Nachtvlinder schreef :
Hoe doen aanbieders van vergelijkbare producten dat eigenlijk? Valt daar van te leren?
te leren? geen idee. Maar: Product en tijd/plaats zal vast niet 100% vergelijkbaar zijn maar ooit, lang geleden, ergens in de begin jaren 90.. ben ik samen met een paar anderen iets kleins begonnen om toegang te geven tot iets onbekends: Internet (klein werd snel groot overigens (..)).
Ook wij hadden een eigen stuk software geschreven, waarmee je computer 'met echt maar 1 klik' naar het internet kon bellen en connecten (via SLIP/PPP, nou dat was wat!). Mooie shell er omheen gebouwd a la de instelsoftware van Chris. Zag er mooi uit en werkte bij ons op de zaak perfect. Maar man-o-man.. de praktijk was iets weerbarstiger. Al snel werd er een helpdesk geformeerd die kort daarna ook nog eens flink doorgroeide qua bemensing. Software hebben we toentertijd niet veel aangepast of hoeven aan te passen (gelukkig maar, stonden op floppy disks namelijk..). Wel heeft de helpdesk een zeer groot aantal mensen (klanten) 'opgeleid' in hoe je een modem moet installeren, je windows 3.1x moet configureren, waar de draadjes voor diende en hoe je een 'modem of modemkaart' moet aansluiten of instellen of laten praten met software van derde. De gebruiker is soms weerbarstiger dan een ontwikkelomgeving, zo bleek. Daar heeft Chris denk ik ook mee te maken. Geen omgeving of klant was of leek hetzelfde. Uiteindelijk is het de techniek en nieuwe vormen van internet (online) communicatie die de problemen van de eindgebruikers heeft weggenomen. Dat kon enkel maar door heel openlijk - toen nog via usenet - een discussie te voeren en te zoeken naar verbetering (die verbetering kon je namelijk niet kopen..). Tot op de dag van vandaag gaat dat zo, vooral met netwerk gerelateerde producten, is mijn ervaring. Zeker techneuten onderling. Al is veel van de ontwikkeling/verbetering inmiddels 'onzichtbaar' gemaakt voor de consument omdat het 'marketingtechnisch' niet goed uitkomt. En er vroeger, ja sorry, minder "consumentengedrag" te zien of te ervaren was op Internet. Dat kwam pas na 1996/1997.
Kan Chris zaken beter doen door heel uitgebreid te testen? Of dat een terechte vraag is, weet ik eigenlijk niet omdat volgens mij Chris zijn software/product al uitgebreid test (stomme fouten daargelaten, maar ook dat overkomt ons allen). Hij is of lijkt er in ieder geval al dagelijks mee in de weer te zijn. Echter wel in een omgeving die hij kent of zelf creëert (logisch). De issues komen uit de weerbarstige praktijk, dat lijkt mij met een 'open product' waarbij de mogelijkheden eindeloos lijken zoals de MUX, een logisch gegeven. Dat kun je o.a. oplossen door de mogelijkheden a) meer gesloten te maken en b) de onbekende omgeving bekend te maken. Dat is nu net wat de mux niet is of wil zijn volgens mij. Het is een apparaat voor mensen die graag zelf aan de slag gaan om 'voor weinig' een boordnetwerk te creëren waarbij het liefst 'alles wat al aanwezig is met elkaar gaat praten'. Dat is een lastig casus om vooraf te testen, zoals gezegd is elke omgeving anders. En ook elk niveau van de eindgebruiker is anders.. (dat zou wellicht wel vooraf goed kenbaar gemaakt kunnen worden: u dient zelf wel te beschikken over enige kennis en zelfredzaamheid aangaande boordapparatuur..)
En tevens mag ik vertellen dat mijn Muxviewer prima werkt, ik heb geen issues met dat ding (maar mijn setup is ook eenvoudig, dat scheelt).