Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wie gebruikt er een solenoid tussen accu banken?

Wie gebruikt er een solenoid tussen accu banken? 06 nov 2012 21:46 #337108

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1139
Wie gebruikt er een solenoid ipv diode om accubanken te scheiden en voltage drop te voorkomen?

Ik ben op zoek naar ervaringen hiermee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie gebruikt er een solenoid tussen accu banken? 06 nov 2012 22:01 #337109

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Misschien een stom vraag maar bedoel je een solenoid ie ook om een motor zit?????? of iet anders???



Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie gebruikt er een solenoid tussen accu banken? 06 nov 2012 22:02 #337110

ik denk dat een relais wordt bedoeld. een solenoid is alleen een spoel, en schakelt niks. kan hooguit een pal o.i.d. bewegen.

en ja ik gebruik een relais bij mijn twee accus. van een zelfgebouwd printje. starten wordt gedetecteerd, en na 20 secondes starten wordt de service accu bijgeschakeld. als de motor loopt worden beide opgeladen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 06 nov 2012 22:04 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie gebruikt er een solenoid tussen accu banken? 06 nov 2012 22:03 #337111

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Ed je bedoeld een relais?
Er bestaan intelligentie relais die reageren op spanning.

Nieuw: intelligente accuscheider die ongewenst schakelen voorkomt

De Cyrix accuscheider bestaat uit een microprocessor gestuurd power relais dat accu's automatisch van elkaar loskoppelt wanneer de spanning daalt onder een bepaalde waarde (een teken dat de accu's niet geladen worden), en weer parallel schakelt wanneer de spanning over één van de accu's stijgt boven een bepaalde waarde (een teken dat de accu geladen wordt).

Intelligentie:
De Cyrix-i 12/24-120 doet meer dan alleen koppelen en ontkoppelen aan de hand van accuspanning en vastgestelde tijdsvertragingen. De Cyrix-i 12/24-120 kijkt naar de algemene trend (verhoging of verlaging van de spanning). Hij past de meest recent uitgevoerde actie alleen aan als de trend tijdens een bepaald tijdsbestek veranderd is. De tijdsvertraging is afhankelijk van de spanningsafwijking van de trend.

De Cyrix accuscheider is een uitstekend alternatief voor de diode laadstroomverdeler of de FET laadstroomverdeler. Het spanningsverlies is namelijke nihil.


Dan kan je ook nog een mosfet diodeblok kiezen.

VOOR HET GELIJKTIJDIG LADEN VAN 2 OF 3 ACCU’S MET ÉÉN DYNAMO. NAGENOEG GEEN SPANNINGSVERLIES.

Een accuscheider is te beschouwen als een automatische accuschakelaar. De Accuscheider zorgt voor een automatische verdeling van de laadstroom van de dynamo en/of de acculader, terwijl de accu’s toch gescheiden blijven. Dit is mogelijk omdat de toegepaste halfgeleiders de stroom alleen doorlaten van de dynamo naar elke accu afzonderlijk en niet andersom. Bijladen van de ene accu uit de andere is dus niet mogelijk. Men kan dus de lichtaccu leegtrekken, terwijl de startaccu vol blijft. Wordt de motor gestart, dan worden beide accu’s automatisch weer opgeladen.

IN TEGENSTELLING TOT DE MEESTE ANDERE ZO GENAAMDE SCHEIDINGSDIODES HEEFT DE VERSIE VAN VETUS, DOOR HET TOEPASSEN VAN MOSFET TRANSISTOREN IN PLAATS VAN DIODES, NAUWELIJKS SPANNINGSVERLIES (0,1 V BIJ 25 A. I.P.V. 0,7 V).
De feitelijke spanning waarmee de accu’s worden geladen is dus nauwelijks lager dan de spanning die de dynamo afgeeft. Zodoende worden de accu’s optimaal geladen. De dynamo behoeft niet te worden gecompenseerd (als dat al mogelijk zou zijn).


Ik heb gekozen voor een mosfet diodeblok.

Vaar er nu 3 jaar mee en naar volle tevredenheid.
Alle accu's worden direct geladen door de alternator.
Je kan ook de acculader op de B+ zetten en zo laad deze ook je 2 a 3 accu's op.
Mits je accu lader heb met maar 1 of 2 uitgangen.
Laatst bewerkt: 06 nov 2012 22:04 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie gebruikt er een solenoid tussen accu banken? 06 nov 2012 22:03 #337112

  • Free Bird
  • Free Bird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 3701
Ik denk dat er een relais bedoeld wordt, dat de twee accu's parallel zet zodra de motor loopt en de alternator gaat laden. Zo niet, hou ik verder mijn mond.
Groet, Jaap (Jeanneau S.O. 29.2)

Zet het blauw van de zee
tegen het blauw van de hemel
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op
(Willem Hussem)

Free Bird is overleden op 29 februari 2016
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie gebruikt er een solenoid tussen accu banken? 06 nov 2012 22:37 #337115

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1139
Hi Jongens,

Inderdaad bedoel ik een relais maar dat wist ik nog niet! Ik had al even gezocht op solenoid maar kon niet vinden wat ik bedoelde.

Ik heb hier een ( engelstalig, vandaar solenoid ) boek van Calder en voor mijn gevoel kom ik op een relais systeem uit, ipv een diode zeker omdat ik een relatief lichte dynamo heb (35A) volgens mijn Vetus dealer kan er waarschijnlijk een 70A model op die als extra optie bij de nieuwere types van mijn motor geleverd kan worden.

Dit is even m'n eerste reactie en ga nu jullie reacties goed lezen!

Dank alvast!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie gebruikt er een solenoid tussen accu banken? 06 nov 2012 22:50 #337117

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
edlonnee schreef :
Wie gebruikt er een solenoid ipv diode om accubanken te scheiden en voltage drop te voorkomen?

Ik ben op zoek naar ervaringen hiermee.

Jaren lang een accu laad relais gebruikt. Aan gesloten op de D+ van de dynamo, als de dynamo gaat laden, komt het relais in.
Niks mis mee.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie gebruikt er een solenoid tussen accu banken? 07 nov 2012 04:44 #337119

  • Free Bird
  • Free Bird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 3701
Zo zit het bij mij ook, is standaard bij Jeanneau dacht ik.
Groet, Jaap (Jeanneau S.O. 29.2)

Zet het blauw van de zee
tegen het blauw van de hemel
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op
(Willem Hussem)

Free Bird is overleden op 29 februari 2016
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie gebruikt er een solenoid tussen accu banken? 07 nov 2012 06:46 #337131

Ed bedoel zoiets? Van BEP hebben ze een slimme schakelaar om 2accu'ste kunnen laden.
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie gebruikt er een solenoid tussen accu banken? 07 nov 2012 07:48 #337155

Hurley Ruud schreef :
Ed bedoel zoiets? Van BEP hebben ze een slimme schakelaar om 2accu'ste kunnen laden.

Deze bedoel je dus: www.watersportpaleis.nl/index...._virtuemart&Itemid=1
Meestal VSR genoemd ( engelse benaming).
Ad
Laatst bewerkt: 07 nov 2012 07:48 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie gebruikt er een solenoid tussen accu banken? 07 nov 2012 07:57 #337158

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1139
IDD VSR. Maarrrrr en daar komt het, ik zie het hierop het plaatje staan, cut in 13,7V DC en cut out 12,8V DC.
Dan hebben we het over een voltage drop, toch? Sorry voor de engelse term.
Juist om zo efficiënt en snel mogelijk de verschillende accubanken te laden wil je dat toch met 13,7V doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie gebruikt er een solenoid tussen accu banken? 07 nov 2012 08:00 #337159

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3198
Als de spanning die de vsr meet 13.7V is zal het relais aan trekken en de accu banken parallel schakelen
Wordt de spanning 12,8V valt het relais af.

dat bep ding is het zelfde als een cyrix relais

www.stroomwinkel.nl/c-168-intelligent-relais.aspx
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie gebruikt er een solenoid tussen accu banken? 07 nov 2012 08:42 #337177

Er zijn tegenwoordig trouwens ook veel goedkopere verliesarme scheidings"dioden" als die van Vetus hoor. Die Mosfet scheider van Victron voor 2 accu's kost maar €105. En dat tegen tegenwoordig €275 voor die van Vetus!
Zelfs voor de prijs van zo'n VSR . Ik heb weliswaar ook al meer dan 10 jaar naar volle tevredenheid een Vetus maar zou die nu echt niet meer kopen voor die prijs.
Ad
Laatst bewerkt: 07 nov 2012 08:47 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie gebruikt er een solenoid tussen accu banken? 07 nov 2012 08:58 #337182

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1139
Sprokkie schreef :
Als de spanning die de vsr meet 13.7V is zal het relais aan trekken en de accu banken parallel schakelen
Wordt de spanning 12,8V valt het relais af.

dat bep ding is het zelfde als een cyrix relais

www.stroomwinkel.nl/c-168-intelligent-relais.aspx

Aha nou begin ik t te snappen, zodra de dynamo stroom draait en dus het systeem voedt met meer dan 12,8 dan staat de weg open! Maar het blijft gewoon een verliesarme manier van voeden!

Thanks!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie gebruikt er een solenoid tussen accu banken? 07 nov 2012 09:01 #337184

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Even een kleine samenvatting over hoe meerdere accu banken samen op te laden wan er lijkt nogal wat onduidelijkheid te zijn.

Het kan grofweg op twee methoden:

Een diode maakt 1 richtingsverkeer zodat er alleen maar (laad)stroom naar je accu's gaan en er geen vereffeningsstroom kunnen gaan lopen tussen je accu's onderling. Die zijn er in twee varianten:

- goedkope, gewone diodes met spanningsval (voltage drop) van circa 0,7 volt waardoor de accu's niet helemaal vol komen. Dit kan in veel gevallen gecompenseerd worden door de spanning van je dynamo te verhogen.
- wat duurdere FET diodes die nauwelijks een spanningsval hebben. Plug and play, meteen toe te passen. Vetus, Victron, mastervolt, studer: allemaal hebben ze er wel een.

Een andere mogelijkheid is om beide accu banken tijdens het laden parallel te schakelen en als er niet geladen word, ze van elkaar te scheiden. Uiteraard kan dat handmatig op de ouderwetse, handmatige manier met zo'n 1-2-both-off schakelaar maar ook automatisch zoals met die BEP en cyrix relais. Dat zijn 'slimme' schakelaars die je accu's automatisch parallel zetten zodra je dynamo gaat laden. Dat ziet ie aan de spanning: de waarden die er op staan zijn de in- en uitschakel spanning en niet de spanningsval want dat heeft zo'n relais niet. Op de slimheid zijn nog extra's toepasbaar: schakelaars die een bepaalde accu voorrang geven door eerst een bepaalde tijd die op te laden etc.

Wat is beter, de diode manier of de parralelschakelaar? Allebei goed. Ik heb een minieme voorkeur voor de FET diode.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl