@ Ad ; Het idee is om deze pas te gebruiken als de koppeling in zijn vrij staat, dus niet tijdens het varen op de motor, dan heb je immers al laadstroom via de gewone dynamo.
Is idd een punt, de lagering, maar stel; overbrenging via tandwielen, dan heb je volgens mij nauwelijks zijdelingse krachten op de as.
Blijft de vraag of je genoeg kracht ( totque) genereerd met de schroef om de dynamo genoeg toeren te laten maken, (overbrenging te groot en de schroef zal niet meer draaien.)
/quote]
Dat je hem uiteraard allen tijdens het zeilen gebruikt maakt voor de belasting op de schroefas niks uit.
In tegendeel , als de alternator op de schroefas het alleen moet doen is die belasting alleen maar groter.
Overigens kun je de laadstroom van de schroefasalternatoior niet zomaar onderbreken onder het moteren eant dat overleefd de alternator waarschijnlijk niet.
Dat kan alleen als je ( inwendig in de alternator) de bekrachtiging van de rotor weet te onderbreken want dan doet hij niks meer.
Hier:
docs.google.com/file/d/0B0vn-l...8/edit?usp=drive_web
kun je alle lezen over alternators.
Zo'n ding wat je kunt slepen i trouwens bijv. deze:
www.shop.solar-wind.co.uk/acat..._towed_turbines.html
En snelheid kost het uiteraard altijd. Hoeveel hangt af van het vermogen wat opgewekt wordt en kun je vrij exact uitrekenen.
Overigens kan een aalternator de schroef nooit stil laten staan want dan wekt hij geen stroom meer op en vraagt dus ook geen kracht meer wat de schroef nog tegenhoudt
( leve de wet van behoud van energie
)
Het is ook geen fietsdynamo met een permanente magneet
Ad