Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hoe 2 service accu's aan te sluiten

Re: Hoe 2 service accu's aan te sluiten 25 juni 2014 22:42 #527509

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
lodewijk stegman schreef :
Hans60 schreef :
Wat is er het voordeel van als beide kabels (ik neem aan dat je de de plus- en minkabels bedoelt) naar de lader even lang zijn? Het lijkt mij dat ze zo kort mogelijk moeten zijn voor een minimaal verlies. En dan mag het best zijn dat de ene korter is als de andere als dat zo uitkomt.
Je idee klopt als er maar één accu in het circuit zou zitten. Met parallel geschakelde accu's komt de balans wat nauwer.

--
stegman

Welke balans? De lengte van de kabels van de lader heeft bij parallel geschakelde accu's geen invloed op de verdeling van de laadstroom over de accu's als je ze gewoon op dezelfde plek aansluit als de gebruikers. Ik neem aan dat je niet elke accu van z'n eigen kabels naar de lader voorziet?
Laatst bewerkt: 25 juni 2014 22:43 door Hans60.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe 2 service accu's aan te sluiten 25 juni 2014 23:42 #527520

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Verwarring door onnauwkeurig schrijven. Net als op een boot zeggen "geef me dat touw even aan" :P
Er zijn vier kabels. Twee kabels tussen de accu's en twee naar de lader.
De 1e twee liefst kort, dik en precies hetzelfde om onbalans tegen te gaan.
De 2e twee maken voor onbalans niet uit.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe 2 service accu's aan te sluiten 26 juni 2014 05:16 #527524

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Dit verhaal, optie-2, klopt, echter...
Het gaat pas een rol spelen bij grote stromen of te dunne kabels. als je een 1 Kw of 3 Kw omvormer hebt en Senseo's, wasmaschines gebruikt aan boord is dit pas een issue.
Voor laden net zo. Tot die tijd makt het (bijna) geen verschil.


Bijlage accuaansluiten2.gif niet gevonden




In de charterschepen, met omvormers van 3Kw en meer en zwaardere laders en gemiddeld 600-1200 Ah is dit pas echt een probleem .
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe 2 service accu's aan te sluiten 26 juni 2014 06:25 #527542

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
Het spanningsverlies over een stuk kabel van een bepaalde lengte kun je ook berekenen met de volgende formule: R x A = l x p (p = soortelijke weerstand in Ohmxmeter)

De weerstand (R) is dus als volgt te berekenen: R = l x p / A

p van koper is standaard 0,0175 Ohm x m
l is de lengte van de kabel in m
A is de oppervlakte van de kabel in mm2

Stel je hebt een (extra) stuk kabel van 0,5 m met een oppervlak (A) van 25mm2. De weerstand is dan

R = l x p / A
R = 0,5 x 0,0175 / 25
R = 0,00035 Ohm dat is een hele lage weerstand

De spanning wat over deze weerstand verloren gaat kun je berekenen met: U = I x R

Stel de laad stroom is 50A

U = I x R
U = 50 x 0,00035
U = 0,00175V

zoals ik al zei, verschil 1 of 2 is kul
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe 2 service accu's aan te sluiten 26 juni 2014 06:41 #527550

Overgangsweerstanden, zeker bij oudere verbindingen, zullen een groter effect hebben denk ik
Laatst bewerkt: 26 juni 2014 06:42 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe 2 service accu's aan te sluiten 26 juni 2014 07:01 #527558

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
sy helios schreef :
Het spanningsverlies over een stuk kabel van een bepaalde lengte kun je ook berekenen met de volgende formule: R x A = l x p (p = soortelijke weerstand in Ohmxmeter)

De weerstand (R) is dus als volgt te berekenen: R = l x p / A

p van koper is standaard 0,0175 Ohm x m
l is de lengte van de kabel in m
A is de oppervlakte van de kabel in mm2

Stel je hebt een (extra) stuk kabel van 0,5 m met een oppervlak (A) van 25mm2. De weerstand is dan

R = l x p / A
R = 0,5 x 0,0175 / 25
R = 0,00035 Ohm dat is een hele lage weerstand

Dat klopt qua eenheden niet helemaal, de formule is inderdaad:
R = l x p / A
met p van koper = 0.0175 Ohm.m,
en l = 0.5 m
en een oppervlakte van 25 mm2,
zou dat volgens de juiste invulling van de formule en eenheden dan zijn:
R = (0.5 m x 0.0175 Ohm.m) / 25 mm2
= (0.5 m x 0.0175 Ohm.m) / 25 10-6 m2
= (0.5 x 0.0175 / (25 10-6) ) x (m x Ohm x m / m2)
= 350 Ohm
Echter de p van koper is niet 0.0175 Ohm.m, maar 1.75 10-8 Ohm.m = 0.0175 10-6 Ohm.m (eigenlijk 1.68 10-8 Ohm.m).
Daarmee wordt de formule dan ingevuld:
R = (0.5 m x 0.0175 10-6 Ohm.m) / 25 mm2
= (0.5 m x 0.0175 10-6 Ohm.m) / 25 10-6 m
= (0.5 x 0.0175 10-6 / (25 10-6) ) x (m x Ohm x m / m2)
= 0.00035 Ohm = 0.35 mOhm
Dus resultaat klopte wel, de eenheden niet.
Laatst bewerkt: 26 juni 2014 07:13 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe 2 service accu's aan te sluiten 26 juni 2014 07:33 #527571

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
zal wel in mm2 geweest zijn, maar resultaat is dat die 50cm geen dr** uit maakt en daar ging het om
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl