Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Electriciteitsschema walstroom en 12V

Electriciteitsschema walstroom en 12V 26 juni 2013 11:44 #410774

  • Indeheki
  • Indeheki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 78
Hallo Iedereen,

na een paar avonden zoekwerk en leeswerk, heb ik jammer genoeg nog geen bruikbaar boordnet schema kunnen vinden.

Ik zou willen:
- veilige walstroom installatie maken
- een vaste acculader installeren bv. ctek M200
- risico op galvanische corrosie beperken
- voor 12V een diode of relais plaatsen zodat ik zeker ben dat de startbatterij niet leegloopt.

Bestaande installatie:
- geen walstroom - vorige eigenaar ging met het verlengsnoer naar binnen
- 2 batterijen, nu enkel geladen met motor of dus via lader die rechtstreeks op de walstroom aangeloten is.
- 12V systeem met 1 2 both draaischakelaar

Gegevens schip:
- polyester Spirit 28 uit 1976

Mijn idee op basis van wat ik gelezen heb:
- walstrrom via hoofdschakelaar 10A en daarna een verliesstrroomschakerlaar 30mA
- hierachter lader die ik net zoals de dynamo via diodebrug (mosfet) op de batterijen aansluit OF relais
- wat met de aarding van de walstroom? Mijns inziens is er nergens aarding toegepast in de bestaande installatie, geen aarding naar kielbouten, motor, schroefas, afsluiters te bespeuren

Mijn vragen:

- zie ik een en ander over het hoofd
- moet ik alles aarden en wat dan en hoe dan wel?
- is een galvanische isolator aangewezen indien ik aarding toepas, en wat dan met corrosie via de Nul?
- heb ik voldoende met de hoofdschakelaar en verliesstroomschakelaar zonder deze te aarden?
- moest er iemand zijn die tegen vergoeding mij wilt helpen aan het Grevelingenmeer ook altijd welkom :-)

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties.

Mvg Kim
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electriciteitsschema walstroom en 12V 26 juni 2013 12:45 #410781

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Hier staat (bijna) alles in:
www.victronenergy.nl/upload/do...-NL-AltijdStroom.pdf

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electriciteitsschema walstroom en 12V 26 juni 2013 12:46 #410782

het klinkt als een goed plan, Kim.

aarden zou ik alleen via de walstroom doen, dus eventuele andere aardingen (naar kiel of motor, als je er toch nog ergens een vindt) zou ik loshalen, om stroom tussen verschillende aardpunten te voorkomen (en daarmee corrosie).

wel zou ik 2 aparte 10A zekeringen nemen: 1 voor de lader en 1 voor de andere stopcontacten. Dan kun je een van de twee (of beide) even uitschakelen indien nodig. Wel beide op de aardlekschakelaar natuurlijk.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electriciteitsschema walstroom en 12V 26 juni 2013 14:51 #410811

  • Indeheki
  • Indeheki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 78
Hi baasklusje...dus het niet aarden is op zich geen probleem?
Victronenergy document had ik al gezien maar ze spreken natuurlijk voor hun winkel en ik wil gewoon een veilige doch basic installatie..

De meeste schema s die ik vind zijn nogal uitgebreid vandaar...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electriciteitsschema walstroom en 12V 26 juni 2013 14:58 #410814

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Kim,
Dat boek van Victron is een uitstekend boek om te lezen. Ze hebben geen eigen parochie in dit boek. Het is een taai stukkie, maar heel leerzaam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electriciteitsschema walstroom en 12V 26 juni 2013 15:54 #410839

Indeheki schreef :
dus het niet aarden is op zich geen probleem?

aarding (onderweg, niet aan de walstroom) is eigenlijk alleen nodig als je een serieuze radiozender aan boord hebt, en dat verwacht ik eigenlijk niet op een SP28.....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electriciteitsschema walstroom en 12V 20 nov 2013 19:24 #459597

  • Indeheki
  • Indeheki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 78
Beste allen

Intussen nog wat extra info opgezocht en intussen ook een schakelkast gekocht via marktplaats. Een vraagje voor diegenen met kennis mbt elektriciteit.

Schakelkast:
1 dubbelpolige hoofdschakelaar
1 aardlekschakelaar
Hierachter 4 1 polige automaten

Mijn idee:

- ik sluit stpcontacten rechtstreeks aan op de 1 polige automaten - 1 stopcontact per automaat?
- voor alle stopcontacten gebruik ik rechtstreeks de walaarde aan

- op 2 stopcontacten sluit ik 2 aparte cteks aan voor elke batterij eentje
- om galvanische corrosie te voorkomen gebruik ik voor de laders elk een dubbelpolige timer die ik slechts 1 maal per week een cyclus van 12h laat doen

Loop ik in deze opstelling nog risico op corrosie op de momenten dat de laders niet ingeschakeld zijn?

Ik lees over galvanische isolators dat ze regelmatig stuk gaan zodat er geen aarde meer is?

Dat van die galvanische corrosie en wannneer er risico is heb ik nog niet volledig door ondanks mijn opzoekwerk!

Wat is het alternatief ongeaard te werk gaan? Walstroomaarding tot in de aardplaat vd kast en aan boord niet gebruiken of is dit weer een ander risico?

Hopelijk kan iemand me helpen?

Alvast erg bedankt bij voorbaat.

Mvg kim
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electriciteitsschema walstroom en 12V 20 nov 2013 19:42 #459604

de installatie klinkt me verstandig, de 4 automaten kun je dan ook gebruiken om stopcontacten (dus de 2 laders ook) uit te zetten. Kan handig zijn als je de motor wil starten (alternator) terwijl de walstroom nog aangesloten is.

Galvanische corrosie is meestal het gevolg van meer dan 1 aardaansluiting, dus 1 de walstroom, 2 het water waar de boot in ligt.
Via motor en schroefas/schroef hangt er erg veel van de electrische installatie aan die water-aarde. En via de walstroom-aarde ook.
Als er een spanningsverschil is tussen die twee (en dat is er altijd, al is het maar 0,1 Volt) dan gaat er een soms flinke stroom lopen, door van alles en nog wat heen (roeras, schroefas, boiler, etc).
En dat geeft corrosie, zeker in combinatie met koperhoudende AF.

Voorkomen dus, die dubbele aarding, door in de boot niets te aarden aan kiel of motor, en/of door niet langdurig aan de walstroom te hangen.
Het 12 uur aanschakelen (en dus 156 uur per week uit) van de laders helpt niet, want de aarddraad blijft verbonden, die schakelt niet mee....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electriciteitsschema walstroom en 12V 20 nov 2013 19:53 #459606

  • Indeheki
  • Indeheki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 78
Hi baasklusje dank voor je antwoord.

Momenteel is er bij pijn weten niets via schroefas geaard. Ook de huidige stopcontacten niet.
De enige verbinding die ik zou maken is via de batterijen door het aansluiten vd laders. En dus via batterijen ad motor naar de schroefas maar dit is mijns inziens geen aarde. De andere stopcontacten zou ik voor keramisch vuurtje gebruiken. Ik dacht dus a een installatie zoals die zou zijn met gewoon een cerlengsnoer maar dus met daartussen de kast.
Onze boot i een spirit van 1976 en toen deden ze blijkbaar wat minder moeilijk over electrocutie. Dit wil ik graag veilig vandaar mijn vragen.

Excuses voor alle vragen maar ik probeer een beetje uit te zoeken hoe ik het best tewerk ga. Boot blijft liggen voor winterzeilen en dan hou ik graag de batterijen in conditie.
Maar zoanls k het dus begrijp niets geaard betekent dus geen corrosie? Mijn buurman heeft ook een oud schip zonder aarding maar hij heeft door permanent ad walstroom te hangen toch flinke schade.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electriciteitsschema walstroom en 12V 20 nov 2013 20:08 #459610

Indeheki schreef :
Maar zoanls k het dus begrijp niets geaard betekent dus geen corrosie? Mijn buurman heeft ook een oud schip zonder aarding maar hij heeft door permanent ad walstroom te hangen toch flinke schade.

het probleem is dat je niet weet of de installatie binnen wel of niet geaard is. In oudere boten is er geen elektrische isolatie tussen schroefas en motor, dus de as is geaard in het water, en alles wat waaraan zit (motor, startmotor, accu-minpool, en daarmee alles wat daaraan hangt) is dan meteen ongewild geaard. Nieuwere motoren hebben vaak een isolatie tussen keerkoppeling en motor, en dan is die water-aarding er niet.
De motor in mijn Spirit 36 (2002) is zo geisoleerd van de koppeling en as; de boot ligt 365 dagen per jaar aan de walstroom (behalve zeilend...) maar geen spoor van corrosie.
Overigens moet je je daar niet teveel zorgen over maken, zorg dat er geen AF over de roeras is geschilderd, en dan zal het allemaal wel meevallen, die boot drijft immers al heel wat jaren!
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 20 nov 2013 20:08 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electriciteitsschema walstroom en 12V 20 nov 2013 20:24 #459615

Klinkt al goed inderdaad, echter ik zou wel met dubbelpolige zekeringautomaten werken: thuis ligt namelijk vast wat de fase en wat de nul is (bruin resp. blauw), maar bij walstroom weet je dit niet zeker omdat anderen met de CEE stekkers en WCD's hebben kunnen lopen hobbyen en dit omgedraaid kunnen hebben.

Ik zou de walstroom-aarde absoluut doortreken naar je 230V WCD's, maar dit verder volledig gescheiden houden van je 12V boordnet. Secundair komt uit je lader DC, waarbij de min zwevend zou moeten zijn tov de walstroom-aarde, maar check dit wel even, anders leg je je boordnet toch (onbedoeld) aan de walstroom-aarde.

Het reeds genoemde boek bevat een aantal duidelijke principe schema's van wat jij wilt.

NB: bij stalen schepen wordt dit een ander verhaal, zeker als je een inverter gaat gebruiken dien je daar je scheepshuid wél te aarden, maar dit refereer je dan aan de nul uit de inverter. Je walstroom-aarde loopt dan dood in een (kostbare) scheidingstrafo, die je die vrijheid biedt je scheepshuid aan de nul te leggen. Scheidingstrafo is dan nodig om én veilig te zijn én om galvanische corrosie tegen te gaan. Bij jouw (poyester toch?) boot kan het veel eenvoudiger...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electriciteitsschema walstroom en 12V 20 nov 2013 20:34 #459617

  • Indeheki
  • Indeheki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 78
Beste nachtvlinder, het lijkt erop dat dat inderdaad is wat ik bedoel -:)

Het zwevend houden bedoel je dat ik de aarddraad voor de stopcontacten bestemd voor de laders gewoon niet aansluit? In dat geval heb ik dus geen aarde als ze door de dubbelpolige timer ontkoppeld zijn en enkel bij laden aarde via de onrachtstreekse verbinding met de schroefas via lader batterij enz... Klopt?

Mbt enkelpolige automaten, deze zaten erin maar ik kan deze wel vervangen door twee dubbelpolige. Kan ik ook gewoon 2 eenpolige gebruiken 1 voor fase 1 voor de n?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electriciteitsschema walstroom en 12V 20 nov 2013 20:45 #459621

Indeheki schreef :
Het zwevend houden bedoel je dat ik de aarddraad voor de stopcontacten bestemd voor de laders gewoon niet aansluit?

Met "zwevend houden" bedoel ik dat je de walstroom-aarde NIET met de min van je 12V boordnet verbindt. Als het goed is doet je lader dat zelf ook niet (maar dit moet je even nakijken): deze uitgangen "zweven" waarschijnlijk waardoor je in staat bent je 12V boordnet galvanisch gescheiden te houden van je 230V walstroom-net. Dus ook geen verbindingen maken van walstroom-aarde naar schroefas, kiel, mast of whatever. Alléén naar de randaarde contacten van je WCD's.
Indeheki schreef :
Kan ik ook gewoon 2 eenpolige gebruiken 1 voor fase 1 voor de n?

Goede vraag waar ik het antwoord niet op weet.
Zie Installatieautomaat:
"Installatieautomaten zijn er in verschillende uitvoeringen: de meest gebruikte uitvoering in huisinstallaties is de 1P+N-automaat; eenpolig met afschakelbare nulleider die alleen in de fasepool een set overstroombeveiligingen heeft. Verder zijn er 2P-automaten, dus tweepolig met in elke pool een set overstroombeveiligingen, en 3P-automaten met drie polen met drie sets overstroombeveiligingen. 3P+N-automaten hebben eveneens drie set overstroombeveiligingen en een afschakelbare nulleider"
Laatst bewerkt: 20 nov 2013 20:49 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electriciteitsschema walstroom en 12V 20 nov 2013 20:53 #459625

  • Indeheki
  • Indeheki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 78
Ik neem aan dat ik dat kan checken in de handleiding vd ctek laders?

Pfewieee te bedenken dat ik de zoon was van een electronicaspecialist. Ik had beter een heetje opgelet als mijn vader me vroeger iets probeerde te leren -:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electriciteitsschema walstroom en 12V 20 nov 2013 20:57 #459626

Als je "het boek" van hierboven leest weet je ook alles ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electriciteitsschema walstroom en 12V 20 nov 2013 21:12 #459629

  • Indeheki
  • Indeheki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 78
Klopt -:) stukken heb ik al gelezen. Intussen ook boek elektriciteit aan boord aangeschaft maar moet me er inderdaad nog even doorwortelen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electriciteitsschema walstroom en 12V 20 nov 2013 21:45 #459636

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Nachtvlinder schreef :
Als je "het boek" van hierboven leest weet je ook alles ;)

Maar volgens mij kun je als leek geen installatieschema op papier zetten al je kun je "het boek" dromen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electriciteitsschema walstroom en 12V 20 nov 2013 21:51 #459638

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 668
Kan ik ook gewoon 2 eenpolige gebruiken 1 voor fase 1 voor de n?

Er zijn twee gevaren:
- overbelasting of een kortsluiting tussen fase en nul (daar beschermt de zekering tegen door de fase te onderbreken)
- een (kort)sluiting tussen fase en aarde of een menselijke aanraking van de fase (dáár beschermt de aardlekschakelaar tegen; als het spanningsverschil tussen de nulleider en de aarde groot genoeg is, overigens ook tegen aanraking van de nul).

Twee losse eenpolige zekeringautomaten voor fase en nul vind ik niet veilig genoeg bij overbelasting of kortsluiting tussen fase en nul. Als de nulautomaat uitslaat en de fase niet, is de stroomkring wel onderbroken, maar is de schakeling niet spanningsvrij (ten opzichte van aarde) en dus gevaarlijk bij aanraking. Een 1P+N automaat schakelt fase en nul beide uit.

Voor een (kort)sluiting naar de aarde maakt het niet uit: dan schakelt de aardlekschakelaar fase en hul beide uit. Omdat je ook een aardlekschakelaar gebruikt, ben je voldoende beschermd indien alleen de nulzekering uitslaat, maar kun je dus wel een schok voelen als je dan de fase aanraakt. Dat risico zou ik niet willen lopen.
--
Als je iets nieuws gaat kopen, denk dan ook aan de selectiviteit: als je in de boot een zekeringautomaat van 16A hebt, en je hebt een overbelastingssituatie, is de kans groot dat de zekering in de walaansluiting sneller is. Als beide 16A zijn is het een gok welke het eerst uitslaat, maar als de walaansluiting met een lagere zekering is gezekerd, is die zeker sneller. Daarom heb ik laatst een aardlekautomaat van 6A gekocht voor een nieuw te maken walaansluitinkje voor mijn bootje. 1300 W is wel genoeg voor een paar ladertjes en een enkel apparaatje. Kan ik zelfs nog een klein kacheltje van 500W aanzetten als ik zou willen.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electriciteitsschema walstroom en 12V 21 nov 2013 16:30 #459885

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Indeheki schreef :
Ik neem aan dat ik dat kan checken in de handleiding vd ctek laders?

Dat zou ik ook graag weten! Waar moet ik op letten in de handleiding?

Verder vraag ik me dan af: is het eigenlijk beter om zowel de plus als de min ( van het 12 volt systeem) richting motorblok te kunnen onderbreken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electriciteitsschema walstroom en 12V 21 nov 2013 19:28 #459955

  • tasar298
  • tasar298's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 228
De CETEK lader is dubbel ge-isoleerd en heeft dus geen aarding nodig.
Kijk maar naar de stekker van de Cetek, die heeft geen aardcontacten.
Electrische handgereedschappen zijn een goed voorbeeld hiervan. Handboormachine, decoupeerzaag enz hebben geen aardcontacten in de stekker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electriciteitsschema walstroom en 12V 22 nov 2013 00:41 #460007

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
tasar298 schreef :
De CETEK lader is dubbel ge-isoleerd en heeft dus geen aarding nodig.
Kijk maar naar de stekker van de Cetek, die heeft geen aardcontacten.
Electrische handgereedschappen zijn een goed voorbeeld hiervan. Handboormachine, decoupeerzaag enz hebben geen aardcontacten in de stekker.

Zo simpel?

Top, bedankt. Logisch inderdaad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electriciteitsschema walstroom en 12V 21 sept 2015 17:55 #665040

  • boezie
  • boezie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Hey,
Heb een soortgelijke installatie in mijn contest28 uit 1978.
2 accu's met een 1 both 2 schakelaar.
Ik wil ook een wal-stroominstallatie inbouwen.
Heb jij ondertussen een bruikbaar schema?

groet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl