Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hoe 2 service accu's aan te sluiten

Re: Hoe 2 service accu's aan te sluiten 24 juni 2014 21:55 #527054

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1932
Ik snap niet wat je bedoelt. Wat is volgens jou het verschil tussen deze twee opties?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe 2 service accu's aan te sluiten 24 juni 2014 22:03 #527056

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Bram6 schreef :
Heb het dacht ik al eens gezien op het forum maar kan het niet terug vinden.

Wat is de beste manier om 2 dezelfde service accu's van 12V 70Ah aan te sluiten. Optie 1 of 2. En waarom heeft één van de twee de voorkeur.
Optie 2 heeft de voorkeur, omdat die de beste garantie geeft dat beide accu's even goed en volledig worden geladen. Als je er ook nog voor zorgt dat bij optie 2 de beide kabels van en naar de lader even lang zijn is de zaak optimaal aangesloten.
Bij optie 1 is dit laatste per definitie het niet geval.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe 2 service accu's aan te sluiten 24 juni 2014 22:07 #527057

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
Gelijk dan weer een vraag naar aanleiding van je antwoord Lodewijk.
Laden moet je dus volgens optie 2 doen. Maar naar de verbruikers ook optie 2 of dan toch optie 1 of maakt dat dan weer niet uit.

Wanneer de lader 3 accus zou kunnen laden moet ik de 2 service accus dan toch als 1 accu zien en volgens optie 2 aansluiten of dan elke accu appart aansluiten op de lader terwijl ze wel paralel zijn door verbonden.

Zit te denken aan een victron blue power 12/30-3 acculader
Laatst bewerkt: 24 juni 2014 22:18 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe 2 service accu's aan te sluiten 24 juni 2014 22:26 #527061

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Bram6 schreef :
Gelijk dan weer een vraag naar aanleiding van je antwoord Lodewijk.
Laden moet je dus volgens optie 2 doen. Maar naar de verbruikers ook optie 2 of dan toch optie 1 of maakt dat dan weer niet uit.

Lijkt me logisch om ook daar optie 2 te nemen.
Je sluit dus gewoon daar aan,
waar ook je lader aangesloten wordt.

Verklaring, voor zover ik ze nog herinner van de uitleg die ik een tijdje geleden gelezen heb.
Bij optie 1 wordt de 2de accu niet voor de volle 100% gebruikt omdat hij zich electrisch letterlijk achter de 1st accu bevind.
Let wel het gaat dan om kleine verschillen,
wegens de extra kabels en overgangsweerstand die dat meebrengt.
Hierdoor heeft accu 2 met een net iets grotere bedradingsweerstand te maken.
Bij optie 2 speelt dit veel minder omdat de plus en de min van de totale bank verdeelt zitten tussen de accu's. En de bedradingsweerstand voor beide de accu's hetzelfde zal zijn.

Resultaat, bij optie 1 zal de eerste accu verder geladen en ontladen worden als de 2de accu, bij optie 2 worden beide accu's gelijker geladen en ontladen.

De verschillen zijn klein maar ze zijn er wel.
Als je dan toch nieuwe accu's plaats kun je het net zo goed, zo optimaal mogelijk doen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe 2 service accu's aan te sluiten 24 juni 2014 22:42 #527065

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1932
Op zich ben ik het wel eens met de stelling dat 2 iets beter is, maar is dat nu niet erg theoretisch? Hoeveel verschil zal er zijn tussen deze twee opties?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe 2 service accu's aan te sluiten 25 juni 2014 06:17 #527082

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
pieter2 schreef :
Op zich ben ik het wel eens met de stelling dat 2 iets beter is, maar is dat nu niet erg theoretisch? Hoeveel verschil zal er zijn tussen deze twee opties?

Het zou me niet verbazen als het verschil in dezelfde orde ligt als het verschil veroorzaakt door verschillende overgangsweerstanden op de accu's of bij de accu's van binnen, ze zijn immers nooit 100% gelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe 2 service accu's aan te sluiten 25 juni 2014 07:17 #527103

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Is denkelijk alleen maar zinvol als + en - kabels exact even lang zijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe 2 service accu's aan te sluiten 25 juni 2014 07:24 #527107

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Ben zelf ook hiermee bezig. Heb 2 accu's gekocht uit dezelfde batch (opeenvolgende serienummers). Ik laat 2 even lange kabels maken 50mm^2 die ik gebruik om de accu's parallel te zetten
De + richting verbruikers sluit ik op de ene accu aan, de min op de andere.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe 2 service accu's aan te sluiten 25 juni 2014 07:49 #527115

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Als ik er van uit ga dat de kabels voldoende van doorsnede (koperoppervlakte) zijn, de juiste kabelogen zijn gebruikt en correct zijn aangebracht en er kwalitatief goede accuklemmen gebruik zijn dan is dit een wel heel theoretische discussie. Ik denk dat je al een knappe voltmeter moet hebben om een potentieelverschil tussen de accupool van accu 1 en accu 2 waar te nemen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe 2 service accu's aan te sluiten 25 juni 2014 08:01 #527126

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
klopt, maar als je het voor hetzelfde geld ook theoretisch goed doet sluit je in ieder geval een potentieel probleem uit.
Het blijft gemierenn**k maar als t je nou niks extra's kost waarom niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe 2 service accu's aan te sluiten 25 juni 2014 11:00 #527203

Het is inderdaad mierenneukerij, maar wanneer alle kleine verschilltjes samen werken of mogelijk juist elkaar opheffen, zou het heel misschien mogelijk zijn het te meten.

Het gaat in feite alleen om de weerstand van de stukjes kabel tussen de beide accu´s.
Lijkt mij totaal verwaarloosbaar.

Net als bij serie/parallel schakelen, je streeft naar alles gelijk, maar er is ALTIJD een zeer gering exemplarisch verschil.
Zelfs in DEZELFDE accu tussen de 6 samenstellende cellen.
Er gaat ALTIJD één cel als eerste kapot.
Bij goede behandeling na een jaar of tien.

Wanneer je linkerschoen versleten is, zal de rechterschoen er niet ver vandaan zijn.
Daarom streef je naar gelijke accu´s.
Je kunt rustig een nieuwe accu met een één jaar oude parallel zetten, maar accu´s met 9 jaar leeftijd verschil zou ik bij voorkeur vermijden, al gaat dat soms ook verbazend goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe 2 service accu's aan te sluiten 25 juni 2014 11:07 #527205

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Als er een grote afstand is tussen accu1 en accu2 is, is optie 2 een stukje beter. Ik heb het bij mij ook maar zo gedaan. Ook al staan de vier accu's naast elkaar met dikke kabels. Dan weet ik tenminste zeker dat het niet daar aan ligt als er iets mis gaat :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe 2 service accu's aan te sluiten 25 juni 2014 13:05 #527275

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
lodewijk stegman schreef :
Bram6 schreef :
Heb het dacht ik al eens gezien op het forum maar kan het niet terug vinden.

Wat is de beste manier om 2 dezelfde service accu's van 12V 70Ah aan te sluiten. Optie 1 of 2. En waarom heeft één van de twee de voorkeur.
Optie 2 heeft de voorkeur, omdat die de beste garantie geeft dat beide accu's even goed en volledig worden geladen. Als je er ook nog voor zorgt dat bij optie 2 de beide kabels van en naar de lader even lang zijn is de zaak optimaal aangesloten.
Bij optie 1 is dit laatste per definitie het niet geval.

--
stegman

Wat is er het voordeel van als beide kabels (ik neem aan dat je de de plus- en minkabels bedoelt) naar de lader even lang zijn? Het lijkt mij dat ze zo kort mogelijk moeten zijn voor een minimaal verlies. En dan mag het best zijn dat de ene korter is als de andere als dat zo uitkomt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe 2 service accu's aan te sluiten 25 juni 2014 16:05 #527345

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
WindVector schreef :
pieter2 schreef :
Op zich ben ik het wel eens met de stelling dat 2 iets beter is, maar is dat nu niet erg theoretisch? Hoeveel verschil zal er zijn tussen deze twee opties?

Het zou me niet verbazen als het verschil in dezelfde orde ligt als het verschil veroorzaakt door verschillende overgangsweerstanden op de accu's of bij de accu's van binnen, ze zijn immers nooit 100% gelijk.
Accu's parallel schakelen is nooit ideaal. Je doet het om het gewicht of het plaatsingsprobleem van één grote accu te vermijden. Wie wel eens een 200 Ah accu in z'n handen heeft gehad begrijpt dat wel.
De essentie is dat je bij twee parallel geschakelde accu's begint met twee nieuwe accu's van hetzelfde type en fabrikant en van hetzelfde pallet bij de accuboer. Als je op dat moment de zaak aansluit volgens optie 2, heb je het beste compromis dat er is, qua parallel aansluiten. De accu's moeten beiden vele jaren mee kunnen op die manier.

Wat die orde van grote betreft: uitgaande van de ideale beginsituatie (twee nieuwe accu's van hetzelfde type en capaciteit etc.) is het verschil tussen optie 1 en 2 niet iets van een paar procent. Bij optie 1 zet het verval van accu 2 meteen in. Bij optie 2 wordt het verval van beide accu's zo lang mogelijk uitgesteld.
Tony 2920 heeft het begrepen. Bij optie 1 neemt de laadstroom in hoofdzaak de kortste route tussen + en -. De eerste accu in het circuit krijgt de meeste lading. De tweede accu wordt nooit helemaal geladen. Het verschil tussen beide accu's begint vanaf de eerste lading toe te nemen en wordt steeds groter.

Dit alles is overigens is overigens al diverse malen besproken in ZF. Ik zeg er na nu nooit meer wat over; in het vervolg zal de zoekfunctie moeten worden gebruikt, of er moet een andere Joris Goedbloed opstaan, die het allemaal nog een keer uitlegt.

--
stegman
Laatst bewerkt: 25 juni 2014 16:16 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe 2 service accu's aan te sluiten 25 juni 2014 16:11 #527348

  • Free Bird
  • Free Bird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 3701
lodewijk stegman schreef :
...Dit alles is overigens is overigens al diverse malen besproken in ZF. Ik zeg er na nu nooit meer wat over; in het vervolg zal de zoekfunctie moeten worden gebruikt, of er moet een andere Joris Goedbloed opstaan, die het allemaal nog een keer uitlegt...
Zo ken ik je niet Stegmans. Iets verkeerds gegeten?
Groet, Jaap (Jeanneau S.O. 29.2)

Zet het blauw van de zee
tegen het blauw van de hemel
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op
(Willem Hussem)

Free Bird is overleden op 29 februari 2016
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe 2 service accu's aan te sluiten 25 juni 2014 16:15 #527351

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Free Bird schreef :
lodewijk stegman schreef :
...Dit alles is overigens is overigens al diverse malen besproken in ZF. Ik zeg er na nu nooit meer wat over; in het vervolg zal de zoekfunctie moeten worden gebruikt, of er moet een andere Joris Goedbloed opstaan, die het allemaal nog een keer uitlegt...
Zo ken ik je niet Stegmans. Iets verkeerds gegeten?
Daar is onze psycholoog weer.
Ik moet nog eten, om je waarheid te zeggen.

Voor de rest is het gewoon een constatering. Vraag het maar aan Wad'nWind. Die heeft het hier ooit als eerste uitgelegd, geloof ik. Compleet met tekeningetje.

--
stegman
Laatst bewerkt: 25 juni 2014 18:27 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe 2 service accu's aan te sluiten 25 juni 2014 16:20 #527353

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Hans60 schreef :
Wat is er het voordeel van als beide kabels (ik neem aan dat je de de plus- en minkabels bedoelt) naar de lader even lang zijn? Het lijkt mij dat ze zo kort mogelijk moeten zijn voor een minimaal verlies. En dan mag het best zijn dat de ene korter is als de andere als dat zo uitkomt.
Je idee klopt als er maar één accu in het circuit zou zitten. Met parallel geschakelde accu's komt de balans wat nauwer.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe 2 service accu's aan te sluiten 25 juni 2014 16:43 #527356

  • Free Bird
  • Free Bird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 3701
lodewijk stegman schreef :
Daar is onze psycholoog weer.
Ik moet nog eten, om je waarheid te zeggen. Voor de rest is het gewoon een constatering. Vraag het maar aan FSD. Die heeft het hier ooit al eerste uitgelegd, geloof ik. Compleet met tekeningetje...
Tsja, ooit de verkeerde beroepskeuze gemaakt kennelijk.

Je hebt natuurlijk wel gelijk, er is al veel over gezegd. Maar aan de andere kant is er nu zoveel info op dit forum dat het zoeken niet zo makkelijk meer is.

Maar weer on-topic: Hoewel het gaat om hele kleine, soms onmeetbare verschillen, is het gewoon verstandig de belasting en het laadcircuit van parallel geschakelde accu's zo gelijk mogelijk te houden. Gewoon praktisch, baat het niet dan schaadt het niet. Overigens is het zo dat als het verschil in veroudering/verslechtering eenmaal in gang is gezet het natuurlijk exponentieel sneller gaat (net als die rijstkorrels op het schaakbord).


Eet smakelijk Lodewijk!
Groet, Jaap (Jeanneau S.O. 29.2)

Zet het blauw van de zee
tegen het blauw van de hemel
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op
(Willem Hussem)

Free Bird is overleden op 29 februari 2016
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe 2 service accu's aan te sluiten 25 juni 2014 17:04 #527363

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
verschil optie 1 of 2 is kul
als ze eenmaal opgeladen zijn (en dat is de bedoeling) maakt het niets uit

meer ga ik er niet over zeggen
moet nog eten..
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe 2 service accu's aan te sluiten 25 juni 2014 17:32 #527374

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
Ik ben het topic begonnen met dat ik gezocht heb en niet heb kunnen vinden, wat natuurlijk aan mij zal liggen :blush: .
Later aanvullende vragen gesteld waar op dan helaas geen reactie komt.
Wel een verwijt dat ik deze vraag heb gesteld :blink:
Sorry ik ben niet a technisch maar heb niet gestudeerd in deze tak van sport.
Zit nu nog met een dilemma, mag misschien ook niet maar ik neem de gok.
Het simpelste is een nieuwe lader kopen welke ik al had, deze laad max 15A met mijn huidige accu van 70Ah geen probleem. Maar is dit voor 2x 70Ah straks niet wat te weinig? En zou ik dan eigenlijk naar een zwaardere lader moeten, bijvoorbeeld 25A of 30A.
Alleen gaat de uitbreiding niet van het weekeind en de week daarop lukken.
Ik kan ook niet met een lader van 25A of 30A nu de enkele accu van 70Ah laden zonder dat deze gaat gassen.
Of is er nog een eenvoudig en veilig trucje toe te passen om tijdelijk de zwaardere lader wat minder amperes te laten laden wanneer deze alleen de enkele accu van 70Ah laad?
Laatst bewerkt: 25 juni 2014 17:41 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe 2 service accu's aan te sluiten 25 juni 2014 17:36 #527375

hier aan boord af-werf aangesloten volgens optie 2, en de lader-aansluitingen op dezelfde plekken als de afnemers.

lader-capaciteit: 5 tot 10% van de aangesloten Ah nemen, niet meer, dat is slecht voor je accu's.
Dus voor 140 Ah lichtaccu is een 15A lader het maximum, 10A mag ook.

De Mastervolt laders hebben (vaak) een extra uitgang van 3A voor de startaccu.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe 2 service accu's aan te sluiten 25 juni 2014 17:53 #527379

Zwaarder kan wel, maar verlaagd de efficiency en vereist temperatuurcompensatie. Maximale laadstroom wordt bepaald door temperatuur en niet direct door accu capaciteit. De regel hierboven is altijd veilig zonder temperatuuurcompensatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe 2 service accu's aan te sluiten 25 juni 2014 18:04 #527388

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
Bedankt voor de reacties.
Oke dan ga ik dus voorlopig met een zelfde lader aan de gang welke ik al had. Dit heeft gewerkt op één accu, en is dan geen desinvestering voor de toekomst. Dat geeft wat rust in klussen land.
Had op internet zo her en der gelezen dat je tussen de 10% en 20% van je accu kapaciteit moest laden vandaar mijn gedachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe 2 service accu's aan te sluiten 25 juni 2014 18:08 #527390

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Bram6 schreef :
8-- snip

Wanneer de lader 3 accus zou kunnen laden moet ik de 2 service accus dan toch als 1 accu zien en volgens optie 2 aansluiten of dan elke accu appart aansluiten op de lader terwijl ze wel paralel zijn door verbonden.

Zit te denken aan een victron blue power 12/30-3 acculader

Was deze vraag uit het oog verloren.
Beste oplossing is inderdaad de gekoppelde accu's als 1 accu(bank) te zien.
Geeft het minste bekabelingsproblemen en sluit mogelijke vergissingen uit.
De paralell geschakelde accu's moet je zien als 1 accu(bank).
Al bestaan ze uit 2 losse accu's.
Laden en ontladen volgens de bekabeling van optie2.
En beter wat langzamer laden dan te snel.
Zorg er wel voor dat je (voor zover praktisch mogelijk) steeds je accu's volledig laad.

Kijk ook even op de zeilerswiki onderwerp accu
zeilerswiki accu
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 25 juni 2014 18:14 door Tony2920. Reden: bijvoegen link
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe 2 service accu's aan te sluiten 25 juni 2014 22:42 #527509

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
lodewijk stegman schreef :
Hans60 schreef :
Wat is er het voordeel van als beide kabels (ik neem aan dat je de de plus- en minkabels bedoelt) naar de lader even lang zijn? Het lijkt mij dat ze zo kort mogelijk moeten zijn voor een minimaal verlies. En dan mag het best zijn dat de ene korter is als de andere als dat zo uitkomt.
Je idee klopt als er maar één accu in het circuit zou zitten. Met parallel geschakelde accu's komt de balans wat nauwer.

--
stegman

Welke balans? De lengte van de kabels van de lader heeft bij parallel geschakelde accu's geen invloed op de verdeling van de laadstroom over de accu's als je ze gewoon op dezelfde plek aansluit als de gebruikers. Ik neem aan dat je niet elke accu van z'n eigen kabels naar de lader voorziet?
Laatst bewerkt: 25 juni 2014 22:43 door Hans60.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl