Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Alternator / diodebrug Fet 12V op B+ nodig of niet

Alternator / diodebrug Fet 12V op B+ nodig of niet 23 nov 2014 15:16 #573979

Bram6 schreef :
It Paradyske, Jou laatste reactie. Zit er dan verschil tussen output1 en output2 op de diodebrug?

Bedankt voor je reactie trouwens.

Nog een vraag uit nieuwschierigheid aan jou.
Hoe doet de spannings regelaar van de alternator zijn werk als hij de accu(s) "niet meer ziet" door de diodebrug.

Die laatste reactie gaat over je bestaande systeem met laadrelais, daar zit de startaccu rechtstreeks op de dynamo, en wordt de serviceaccu bijgeschakeld, ik heb ze dus precies andersom zitten, serviceaccu altijd verbonden, startaccu op het relais.

Nou die ziet ie echt wel, een diode is een soort terugslagklep, als het peil achter de terugslagklep lager is dan wordt automatisch het peil voor de diode ook lager.
De dynamo wekt een spanning op die hoger is dan die van de accu, dus gaat er stroom lopen door de diode waardoor de spanning van de dynamo weer zakt tot het niveau van de accu.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator / diodebrug Fet 12V op B+ nodig of niet 23 nov 2014 15:22 #573981

Aad77 schreef :
Een Hitachi dynamo is blind als een mol, en ziet niets, evenals alle andere dynamo's trouwens.De regelaar zorgt voor een constante spanning tussen de B+ en de massa, en wat er achter het ding zit interesseert het ding niet, zolang het tenminste niet meer stroom opneemt dan de dynamo kan leveren.
Gewoon de B+ en de accu's op de Argofet aansluiten, de massa aansluiting van de Argofet aansluiten en klaar is Kees - de energize aansluiting heb je niet nodig.
De Hitachi is een negatief geregelde dynamo: van de twee koolborstels ligt er een permanent aan de + (intern verbonden met de D+ of L, is hetzelfde), en de andere borstel gaat naar de regelaar.
De regelaar heeft drie draden: D+, massa en borstel, en laat zodanig stroom van de negatieve borstel naar massa vloeien (dit is dus de veldstroom) dat de spanning tussen D+ en massa op de voor de regelaar ingestelde waarde blijft.
Het lampje van het startpaneel zit tussen de D+ en via het contactslot aan de + van de startaccu.
Het zet dus een positief spanningkje op de D+, en omdat dit minder dan de regelaarspanning is stuurt deze vol open en gaat de stroom van het lampje door de veldwikkeling naar massa.
Deze veldstroom gebruikt de dynamo om na de start op spanning te komen: de D+ krijgt nu de regelaarspanning, zodat het lampje aan beide zijden dezelfde spanning krijgt en dus niet meer brandt: teken dat de dynamospanning tenminste zo hoog is als de accuspanning.

Extra dikke draden naar de serviceaccu is ook niet nodig: bij ontladen serviceaccu geeft de dynamo flink stroom en kan je wat spanningsval hebben, maar zodra de accu vol begint te raken neemt de laadstroom af en dus ook de spanningsval, zodat het laadproces eindigt op de spanning waarop de regelaar is ingesteld (wanneer er tenminste op dat moment geen grote verbruikers staan ingeschakeld).

Aad

Voor de volledigheid moet je dan ook nog even uitleggen wat die vierde draad van de regelaar doet (R).
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator / diodebrug Fet 12V op B+ nodig of niet 23 nov 2014 15:34 #573987

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Aad77 schreef :
Extra dikke draden naar de serviceaccu is ook niet nodig: bij ontladen serviceaccu geeft de dynamo flink stroom en kan je wat spanningsval hebben, maar zodra de accu vol begint te raken neemt de laadstroom af en dus ook de spanningsval, zodat het laadproces eindigt op de spanning waarop de regelaar is ingesteld (wanneer er tenminste op dat moment geen grote verbruikers staan ingeschakeld).
Aad

Tenzij de zaak in de hens vliegt. Dan ben je er niet zo blij mee. :(
bijvoorbeeld spanningsval 1 volt X 55 ampere is 55 watt die wel in een warmer draadje omgezet wordt.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Laatst bewerkt: 23 nov 2014 15:36 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator / diodebrug Fet 12V op B+ nodig of niet 23 nov 2014 22:34 #574169

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
It Paradyske schreef :
Aad

Voor de volledigheid moet je dan ook nog even uitleggen wat die vierde draad van de regelaar doet (R).[/quote]

Nu ben ik toch wel heel nieuwsgierig geworden wat die vierde draad (R) doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator / diodebrug Fet 12V op B+ nodig of niet 24 nov 2014 05:00 #574196

Bram6 schreef :
It Paradyske schreef :
Aad

Voor de volledigheid moet je dan ook nog even uitleggen wat die vierde draad van de regelaar doet (R).

Nu ben ik toch wel heel nieuwsgierig geworden wat die vierde draad (R) doet.[/quote]

Regelaar heeft nog een extra lijntje voor de voeding meen ik mij te herinneren.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator / diodebrug Fet 12V op B+ nodig of niet 24 nov 2014 09:35 #574250

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
3Noreen schreef :
Aad77 schreef :
Extra dikke draden naar de serviceaccu is ook niet nodig: bij ontladen serviceaccu geeft de dynamo flink stroom en kan je wat spanningsval hebben, maar zodra de accu vol begint te raken neemt de laadstroom af en dus ook de spanningsval, zodat het laadproces eindigt op de spanning waarop de regelaar is ingesteld (wanneer er tenminste op dat moment geen grote verbruikers staan ingeschakeld).
Aad

Tenzij de zaak in de hens vliegt. Dan ben je er niet zo blij mee. :(
bijvoorbeeld spanningsval 1 volt X 55 ampere is 55 watt die wel in een warmer draadje omgezet wordt.

Hoe kom je aan 55 ampere ? En een spanningsval van 1 volt over een draad is best fors, dat mag eigenlijk niet boven de 0,09 V komen.
De laadstroom van je serviceaccu zal in normale gevallen niet boven de ongeveer 7 A komen, ( tenzij heel kort bij het begin van de lading ( minder dan 30 seconden ), wegens de interne weerstand van de accu.
Of vergis ik mij, dan hoor ik het graag, want ik ben ook bezig met het aanpassen van mijn elektrische bekabeling.
Ik ga wel dikke kabel gebruiken naar mijn service accu, maar dat is alleen om de mogelijkheid te hebben in noodgevallen snel de service accu als startaccu te kunnen inzetten.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator / diodebrug Fet 12V op B+ nodig of niet 24 nov 2014 10:11 #574263

Dan vergis je je. Als die serviceaccu een beetje leeg is loopt er heel wat langer heel wat meer stroom.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator / diodebrug Fet 12V op B+ nodig of niet 24 nov 2014 10:16 #574264

Hoe kom je aan 55 ampere ? En een spanningsval van 1 volt over een draad is best fors, dat mag eigenlijk niet boven de 0,09 V komen.
De laadstroom van je serviceaccu zal in normale gevallen niet boven de ongeveer 7 A komen, ( tenzij heel kort bij het begin van de lading ( minder dan 30 seconden ), wegens de interne weerstand van de accu.



Een laadstroom van 7A?
Hoe groot of klein is je service accu?

Wanneer ik ´s ochtends vroeg, met ´lege´ accu de motor start wordt er geruime tijd tegen de 40A geladen.

De accu´s zijn 400Ah en ´leeg´ is bij mij zo´n 30% van de capaciteit verbruikt. Van 12.9V met gering verbruik noem ik ´leeg´ en 12,3V noem ik dan ´leeg´.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator / diodebrug Fet 12V op B+ nodig of niet 24 nov 2014 22:58 #574532

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Saeftinghe schreef :
Hoe kom je aan 55 ampere ? En een spanningsval van 1 volt over een draad is best fors, dat mag eigenlijk niet boven de 0,09 V komen.
De laadstroom van je serviceaccu zal in normale gevallen niet boven de ongeveer 7 A komen, ( tenzij heel kort bij het begin van de lading ( minder dan 30 seconden ), wegens de interne weerstand van de accu.



Een laadstroom van 7A?
Hoe groot of klein is je service accu?

Wanneer ik ´s ochtends vroeg, met ´lege´ accu de motor start wordt er geruime tijd tegen de 40A geladen.

De accu´s zijn 400Ah en ´leeg´ is bij mij zo´n 30% van de capaciteit verbruikt. Van 12.9V met gering verbruik noem ik ´leeg´ en 12,3V noem ik dan ´leeg´.
Ok 400 Ah ik zit met een spartaansere uitvoering van slechts 56 Ah als startaccu, en 60 Ah als serviceaccu, en ik heb, waarschijnlijk mede door die kleinere capaciteit, nog niet zo veel keren
stromen van boven de 10A zien lopen. Zeker niet voor langere tijd.
En een laadstroom zit meestal rond de 10% van de accucapaciteit,
dus bij mij rond de 6A en bij jou 40 A.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 24 nov 2014 23:00 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator / diodebrug Fet 12V op B+ nodig of niet 25 nov 2014 09:48 #574561

Duidelijk.

Die 60Ah (30 om te gebruiken) is inderdaad extreem weinig en verklaarde de geringe stroom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl