Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Marifoon via schakelpaneel of rechtstreeks?

Marifoon via schakelpaneel of rechtstreeks? 24 nov 2012 10:23 #341651

Hoi,

Afgelopen najaar het basiscertificaat gehaald en inmiddels een marifoon (advansea FX400)en antenne aangeschaft, en atiscode aangevraagd.
Nu las ik ergens dat het beter is om de marifoon niet via het schakelpaneel aan te sluiten maar rechtstreeks op de hoofdschakelaar. Waarom is dit?

Nu, zonder marifoon, heb ik de hoofschakelaar in de mindraad, vervolgens gaat deze door naar het schakelpaneel. De plus gaat naar een soort 'algemene verdeeldoos' (geen idee hoe dat heet) en vanaf schakelpaneel en verdeeldoos gaan de draden naar de verbruikers (binnenverlichting, navigatieverlichting en radio) toe. Als ik het goed begrijp zou ik op de hoofdschakelaar zowel de mindraad van de marifoon als de mindraad naar het schakelpaneel moeten bevestigen. Zijn hier officiele splitters voor of kunnen beide draden er gewoon samen in gekneld worden?
En kan de plusdraad via de 'algemene verdeeldoos'?
Alvast bedankt voor het antwoord!

Gr. Ruben
Kievit 680
Marieholm 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon via schakelpaneel of rechtstreeks? 24 nov 2012 10:33 #341652

een reden daarvoor is om zo min mogelijk schakels tussen je communicatie keten te plaatsen.. mogelijke storingsbronnen.
Blijft wel noodzakelijk om de voeding te zekeren (in de draad bijvoorbeeld).
Ik heb de marifoon overigens gewoon in het schakelpaneel zitten op een separate zekering en schakelaar.. (maar die zou dus kapot kunnen)
zelfde discussie kun je voeren over de antennekabel.. wel of niet gedeeld middels een splitter.. Less is more.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon via schakelpaneel of rechtstreeks? 24 nov 2012 10:38 #341654

Vroeger , toen ze de installatie nog aan boord kwamen keuren ( Ja dat is ooit het geval geweest!) was dat separaat aansluiten zelfs een voorwaarde om een vergunning te krijgen!
Maar tegenwoordig is dat gelukkig anders hoewel het dacht ik nog wel in de lesboekjes staat.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon via schakelpaneel of rechtstreeks? 24 nov 2012 10:50 #341656

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
YELLOW BOAT schreef :
Vroeger , toen ze de installatie nog aan boord kwamen keuren ( Ja dat is ooit het geval geweest!) was dat separaat aansluiten zelfs een voorwaarde om een vergunning te krijgen!
Maar tegenwoordig is dat gelukkig anders hoewel het dacht ik nog wel in de lesboekjes staat.
Ad

Voor pleziervaart is installatie technisch geen enkele eis m.b.t. de marifoon, hoogstens wat info te vinden in CE regels.
@algemmen
Zoals eerder genoemd is een zekering nabij het schakel pqaneel of accu zéér verstandig.
Een zekering bij de accu of bron (schakel paneel) beveiligd niet zozeer tegen overbelasting maar tegen kortsluiting in de leiding (schavielen, hitte) als leiding beveiliging.
Extra Schakelaar in het schakel paneel heeft inderdaad geen enkele nut........
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 24 nov 2012 11:05 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon via schakelpaneel of rechtstreeks? 24 nov 2012 11:11 #341663

WADnWIND schreef :

Voor pleziervaart is installatie technisch geen enkele eis m.b.t. de marifoon, hoogstens wat info te vinden in CE regels.
@algemmen
..

Tegenwoordig zijn die regels er inderaad niet meer maar vroeger ( 70er jaren ) wel hoor.
Er staat trouwens in mijn cursusboek van 2001 (van de ANWB toen ik Marconm B erbij gedaan heb) nog wel letterlijk:
"sluit de marifoon niet aan op een willekeurig spanningspunt op het dashboard of schakelpaneel maar rechtstreeks op de voedingsbron. Dit vermindert de invloed van electrische storingen , die door andere boordapparatuur worden veroorzaakt."
Dus niet verplicht maar wel nog altijd aanbevolen.
De reden is dus niet de kans op uitvallen maar de kans op storingen door andere apparaten . Koelkasten met een electronische regeling zoals de Waeco koelboxen willen dat nog wel eens doen heb ik ervaren.( opgelost met een
ontstorings setje).
Ennehh , bij mij zit hij ook op het schakelpaneel hoor. Zelfs samen met de antenne splitter op één schakelaar. :blush: Leek me wel redelijk logisch. :huh:
Ad
Laatst bewerkt: 24 nov 2012 11:16 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon via schakelpaneel of rechtstreeks? 24 nov 2012 11:47 #341675

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Misschien wat offtopic, maar mij ontgaat zo ie zo het nut van de gewoonte van sommige botenbouwers om alles via een aparte schakelaar op het schakelpaneeltje te schakelen.

Alleen voor apparaten die zelf geen aan uit schakelaar hebben, zoals navigatie verlichting, waterpomp en wat navigatieinstrumenten is een schakelaar naar mijn idee nuttig.

Wel alle gebruikers achter een zekering aansluiten natuurlijk ;)
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon via schakelpaneel of rechtstreeks? 24 nov 2012 12:01 #341677

Schakel paneel met zekeringen komt denk ik omdat meeste dit zien als de groepen kast thuis daar zit ook bij elke zekering een schakelaar (of bij automaten is de zekering de schakelaar) dit word vervolgens gekopieerd voor aan boord.

Nou zitten er thuis meerdere apparaten op een groep aan boord heb je dit eigenlijk niet en kan je je inderdaad af vragen wat het nut van de schakelaar is. Zekeringen blijven wel belangrijk, en mocht je ooit een groep uit moeten zetten dan kan je natuurlijk altijd de zekering er uit draaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon via schakelpaneel of rechtstreeks? 24 nov 2012 13:09 #341694

Christiaan 676 schreef :
Schakel paneel met zekeringen komt denk ik omdat meeste dit zien als de groepen kast thuis daar zit ook bij elke zekering een schakelaar (of bij automaten is de zekering de schakelaar) dit word vervolgens gekopieerd voor aan boord.

Nou zitten er thuis meerdere apparaten op een groep aan boord heb je dit eigenlijk niet en kan je je inderdaad af vragen wat het nut van de schakelaar is. Zekeringen blijven wel belangrijk, en mocht je ooit een groep uit moeten zetten dan kan je natuurlijk altijd de zekering er uit draaien.

Met een automaat gaat dat nogal lastig hoor, dat eruit draaien. :ohmy:
En rommelen met een draad als er iets niet werkt is toch wel zo veilig als er geen stroom op staat, ook een draadzekering vervangen.
Wat dacht je anders waarom die zekeringen in een schakelpaneel ná de schakelaar zitten dan? Kun je ze tenminste spanningsvrij uitwisselen of resetten.
Bij mij thuis zitten er trouwens helemaal geen schakelaars terwijl ik nog gewone smeltzekeringen heb , dus van afkijken kan geen sprake zijn.
Bovendien, wel eens kant en klare schakelpanelen voor boten gezien zonder schakelaars vóór de zekeringen?
Ad
Laatst bewerkt: 24 nov 2012 13:13 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon via schakelpaneel of rechtstreeks? 24 nov 2012 14:12 #341697

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Kortweg: direct van de accu en een zekering plaatsen die direct toegankelijk is.

Minste storing problemen maar heeft 1 nadeel.
Als je de boot verlaat na een dag varen niet vergeten om de marifoon uit te zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon via schakelpaneel of rechtstreeks? 24 nov 2012 14:27 #341700

dehler schreef :
Kortweg: direct van de accu en een zekering plaatsen die direct toegankelijk is.

Minste storing problemen maar heeft 1 nadeel.
Als je de boot verlaat na een dag varen niet vergeten om de marifoon uit te zetten.

Heb je geen accuschakelaar dan , zo dicht mogelijk bij de accu?
Dan kun je daar mooi de marifoon op aansluiten.

Ad
Laatst bewerkt: 24 nov 2012 14:28 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon via schakelpaneel of rechtstreeks? 24 nov 2012 15:29 #341711

  • BM Sail
  • BM Sail's Profielfoto
YELLOW BOAT schreef :
dehler schreef :
Kortweg: direct van de accu en een zekering plaatsen die direct toegankelijk is.

Minste storing problemen maar heeft 1 nadeel.
Als je de boot verlaat na een dag varen niet vergeten om de marifoon uit te zetten.

Heb je geen accuschakelaar dan , zo dicht mogelijk bij de accu?
Dan kun je daar mooi de marifoon op aansluiten.

Ad

Daar had ik idd nog niet aan gedacht. Maar dieper erop in... Als ik de aansluiting zo zou doen, krijg ik dan bij iedere keer als ik schakel tussen batterij 1, 1+2 of 2 geen soort van reset? Maw korte tijd zonder stroom?

Johan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon via schakelpaneel of rechtstreeks? 24 nov 2012 15:43 #341714

  • tasar298
  • tasar298's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 228
@TS: Stockpaert

Waarom een schakelaar in de MIN leiding?
Dit kan vreemde problemen veroorzaken. Als de mantel van de marifoon antenne ergens aan massa (min) gaat liggen, dan werkt jouw schakelaar niet meer en loopt de stroom op een andere manier weg.
Altijd een schakelaar in de + zetten, nooit -
Hetzelfde overigens met de zekeringen. Ik kwam het af en toe nog wel eens tegen de de zekering in de - zit.

Verder aansluiten zoals al eerder gezegd, na hoofdschakelaar zonder aparte schakelaar maar wel met een zekering.

Groeten,
Tyn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon via schakelpaneel of rechtstreeks? 24 nov 2012 16:20 #341728

BM Sail schreef :

Daar had ik idd nog niet aan gedacht. Maar dieper erop in... Als ik de aansluiting zo zou doen, krijg ik dan bij iedere keer als ik schakel tussen batterij 1, 1+2 of 2 geen soort van reset? Maw korte tijd zonder stroom?

Johan

Dat zit er wel in ja. maar doe je dat dan zó vaak?
Wordt het geen tijd voor een laadstroomberdeler?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon via schakelpaneel of rechtstreeks? 24 nov 2012 16:54 #341739

tasar298 schreef :
@TS: Stockpaert

Waarom een schakelaar in de MIN leiding?
Dit kan vreemde problemen veroorzaken. Als de mantel van de marifoon antenne ergens aan massa (min) gaat liggen, dan werkt jouw schakelaar niet meer en loopt de stroom op een andere manier weg.
Altijd een schakelaar in de + zetten, nooit -
Hetzelfde overigens met de zekeringen. Ik kwam het af en toe nog wel eens tegen de de zekering in de - zit.

Verder aansluiten zoals al eerder gezegd, na hoofdschakelaar zonder aparte schakelaar maar wel met een zekering.

Groeten,
Tyn

Een paar jaar geleden heb ik die vraag hier eens gesteld. Toen waren de meningen verdeeld over de hoofschakelaar in de min. In mijn geval hebben alle gebruikers de massa via de mindraad en ik begrijp dan ook niet helemaal waarom het risico dat de antennedraad contact maakt met de min, groter is dan met de plus?

Aan de andere kant, als de hoofdschakelaar in de plus echt beter is kan ik dat nu nog gemakkelijk ombouwen omdat de huidige gebruikers geen verschil maken in aansluiting, in tegenstelling tot de aan te sluiten marifoon. Ik hoef dan alleen de draad die nu nog naar de hoofdschakelaar loopt op de 'verdeeldoos' te zetten (-), en de draad die op de 'verdeeldoos' zat op de hoofschakelaar te zetten (+) (correct me if i'm wrong :unsure: ). In dat geval wordt de min via de verdeeldoos verdeeld en de plus via het schakelpaneel.

In dat geval: Kan ik dan op de hoofschakelaar zowel de plusdraad naar het schakelpaneel als de plusdraad naar de marifoon bevestigen? En zijn daar speciale verdelers voor of kan ik gewoon beide draden in de hoofschakelaar klemmen?

Wederom alvast bedankt voor jullie advies!

Gr. Ruben
Marieholm 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon via schakelpaneel of rechtstreeks? 24 nov 2012 20:32 #341811

  • tasar298
  • tasar298's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 228
Vaak is de afscherming van de antennekabel hetzelfde als de min van de marifoon. De afscherming zit dan via de antenne op de mast aangesloten, die op zijn beurt weer via via met de min van de accu verbinding kan maken.
De schakelaar in de min leiding doet dan niks meer. Het is beter in de plus vanwege dit soort onbedoelde circuits. Een plus draad zal vrijwel altijd goed beschermd zijn.

Afhankelijk van waar de marifoon gemonteerd is, sluit je de voeding aan. Is dit in de nabijheid van jouw schakelpaneel, sluit dan de voeding aan de op de kabel die van de accu hoofdschakelaar in het schakelpaneel binnen komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon via schakelpaneel of rechtstreeks? 25 nov 2012 01:27 #341842

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
PvO schreef :
Misschien wat offtopic, maar mij ontgaat zo ie zo het nut van de gewoonte van sommige botenbouwers om alles via een aparte schakelaar op het schakelpaneeltje te schakelen.
)

Precies, maar het maakt wel indruk op de argeloze koper en maakt het begrijpelijk voor de Poolse timmerman die in de Nederlandse jachtbouw ook de elektra doet. Als er dan wel een Nederlandse elektricien is, begrijpen ze er niet altijd wat van.
Elektriciens hebben vaak wel vaardigheden, maar niet altijd inzichten....
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon via schakelpaneel of rechtstreeks? 25 nov 2012 01:33 #341843

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
tasar298 schreef :
@TS: Stockpaert

Waarom een schakelaar in de MIN leiding?
Dit kan vreemde problemen veroorzaken. Als de mantel van de marifoon antenne ergens aan massa (min) gaat liggen, dan werkt jouw schakelaar niet meer en loopt de stroom op een andere manier weg.
Altijd een schakelaar in de + zetten, nooit -
Hetzelfde overigens met de zekeringen. Ik kwam het af en toe nog wel eens tegen de de zekering in de - zit.

Verder aansluiten zoals al eerder gezegd, na hoofdschakelaar zonder aparte schakelaar maar wel met een zekering.

Groeten,
Tyn

Een schakelaar in de min(-) is uitsluitend bedoeld als werkschakelaar bij de startmotor. De werkschakelaar is voorschrift in de schepenwet en binnenschepen besluit.
Dus niet bedoeld als hoofdschakelaar van het boordnet, die mag inderdaad in de plus(+).

Als je een werkschakelaar in de plus(+) maakt en je gaat de accupolen loshalen, kan je alsnog met met je steeksleutel kortsluiting maken tegen de romp.
Als je een werkschakelaar in de min(-) zet, kan je ongestraft de pluspool tegen de romp houden zonder dat er iets gebeurd.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon via schakelpaneel of rechtstreeks? 25 nov 2012 01:38 #341844

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
tasar298 schreef :
Vaak is de afscherming van de antennekabel hetzelfde als de min van de marifoon. De afscherming zit dan via de antenne op de mast aangesloten, die op zijn beurt weer via via met de min van de accu verbinding kan maken.
De schakelaar in de min leiding doet dan niks meer. Het is beter in de plus vanwege dit soort onbedoelde circuits. Een plus draad zal vrijwel altijd goed beschermd zijn.

Een (hoofd)werkschakelaar in de min(-) schakeld ook werkelijk alles af, dus maakt de coax via de antenne ook geen contact meer naar de accu via de romp.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon via schakelpaneel of rechtstreeks? 25 nov 2012 08:52 #341874

WADnWIND schreef :
Elektriciens hebben vaak wel vaardigheden, maar niet altijd inzichten....

Oeps ...... :ohmy:

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon via schakelpaneel of rechtstreeks? 25 nov 2012 13:01 #341940

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Als je een werkschakelaar in de plus(+) maakt en je gaat de accupolen loshalen, kan je alsnog met met je steeksleutel kortsluiting maken tegen de romp.
Als je een werkschakelaar in de min(-) zet, kan je ongestraft de pluspool tegen de romp houden zonder dat er iets gebeurd.



Mijn romp is van polyester.
De hoofdschakelaar en de accukeuzeschakelaars staan beide in de + leiding.
Ik vermoed dat dit bij de meeste zeiljachtjes zo is.

Als je de accu los moet doen.
Eerst de positieve klem loszetten. ( net zoals in de auto .)
En als je hem er terug bijzet de positieve klem het laatst aansluiten.
( Altijd positief beginnen en positief eindigen. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon via schakelpaneel of rechtstreeks? 25 nov 2012 13:40 #341950

Tony2920 schreef :
Als je een werkschakelaar in de plus(+) maakt en je gaat de accupolen loshalen, kan je alsnog met met je steeksleutel kortsluiting maken tegen de romp.
Als je een werkschakelaar in de min(-) zet, kan je ongestraft de pluspool tegen de romp houden zonder dat er iets gebeurd.



Mijn romp is van polyester.
De hoofdschakelaar en de accukeuzeschakelaars staan beide in de + leiding.
Ik vermoed dat dit bij de meeste zeiljachtjes zo is.

Als je de accu los moet doen.
Eerst de positieve klem loszetten. ( net zoals in de auto .)
En als je hem er terug bijzet de positieve klem het laatst aansluiten.
( Altijd positief beginnen en positief eindigen. )

En daarom is bij een stalen ( en sowieso bij een aluminium romp maar dan ook om andere redenen) een totaal van de romp gescheiden electrisch circuit beter. Maar ja , wel duurder en lastiger te verwezenlijken aangezien ook de motormassa buiten het E-circuit moet blijven.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon via schakelpaneel of rechtstreeks? 25 nov 2012 13:42 #341951

Tony2920 schreef :
Als je de accu los moet doen.
Eerst de positieve klem loszetten. ( net zoals in de auto .)
En als je hem er terug bijzet de positieve klem het laatst aansluiten.
( Altijd positief beginnen en positief eindigen. )
Daar ben ik het toch niet mee eens. Als je eerst de PLUS los haalt dan kan je met de steek sleutel de stalen romp (frame) van de boot (auto) raken wat resulteert in een leuke vonk en geknetter zeker omdat er geen zekering tussen zit.

Haal je nu eerst de MIN los en raak je tijdens het losmaken hiervan de romp (frame) is dit geen probleem. Wanneer je dan de PLUS los maakt is de MIN al los van de accu en veroorzaak je geen sluiting meer als je de romp (frame) raakt met je steek sleutel.

Dus eerst MIN dan PLUS bij het verwijderen van de accu, plaatsen in omgekeerde volgorde.
Laatst bewerkt: 25 nov 2012 13:45 door Christiaan 676.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon via schakelpaneel of rechtstreeks? 25 nov 2012 14:26 #341956

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Cristiaan +1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon via schakelpaneel of rechtstreeks? 25 nov 2012 15:11 #341959

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Tony2920 schreef :
Als je een werkschakelaar in de plus(+) maakt en je gaat de accupolen loshalen, kan je alsnog met met je steeksleutel kortsluiting maken tegen de romp.
Als je een werkschakelaar in de min(-) zet, kan je ongestraft de pluspool tegen de romp houden zonder dat er iets gebeurd.



Mijn romp is van polyester.
De hoofdschakelaar en de accukeuzeschakelaars staan beide in de + leiding.
Ik vermoed dat dit bij de meeste zeiljachtjes zo is.

Als je de accu los moet doen.
Eerst de positieve klem loszetten. ( net zoals in de auto .)
En als je hem er terug bijzet de positieve klem het laatst aansluiten.
( Altijd positief beginnen en positief eindigen. )

Ik hoop niet dat je het erg vind, maar als ik aan een motor moet sleutelen haal ik altijd alleen de min(-) los, dan kan ik ongestraft aan het blok zitten zonder kortsluitingen tegen het blok. Ook kan niemand onbedoeld starten.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon via schakelpaneel of rechtstreeks? 25 nov 2012 15:13 #341961

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
YELLOW BOAT schreef :
WADnWIND schreef :
Elektriciens hebben vaak wel vaardigheden, maar niet altijd inzichten....

Oeps ...... :ohmy:

Ad

"niet altijd" dus soms wel :) :) :)

Dat heb ik dan net weer wel van je gelezen
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl