mooie schema's, dat valt wel mee....
ik heb een Seatalk netwerk (jij niet) en een PC voor allerlei doeleinden (waaronder navigatie) en een Shipmodul mux.
Verder 1 ouderwetse GPS (plus een reserve handheld). Geen GPSmuis, want dat maakt je navigeren afhankelijk van Windows en PC, en dat wil je niet.
ZOnder de PC aan boord werkt het ook allemaal: je kan dan navigeren met de GPS (die zijn NMEA laat omzetten in Seatalk door een Multi-ST60) of met de radar-plotter, die zelf direct aan Seatalk hangt.
Drie manieren van navigeren dus....
Er zitten nog wat meer specialiteiten in het schema, zoals schakelaars om Seatalk naar een display-ST60 te kunnen onderbreken zodat die alleen NMEA laat zien. En een schakelaar om de NMEA uit de PC naar de stuurautomaat te onderbreken; anders kan de stuurautomaat dubbele input krijgen (van GPS, plotter én PC) en dat maakt de navigatie in de war.
De Mux presenteert op T1 alleen alle NMEA van de apparaten, en op T2 alleen de output van de PC (performance, of navigatie, of waypoint-list uploads naar de radar/plotter).
Verder zijn er nog diverse stekkerverbindingen om bijvoorbeeld de stuurautomaat buiten alles om aan de GPS te hangen (noodgevallen) en om via Garminprotocol buiten de mux om waypointlists van PC naar GPS te sturen.
AIS (uit de CTRX Graphene) gaat via zijn eigen USB direct naar de PC, dus niet via de mux. De 11 jaar oude radar-plotter heeft geen idee wat AIS is, en de Mux kan de snelheid niet aan, dus maar meteen naar de PC.
Nog vragen
?
Bijlage seatalkennmeaCapolavoro.png niet gevonden