Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Trojan Accu's zijn binnen en nu?

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 08:09 #445838

Poohboot schreef :
Ja heel veel en een omvormer die je zender aan kan kost wel wat nog afgezien de gevoeligheid van storing bij zenden.

Aan wat voor soort omvormer moet ik dan denken Hennie ? Hoeveel amp heb je nodig voor je SSB aan te sturen.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 08:49 #445860

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1143
bij een "echte" installatie heb je PER apparaat een galvanisch gescheiden omvormer DC/DC. Dus de boord-PC op zijn eigen omvormer, de marifoon op zijn eigen omvormer.....
Dan dus een dikke 24V stroomkabel naar het verdeelstation 24-12 vlakbij de apparatuur en dan die 4 of 5 omvormers en dan een dun kabeltje naar de verbruiker.
En zorgen dat aan de achterkant van de apparatuur de NMEA enz. ook galvanisch gescheiden zijn.

Apparatuur die warmte (oftewel alles > 500W) maakt zoals waterkokers ALLEEN op 24VDC laten werken. Of nog beter, op de 230VAC via de 24V_230V omvormer. Dan heb je weer de huis-tuin en keuken apparatuur, veel goedkoper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 09:16 #445862

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Ronaldl schreef :
bij een "echte" installatie heb je PER apparaat een galvanisch gescheiden omvormer DC/DC. Dus de boord-PC op zijn eigen omvormer, de marifoon op zijn eigen omvormer
en dan die 4 of 5 omvormers en dan een dun kabeltje naar de verbruiker.

Dat dunne kabeltje kun je vergeten voor de SSB zender met tuner.
:(



Hen3: quote hersteld.
Laatst bewerkt: 09 okt 2013 09:20 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 09:21 #445864

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Rev schreef :
Poohboot schreef :
Ja heel veel en een omvormer die je zender aan kan kost wel wat nog afgezien de gevoeligheid van storing bij zenden.

Aan wat voor soort omvormer moet ik dan denken Hennie ? Hoeveel amp heb je nodig voor je SSB aan te sturen.

een HF-set van 100 W bij een belastingspiek een goeie 20A
en dan nog even los van de storing die mogelijk de omvormer beïnvloed.:(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 09:26 #445869

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1112
Ik begrijp uit de berichten dat je een elektrisch aandrijving gaat maken? heb je daar ook wat meer info over? Vermogen van de motor e.d.
Dat is ook wel van belang voor het ontwerp van de accu's e.d.
Hoe ga je de accu's weer opladen? Hoelang wil je op de motor kunnen varen??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 09:43 #445874

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 648
Ik mis de zekering :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 10:02 #445878

Rob, gebruik je voor de SSB een amateurzender of een "officiele" maritieme zender? De laatste zijn meestal 24V. De eerste niet. Dit geldt voor de meeste maritieme apparatuur: de professionele zijn nagenoeg altijd 24V. De spullen voor de watersport meestal 12V.

Hennie heeft gelijk v.w.b. storingsgevoeligheid. een slecht afgestemde HF-zender kan onverklaarbare storingen veroorzaken op de meest onverwachte plaatsen. Ook in je eventuele omvormer. Wat dan de consequenties zijn voor de apparatuur die er aan hangt...

Als ik zo'n accubank aan boord zou hebben (wow!) dan zou ik twee volledig gescheiden systemen maken. Eén voor 12V en één voor 24V.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 09 okt 2013 10:03 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 10:21 #445891

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Als ik zo'n accubank aan boord zou hebben zou ik zinken! ;)
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 10:23 #445892

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Belerion II schreef :
Hennie heeft gelijk v.w.b. storingsgevoeligheid. een slecht afgestemde HF-zender kan onverklaarbare storingen veroorzaken op de meest onverwachte plaatsen. Ook in je eventuele omvormer.

ik bedoel eigenlijk meer de spaningspieken die optreden op de dc/dc convertor dit nog los van de idd radio HF storing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 15:33 #445990

CMO schreef :
Ik begrijp uit de berichten dat je een elektrisch aandrijving gaat maken? heb je daar ook wat meer info over? Vermogen van de motor e.d.
Dat is ook wel van belang voor het ontwerp van de accu's e.d.
Hoe ga je de accu's weer opladen? Hoelang wil je op de motor kunnen varen??

CMO dat had je kunnen lezen in me openingsbericht maar de motor wordt een Torqeedo 2.0 cr dat is de 24 volt versie. Deze accu's worden trouwens ook door Torqeedo zelf erbij geleverd.
Verder worden de accu's opgeladen door A. walstroom indien aanwezig. B. 2 x 100 watt mono cristal zonnepanelen en waarschijnlijk komt er nog een windgenerator bij.

BelerionII
Rob, gebruik je voor de SSB een amateurzender of een "officiele" maritieme zender? De laatste zijn meestal 24V. De eerste niet. Dit geldt voor de meeste maritieme apparatuur: de professionele zijn nagenoeg altijd 24V. De spullen voor de watersport meestal 12V.

Moet toch nog alles aanschaffen dus ik zal eens kijken of ik dit op 24 volt kan krijgen.

Hennie heeft gelijk v.w.b. storingsgevoeligheid. een slecht afgestemde HF-zender kan onverklaarbare storingen veroorzaken op de meest onverwachte plaatsen. Ook in je eventuele omvormer. Wat dan de consequenties zijn voor de apparatuur die er aan hangt...

Als ik zo'n accubank aan boord zou hebben (wow!) dan zou ik twee volledig gescheiden systemen maken. Eén voor 12V en één voor 24V.

Heb ik ook aan zitten denken maar dan moet je ook 2 gescheiden laadstroom regelaars hebben en dan heb ik geen reserve voor me motor en 2 x 6 volt te veel (nu ben ik die hier zo kwijt :whistle: )
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 16:06 #446002

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 648
CMO schreef :
Ik begrijp uit de berichten dat je een elektrisch aandrijving gaat maken? heb je daar ook wat meer info over? Vermogen van de motor e.d.
Dat is ook wel van belang voor het ontwerp van de accu's e.d.
Hoe ga je de accu's weer opladen? Hoelang wil je op de motor kunnen varen??
Zoals reeds gevraagd;
Hoe lang wil je erop varen is wat verbruikt je motor? Is toch een van de grotere verbruikers. Welke verbruikers wil je nog meer? wat voor koelkast, verbruik? hele mikmak tot aan je toplicht zou ik op een rijtje zetten incl verbruik. Dit schept een duidelijk beeld wat je van je accu's gaat vragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 16:53 #446010

BenK schreef :
Zoals reeds gevraagd;
Hoe lang wil je erop varen is wat verbruikt je motor? Is toch een van de grotere verbruikers.
Hoelang dat weet je nooit van te voren, bij langere periodes van windstilte en dan bedoel ik langer dan 1 dag tot een week gaan we niet op de motor varen wanneer wel en hoelang ? bij het binnen varen van zeehavens, lagoons e.d. hoelang duurt zoiets ? Verder indien het niet bezeilbaar is stukken rivieren op en fjorden in. Ook bij weinig wind word de motor niet bijgezet.Dit is de data van de motor De Torqeedo Cruise 2.0R is hetzelfde als de gewone Cruise 2.0 maar met een afstandsbediening. De 24V motor van 2000 Watt is vergelijkbaar is met een 8 PK benzinemotor. De 2.0 is geschik voor stalen schepen tot 8 meter of voor middelgrote schepen die regelmatig onder zware omstandigheden varen of vaak over het IJ moeten. De Cruise 2.0R heeft geen eigen batterij en wordt standaard aangesloten op 2 standaard loodaccu's. De 2.0R heeft geen handbediening en kan alleen worden aangesloten op een stuurinrichting. De Cruise 2.0R is verkrijgbaar in een langstaart en een kortstaartversie.
Welke verbruikers wil je nog meer? wat voor koelkast, verbruik? hele mikmak tot aan je toplicht zou ik op een rijtje zetten incl verbruik. Dit schept een duidelijk beeld wat je van je accu's gaat vragen.
Wij koken en verwarmen op gas. Verder het gebruikelijke navigatie verlichting en interieur verlichting is allemaal LED. dan hebben we boordcomputer diverse navigatie apparatuur van Raymarine radar en AIS maar dat staat ook alleen aan in/op lastige passages verder doen we het op papieren kaart. dan hebben we koelkast 50 liter 24v kleine vriezer 35 liter 24 volt en koffiezet apparaat en waterkoker en nog wat dingetjes 24 volt. communicatie hebben we marifoon en SSB dan heb ik het zo wel gehad denk ik.
Let wel op dat alles op de koelkast de vriezer, AIS en Marifoon het merendeel van de tijd uit staat dus we geen gebruik hebben.

Hoop dat het zo wat duidelijker is, maar ik heb nooit gevraagd of ik wel voldoende accu capaciteit heb, alleen hoe ik het een en ander het beste kan aansluiten dus eigenlijk is dit verhaal of topic. :woohoo:
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 09 okt 2013 16:55 door Rob Bosman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 17:01 #446011

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1112
Maar om een goed en serieus advies te kunnen geven moeten we toch wel weten wat er op aangesloten word.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 17:14 #446017

CMO schreef :
Maar om een goed en serieus advies te kunnen geven moeten we toch wel weten wat er op aangesloten word.
Dat weet je nu!!

Wordt het plaatje 1 of 2 zie post Philip want daar ging het mij om.

plaatje 1 24 volt maar meer vermogen plaatje 2 ook 24 volt maar dan 2x waarbij ik kan schakelen tussen rij 1 of 2 en dan is er nog een derde mogelijkheid die Belerion al aangaf dat is 1x 24 volt en 1 x 12 volt maken dan heb ik maar 6 van de 8 batterijen nodig. In het laatste geval heb ik er 2 in de aanbieding :whistle:
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 17:23 #446024

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5184
Zoals ik al zei kan je die 12V ook volgens Philip's eerste methode doen, maar dan met twee ipv vier accu's. Dan heb je 210 Ah bij 12V, lijkt me wel een beetje het minimum om even vooruit te kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 18:02 #446044

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1112
Ik zou er 1 24V groep van maken. Als je het in 2 en deelt zul je toch zien dat snel moet omschakelen.
Hoelang dat weet je nooit van te voren, bij langere periodes van windstilte en dan bedoel ik langer dan 1 dag tot een week gaan we niet op de motor varen wanneer wel en hoelang ? bij het binnen varen van zeehavens, lagoons e.d. hoelang duurt zoiets ? Verder indien het niet bezeilbaar is stukken rivieren op en fjorden in. Ook bij weinig wind word de motor niet bijgezet

Als je je volledige accu capaciteit gebruikt voor de motor kan je theoretisch maximaal 5 uur varen.
rendements verlies ed niet mee gerekend
Ook het verbruik van andere gebruikers als koelkast en vriezer zijn niet meegerekend. Zelf denk ik dat je met 3 uur varen de accu's wel leeg zult hebben

Onder ideale omstandigheden heb je 52 uur nodig om de accu's weer met de 200W zonnepanelen op te laden.


Denk in ieder geval aan goede manier van zekeren en een iets als een batterywatch oid. Deze zorgt er voor dat je de accu's nooit helemaal leeg kan trekken. Beneden een bepaalde spanning worden de accu's dan afgeschakeld.
Laatst bewerkt: 09 okt 2013 18:14 door CMO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 18:47 #446062

FMJ schreef :
Zoals ik al zei kan je die 12V ook volgens Philip's eerste methode doen, maar dan met twee ipv vier accu's. Dan heb je 210 Ah bij 12V, lijkt me wel een beetje het minimum om even vooruit te kunnen.

FMJ ik weet niet waar jij die 210 Ah vandaan haal de Trojan T105 zijn 225 Ah.

CMO ik snap niet waarom jij je druk maakt om me gebruik en hoelang ik op de motor kan varen dat is voor mij helemaal geen issue en jouw berekening is waarschijnlijk op volle kracht.
Ik vaar met een zeilboot dus ik zeil mijn vaar gebied word een rondje wereld dus niet haventje in en uit op het IJselmaar of waar dan ook in Nederland.
Er zullen weken voorbij gaan waarbij mijn accu gebruik nihil is omdat de zonnepanelen me gebruik al bijhouden.

Als ik in Nederland ben dan is het langste stuk dat ik moet motoren 1.5 uur dus daar raken ze ook niet van leeg.

Een mede forum lid vaart met een 12 volt Torqeedo op zijn gemakje het hele Noordzee kanaal af zeilt vervolgens een rondje zuid-engeland en noord frankrijk heeft geen enkele keer zonder stroom gezeten en heeft beduidend minder capaciteit dan ik.

Ik heb er alle vertrouwen in dat ik ruim voldoende bij me heb.
Denk in ieder geval aan goede manier van zekeren en een iets als een batterywatch oid. Deze zorgt er voor dat je de accu's nooit helemaal leeg kan trekken. Beneden een bepaalde spanning worden de accu's dan afgeschakeld.
Kijk hier ben ik het met je eens.

@Philip. ik denk dat ik voor schema 2 gaat heb ik altijd een back-up systeem in geval van nood
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 09 okt 2013 18:57 door Rob Bosman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 10 okt 2013 05:34 #446104

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Dat kan maar het betekend wel al na half uur (volgas) of een uurtje (halfgas) al moet omschakelen als je die eerder genoemde 80% wilt aanhouden.

En dan zou ik wel twee batterij monitoren willen of een systeem dat twee banken volledig apart kan monitoren (dus niet alleen van een de spanning van de tweede accubank).
Laatst bewerkt: 10 okt 2013 05:47 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 10 okt 2013 05:36 #446105

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
CMO schreef :
Als je je volledige accu capaciteit gebruikt voor de motor kan je theoretisch maximaal 5 uur varen.
Als je de accu's heel wilt houden nog een flink stuk minder. Maar op dit gebied heeft Rev duidelijk geen behoefde aan opbouwende kritiek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 10 okt 2013 05:57 #446118

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5184
Rev schreef :
FMJ schreef :
Zoals ik al zei kan je die 12V ook volgens Philip's eerste methode doen, maar dan met twee ipv vier accu's. Dan heb je 210 Ah bij 12V, lijkt me wel een beetje het minimum om even vooruit te kunnen.

FMJ ik weet niet waar jij die 210 Ah vandaan haal de Trojan T105 zijn 225 Ah.

Sorry, ik las T105 en dacht die zijn 105 Ah, twee keer 105 is 210, vandaar. Maar dan wordt het dus 12V en 450 Ah, naast je 24V 225 Ah aandrijfbank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 10 okt 2013 06:54 #446139

Philip schreef :
CMO schreef :
Als je je volledige accu capaciteit gebruikt voor de motor kan je theoretisch maximaal 5 uur varen.
Als je de accu's heel wilt houden nog een flink stuk minder. Maar op dit gebied heeft Rev duidelijk geen behoefde aan opbouwende kritiek.
Niet waar Philip maar het zijn deep cycle accu's deze mag en kan je 80% ontladen.
Dat kan maar het betekend wel al na half uur (volgas) of een uurtje (halfgas) al moet omschakelen als je die eerder genoemde 80% wilt aanhouden.
Waar bazeer je dat op ? schreef al eerder dat een mede forumlid met zo zelfde motor maar dan 12 volt en minder accu capaciteit het hele noordzee kanaal is afgevaren en daarna rondje zuid gedaan heeft en ook weer terug.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 10 okt 2013 07:09 #446145

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
quote]Niet waar Philip maar het zijn deep cycle accu's deze mag en kan je 80% ontladen.


Hoi Rev

Hou er rekening mee dat alle leveranciers dat roepen.
Je kan en mag iedere accu 80% ontladen, maar beter worden ze er niet van. Een veel groter probleem. is het probleem van het laden
dat gaat gewoon niet lukken.
leegtrekken is de eenvoudigste handeling.
Wat heb je nu op 24 volt om dat te doen?
Groet.
Laatst bewerkt: 10 okt 2013 07:10 door Poohboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 10 okt 2013 07:12 #446146

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
2000W vol vermogen (opgenomen vermogen) => 2000/24 = 40A
Accubank is 450Ah (2x bank 24V 225Ah parallen); uitgaande van max 80% ontladen mag je dan dus 80% x 450Ah = 360Ah ontladen.
is dus 9 uur vol gas.

Minder ontladen lijkt me idd beter maar Rev geeft ook aan niet vol gas te zullen varen.

Mij persoonlijk lijkt het niets op deze manier de wereld rond; afhakelijk van een aandrijving die je max 15uur kunt gebruiken. (Wilde ik toch zeggen ondanks dat Rev schijnbaar niet voor kritiek open staat)

Daarbij geeft Rev aan 200Whp aan zonnepanelen te hebben.
200Whp levert max 8A (8x24V=200W)
360Ah verbruikt uit de accu geeft 360x1,1(vuistregel)/8=50 uur laden (in het beste geval). 4 dagen laden dus voor 15 uur motor gebruik.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 10 okt 2013 07:40 #446156

@Koezt,, sta best wel open voor kritiek, alleen niet voor onzin.

Ik begrijp ook dat voor de conventionele (diesel) denkers onder ons dit geen optie is maar daar zou ook een benzine BBM geen optie zijn.
Voor mij wel het is een heel bewuste keuze om het zo te gaan doen en wat ik ook al eerder aangaf, "we hoeven niet perse 5 kn per uur te halen", komen we in windstilte terecht so be it dan wachten we die rustig af, er is meestal genoeg te doen.

Maar ik ben met jouw berekening best te vrede mooie cijfers als we daar nog een wind generator aan toevoegen.
En ik begrijp er uit dat je ze alle 8 aan elkaar zou knopen 450Ah in plaats van 2 x 225 Ah.
En wanneer zal het gebeuren dat ik ze echt leeg trek.

We willen nu eenmaal met een zo laag mogelijke CO2 dus zo groen mogelijk ons rondje maken en dan moet je hier en daar wat inleveren.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 10 okt 2013 07:43 #446159

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Koezt schreef :
2000W vol vermogen (opgenomen vermogen) => 2000/24 = 40A
Accubank is 450Ah (2x bank 24V 225Ah parallen); uitgaande van max 80% ontladen mag je dan dus 80% x 450Ah = 360Ah ontladen.
is dus 9 uur vol gas.

Minder ontladen lijkt me idd beter maar Rev geeft ook aan niet vol gas te zullen varen.


Daarbij geeft Rev aan 200Whp aan zonnepanelen te hebben.
200Whp levert max 8A (8x24V=200W)
360Ah verbruikt uit de accu geeft 360x1,1(vuistregel)/8=50 uur laden (in het beste geval). 4 dagen laden dus voor 15 uur motor gebruik.

DE vraag is dan is ieder paneel bij 24V/100W of bij 12V/100W
Neem aan dat de windgenerator wel 24V is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl