Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Electra netjes aansluiten

Re: Electra netjes aansluiten 12 nov 2012 17:29 #338720

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Met het nieuwe schakel paneel voor de Dehler heb ik eerst berekend wat de totale stroom afname zou zijn.
Dat was zo rond de 20 Ampère.
Voor de ader lengte en voltage verlies was 10 mm2 genoeg
Bewust een stap hoger genomen. dus 16 mm2.
Voor het gewicht en kosten is dit minimaal.
Na installatie getest en was rond de 22,5 ampère.
Zekeringen in deze voedende ader zo gekozen dat het vrij selectief is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electra netjes aansluiten 13 nov 2012 13:29 #338869

YELLOW BOAT schreef :
Nou , bij 6 meter en 20 Ampère heb je anders al bijna 0,4 Volt spanningsval wat bijv. voor navigatieverlichting al meer is dan officieel toegestaan bij goedgekeurde verlichting.
Beter is om het spanningsverlies , zeker tussen accu en schakelpaneel onder de 0,1-0,2 Volt te houden.
Eigenlijk moet je het totale spanningsverleis op 0,2 tot 0,3 Volt houden.

Uiteraard heb je daar gelijk in, je moet zeker rekening houden met het toegstane spanningsverlies van aangesloten verbruikers

Maar... meestal wordt de zekering bij de accu's zo gekozen zodat alles tegelijkertijd aankan: dus de binnen en buiten verlichting, de koelkast die net aanslaat terwijl de marifoon aan het zenden is op 25w, de navtex net berichten ophaalt, etc. Dit omdat het natuurlijk heel vervelend is als de zekering bij op zo'n moment doorbrand. Dus stel je hebt uitgerekend dat alles bij elkaar maximaal op 20ampere uitkomt, kan je prima kiezen voor 6mm2. In de praktijk komt het nauwelijks voor dat alles tegelijk aanstaat. De gelijktijdigheidsfactor zorgt ervoor dat de daadwerkelijk afgenomen stroom bijna altijd lager is dan 20ampere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electra netjes aansluiten 13 nov 2012 14:57 #338888

Klaas-Jan schreef :
YELLOW BOAT schreef :
Nou , bij 6 meter en 20 Ampère heb je anders al bijna 0,4 Volt spanningsval wat bijv. voor navigatieverlichting al meer is dan officieel toegestaan bij goedgekeurde verlichting.
Beter is om het spanningsverlies , zeker tussen accu en schakelpaneel onder de 0,1-0,2 Volt te houden.
Eigenlijk moet je het totale spanningsverleis op 0,2 tot 0,3 Volt houden.

Uiteraard heb je daar gelijk in, je moet zeker rekening houden met het toegstane spanningsverlies van aangesloten verbruikers

Maar... meestal wordt de zekering bij de accu's zo gekozen zodat alles tegelijkertijd aankan: dus de binnen en buiten verlichting, de koelkast die net aanslaat terwijl de marifoon aan het zenden is op 25w, de navtex net berichten ophaalt, etc. Dit omdat het natuurlijk heel vervelend is als de zekering bij op zo'n moment doorbrand. Dus stel je hebt uitgerekend dat alles bij elkaar maximaal op 20ampere uitkomt, kan je prima kiezen voor 6mm2. In de praktijk komt het nauwelijks voor dat alles tegelijk aanstaat. De gelijktijdigheidsfactor zorgt ervoor dat de daadwerkelijk afgenomen stroom bijna altijd lager is dan 20ampere.

ik zou groepen maken, en iedere groep een eigen zekering, en dat kan dus ook een 5 ampere zekering zijn voor een groep.
gaat een lamp defect, dan blijft je stuurautomaat gewoon werken.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 13 nov 2012 14:59 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electra netjes aansluiten 13 nov 2012 15:09 #338893

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Stel voor dat je de navigatie verlichting onder 1 zekering en schakelaat aansluit.
Dus 3 kleuren en heklicht.
Er treed ergens kortsluiting op en jawel je vaart helemaal in het donker zonder licht.
Ander voorbeeld.
In de kajuit alle verlichting op 1 zekering er treed weer kortsluiting op en jawel binnen is het geheel donker.
Dus BB en SB scheiden met aparte zekering en schakelaar.
Bij auto's zit dit ook gescheiden (buiten verlichting) links voor en rechts achter en rechts voor en links achter.

Marifoon is belangrijk dus geheel apart.
Navigatie app. apart.
verlichting gescheiden zowel buien als binnen.
Waterpomp apart
bilge pomp apart.
En zo kan je naar eigen inzicht de rest invullen.


Voor mij is zoveel mogelijk splitsen van verbruikers belangrijk.
Dan kan je zonder veel problemen verder en eventueel later repareren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electra netjes aansluiten 13 nov 2012 15:13 #338895

Volgens mij vergeet je nu even dat er uiteraard naast de hoofdzekering dicht bij de accu die de toevoerkabel naat het schakelpaneel beschermd, ook nog zekeringen in het schakelpaneel zitten.
En daar moet je natuurlijk een beetje meerdere verbuikers een beetje logisch samenvoegen op .één zekering/schakelaar combinatie anders krijg je wel een erg groot schakelpaneel. , tenminste als je flinkj wat navigatiespullen ,lampen en andere gebruikers hebt.
daarnaast heb je bij bepaalde apparaten nog een zekering ín het apparaat zitten om dat te beschermen.
Overigens , waarom er wat anders bijv. aan stuurautomaat zou uitvallen als er een lamp kapot gaat ontgaat me een beetje. :huh:
Overigens hoort een stuurautomaat eigenlijk sowieso op een aparte zekering/schakelaar.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electra netjes aansluiten 13 nov 2012 15:15 #338896

hangt ook een beetje af wat je aan boord hebt. ik leefde aan boord, het was mijn huis dus komt er steeds meer bij.

ik had drie maal een voeding van af de accu banken lopen, ieder met zijn eigen hoofd zekering en schakelaar vlak bij de accu
een voor de omvormer, een voor het normale boordnet en een voor de ssb radio zender.

daardoor liep ik minder kans dat als ik bv de zend knop van de ssb indrukte er iets anders uitviel, of de pc opstarte enz.
het is ook aan te raden om de draad dikte dikker te nemen dan je in eerste instantie berekend als noodzakelijk. ik heb de ervaring dat koper na verloop van tijd de weerstand groter wordt door diverse invloeden, het zou niet mogen maar toch...

ik had als schakel en verbindings materiaal industrie onderdelen genomen, het is goedkoper, robuuster en in mijn geval vertinde contacten.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electra netjes aansluiten 13 nov 2012 15:16 #338898

YELLOW BOAT schreef :
Overigens , waarom er wat anders bijv. aan stuurautomaat zou uitvallen als er een lamp kapot gaat ontgaat me een beetje. :huh:
Overigens hoort een stuurautomaat eigenlijk sowieso op een aparte zekering/schakelaar.
Ad

ja precies. Ik kreeg een beetje de indruk dat er in het hele schip maar 1 zekering komt. Krijgt een lamp dan sluiting en de zekering eraan dan is de hele electra dood en dus ook je stuurautomaat.
Het was maar een voorbeeld.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 13 nov 2012 15:16 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electra netjes aansluiten 13 nov 2012 15:22 #338901

Och , kortsluiting in een lamp lijkt me wat onwaarschijnlijk maar ik begrijp je voorbeeld.
Op dat schemaatje wat ik bij een vorige post heb gezet zie je trouwens wat ik samen op één zekering heb zitten en wat die voor Amp hebebn.
Tussen accu en schakelpaneel heb ik inderdaad helemaal geen zekering. dat is bij mij maar mionder dan één meter en leek me wat overdreven. Maar wie weet szet ik er nog een keer een in.
Trouwens , de allergrootste stroomvreter , nl. de startmotor is eigenlijk nooit gezekerd( :unsure: ) En toch kan die best een kortsluiting krijgen. Kwestie van een beetje zout water. En stroom genoeg kan een accu wel leveren , ook om een 30mm2 door te laten smelten hoor.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electra netjes aansluiten 13 nov 2012 15:31 #338906

YELLOW BOAT schreef :
Trouwens , de allergrootste stroomvreter , nl. de startmotor is eigenlijk nooit gezekerd( :unsure: ) En toch kan die best een kortsluiting krijgen. Kwestie van een beetje zout water. En stroom genoeg kan een accu wel leveren , ook om een 30mm2 door te laten smelten hoor.

Ad

ik heb m wel gezekerd, en nadat de v snaar was aangespannen, wat weer kwam omdat we een alarm kregen onderweg en meteen de v snaar hebben gespannen, knalde de zekering er prompt uit. Er zit nu een zwaardere in.
Dus een zekering is mooi, maar kan ook onnodige problemen geven
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electra netjes aansluiten 13 nov 2012 16:01 #338909

Hoezo ? Heb jij een V-snaar aan je startmotor zitten dan. :lol:
Ik neem maar even aan dat je de laadstroom van de alternator bedoelt? Ik had het nl. over de startmotor.
Maar waar heb je die zekering dan gezet? Normaliter gaat de laadstroom immers via de startmotor en de startstroomkabel naar de accu.
Ik neem aan dat je een laadstroomverdeler hebt met dus een aparte laadstroomkabel naar de laadstromverdeler.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electra netjes aansluiten 13 nov 2012 16:12 #338911

nee, doordat de vsnaar niet meer slipte kreeg de startmotor het zwaarder, waardoor de zware zekering klapte. Iets anders kan ik niet verzinnen voor de reden dat de zekering doorging.

De zekering zit in de plus van de startaccu, zoals het hoort.

Dus startcircuit sluiting geeft in ieder geval geen brand.
Vergeet niet dat dit het circuit waar de meeste stroom kan lopen, door de dikke korte kabels van de startaccu , en de dikke draden in de startmotor.

Als er 1 ampere loopt bij een sluiting gaat de boel niet in de fik hoor.
Bij 100 ampere is het andere koek.
Ik wil maar zeggen, je moet wel de relevante circuits afzekeren
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 13 nov 2012 16:13 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electra netjes aansluiten 13 nov 2012 16:48 #338921

Roozeboos,

Je startmotor krijgt het zwaarder wanneer de riem van de generator niet meer slipt?

Dat zou eigenlijk niet mogen.
De wrijving van de riem in onbelaste toestand is niet zo groot.
Iets anders is het wanneer je generator al flink stroom levert bij stationair toerental.
Dan moet de stroom die de generator levert ook door de startmotor worden opgebracht (met een rendement van 65 %) kan dat best veel worden.

Draait je generator niet te snel bij stationair toeren?

Normaal is dat de generator maar juist enkele amperes laadt bij stationair toeren. Soms niets.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electra netjes aansluiten 13 nov 2012 16:56 #338925

Saeftinghe schreef :
Roozeboos,

Je startmotor krijgt het zwaarder wanneer de riem van de generator niet meer slipt?

Dat zou eigenlijk niet mogen.
De wrijving van de riem in onbelaste toestand is niet zo groot.
Iets anders is het wanneer je generator al flink stroom levert bij stationair toerental.
Dan moet de stroom die de generator levert ook door de startmotor worden opgebracht (met een rendement van 65 %) kan dat best veel worden.

Draait je generator niet te snel bij stationair toeren?

Normaal is dat de generator maar juist enkele amperes laadt bij stationair toeren. Soms niets.
oh is geen probleem hoor, de zekering die er nu in zit doet het prima. ik wil het topic niet kapen, dus terug maar naar electra aansluiten wat mij betreft
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electra netjes aansluiten 13 nov 2012 18:52 #338971

  • K.D.
  • K.D.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 77
Heb inmiddels het boek 'Electra aan boord' in huis. Het is geen kwestie van alles opnieuw aanleggen, maar van een aantal nieuwe kabels.
Een aantal wat netter aanleggen en in ieder geval tussen de DIN rail en het schakelpaneel alles netjes maken.
De kabels van de 15A acculader naar de accu zijn maar 2,5" dus die moeten dikker (10").
Ik heb een walstroom aansluiting in de ankerbak en achter in de kuip zitten. Uit de ankerbak gaat deze rechstreeks naar een stopcontact bij de kaartentafel, zonder zekering, aardlek of wat dan ook. Hier is al kortsluiting geweest wat de stekker in de ankerbak heeft doen smelten. Die wordt er dus uitgesloopt.
Luidsprekers aangesloten met 'gewone' 2 aderig 220 kabel.
Dat soort zaken.
Dus een leuke klus voor de komende tijd, maar wel te overzien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electra netjes aansluiten 13 nov 2012 19:45 #338991

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Ik weet natuurlijk helemaal niet of het je plan is, maar let effe op dat je niet in de verleiding komt om beide walstroomaansluitingen te gebruiken voor het voeden van hetzelfde stopcontact.

Je zou dan namelijk vanaf het ene aansluitpunt via het stopcontact het andere aansluitpunt onder stroom zetten. En daar zitten dikke koperen pennen in die je zo met je vingers kan aanraken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electra netjes aansluiten 13 nov 2012 22:45 #339060

Ik weet niet of mijn aandeel in dit topic waardevol is. Ik ben in mijn Dehler Sprinta met een zelfde project bezig. Ik heb vorig jaar al een kastje gemaakt maar dit was toch niet helemaal naar mijn wens. Om deze reden ben ik nu met een nieuw kastje bezig. Het kastje heb ik voorzien van: een zekeringenhouder van 6 steekzekeringen daarnaast heb ik 10 serieklemmen in het kastje geplaatst. Aan beide zijkanten van het kastje heb ik 3 schakelaars geplaatst. Iedere schakelaar heeft zijn eigen zekering. Vier van de zes schakelaars zijn voor navigatieverlichting, respectievelijk: driekleuren, rondschijnend wit, Deklicht en de boordlichten. De andere 2 schakelaars zijn voor de binnen verlichting en voor de apparatuur. De tien serieklemmen heb ik verdeeld drie blokken. Een blok van 2 serieklemmen voor de boordlichten (tweekleur voorop en een witlicht achterop), een blok van vier serieklemmen voor de binnen verlichting en een blok van vier serieklemmen voor de navigatie apparatuur. Vanaf de schakelaar of vanuit de serieklem gaat de plus naar de verbruiker. De minnen van alle verbruikers wil ik samen laten komen op een massastrip in een lasdoos elders in de boot. Ik hoop dat ik de ts op een idee heb kunnen brengen. Ik probeer een plaatje van het geheel in te voegen.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electra netjes aansluiten 14 nov 2012 06:36 #339071

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
@laser 2008,

mag ik vragen waar je die rijgklemmen vandaan hebt? Tot op heden vind ik ze alleen voor 2,5 tot 4mm2, wat een beetje groot is.

Overigens, als je onverhoopt toch schakelaars te kort komt kan je ze waarschijnlijk wel uitwisselen voor 1-0-1 schakelaars. Er zijn lichtcombinaties te vinden die je niet tegelijkertijd mag gebruiken, zoals 3 kleur en je gewone navigatie verlichting of ankerlicht en toplicht. Dat zou je al twee vrije schakelaars opleveren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electra netjes aansluiten 14 nov 2012 07:43 #339094

Die heb ik bij: www.dewatersportwinkel.nl gekocht. De link heb ik uit het Nooit meer kroonsteentjes topic.

Edit: De klemmen die ik heb gebruikt zijn overigens ook 2,5-4mm2.
Laatst bewerkt: 14 nov 2012 08:50 door Laser2008.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electra netjes aansluiten 14 nov 2012 15:43 #339204

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Laser2008 schreef :
Die heb ik bij: www.dewatersportwinkel.nl gekocht. De link heb ik uit het Nooit meer kroonsteentjes topic.

Edit: De klemmen die ik heb gebruikt zijn overigens ook 2,5-4mm2.


Oh, en gaat dat een beetje met dunnere draadjes? Juist vanwege die maat ben ik op zoek gegaan naar kleinere, maar als het goed werkt???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electra netjes aansluiten 14 nov 2012 15:53 #339210

Als je ,vooral bij de dunnere draadjes adereindhulsjes gebruikt gaat het ook beter.
Eigenlijk moet je die sowieso gebruiken samen met de daarvoor geschikte tang.
Ad


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electra netjes aansluiten 14 nov 2012 15:55 #339212

Ik heb 2,5 mm2 draad gebruikt. Dat blijft goed zitten. Ik weet niet of bijv. 1,5 mm2 goed zal blijven zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electra netjes aansluiten 03 feb 2013 16:47 #364601

  • K.D.
  • K.D.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 77
Een tijdje stil geweest, maar ben wel wat verder. Heb n.a.v. de tips 2 boeken gekoch en veel gelezen. Daarnaast diverse plafondelen en andere zaken losgeschroeft om beter te kunnen inventariseren hoe e.e.a door de boot loopt.

Heb gisteren ff wat foto's gemaakt ik die met jullie kan delen. Heb opgemeten welke maat kabelgoot ik kwijt kan. Wil nu alles netjes aansluiten. Veel is een kwestie van te lange kabels. Heb ook al diverse kabels gevonden die domweg afgeknipt zijn.
Mijn vraag is weet iemand een winkel voor diverse electra spullen, zoals kabeltang, kablegoot en rijgklemmen? Ik bedoel geen internet winkel maar gewoon een (ouderwetse) winkel waar ik langs kan gaan?
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 03 feb 2013 16:51 door K.D..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electra netjes aansluiten 16 feb 2013 14:31 #369287

  • K.D.
  • K.D.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 77
Vandaag ff paar uurtjes 'gewerkt' aan de electra. ik denk weer ruim 20 mtr. kabel weggehaald. Verder nieuwe kabels getrokken en begonnen met de kabelgoot te plaatsen.
Tot nu toe geen tegenvallers, maar gaat altijd meer tijd in zitten dan je denkt.......
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 16 feb 2013 14:36 door K.D..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electra netjes aansluiten 17 feb 2013 12:04 #369402

Het is inderdaad handig om je eerst goed in te lezen. Gebruik ook goed gereedschap, belangrijk is de krimptang voor de kabelschoenen doe dit nooit te nimmer met die smalle tang.



Dat is regelrechte troep die je schoenen beschadigen en alleen maar ellende geven, gebruik deze tang die is wat duurder maar gegarandeerd je verbindingen zijn goed.




Gebruik zo mogelijk ader eindhulsen als je kabels aansluit op een schroefverbinding, klemmenstrook op een DIN rail bijvoorbeeld.



Je kan het e.a. gewoon nummeren met opschuif coderingen, nummers of letters.




Ga voor je materialen niet naar de bouwmarkt, dat is ongeschikt voor aan boord. Ga naar een vakhandel voor bv Lapkabel, Nexus of andere beter geschikte kabel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electra netjes aansluiten 17 feb 2013 12:11 #369406

Wauw dat ziet er inderdaad niet best uit het is een ratjetoe van kabels en verbindingen. Er is massief kabel gebruikt, uit ten boze! Die witte kabel is huis en tuin kabel van 0,75mm2. ongeisoleerde kabelschoenen waar de kabel bijna van afbreekt, kroonsteentjes. Tijd om het rigoureus aan te pakken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.218 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl