Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Volvo Penta 2001 start niet zonder dynamo.

Volvo Penta 2001 start niet zonder dynamo. 08 juli 2014 19:30 #531158

Mijn dynamo is gedemonteerd en word gereviseerd.
Nu dacht ik toch te kunnen starten want de accu is geladen.
Dat werkt niet zo, de startmotor krijgt alleen stroom als ik de dynamo elektrisch aansluit, er zit iets niet goed.

De dikke +kabel komt direct van de accu, op de startmotor aansluiting is deze als dikke draad doorverbonden naar de +dynamo. De min zit aan de motor.
Uit de heel normaal uitziende kabelboom komt een geel/rode draad voor de start stroom. De D+ draad vanuit het laadlampje ziet er ook heel normaal uit.
Behalve de dikke + draad uit de accu heeft niets iets met elkaar te maken.

Weet iemand waar het reliasblokje dat onder de "4 zekering" zit geklikt voor is? En waar de Volvo "4 zekering" zelf voor is?

Als ik de dynamo weer aansluit is er niets aan de hand. Onbegrijpelijk.
Ik heb een foto.
Midden boven ziet u het reliasblokje, daarboven de"4 zekering" niet in beeld.
De gestreepte tape is de isolatie voor de losse dynamo draden. Met het rubber kapje is de + draad voor de dynamo, komt van de startmotor. Ziet er wel vreselijk uit zo op de foto, maar :sick: maar ik moet het er maar mee doen. Als ik hem aardig ga vinden zal ik de groene verf verfraaien. Echt wel.


Uit DePut.
Laatst bewerkt: 08 juli 2014 20:13 door KceeMossel2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 start niet zonder dynamo. 08 juli 2014 21:44 #531212

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
Ben zelf bezig met een uitbreiding en begin er een beetje zicht op te krijgen (denk ik) :)
Het blokje is een relais. Wanneer de alternator stroomlevert verbindt het relais de + van de start accu met de + van de service accu, om zo beide accus op te laden. Heeft met starten verder niets te maken.
Als het goed is loopt er een + van de start accu via je hoofdschakelaar naar het relais op je startmotor. Van het relais een draad naar een zekering en van deze zekering naar je contactslot. Vandaar naar je start knop en terug naar je relais op de startmotor.
De - van de startmotor nog terug naar de - van de start accu.
Ik zie niet in waarom de startmotor niet zou werken zonder alternator.

Zekering kan de zekering van het startrelais zijn of een hoofdzekering van de service accu voordat de voedongsdraad naar het schakelpaneel gaat.
Draden volgen zou ik zeggen. Moet toch niet moeilijk zijn om te zien waar de draad vandaan komt en heen gaat?

Zou wel uitkijken met de zo loshangende plus van de alternator.
Deze draad komt of rechtstreeks van de accu of afgetakt van de startmotor. Maar daar zit geen zekering tussen. Dus wanneer hij ergens aarde maakt smelt de heleboel af, of erger.
Laatst bewerkt: 08 juli 2014 22:02 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 start niet zonder dynamo. 08 juli 2014 22:29 #531219

Dank je.
Het is ik ook vreemd. Ook als ik draden volg ondek ik het niet. Maar ik moet er ook begrip voor krijgen.
Misschien is het relais zijn functie ooit kwijtgeraakt? Wat vorige eigenaren hebben veranderd is moeilijk te achterhalen.
Uit DePut.
Laatst bewerkt: 08 juli 2014 22:35 door KceeMossel2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 start niet zonder dynamo. 09 juli 2014 04:07 #531240

Heb je de min misschien ook losgehaald?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 start niet zonder dynamo. 09 juli 2014 06:23 #531247

De min aansluiting van de dynamo. Verder niets. Ook te zien met de gestreepte tape. De bovenste , net te zien dat deze aan een aardschroef aan de motor zelf zit.
Zou dit anders moeten ?
Uit DePut.
Laatst bewerkt: 09 juli 2014 06:29 door KceeMossel2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 start niet zonder dynamo. 09 juli 2014 08:06 #531272

Zal het start-relias zijn.
Daarboven een 4 in 1 zekering.
Ik lees net dat een soldeer aansluiting in dit doorzichtige zekeringblokje breuken gaat krijgen door het jarenlang schudden van de motor.
En onverwachte problemen geeft.
Relias en 4 in 1 zekering ga ik doormeten. Weer een stapje verder.
Uit DePut.
Laatst bewerkt: 09 juli 2014 08:28 door KceeMossel2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 start niet zonder dynamo. 09 juli 2014 09:20 #531299

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
KceeMossel2 schreef :
Zal het start-relias zijn.
Daarboven een 4 in 1 zekering.
Ik lees net dat een soldeer aansluiting in dit doorzichtige zekeringblokje breuken gaat krijgen door het jarenlang schudden van de motor.
En onverwachte problemen geeft.
Relias en 4 in 1 zekering ga ik doormeten. Weer een stapje verder.

Ik heb op mijn VP 2020 die blokjes(4 in 1 zekering) vervangen door een gewone enkele steekzekeringhouder en sinds dien geen problemen meer met starten. Ook ik had startproblemen, soms wel soms niet starten.En wanneer ik het blokje doormat steeds een goede meting. Even aan het relays kastje schudden en dan startte de boel soms weer.Wanneer motor liep viel de tachometer soms naar nul hetgeen er op wees dat de zekering het weer af liet weten.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 09 juli 2014 09:33 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 start niet zonder dynamo. 09 juli 2014 20:43 #531487

Op de startmotor komt een heel dikke draad vanaf de accu, is aan het bendex relais bevestigd. Er vlak bij zit een dun draadje op een klein boutje, wanneer je op dat boutje 12 volt spanning zet behoort de motor te starten.

Normaal zet je die spanning er op met de startknop/contactsleutel.
Mogelijk is er hier een verbinding losgeraakt bij demontage van generatorkabels.

---De dikke rode generator + kabel die de laadstroom levert zit standaard aan die dikkere kabel vast, dat scheelt een paar meter draad naar de accu, fabrikanten letten op de kleintjes.----

Wanneer je de dikke kabel met het boutje op het bendex relais verbind (schroevendraaier of iets dergelijks), en de startmotor gaat draaien dan zit de fout in de bedrading vanaf je contactslot.
Die dikke rode kabel moet wel ook aan de accu vast zitten.

Een andere storing kan ik me haast niet voorstellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 start niet zonder dynamo. 10 juli 2014 19:45 #531749

Dank je.
Ik ga verder meten.
Aan mijn startmotor zitten op 1 klem 2 dunne draden. Gewoon netjes uit de kabelboom. Het ene is voor de start stroom. Waar zou die andere voor zijn?
Is te zien op de foto: rood en rood/geel.

Hoe werkt de schakeling die er voor zorgt dat men bij het niet aanslaan van de motor eerst de contactsleutel helemaal naar 0 moet draaien ?

En verder nog....kan ik nu aannemen dat het relais bovenin de foto niets met starten te maken heeft ? Of is het wel een "startrelais" waar ik niet de relais mee bedoel die in de startmotor zelf zit.
Uit DePut.
Laatst bewerkt: 11 juli 2014 00:49 door KceeMossel2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 start niet zonder dynamo. 11 juli 2014 09:02 #531860

Kan me niet voorstellen dat het relais hoog in de foto iets met starten te maken heeft.

Bij het startrelais (de bendex) zie ik daar ook nog een zwarte draad of is dat de schaduw van een der draden die naar het ´kleine´ boutje gaan.

Waar zitten de de rode en rood gele draad met hun andere eind aan vast?
Kan zou vlug niet bedenken waarom er twee draden daarheen moeten lopen.

Zet eens spanning op telkens één van die twee draadjes, heeft dit draaien van de startmotor tot gevolg, dan hoort dat eind aan de startknop/starsleutel te zitten. Ik denk het rode draadje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 start niet zonder dynamo. 11 juli 2014 09:15 #531864

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Bij Yanmar gaat de stroom voor het startrelais door de startknop. Er zijn een hoop boten die daarmee problemen krijgen en een extra relais bijplaatsen vlak bij de motor. Dat hulprelais schakelt het startrelais dan.

Weet niet of dit ook van toepassing is op deze vp.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 start niet zonder dynamo. 11 juli 2014 10:13 #531890

Koetz,

Je bedoelt dat de HOOFD stroom van » 100A door de startknop gaat?
Dat kan ik me haast niet voorstellen.

Met het startrelais wordt de bendex bedoeld neem ik aan?

Waarom zou er dan ergens nog een tweede relais nodig zijn?

De stroom door de bekrachtigings spoel van de bendex zal ergens in de beurt van de 0,75A liggen, daar is geen relais voor noodzakelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 start niet zonder dynamo. 11 juli 2014 10:18 #531891

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Koezt, Bij dehlers een extra relais plaatsen mij de bendix helpt wel maar de oorzaak zijn slechte verbindingen stekkers bevestigingen en startknop contact.
Maak de stekkers open en spuit ze in met contact spray.
Sartknop inspuiten en bevestigingen schoon maken.
De zekering in de kabel boom is van slechte kwaliteit en kan slecht contact maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 start niet zonder dynamo. 11 juli 2014 10:19 #531892

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Nee hij bedoelt het startrelais. Dat is toch nog een aardig stroompje over een lange afstand waardoor er vaak een significante spanningsval is waardoor het relais niet goed schakelt. Met een extra relais vlak bij de startmotor wordt die stroom over de lange afstand kleiner en de spanningsval bij het startrelais kleiner. Een beetje een work-around-oplossing maar werkt wel.

Een andere oplossing die het echte probleem aanpaskt is geen relais maar een extra dikke dubbele kabel zonder connectoren etc. trekken naar de startknop en op die manier een spanningsval voorkomen. Met uiteraard een (eigen) zekering in de plus.
Laatst bewerkt: 11 juli 2014 10:21 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 start niet zonder dynamo. 11 juli 2014 10:20 #531893

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
dehler schreef :
De zekering in de kabel boom is van slechte kwaliteit en kan slecht contact maken.
Die heb ik meteen vervangen door een steekzekering. Die standaard glaszekering is inderdaad waardeloos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.148 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl