Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: alternator en accu, de verbinding

alternator en accu, de verbinding 12 juni 2014 19:45 #523454

de situatie aan boord:

- parallel 2 * 100 Ah lichtaccu
- separaat 1 100AH start-lichtaccu.
- licht- en start zijn gekoppeld via een relais (franse broertje van de Cyrix, een relais van Scheiber, frans merk).
- dat relais heeft een led die aangeeft of licht en start gekoppeld zijn.
-relais ontkoppelt de startaccu van de lichtaccu's als de spanning van de 3 samen onder de 12,6 V komt (ter bescherming startaccu)
- relais koppelt weer als er laadspanning boven 12,6V is.

Tot zover alles normaal.
Nu zag ik recent na het starten van de motor een laadspanning van 17,5V op de startaccu, en geen laadspaning (dus 12,6V) op de lichtaccu.
Relais gaf aan dat er niet gekoppeld was.

Dat was raar, want de koppeling zou, met draaiende motor, toch moeten plaatsvinden.

Vervolgens de boel eens open gehaald, en daar vond ik een draad gelabeld 'alternator' gekoppeld aan de plus van de lichtaccu's.
Die draad komt uit bij de dynamo (Bosch op een VP2030).
Dat is vast de draad waarmee de dynamo vaststelt hoe het met de op te laden accu is gesteld (en daarmee de veldsterkte regelt)?

Na 'hard' koppelen van licht- en startaccu (heb ik een schakelaar voor, tussen de plussen van beide sets) daalde de laadspanning meteen naar 14,4V (of zo).

Nu heb ik die 'alternator' draad omgezet van licht naar start, en blijft de laadspanning keurig op het normale nivo.
Ik denk dat door het niet koppelen van het relais, samen met die 'alternator' draad aan de lichtaccu, die hoge laadspanning ontstond.
Het relais doet het nu soms wel, soms niet (zowel met laden op de motor als met laden met de acculader, die overigens aan zowel licht- als start aangesloten is en beide dus laadt zonder hulp van het relais).

Zie ik iets over het hoofd? Is de 'alternatordraad' aan de startaccu de normale situatie?
Het relais zal wel een beetje stuk zijn, maar met mijn harde koppelschakelaar kom ik dat probleempje wel te boven.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 12 juni 2014 19:46 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: alternator en accu, de verbinding 12 juni 2014 21:09 #523484

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Zou de gelabelde draad Alternator ergens een breukje hebben of niet meer goed vast zitten ergens (corrosie?)

Dat zou kunnen verklaren waardoor soms wel en soms niet en dan is het ook niet meer gek dat hij na het omzetten naar start het wel deed (en had je een beetje geluk, want hij had natuurlijk net zo goed niks kunnen doen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: alternator en accu, de verbinding 13 juni 2014 07:15 #523538

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5184
Die draad aan de lichtaccu's is wel het meest logisch. Anders regelt de Alternator al terug voordat de lichtaccu's helemaal geladen zijn en krijg je ze dus bijna niet vol.

Relais uitbouwen en op de provisorische testbank een optie? Of eerst even een tijdelijke nieuwe draad van alternator-aansluiting naar plus om Koko z'n plausibele optie te verifiëren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: alternator en accu, de verbinding 13 juni 2014 07:19 #523541

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
draad op de startaccu lijkt mij het meest logisch. stel dat de koppeling tussen de accu's niet werkt zou de laadregelaar de hoge spanning op de startaccu toch niet kunnen zien??

Het principe is toch eerst de startaccu laden en indien spanning voldoende dan doorkoppelen.

Als de accu's gekoppeld zijn dan hebben beide aansluitingen in principe hetzelfde potentiaal en regelt alles op de aansluiting op de startaccu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: alternator en accu, de verbinding 13 juni 2014 08:21 #523563

Die "alternator" draad is wss een sense-draad voor je spanningsregelaar op je dynamo (die dan weer de veldbekrachtiging manipuleert) om daarmee de laadspanning op de sense-draad te regelen. Het is dus een regelkring.

Zolang je relais open staat zal er nooit een verband bestaan tussen veldsterkte en spanning op de sensedraad! (een onderbroken sensedraad zal idd hetzelfe effect geven).
Sense-draad hoort dus op de startaccu; anders bepaalt de ladingstoestand van je lichtaccu of en hoe de startaccu geladen wordt. In jouw geval dus overladen (17+ Volt had je gemeten).
Het lijkt me aannemelijk dat het relais de klemspanning van de startaccu monitord, aangezien het idee van het geheel is dat eerst de startaccu geladen wordt en daarna de lichtaccu parallel geschakeld wordt. Je relais bepaald wanneer de lichtaccu bijgeschakeld mag worden.

Er zijn dus twee dingen mis:
1) sense draad is op de verkeerde accu aangesloten en
2) relais werkt niet

Punt (2) is je echte probleem hier.

Je bent blijkbaar altijd met punt (1) weggekomen doordat je lichtaccu altijd voldoende ontladen is geweest om jouw dynamo de startaccu voldoende laadspanning (lees klemspanning) te geven om boven de inschakelspanning van het relais uit te komen. Als je lichtaccu ooit bomvol was gebleven dan was het relais niet ingekomen omdat de dynamo niet aan het laden was gegaan ;)

PS: ik weet niet of het sense-circuit in het relais defect is geraakt door overspanning? Je zou het relais los kunnen testen met een regelbare voeding, maar volgens mij ben je aan het zeilen nu?
Laatst bewerkt: 13 juni 2014 08:37 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: alternator en accu, de verbinding 13 juni 2014 09:03 #523569

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
www.camper-freaks.nl/Scheidingsrelais.htm

Wel leuk om even te lezen.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 13 juni 2014 19:49 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: alternator en accu, de verbinding 13 juni 2014 09:15 #523571

Nachtvlinder schreef :
Er zijn dus twee dingen mis:
1) sense draad is op de verkeerde accu aangesloten en
2) relais werkt niet

Punt (2) is je echte probleem hier.

Je bent blijkbaar altijd met punt (1) weggekomen doordat je lichtaccu altijd voldoende ontladen is geweest om jouw dynamo de startaccu voldoende laadspanning (lees klemspanning) te geven om boven de inschakelspanning van het relais uit te komen. Als je lichtaccu ooit bomvol was gebleven dan was het relais niet ingekomen omdat de dynamo niet aan het laden was gegaan ;)

beide conclusies had ik ongeveer ook getrokken, fijn dat dat bevestigd wordt.
de sense-draad zit nu op de startaccu, dus dat is opgelost.

Het relais schakelde altijd keurig in bij laadspanning op de startaccu. En dan werkte de sense ook, dankzij de koppeling aan de lichtaccu.
De lichtaccu's zijn altijd bomvol: altijd de lader aan de walstroom!
En het relais is dus vrijwel altijd gekoppeld, alleen na uren zeilen met de koelkast aan werd de startaccu ontkoppeld.
Nu schakelt het relais al los als ik met de walstroom of motor aan (dus ladend) de waterkraan openzet en de pomp gaat lopen.... soort van hypergevoelig geworden, dat relais.

Gelukkig heb ik de handmatige koppeling (vorig jaar aangebracht) tussen de plussen van start en licht. Gemaakt om bij lege startaccu te kunnen starten op de lichtaccu, nu erg nuttig om de lichtaccu te laden op de motor, bij defect relais.
Kan het iedereen aanraden, zo'n koppeling (gewoon een rode sleutelschakelaar en dikke kabels)tussen de plussen!


Bijlage accukoppeling.jpg niet gevonden

Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 13 juni 2014 09:21 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: alternator en accu, de verbinding 13 juni 2014 19:08 #523734

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Proost, er staat een komma teveel in je link.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: alternator en accu, de verbinding 13 juni 2014 19:50 #523741

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Komma weggehaald, bedankt!
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: alternator en accu, de verbinding 14 juni 2014 08:19 #523811

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Nu schakelt het relais al los als ik met de walstroom of motor aan (dus ladend) de waterkraan openzet en de pomp gaat lopen.... soort van hypergevoelig geworden, dat relais.

Kan ook betekenen dat je accu zijn beste tijd heeft gehad, en bij minimale belasting al een stuk van zijn spanning wegzakt.
Of dat er een slecht kontakt is ontstaan in die stroomkring, zodat bij verbruik er een spanningsval ontstaat.

Even meten lijkt mij aangewezen.

Spanning die toekomt op het relais als je de kraan openzet.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: alternator en accu, de verbinding 14 juni 2014 08:43 #523816

Tony2920 schreef :
Kan ook betekenen dat je accu zijn beste tijd heeft gehad, en bij minimale belasting al een stuk van zijn spanning wegzakt.

de accu's zijn alle 3 een jaar oud, de vorige hebben het 11 jaar gedaan....
de spanning op de lichtaccu's (200Ah) zakt 0,1 volt als ik 75 watt belasting aanschakel, in de vorm van 3 25 watt lampen. Dat lijkt me ok....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: alternator en accu, de verbinding 14 juni 2014 18:41 #523955

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Baasklusje schreef :
Tony2920 schreef :
Kan ook betekenen dat je accu zijn beste tijd heeft gehad, en bij minimale belasting al een stuk van zijn spanning wegzakt.

de accu's zijn alle 3 een jaar oud, de vorige hebben het 11 jaar gedaan....
de spanning op de lichtaccu's (200Ah) zakt 0,1 volt als ik 75 watt belasting aanschakel, in de vorm van 3 25 watt lampen. Dat lijkt me ok....
Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
Maar de resultaten spreken voor zich, blijft optie 2, slecht contact ergens in de stroomkring.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: alternator en accu, de verbinding 04 aug 2014 15:11 #537588

probleem is alweer een weekje of twee opgelost: nieuw relais erin en alles werkt weer zoals het hoort.

De laatste weken schakelde het oude relais volstrekt willekeurig soms nog de accu's parallel; meestal niet echter. Dat betekende dat de lichtaccu alleen aan de walstroom werd geladen, niet door de motor. Het nieuwe (nieuwer model van dezelfde fabrikant, Scheiber) doet het weer keurig.

De sensedraad van de alternator laat ik maar aan de startaccu zitten, ik denk dat dat beter is. Dan is de alternator tenminste altijd gekoppeld aan een accu, ook met open relais.
Voor het opladen zal het geen verschil maken; zo gauw de motor loopt koppelt het relais beide accusets en worden beide dus geladen.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 04 aug 2014 15:12 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: alternator en accu, de verbinding 04 aug 2014 19:07 #537667

  • RoGre
  • RoGre's Profielfoto
Toevallig worstelde ik met een zelfde probleem, alleen werkte bij mij de diodebrug niet goed.

Vandaag de werkplaats manual gedownload bij onze Fer.
Volvo sluit de sense draad toch aan op de service accu,s, op zich niet geheel onlogish daar de service accu waarschijnlijk meer / vaker verder ontladen zijn dan de startaccu.

Al de regelaar nu de start accu als vol signaleerd zal die het laden reduceren met potentieel gevolg van niet goed opgeladen service accu,s.

Ronald.
Laatst bewerkt: 04 aug 2014 19:08 door RoGre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: alternator en accu, de verbinding 04 aug 2014 19:37 #537679

met een diodebrug ertussen heb je gelijk, dan is de lichtaccu 'onzichtbaar' voor de alternator als de sense aan de startaccu zit.
met een relais (dat de accu's koppelt) 'ziet' de alternator de gehele set, want alles staat gewoon parallel.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl