Proost schreef :
Je ATIS nummer hou je toch ook als je van boot wisselt bij aankoop?. waarom dan een probleem er van maken als je de marifoon tijdelijk op een andere boot gebruikt?. Bij vraag kan je zeggen dat je met een proefvaart bezig bent. Gaat alleen om kenmerken van het schip. Dat kan je altijd nog veranderen, toch?.
De ATIS hoort bij de boot. Dus argumenten als proefvaart e.d. snijden wettelijk geen hout. Als je van boot wisselt bij ver- en aankoop heb je inderdaad de mogelijkheid om de ATIS 'over te schijven', dat is precies waar Koko op doelt. Op zich kan dat dus.
Maar ik zou me de moeite besparen. Niet alleen voor jezelf, maar ook om onnodige kosten bij het Agentschap te voorkomen, hoewel ik niet weet in hoeverre het hele proces is geautomatiseerd. Maar er worden wel fysieke brieven verzonden met de nieuwe gegevens. Het feit dat dit soort zaken tegenwoordig gratis zijn is m.i. geen reden om er (in mijn ogen!) onnodig gebruik van te maken.
Ik zou de HH gewoon meenemen, zonder administratieve overschrijving. In de meeste gevallen luister je alleen. Bij een incidenteel gebruik bij een brug of haven zal niemand er om malen dat je ATIS niet bij de naam van de boot boot hoort. Als er in een uitzonderlijk geval wat formeler of langer gepraat moet worden (Maasmond, Kustwacht e.d.) val je terug op de boordmarifoon.