Hallo Iedereen,
na een paar avonden zoekwerk en leeswerk, heb ik jammer genoeg nog geen bruikbaar boordnet schema kunnen vinden.
Ik zou willen:
- veilige walstroom installatie maken
- een vaste acculader installeren bv. ctek M200
- risico op galvanische corrosie beperken
- voor 12V een diode of relais plaatsen zodat ik zeker ben dat de startbatterij niet leegloopt.
Bestaande installatie:
- geen walstroom - vorige eigenaar ging met het verlengsnoer naar binnen
- 2 batterijen, nu enkel geladen met motor of dus via lader die rechtstreeks op de walstroom aangeloten is.
- 12V systeem met 1 2 both draaischakelaar
Gegevens schip:
- polyester Spirit 28 uit 1976
Mijn idee op basis van wat ik gelezen heb:
- walstrrom via hoofdschakelaar 10A en daarna een verliesstrroomschakerlaar 30mA
- hierachter lader die ik net zoals de dynamo via diodebrug (mosfet) op de batterijen aansluit OF relais
- wat met de aarding van de walstroom? Mijns inziens is er nergens aarding toegepast in de bestaande installatie, geen aarding naar kielbouten, motor, schroefas, afsluiters te bespeuren
Mijn vragen:
- zie ik een en ander over het hoofd
- moet ik alles aarden en wat dan en hoe dan wel?
- is een galvanische isolator aangewezen indien ik aarding toepas, en wat dan met corrosie via de Nul?
- heb ik voldoende met de hoofdschakelaar en verliesstroomschakelaar zonder deze te aarden?
- moest er iemand zijn die tegen vergoeding mij wilt helpen aan het Grevelingenmeer ook altijd welkom
Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties.
Mvg Kim