Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Alternator / diodebrug Fet 12V op B+ nodig of niet

Re: Alternator / diodebrug Fet 12V op B+ nodig of niet 03 juli 2014 05:40 #529682

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Bram6 schreef :
We willen een Fet diodebrug gaan plaatsen.
Nu heb ik gelezen dat er sommigen Alternators alleen gaan laden wanneer er op de B+ constant 12V staat.
Kan iemand mij vertellen of er op onze alternator, Hitachi LR155-20B / 129772 77200 / 12V-55A, een constante spanning van 12V volt op de B+ moet staan wil deze gaan laden. Of is dit bij dit type niet nodig.

Als er een laadlampje op de D+ zit zal dat niet het geval zijn, denk ik.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator / diodebrug Fet 12V op B+ nodig of niet 03 juli 2014 06:10 #529684

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Bram6 schreef :
We willen een Fet diodebrug gaan plaatsen.
Nu heb ik gelezen dat er sommigen Alternators alleen gaan laden wanneer er op de B+ constant 12V staat.
Kan iemand mij vertellen of er op onze alternator, Hitachi LR155-20B / 129772 77200 / 12V-55A, een constante spanning van 12V volt op de B+ moet staan wil deze gaan laden. Of is dit bij dit type niet nodig.

ArgoFet van Victron heeft een aparte aansluiting om terug te leiden naar de dynamo. Uit mijn hoofd normen ze die de "sense". Niet vergeten ook een min kabeltje aan te leggen naar je Fet.

Ik had die sense niet nodig, al begrijp ik nog steeds niet waarom niet. Het laadproces verloopt overigens helemaal volgens plan.
Laatst bewerkt: 03 juli 2014 06:11 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator / diodebrug Fet 12V op B+ nodig of niet 03 juli 2014 07:30 #529699

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
koko schreef :
ArgoFet van Victron heeft een aparte aansluiting om terug te leiden naar de dynamo accu. Uit mijn hoofd normen ze die de "sense".
Energize heet die en die moet naar iets leiden waar altijd spanning op staat als de motor loopt. Startslot bijvoorbeeld, of direct naar de accu (maar dan kost het ook een klein beetje stroom als de motor niet loopt).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator / diodebrug Fet 12V op B+ nodig of niet 03 juli 2014 08:42 #529718

De B+ is de accu aansluiting, die moet altijd op één of andere manier aan de accu gekoppeld zitten.
Dat kan via een (extra) diodebrug zijn.
De generator moet ALTIJD z´n stroom kwijt kunnen.
Is dit niet het geval, dan kan de spanning te hoog oplopen en gaat er iets stuk.

De regelstroom wordt met het contact in- of uitgeschakeld, opdat de generator niet een klein regelstroompje blijft voeren bij stilstaande motor.
Het START stroompje voor de generator (niet die voor de motor) komt vrijwel altijd via een lampje bij de generator terecht.
Er loopt dan maar een heel klein stroompje wanneer je vergeet het contact af te zetten. Alleen de stroom voor het lampje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator / diodebrug Fet 12V op B+ nodig of niet 03 juli 2014 22:02 #530022

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
Het blijft voor mij nog wat vaag. Misschien de vraag nog wat anders formuleren. Wie heeft een Yanmar 2GM20-EU en een diode brug ingebouwd en zit hier dan de energize aangesloten van de diodebrug naar de alternator of is deze draad weggelaten en werkt alles dus zonder een constante 12V op de alternator
Laatst bewerkt: 03 juli 2014 22:04 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator / diodebrug Fet 12V op B+ nodig of niet 04 juli 2014 07:25 #530070

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Hier een Yanmar 2GM20 en een Vetus fet diode blok ingebouwd.
Alternator/Dynamo los gekoppeld van de start motor en de B+ op het diode blok gemonteerd.
Gaat prima allen niet vergeten om de de min aansluiting op blok aan te sluiten.
Standaard word de B+ direct aan de start accu angesloten en de resterende accu's via blok.
Vaar er nu 4 jaar mee.
Spanning uit de Hitachi dynamo max. 14.4 volt met calcium accu's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator / diodebrug Fet 12V op B+ nodig of niet 04 juli 2014 11:18 #530146

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
Dehler,
Heb je misschien een schema hoe je het hebt aangesloten.
Op dit moment zit het bij ons volgens dit schema, de derde accu komt er nu bij.

Bijlage accus3x70Ah004.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 04 juli 2014 11:19 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator / diodebrug Fet 12V op B+ nodig of niet 04 juli 2014 14:23 #530193

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
www.google.nl/url?sa=t&source=...25tc1aDzxd0WVJlHBB_e


kijk hier eens en maak je keuze.
wat verder door scrollen en je ziet diverse combinatie's en ook met 3 accu's
Laatst bewerkt: 04 juli 2014 14:26 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator / diodebrug Fet 12V op B+ nodig of niet 04 juli 2014 17:23 #530228

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
Dehler, super.
Bedankt voor de link
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator / diodebrug Fet 12V op B+ nodig of niet 05 juli 2014 20:48 #530397

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
Nog een vraag over de fet diodebrug.
De specs zijn max 100A. Wordt hier dan gesproken over de max laadspanning van de alternator, (deze is bij ons 55A) of geldt het ook voor de accu aan de andere kant van de fet diodebrug (bij ons wordt dit 140Ah en deze kan natuurlijk meer dan 100A leveren).
Verder komt de fet diodebrug in de motorruimte waar het natuurlijk soms warmer zal zijn dan 20 graden celsius. Heeft dit nog invloed op de werking? Moet het dan soms een zwaardere fet diodebrug worden tot max 200A.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator / diodebrug Fet 12V op B+ nodig of niet 06 juli 2014 05:53 #530443

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Bram6 schreef :
Nog een vraag over de fet diodebrug.
De specs zijn max 100A. Wordt hier dan gesproken over de max laadspanning van de alternator, (deze is bij ons 55A) of geldt het ook voor de accu aan de andere kant van de fet diodebrug (bij ons wordt dit 140Ah en deze kan natuurlijk meer dan 100A leveren).
Verder komt de fet diodebrug in de motorruimte waar het natuurlijk soms warmer zal zijn dan 20 graden celsius. Heeft dit nog invloed op de werking? Moet het dan soms een zwaardere fet diodebrug worden tot max 200A.

De Fet zit uitsluitend aan de laadkant van je accu's. Je alternator levert maar zelden echt de volle 55 ampere, dus die 100A versie is zwaar zat.
De verbruikers gaan niet over de FET, daar zijn geeneens aansluitingen voor.
Overigens hoef je de FET niet in je motorruimte te plaatsen hoor. Hij kan net zo makkelijk in de buurt van je accu's. Dat is veel makkelijker ook, want je gaat dan slechts met 1 draad de motorruimte uit, ipv 2 of 3.
Laatst bewerkt: 06 juli 2014 05:54 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator / diodebrug Fet 12V op B+ nodig of niet 06 juli 2014 07:10 #530452

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
Koko bedankt dat is duidelijk nu voor mij.
Borelt er nog een vraag op uit nieuwschierigheid. Gaat de spannings regelaar op de altenator nog werken? Want door de diodebrug "ziet" hij de accu's toch niet meer. En bij verschillende lading van de accu's wat doet dan eventueel de spanningsregelaar?
De diodebrug komt in de motor ruimte omdat daar ook de accu's staan. Verder niet veel mogelijkheden om de accu's te plaatsen zonder veel meters dikke kabel te moeten aanleggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator / diodebrug Fet 12V op B+ nodig of niet 06 juli 2014 08:15 #530459

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Bram6 schreef :
Koko bedankt dat is duidelijk nu voor mij.
Borelt er nog een vraag op uit nieuwschierigheid. Gaat de spannings regelaar op de altenator nog werken? Want door de diodebrug "ziet" hij de accu's toch niet meer. En bij verschillende lading van de accu's wat doet dan eventueel de spanningsregelaar?
De diodebrug komt in de motor ruimte omdat daar ook de accu's staan. Verder niet veel mogelijkheden om de accu's te plaatsen zonder veel meters dikke kabel te moeten aanleggen.

Ah, oke......als de accu's ook in de motorruimte staan ga je die niet verplaatsen natuurlijk ivm met een FET. Dat lijkt me wat over the top.

Dat "Zien" door de spanningsregelaar is een belangrijk onderdeel van het laadproces. Daarvoor zit er een aansluitingkje op de FET. Phillip schreef het al: de Energize aansluiting. Die is speciaal voor de spanningsregelaar. Hierboven ergens gaf Phillip aanwijzingen waar die op aan te sluiten.
Vergeet niet de min ook aan te sluiten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator / diodebrug Fet 12V op B+ nodig of niet 06 juli 2014 08:27 #530462

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
Koko die energize aansluiting zit niet op de alternator.
Alleen BAT (+) en een min (-) en nog twee pennen voor het laadstoom lampje op het motor paneel.
Ik dacht dat de energize aansluiting bestemd was voor een alternator die alleen gaat werken wanneer er +12V op Bat (+) aansluiting moet hebben om te gaan werken. Zoals ik het nu zie is dat bij onze Alternator niet nodig.
Laatst bewerkt: 06 juli 2014 08:42 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator / diodebrug Fet 12V op B+ nodig of niet 06 juli 2014 14:06 #530554

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Bram6 schreef :
Koko die energize aansluiting zit niet op de alternator.
Alleen BAT (+) en een min (-) en nog twee pennen voor het laadstoom lampje op het motor paneel.
Ik dacht dat de energize aansluiting bestemd was voor een alternator die alleen gaat werken wanneer er +12V op Bat (+) aansluiting moet hebben om te gaan werken. Zoals ik het nu zie is dat bij onze Alternator niet nodig.

Dat zou kunnen. Bij mij is de energize aansluiting ook niet nodig gebleken. Je vraag was echter hoe de laadregelaar eventueel aan zijn info komt. Eventueel komt die dus van de Energize, maar zoals je zelf al schrijft: het is niet altijd nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator / diodebrug Fet 12V op B+ nodig of niet 22 nov 2014 20:51 #573756

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
De winter klussen zijn aan de beurt, waaronder de diode brug. Ik heb alles nu in een schema gezet. Die ernergize aansluiting blijft voor mij nog steeds een vraag. Wanneer ik deze niet aansluit en mijn alternator blijkt wel een spanninkje nodig te hebben, gaat dan de alternator stuk of laat hij alleen niet en blijft mijn laadlampje op het dashbord branden.
Hier de schema's graag jullie reacties.
Bram


Bijlage Boordinstallatie005.jpg niet gevonden



Bijlage Boordinstallatie006.jpg niet gevonden



Bijlage Boordinstallatie007.jpg niet gevonden



Bijlage Boordinstallatie008.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 22 nov 2014 21:19 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator / diodebrug Fet 12V op B+ nodig of niet 22 nov 2014 21:06 #573757

Tja, je getekende schema is niet compleet, want nu wordt er ook al een spanning op de dynamo gezet voor de veldstroomwikkeling. Dus die hou je in de nieuwe situatie ook.

Grappig trouwens, ik ben juist van het diodeblok naar laadrelais overgestapt. Maar dan wel de permanente aansluiting op de serviceaccu. (Met 16mmˆ2 om spanningsverliezen tegen te gaan.)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator / diodebrug Fet 12V op B+ nodig of niet 22 nov 2014 21:20 #573763

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
It Paradyske kan je je reactie verduidelijken, want ik begrijp niet wat je bedoelt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator / diodebrug Fet 12V op B+ nodig of niet 23 nov 2014 07:52 #573821

In rood het pad waarlangs de dynamo nu een stroompje krijgt om de regelaar te voeden, in blauw de stroom via het laadlampje dat de veldstroom verzorgt, dat is er nu dus in de oude situatie (via de L/R aansluiting van de T-vormige connector) Ik neem aan dat je dat deel gewoon in tact laat.
Bijlagen:
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 23 nov 2014 08:39 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator / diodebrug Fet 12V op B+ nodig of niet 23 nov 2014 09:11 #573835

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
It Paradyske, Het laadstroomlampje blijft gehandhaafd met de aansluitingen L/B en R/B.
Als ik Victron zijn schema volg zou ik draad RB (rood) aan de energize kunnen knopen.
Maar als ik jou goed begrijp heeft het type alternator, die bij ons op de Yanmar zit, niet de energize aansluiting nodig. De energize aansluiting kan ik dus ook gewoon weglaten.

Wat was jouw reden om juist van een diodeblok naar een relais over te stappen.

Bram
Laatst bewerkt: 23 nov 2014 11:21 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator / diodebrug Fet 12V op B+ nodig of niet 23 nov 2014 12:48 #573921

Bram6 schreef :
It Paradyske, Het laadstroomlampje blijft gehandhaafd met de aansluitingen L/B en R/B.
Als ik Victron zijn schema volg zou ik draad RB (rood) aan de energize kunnen knopen.
Maar als ik jou goed begrijp heeft het type alternator, die bij ons op de Yanmar zit, niet de energize aansluiting nodig. De energize aansluiting kan ik dus ook gewoon weglaten.

Wat was jouw reden om juist van een diodeblok naar een relais over te stappen.

Bram

Ja dat zou kunnen, maar is dus niet nodig. Dus ik zou het maar niet doen.
Alleen de Bat+ dus via het blok naar de twee accu's laten gaan.

Ik had een (klein) diodeblok, alles was nogal dun uitgevoerd, en de dynamo was gecompenseerd.
De laadstroom vond ik wat mager, daarom heb ik het overhoop gehaald om zo min mogelijk spanningsval naar de serviceaccu te hebben.
Dynamo: compensatie ongedaan gemaakt. Een dikke kabel (16mmˆ2) van de bat+ van de dynamo, via een dikke zekering (100 A oid) naar de serviceaccu. De startaccu wordt via een laadrelais geladen. Alles is dus geoptimaliseerd voor maximale laadstroom naar de serviceaccu, zonder verlies van wat dan ook. Maar dan zonder dure oplossingen als een FET-blok.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator / diodebrug Fet 12V op B+ nodig of niet 23 nov 2014 12:51 #573922

Oh ja, als ik jou was zou ik het dan ook niet veranderen, behalve misschien de aansluiting van service- en startaccu verwisselen, zodat de serviceaccu zeker altijd maximaal wordt geladen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 23 nov 2014 12:51 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator / diodebrug Fet 12V op B+ nodig of niet 23 nov 2014 13:01 #573926

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
It Paradyske, Jou laatste reactie. Zit er dan verschil tussen output1 en output2 op de diodebrug?

Bedankt voor je reactie trouwens.

Nog een vraag uit nieuwschierigheid aan jou.
Hoe doet de spannings regelaar van de alternator zijn werk als hij de accu(s) "niet meer ziet" door de diodebrug.
Laatst bewerkt: 23 nov 2014 13:02 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator / diodebrug Fet 12V op B+ nodig of niet 23 nov 2014 14:56 #573970

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Een Hitachi dynamo is blind als een mol, en ziet niets, evenals alle andere dynamo's trouwens.De regelaar zorgt voor een constante spanning tussen de B+ en de massa, en wat er achter het ding zit interesseert het ding niet, zolang het tenminste niet meer stroom opneemt dan de dynamo kan leveren.
Gewoon de B+ en de accu's op de Argofet aansluiten, de massa aansluiting van de Argofet aansluiten en klaar is Kees - de energize aansluiting heb je niet nodig.
De Hitachi is een negatief geregelde dynamo: van de twee koolborstels ligt er een permanent aan de + (intern verbonden met de D+ of L, is hetzelfde), en de andere borstel gaat naar de regelaar.
De regelaar heeft drie draden: D+, massa en borstel, en laat zodanig stroom van de negatieve borstel naar massa vloeien (dit is dus de veldstroom) dat de spanning tussen D+ en massa op de voor de regelaar ingestelde waarde blijft.
Het lampje van het startpaneel zit tussen de D+ en via het contactslot aan de + van de startaccu.
Het zet dus een positief spanningkje op de D+, en omdat dit minder dan de regelaarspanning is stuurt deze vol open en gaat de stroom van het lampje door de veldwikkeling naar massa.
Deze veldstroom gebruikt de dynamo om na de start op spanning te komen: de D+ krijgt nu de regelaarspanning, zodat het lampje aan beide zijden dezelfde spanning krijgt en dus niet meer brandt: teken dat de dynamospanning tenminste zo hoog is als de accuspanning.

Extra dikke draden naar de serviceaccu is ook niet nodig: bij ontladen serviceaccu geeft de dynamo flink stroom en kan je wat spanningsval hebben, maar zodra de accu vol begint te raken neemt de laadstroom af en dus ook de spanningsval, zodat het laadproces eindigt op de spanning waarop de regelaar is ingesteld (wanneer er tenminste op dat moment geen grote verbruikers staan ingeschakeld).

Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator / diodebrug Fet 12V op B+ nodig of niet 23 nov 2014 15:16 #573979

Bram6 schreef :
It Paradyske, Jou laatste reactie. Zit er dan verschil tussen output1 en output2 op de diodebrug?

Bedankt voor je reactie trouwens.

Nog een vraag uit nieuwschierigheid aan jou.
Hoe doet de spannings regelaar van de alternator zijn werk als hij de accu(s) "niet meer ziet" door de diodebrug.

Die laatste reactie gaat over je bestaande systeem met laadrelais, daar zit de startaccu rechtstreeks op de dynamo, en wordt de serviceaccu bijgeschakeld, ik heb ze dus precies andersom zitten, serviceaccu altijd verbonden, startaccu op het relais.

Nou die ziet ie echt wel, een diode is een soort terugslagklep, als het peil achter de terugslagklep lager is dan wordt automatisch het peil voor de diode ook lager.
De dynamo wekt een spanning op die hoger is dan die van de accu, dus gaat er stroom lopen door de diode waardoor de spanning van de dynamo weer zakt tot het niveau van de accu.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl