Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: afzekeren kabel diodebrug -> serviceaccu ?

afzekeren kabel diodebrug -> serviceaccu ? 18 juli 2014 21:41 #533727

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 668
Mike87 en ik zijn bezig met de elektrische installaties van onze boten.

Mike87 heeft een laadstroomverdeler (diodebrug o.i.d.) tussen de alternator en de start- en serviceaccu's.

De kabel van laadstroomverdeler naar serviceaccu's loopt erg ongelukkig en moet daardoor bijna 7m lang worden (16 mm2; de alternator kan max 50A leveren). Bij de accu is die afgezekerd met de hoofdzekering).

Nu vroeg ik me af of ik bij de diodebrug ook een zekering moet plaatsen voor het geval de motor draait, de alternator dus stroom levert, en er kortsluiting in die kabel ontstaat.

Vanuit de gedachte: de eerste taak van een zekering is de kabel beschermen tegen overbelasting.
Wat vinden jullie?
In de plaatjes van victron energy staat er geen zekering bij getekend.
Groet, Ambro
Laatst bewerkt: 18 juli 2014 21:46 door Minim.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: afzekeren kabel diodebrug -> serviceaccu ? 19 juli 2014 06:48 #533746

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Heel gebruikelijk is het niet, maar bij 7mtr kabel zie ik er wel wat in. Dan is het risico toch wat groter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: afzekeren kabel diodebrug -> serviceaccu ? 19 juli 2014 08:27 #533758

In principe wordt het laadcircuit niet gezekerd volgens mij.. Kabels zo kort mogelijk en degelijk monteren...
In jou geval kan dat blijkbaar niet ( ben wel benieuwd waarom) maar je zou een extra zekering kunnen zetten met de gedachte dat kortsluiting in de kabel je diodebrug bedreigt.. Die brandt denk ik eerder door dan de kabel.. Dan stopt de stroomvoorziening ook :-( de vraag is dan of die zekering daar tegen gaat helpen..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: afzekeren kabel diodebrug -> serviceaccu ? 19 juli 2014 10:20 #533771

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 668
ISO788 Hans schreef :
Kabels zo kort mogelijk en degelijk monteren...
In jou geval kan dat blijkbaar niet ( ben wel benieuwd waarom)

Vanwege de keuze van Mike de serviceaccu's naar de bank aan bakboord te verplaatsen (in plaats van in een potentieel vochtig keukenkastje onder het wasbakje), terwijl de startaccu en de diodebrug onder het bed in de achterkajuit achter de diesel staan en linksom door de natte cel ook lastig is. Maar ik vind die 7m ook niet bepaald ideaal en ga nog eens kijken of er toch een andere route mogelijk is.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: afzekeren kabel diodebrug -> serviceaccu ? 19 juli 2014 10:25 #533773

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 668
ISO788 Hans schreef :
met de gedachte dat kortsluiting in de kabel je diodebrug bedreigt.. Die brandt denk ik eerder door dan de kabel.. Dan stopt de stroomvoorziening ook

Daar heb ik niet aan gedacht. Het gaat me niet primair om bescherming van de diodebrug maar om de alternator die 50A kan leveren.
Wat gebeurt er als de diodebrug doorbrandt: stopt de stroom dan of is het een kortsluiting, dus blijft de stroom doorlopen totdat de alternator uitbrandt? dat was het risico waaraan ik wel had gedacht.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: afzekeren kabel diodebrug -> serviceaccu ? 19 juli 2014 13:17 #533785

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Alternator kan 50 A leveren, en kabel is daarop voorzien.
Zekring in de leiding dient om te beschermen bij kortsluiting van de kabel dus een 50 A zekering in de leiding, net na de aansluiting aan de accu, is de veiligste oplossing.
Je scheidingsdiode gaat zo snel niet defect raken, en als die defect raakt is het meestal doorbranden, en niet meer geleiden.
Dus dat is dan geen probleem meer. ( zeer onwaarschijnlijk indien juist gedimensioneerd zoals in jullie voorbeeld. )

Mijn advies, een zekering 50A in de kabel net na de aansluiting aan de accu.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.106 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl