten met de slinger, contact af, anders kreeg ik hem niet rond. Motor draait, contact aan en motor slaat af, kan de vraag van de generator niet aan!!
Eerst toerental verhoogd en even warm draaien en toen ging het weer.