OOOO schreef :
's nachts wordt er niet geladen... En toen we gingen slapen stonden ze allebei op een normale stand, zo rond de 12.6.
De ene 12,6 accu kan toch niet een andere accu naar 14 volt tillen?
Even gechecked met Mrs., de windmeterset stond uit en er lag een telefoon te laden.
Voor het naar bed gaan had een tijdje een ongeveer 30-40 watt aan verlichting gebrand.
Het enige wat ik mij kan voorstellen voor de hoge spanning van de startaccu is dat: De startaccu volledig vol was en je kort voord de meting de accu gebruikt had, om de motor te starten en dat daardoor de spanning lager was, gedurende de nacht heeft het electroliet zich volledig vermengt en had je een hogere meting, maar 14 V is toch aan de hoge kant, normaal is 12.7 ? ? ?
De lichtaccu was waarschijnlijk nog niet 100% vol, en geeft daardoor ook een normaler beeld.
Maar rekening houdend met de hoge spanning op de startaccu bij het motoren ( boven de 15V ) is wel een aandachtspunt.
Eerst en vooral controleer je meter, is het een analoge meter en is hij juist ? Of is het een digitale meter met batterij ? Dan zeker de batterij nakijken, een te lage batterijspanning kan bij een digitale meter te hoge meetwaarden opleveren.
( snelle controlemogelijkheid indien je wagen in de buurt is, meet je daar even de spanning over de accu, deze zal tussen de 12,5V en de 14,4V zijn indien je wagenaccu in orde is, als je daar ook een hogere waarde meet, vermoed ik dat je meter niet juist werkt.)
Indien na deze controles nog een spanning van boven de 15V gemeten wordt bij het motoren, is de alternator nader te bekijken.
Indien je een Vetus M2O2 of Vetus M2O6 motor hebt laat dan iets weten.
Dan heb ik mogelijk nieuws voor je. En heb je misschien hetzelfde probleem als ik.
vetusM2O2-15,6V