padawan schreef :
hallo, ok, ik ga dat eens nakijken maar hoe doe ik dat? Met mijn lekenkennis is dat al een hele opgave. Als ik het goed begrijp is 'parallel' de twee tegelijk met elk 2 draden?
Concreet vertrek ik van de alternator, daar zullen waarschijnlijk ergens twee draden aanhangen die zullen verbonden zijn met de startbatterij omdat die stroom moet geven om te starten. Klopt het dat die twee draden dan tegelijk de voeding zijn als de alternator de startbatterij laadt?
Hoe gaat dan de lading naar de servicebatterij? Twee extra draden? Of zou er ergens iets tussen hangen ( soort diodebrug) die de alternator verbindt met de twee batterijen? Morgen maar eens op zoek gaan en de leidingen nagaan. Bijkomend vraagje; de 220V lader is eentje van 20 amp. ik vrees dat die nogal gaat moeten werken om de drie accu's vol te krijgen...
Begin maar eens met te kijken welke motor je hebt (merk en type).
De oudere Volvo Penta's hadden nl vaak een diodeverdeler op de alternator zitten en er kwamen dus ook twee aparte laadstroom draden vanaf.
Ook kunnen we dan waarschijnlijk wel originele schema's vinden en handboeken.
Je zou ook eens wat fotos kunne maken van de bedrading bij de motor/alternator , bij de accu's en (achter) bij het schakelpaneel.
Nog beter is een kijken of er geen forumlid bij je in de buurt zit die je kan helpen.
Overigens , vanaf de alternator gaat normaliter maar één draad naar de startmotor en vandaar gaat de laadstroom via de startkabel naar de startaccu (en de strtstroom tijdens het starten andersom uiteraard) en wel de plusdraad. De mindraad (massa) gaat van de accu naar het motorblok.
Met "parallel" bedoelde ik eigenlijk dat beide acu's met de polus en de min aan elkaar gekoppeld zijn.
Als dat niet zo is kun je alleen laden via een diodesplitter of andere laadstroomverdeler zoals een scheidingsrelais.
Dus , maak maar eens een serie foto's van alles wat je aan electrisch systeem kunt vinden.En liefst in de volgorde alternator>>gebruikers
Misschien wordt e.e.a. dan wat duidelijker.
Ad