Nachtvlinder schreef :
Er zijn dus twee dingen mis:
1) sense draad is op de verkeerde accu aangesloten
en
2) relais werkt niet
Punt (2) is je echte probleem hier.
Je bent blijkbaar altijd met punt (1) weggekomen doordat je lichtaccu altijd voldoende ontladen is geweest om jouw dynamo de startaccu voldoende laadspanning (lees klemspanning) te geven om boven de inschakelspanning van het relais uit te komen. Als je lichtaccu ooit bomvol was gebleven dan was het relais niet ingekomen omdat de dynamo niet aan het laden was gegaan
beide conclusies had ik ongeveer ook getrokken, fijn dat dat bevestigd wordt.
de sense-draad zit nu op de startaccu, dus dat is opgelost.
Het relais schakelde altijd keurig in bij laadspanning op de startaccu. En dan werkte de sense ook, dankzij de koppeling aan de lichtaccu.
De lichtaccu's zijn altijd bomvol: altijd de lader aan de walstroom!
En het relais is dus vrijwel altijd gekoppeld, alleen na uren zeilen met de koelkast aan werd de startaccu ontkoppeld.
Nu schakelt het relais al los als ik met de walstroom of motor aan (dus ladend) de waterkraan openzet en de pomp gaat lopen.... soort van hypergevoelig geworden, dat relais.
Gelukkig heb ik de handmatige koppeling (vorig jaar aangebracht) tussen de plussen van start en licht. Gemaakt om bij lege startaccu te kunnen starten op de lichtaccu, nu erg nuttig om de lichtaccu te laden op de motor, bij defect relais.
Kan het iedereen aanraden, zo'n koppeling (gewoon een rode sleutelschakelaar en dikke kabels)tussen de plussen!
Bijlage accukoppeling.jpg niet gevonden