Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: stroomvoorziening Autohelm ST50 Maxiview

stroomvoorziening Autohelm ST50 Maxiview 29 sept 2013 17:42 #443122

Ik heb 9 ST50 Autohelm instrumenten in serie staan. Als de boordvoeding (12V) minder wordt dan 12,75 V valt de toevoer van data in de Maxiview, die als laatste instrument in seriestaat weg. De data wordt dus niet ververst. Bij 12,5 V stopt dat instrument helemaal. Alle andere ST50 instrumenten blijven echter normaal hun werk doen.
Kan ik de Maxiview van een extra voeding voorzien?
Want ik vermoed dat de spanning op dat instrument als laatste in de serie veel lager is dan de spanning die ik op mijn Battery monitor zie. Blijkbaar is er veel spanningsverlies.
Wie heeft raad?
Bernard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: stroomvoorziening Autohelm ST50 Maxiview 29 sept 2013 18:11 #443137

Ik meen dat ST bij meerdere instrumenten om deze reden een kring aansluiting had -- de spanning wordt aan het eerste EN laatste instrument aangesloten.
Wat dan weer betekent dat het middelste instrument de laagste spanning krijgt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: stroomvoorziening Autohelm ST50 Maxiview 29 sept 2013 18:53 #443152

Je mag zonder probleem de plus-toevoer (rode ader van de SeaTalk bus) naar het laatste instrument onderbreken en die een eigen 12 volt voeding geven.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: stroomvoorziening Autohelm ST50 Maxiview 29 sept 2013 18:55 #443153

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Bernard.cl schreef :
Ik heb 9 ST50 Autohelm instrumenten in serie staan. Als de boordvoeding (12V) minder wordt dan 12,75 V valt de toevoer van data in de Maxiview, die als laatste instrument in seriestaat weg. De data wordt dus niet ververst. Bij 12,5 V stopt dat instrument helemaal. Alle andere ST50 instrumenten blijven echter normaal hun werk doen.
Kan ik de Maxiview van een extra voeding voorzien?
Want ik vermoed dat de spanning op dat instrument als laatste in de serie veel lager is dan de spanning die ik op mijn Battery monitor zie. Blijkbaar is er veel spanningsverlies.
Wie heeft raad?
Bernard

Klinkt logisch, maar de vraag is denk ik eerder of al die apparaten elkaar van data voorzien via de voeding. Als dat zo is stuit je mogelijk op een probleem. Zo niet dan zou ik het zeker proberen.
Hoe dik zijn je kabels? Hoe oud zijn ze? Oxidatie op de aansluitingen? Hoe lang zijn ze? Allemaal van invloed op de spanning aan het einde van het kabeltje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: stroomvoorziening Autohelm ST50 Maxiview 29 sept 2013 18:59 #443154

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Seatalk:
Rood +12 Volt
Geel Data
Zwart - [Massa]

Voor de data-overdracht zijn alleen de gele en de zwarte (afscherming) draad nodig.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: stroomvoorziening Autohelm ST50 Maxiview 29 sept 2013 19:16 #443157

Negen instrumenten is wel veel. Je moet in ieder geval de stuurautomaat aan het begin van de voedingsketen zetten. En wat Koko schrijft: zorg voor voldoende dikte ban de aders. Hoewel buiten de stuurautomaat de overige ST50 instrumenten niet zoveel stroom verbruiken. De aderdikte van de originele SeaTalk kabels lijken me dik genoeg.

Stelt Autohelm / Raymarine geen maximum aantal instrumenten die je via de SeaTalk kabels mag voeden?
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 29 sept 2013 19:17 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: stroomvoorziening Autohelm ST50 Maxiview 30 sept 2013 08:04 #443227

  • RigWa
  • RigWa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
Ok, ik ken de instrumenten niet.

Maar iets in serie achter elkaar zetten ? Het zijn geen kerstboomlampjes.
ik zou zoiets normaal gesproken parallel zetten zodat het gewoon allemaal netjes 12volt krijgt.
Laatst bewerkt: 30 sept 2013 08:04 door RigWa.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: stroomvoorziening Autohelm ST50 Maxiview 30 sept 2013 08:28 #443235

uit mijn hoofd:
Raymarine noemt ergens dat als er meer dan 4 apparaten zijn die van 2 kanten gevoed moeten worden (gewoon Seatalk kabel in een rondje, ene kant aan de voeding, alles doorlussen, andere kant ook aan de voeding.
Ik heb er 6 in serie, met 3 maal voeding.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: stroomvoorziening Autohelm ST50 Maxiview 30 sept 2013 08:41 #443240

Inderdaad voeding aan beide kanten aansluiten. Alleen als het display al uitvalt bij 12,75 V, althans volgens je accumonitor, zou ik ook met een multimeter de spanning bij je knooppunt meten. Het kan zijn dat je spanning in je seatalk knooppunt al te laag is door een te hoge weerstand ergens in je bekabeling/schakelpaneel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: stroomvoorziening Autohelm ST50 Maxiview 30 sept 2013 09:00 #443246

RigWa schreef:
Maar iets in serie achter elkaar zetten ? Het zijn geen kerstboomlampjes.
ik zou zoiets normaal gesproken parallel zetten zodat het gewoon allemaal netjes 12volt krijgt.
De SeaTalk kabeltjes staan fysiek in serie met de instrumenten. De voedings aders + en - zijn intern in de instrumenten natuurlijk doorverbonden zodat de voeding uiteindelijk parallel staat...
On topic maar weer ;)
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 30 sept 2013 09:00 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: stroomvoorziening Autohelm ST50 Maxiview 01 okt 2013 17:54 #443713

Bedankt, jij begrijpt de storing. Maar aan de de Seatalk kan alleen een inkomend kabeltje en aan de andere kant een uitgaand kabeltje worden aangesloten. Een aparte aansluiting voor een voeding is op geen enkel instrument aanwezig. Dus waar ik dan een extra 12 V voeding moet aansluiten is mij niet duidelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: stroomvoorziening Autohelm ST50 Maxiview 01 okt 2013 18:18 #443733

Als alle instrumenten een ingebouwde doorlus hebben (als in directe verbinding + > - zonder weerstand oid) maak je toch gewoon sluiting. Stroom kiest immers de weg van de minste weerstand. Er zou dus altijd één instument moeten zijn zonder die doorlus. Maar dat zou alsnog betekenen dat je instrumenten met doorlus minder stroom krijgen, die gaat immers door de doorlus en niet door het instrument.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: stroomvoorziening Autohelm ST50 Maxiview 01 okt 2013 18:38 #443741

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
Bernard.cl schreef :
Bedankt, jij begrijpt de storing. Maar aan de de Seatalk kan alleen een inkomend kabeltje en aan de andere kant een uitgaand kabeltje worden aangesloten. Een aparte aansluiting voor een voeding is op geen enkel instrument aanwezig. Dus waar ik dan een extra 12 V voeding moet aansluiten is mij niet duidelijk.

Er is geen "inkomend" of "uitgaand" kabeltje. Die zijn equivalent en staan gewoon parallel aan elkaar.

Beide connectoren bevatten drie aders:

Zwart of afscherming: - / 0V
Rood: +12V
Geel: Seatalk data

De gele draad is de databus. Rood en zwart zijn de spanning.

Op de ST50 worden nog geen standaard seatalk connectoren gebruikt, maar volgens mij ronde Binder pluggen. Die kun je gewoon demonteren.

Blijkbaar is de connectivity tussen de diverse instrumenten van zodanige aard dat er forse spanningsval optreed. Dus: bedrading dikker uitvoeren, spanning (zowel + als -!) op meerdere plekken op de bus aanvoeren of ipv een doorlusconstructie gewoon alle apparaten met een enkel kabeltje aansluiten en dat netjes op een schroefklem oid bij elkaar brengen.
Laatst bewerkt: 01 okt 2013 18:42 door roelb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: stroomvoorziening Autohelm ST50 Maxiview 01 okt 2013 18:39 #443743

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
Fabiandelete schreef :
Als alle instrumenten een ingebouwde doorlus hebben (als in directe verbinding + > - zonder weerstand oid) maak je toch gewoon sluiting. Stroom kiest immers de weg van de minste weerstand. Er zou dus altijd één instument moeten zijn zonder die doorlus. Maar dat zou alsnog betekenen dat je instrumenten met doorlus minder stroom krijgen, die gaat immers door de doorlus en niet door het instrument.

Nee hoor.. maar maar eens een tekeningetje voor jezelf als je het niet snapt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: stroomvoorziening Autohelm ST50 Maxiview 01 okt 2013 18:54 #443749

De kabels bestaan uit drie aders: rood = plus 12V, zwart = min en geel = SeaTalk data.
Door de één van de rode aders te onderbreken splits je instrumenten qua voeding in tweeën. Je hebt dan de mogelijkheid om zijden 12 volt aan te bieden. Bijvoorbeeld 5 instrumenten aan de ene zijde en de overige 4 aan de andere zijde. Simpeler kan ik het niet verwoorden. Een tekeningetje zou wonderen doen :).

EDIT: ik zie dat er al een paar mensen min of meer hetzelfde hebben geschreven...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 01 okt 2013 18:55 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: stroomvoorziening Autohelm ST50 Maxiview 01 okt 2013 19:11 #443758

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
Belerion II schreef :
De kabels bestaan uit drie aders: rood = plus 12V, zwart = min en geel = SeaTalk data.
Door de één van de rode aders te onderbreken splits je instrumenten qua voeding in tweeën. Je hebt dan de mogelijkheid om zijden 12 volt aan te bieden. Bijvoorbeeld 5 instrumenten aan de ene zijde en de overige 4 aan de andere zijde. Simpeler kan ik het niet verwoorden. Een tekeningetje zou wonderen doen :).

EDIT: ik zie dat er al een paar mensen min of meer hetzelfde hebben geschreven...

Maar met een belangrijke opmerking: niet /alleen/ de +12V op een andere manier uitvoeren. Immers, dan zal er nog steeds een -0V draad zijn met een te kleine doorsnede en te grote spanningsval.

Dus /beide/ verdikken/parallel aanleggen, etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl