Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: nmea wifi repeater

nmea wifi repeater 15 juli 2016 13:15 #752432

koko schreef :
Iemand suggesties voor de afname in snelheid ten opzichte van 6 kts wind bij 4kts en 2 kts?

Ik doe daarvoor (obv ervaring):
- met 6 kts vaar ik 90TWA bijna ook 6 kts: 5,5 volgens de meetbrief
met 4 kts 90 TWA dus iets onder de 4 kts boatspeed, 2 kts wind 2 kts speed.



Het is niet zo belangrijk; als er minder dan 6 kts wind is zijn er ook andere dingen aan de hand:
- vaak een flinke windschering op 5 a 10 meter hoog.
- windbanen op het water en stille banen
- regelmatig grote draaiingen (30 graden)

Daarop letten is verstandiger dan een kloppende performance bekijken....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nmea wifi repeater 15 juli 2016 13:16 #752433

ZZZ schreef :
Vergeet niet dat de optimale kruishoek die door ontwerpers (of ORC VPP) in de polar worden weergegeven inclusief leeway zijn.

Weet je dat zeker?
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nmea wifi repeater 15 juli 2016 13:48 #752444

Nee hoor, alles op basis van TWA; exclusief drift dus. De AWA die je meet, meet je natuurlijk inclusief drift. Bij terugrekenen naar TWA dien je daar rekening mee te houden (net als met helling etc). Verschillen zullen niet dramatisch zijn en he polar is maar een (een) referentie...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nmea wifi repeater 16 juli 2016 22:14 #752708

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Ondertussen aan het denken over een enigzins realistische inschatting van performance bij 4 en 2 kts wind en natuurlijk de nieuwe hoeken. Ben een tijdje aan experimenteren geweest door de bekende windsnelheden/windhoeken/polar om te rekenen naar percentages. (Bootsnelheid=%windnelheid). Grappig is dat hoe hoger de windsnelheid hoe minder je daarvan nog kan omzetten in bootsnelheid.

Bij 6kts schommelt dat nog tussen de 75 en 94%, bij 10kts is dat al gezakt naar 52 tot 62%.

Maar goed. Na een uurtje plussen en minnen sla ik Rak24 eens open en daar gaat het heel praktisch: de voorspelde bootsnelheid bij 4kts = 2/3 van voorspelde bootsnelheid bij 6kts. En 1/3 bij 2kts. Zo simpel kan het maar zijn :) Rak geeft ook een voorspelling bij 30gr, dus dat is ook opgelost.
Ik denk dat ik dat maar eens ga inkloppen in de mux. Lijkt me een heel mooi begin.

Edit: ook even zitten kijken naar de ervaringen van BK bij 90gr twa, maar dat ga ik niet redden. Zo dicht tegen de windsnelheid aan haal ik niet.
Laatst bewerkt: 16 juli 2016 22:37 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nmea wifi repeater 17 juli 2016 04:15 #752719

Rak extrapoleert dus linear, wat in ieder geval niet juist is (dat had je zelf al geconstrateerd). Er is ook geen enkele reden aan te nemen dat het linear zou zijn (dat is het ook niet bij hogere windsnelheden). Het is hooguit "makkelijk"!

Maakt ook niet zoveel uit: je vaart toch niet bij 3 kn wind; bij windhoek ging het je er om er in ieder geval "iets" uit te krijgen - dat gebeurt nu...
Laatst bewerkt: 17 juli 2016 04:25 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nmea wifi repeater 17 juli 2016 06:02 #752723

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Nachtvlinder schreef :
...

Maakt ook niet zoveel uit: je vaart toch niet bij 3 kn wind; bij windhoek ging het je er om er in ieder geval "iets" uit te krijgen - dat gebeurt nu...

Niet? Heb toch heel wat wedstrijden meegemaakt met dergelijke wind (lees: heel weinig wind). Een fatsoenlijke polar kan dan nog altijd geen kwaad; ook al moet je die (a la BK) zelf opbouwen met ervaringscijfers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nmea wifi repeater 17 juli 2016 06:18 #752727

BK gebruikt de polar van z'n meetbrief voor zover ik weet. Ben het helemaal met je eens dat "zomaar extrapoleren" eigenlijk niet goed is; een multihull zal (denk ik-door z'n kleiner nat oppervlak en gewicht) eerder snelheid gaan maken dan een kielboot. Waar deze boten bij een bepaalde koers en 6 kn wind x resp. y knopen varen, zal de multihull bij 3 kn wind bv x/3 en de monuhull bv y/4 kn varen. Of zoiets...

Mss geven de weerstandscurves die men bij schroefberekeningen gebruikt wat inzicht. Lift van de zeilen gaat kwadratisch met windsnelheid. Mss ook handig de polarcurve te tekenen van 1 boot bij 1 koers als functie van de windsnelheid. Als die onderin een bepaalde vorm aanneemt, mag je die vorm (in ieder geval een stukje) naar beneden toe doortrekken?

Mij software doet dit piecewise-linear: als bootsnelheid van 8 kn wind naar 6 kn wind bv afneemt van 4 naar 3 knopen (dus in dat gebied 0.5 kn bootsnelheid per 1 knoop wind) dan komt daar bij 4 knopen wind dan 2 knopen uit. Er kan ook uitkomen dat de boot bij 2 knopen wind al 0 is. Daar moet dus wat gegocheld (of gemeten idd) worden...
Laatst bewerkt: 17 juli 2016 06:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nmea wifi repeater 17 juli 2016 06:26 #752729

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Multi heeft juist meer wettedsurface. Bij heel weinig wind is mono sneller!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nmea wifi repeater 17 juli 2016 06:30 #752730

Duidelijk, andersom dus (al is een multihull wel lichter)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nmea wifi repeater 17 juli 2016 13:17 #752796

  • Con
  • Con's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 108
KOKO
Ik lees veel techn. onderwerpen op de site waar je duidelijk met veel kennis over schrijft.
Mijn kennis gaat blijkbaar niet ver genoeg, ik heb al veel uitgeprobeerd maar krijg mijn stuur automaat niet werkend met roozeboos mux.
Ik gebruik de volgende apperatuur,
  • raymarin stuurautomaat st 4000
  • windset st 50
  • diepte st 50
  • speedst 50
  • open cpn 4.2
  • Philips GPS
  • mux roozeboos
  • Verder lukt het mij niet om in open cpn in het insteumenten paneel de ware winrichting en verheid trip werkende te krijgen.

    Een you tube filmpje hoe dingen in te stellen en gebruiken zou drempel verlagend kunne werken.

    Ik hoop dat je mij kunt helpen?
Bego open 1977_1982
Kelt 620 1982_1987
Contessa 32" 1987_1998
Breehorn 37" 1998_.......
Zeilgebied Den Helder tot La Rochelle
Laatst bewerkt: 17 juli 2016 16:11 door Con.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nmea wifi repeater 17 juli 2016 13:20 #752798

Con schreef :
KOKO
Ik lees veel techn. onderwerpen op de site waar je duidelijk met veel kennis over schrijft.
Mijn kennis gaat blijkbaar niet ver genoeg, ik heb al veel uitgeprobeerd maar krijg mijn stuur automaat niet werkend met roozeboos mux.
Ik gebruik de volgende apperatuur,
  • raymarin stuurautomaat
  • windset
  • diepte
  • speed
  • open cpn 4.2
  • mux roozeboos
  • Verder lukt het mij niet om in open cpn in het insteumenten paneel de ware winrichting en verheid trip werkende te krijgen.

    Een you tube filmpje hoe dingen in te stellen en gebruiken zou drempel verlagend kunne werken.

    Ik hoop dat je mij kunt helpen?

Geef in dit kader ook even aan welke raymarine stuurautomaat je hebt... de ST1000/ 2000 of de plus variant... Dat kan veel uitmaken omdat de plus variant ook NMEA signalen verstaat.
Ik zelf heb een oude st2000 en heb de automaat besturing ook nog niet werkend...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nmea wifi repeater 17 juli 2016 13:25 #752799

Het handigste is nmea aansluiten op je stuurautomaat, als deze beschikbaar is uiteraard.
Dan moet je in het instelprogramma aan geven waar het RMB bericht vandaan komt.
Het RMB stuurt de stuurautomaat aan.
als je opencpn via usb aangesloten is kies je usb. ( in matrix de uitgang aan zetten onder usb, en let op baudrate!)
dan kan je in opencpn een route intekenen, en de rmb berichten naar de automaat sturen.


nb:waren wind kan je laten toevoegen in de mux, daarvoor is een vinkje beschikbaar in het diversen scherm.
vul dan ook in wat als snelheidsbron dient, SOG en STW. Net onder dat genoemde vinkje.

Je kan mooi controleren met navmonpc. gratis programma. Voor als je even wil controleren buiten opencpn om.


Het is een kwestie van doorzetten... ;)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 17 juli 2016 13:26 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nmea wifi repeater 17 juli 2016 13:28 #752801

Geen GPS in de lijst met apparatuur. Echt niet?
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nmea wifi repeater 17 juli 2016 13:50 #752805

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Ik heb een rm st4000+ ap die wordt aangestuurd door wingps via de roosmux en seatalk.
werkt perfect!
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nmea wifi repeater 17 juli 2016 14:18 #752809

Wat mij betreft een oproep aan iemand die het via st draaiend heeft.. Zonder nmea dus..
St2000 op gekoppeld Seatalk netwerk
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nmea wifi repeater 17 juli 2016 15:46 #752831

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
ISO788 Hans schreef :
Wat mij betreft een oproep aan iemand die het via st draaiend heeft.. Zonder nmea dus..
St2000 op gekoppeld Seatalk netwerk
ik dus ;) maar dan op st4000, maar of dat zoveel verschil maakt....
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nmea wifi repeater 17 juli 2016 16:09 #752833

  • Con
  • Con's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 108
B) vergeten gps nog toegevoegd :dry:
Bego open 1977_1982
Kelt 620 1982_1987
Contessa 32" 1987_1998
Breehorn 37" 1998_.......
Zeilgebied Den Helder tot La Rochelle
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nmea wifi repeater 17 juli 2016 16:22 #752835

  • Con
  • Con's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 108
Roozeboos schrijft het hanigste is de stuurautomaat aansluiten op nmea.
Bedoeld je uitgang 1 of 2 ?
Op uitgang 1 zitten gps en seatalk berichten op > open cpn
Op uitgang 2 zit mijn AIS
Het is een seatalk gestuurde raymarin st 4000, waar ook SOG en COG en meerdere gegevens op zichtbaar zijn op nmea aansluiten uitgang 1 kan dat wel?
Ware wind moet wel lukken denk ik gezien je beschrijving, voor trip gaf je geen aanwijzing!
Bego open 1977_1982
Kelt 620 1982_1987
Contessa 32" 1987_1998
Breehorn 37" 1998_.......
Zeilgebied Den Helder tot La Rochelle
Laatst bewerkt: 17 juli 2016 17:30 door Con.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nmea wifi repeater 17 juli 2016 16:36 #752839

PvO schreef :
ISO788 Hans schreef :
Wat mij betreft een oproep aan iemand die het via st draaiend heeft.. Zonder nmea dus..
St2000 op gekoppeld Seatalk netwerk
ik dus ;) maar dan op st4000, maar of dat zoveel verschil maakt....
Hoi
4000 of 2000 maakt idd niet zo veel verschil.
Maar ik krijg mijn automaat niet aangestuurd. De ingestelde compaskowrs op de 2000 zie ik op compass display.. Zit dus op het netwerk...

Kun je een foto sturen van je instellingen in de matrix en st scherm? Dank alvast!
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nmea wifi repeater 17 juli 2016 18:56 #752871

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 676
ISO788 Hans schreef :
PvO schreef :
ISO788 Hans schreef :
Wat mij betreft een oproep aan iemand die het via st draaiend heeft.. Zonder nmea dus..
St2000 op gekoppeld Seatalk netwerk
ik dus ;) maar dan op st4000, maar of dat zoveel verschil maakt....
Hoi
4000 of 2000 maakt idd niet zo veel verschil.
Maar ik krijg mijn automaat niet aangestuurd. De ingestelde compaskowrs op de 2000 zie ik op compass display.. Zit dus op het netwerk...

Kun je een foto sturen van je instellingen in de matrix en st scherm? Dank alvast!

Hier het zelfde probleem lijkt uit opencpn te komen omdat het met waypointgps wel werkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nmea wifi repeater 17 juli 2016 20:08 #752912

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12154
Waar haal je dat vandaan Cascade?

PvO heeft WinGPS, dat is iets anders als waypointGPS hoor.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nmea wifi repeater 17 juli 2016 20:53 #752933

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
@Con,
Ik heb niet perse veel kennis, maar heb wel doorzettingsvermogen. Het is taaie kost, met veel variatie op het thema. Daar moet je even door heen. En wat is mooier als een uitgebreide installatie waar je iets van wil ;)
Wat ik nog niet helder heb is wat je precies wil. Je hebt vrijwel alles van Raymarine, dat werkt prima samen zonder mux dankzij seatalk. Wat wil je precies van de stuurautomaat?

Dan wil je iets met Opencpn. Daar komt de mux zeker bjj kijken, want Opencpn leest uitsluitend nmea. Daar komt wat configuratie bij kijken, van zowel mux als opencpn.

De ware wind. Is dat de wind(hoek) over de grond of over de boot?

Ik lees met plezier of ik nog iets kan betekenen.
Groeten, Koko

Kan je per onderdeel aangeven wat je precies
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nmea wifi repeater 18 juli 2016 07:22 #752988

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 676
Anjo schreef :
Waar haal je dat vandaan Cascade?

PvO heeft WinGPS, dat is iets anders als waypointGPS hoor.

Hoi Anjo,

Dat is ervaring uit de praktijk.
Als ik waypoingps gebruik via de mux dan komen de waypoints keurig aan in mijn SPX5 van Raymarine via Saetalk.
Met opencpn heb ik nog nooit een waypoint gezien in het display en geeft dan geen data met alarm.
Instellingen mux zijn het zelfde.

Route informatie is wel aanwezig want deze wordt wel getoond op Graphic display echter zonder waypointnaam (performance staat niet aan).

Richard
Laatst bewerkt: 18 juli 2016 07:31 door Cascade.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nmea wifi repeater 18 juli 2016 07:38 #752994

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
ISO788 Hans schreef :
PvO schreef :
ISO788 Hans schreef :
Wat mij betreft een oproep aan iemand die het via st draaiend heeft.. Zonder nmea dus..
St2000 op gekoppeld Seatalk netwerk
ik dus ;) maar dan op st4000, maar of dat zoveel verschil maakt....
Hoi
4000 of 2000 maakt idd niet zo veel verschil.
Maar ik krijg mijn automaat niet aangestuurd. De ingestelde compaskowrs op de 2000 zie ik op compass display.. Zit dus op het netwerk...

Kun je een foto sturen van je instellingen in de matrix en st scherm? Dank alvast!
bij deze
Op in1 zit de gps
Op in2 zit de ais
op in3 zit data van de pc autopilot van wingps
op uit1 zit de vh
op rs232 zit de data naar de pc wingps


op het tabblad diversen moet je bij bron stuurautomaat de ingang kiezen waarop je waypoint data binnen komt.
als dit werkt zou je op het tabblad volgen je waypoint data moeten zien.

als je nog meer wilt weten hoor ik het wel
Bijlagen:
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 18 juli 2016 07:43 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nmea wifi repeater 18 juli 2016 08:26 #753011

Dank!
Ik wil mijn autopilot aansturen vanuit wifi, dat is iets anders natuurlijk maar daar kom ik wel uit.
Komend weekend ga ik verder puzzelen.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 1.137 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl