Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Accu dood? Of iets anders aan de hand?

Re: Accu dood? Of iets anders aan de hand? 16 okt 2012 06:51 #330192

  • Diricawl
  • Diricawl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 123
Puur van spiegel naar boeg zit de hoofdschakelaar na de accu, maar de draadjes volgend onderbreekt de hoofdschakelaar stroom van de accu ergens anders naar toe, leg ik het dan zo goed uit?

Het lijkt er op dat de startmotor niet snel genoeg gaat om de motor te starten. Mijn idee was dat die dus te weinig prik krijgt, en dat daar verder niets mis mee is. Zie ik dat verkeerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu dood? Of iets anders aan de hand? 16 okt 2012 07:05 #330196

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3198
recentelijk gevalletje startmotor leed.
Volle accu, ja echt vol.
Hoofdschakelaar overbrugd.

De startmotor had de symptomen van een lege accu.
Tijdens het starten de spanning gemeten op de starmotor die daalde nauwelijks.
De startmotor draaide tergend langzaam en stopte dan, het was niet eens rond het was ongeveer een halve slag.
Start relais bleef ook soms klapperen.

Start relais uit elkaar gehaald, de koperen strip die de polen door verbind omgedraaid, de contactpunten verhoogd met een ring, dit mocht
ook niet baten.
Wat wel hielp tegen het klapperen van het start relais was de massa van het relais niet via de veld wikkelingen van de startmotor te laten lopen maar rechtstreeks aan massa

Startmotor uit elkaar geplukt zal in dit geval vol olie (carter ontluchting slang zat los en lekte olie op de start motor)
Koolborstels zaten door smurrie helemaal vast.
Nieuwe koolborstels er in, startmotor helemaal olie vrij gemaakt.
In de bankschroef werkte de start motor perfect.
In de boot gemonteerd aan de motor werkte de startmotor iets beter, maar draaide nog te langzaam rond.

Uit eindelijk maar een nieuwe startmotor a 90 euro ex btw en klaar.
de olie had namelijk ook de veld wikkelingen aangetast.

Je kan dus in eerste instantie behoorlijk op het verkeerde been gebracht worden, we verdachten de accu en de hoofdschakelaar en het start relais.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Laatst bewerkt: 16 okt 2012 15:26 door Sprokkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu dood? Of iets anders aan de hand? 16 okt 2012 07:22 #330201

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 985
Thanks sprokkie , het is precies waar mijn gedachte ook naar uit gingen alleen jij verwoord het beter..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu dood? Of iets anders aan de hand? 16 okt 2012 07:30 #330204

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Maar dit alles verklaart niet waarom er maar 3 volt op de accu gemeten wordt.
Als ik het zo lees is de accu gewoon dood, dit kan gebeuren. Een jaar geleden even met de auto boodschappen doen (geen enkel probleem met starten), komen terug, zelfs de deurontgendeling deed niets meer, geen displays meer, helemaal niks. Accu volledig overleden.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu dood? Of iets anders aan de hand? 16 okt 2012 07:35 #330207

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3198
nee dat verklaart het niet, het was een antwoord op dit stukje van de OP

"Het lijkt er op dat de startmotor niet snel genoeg gaat om de motor te starten. Mijn idee was dat die dus te weinig prik krijgt, en dat daar verder niets mis mee is. Zie ik dat verkeerd?"
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu dood? Of iets anders aan de hand? 16 okt 2012 07:49 #330214

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Als er 3 volt gemeten wordt op de accu, dan lijkt mij het antwoord op die vraag simpel: "Ja, dat klopt, de startmotor krijgt te weining prik".

Ik zou dan eerst dat oplossen, en vervolgens kijken of de startmotor dan wel goed draait en motor aanslaat. Is dat niet het geval, dan kan je naar de startmotor kijken, maar dat lijkt me voorlopig nog niet aan de orde.

@Dirical: hoe oud was die accu?

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu dood? Of iets anders aan de hand? 16 okt 2012 08:06 #330231

  • Diricawl
  • Diricawl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 123
@stan, een jaar of vier. Maandagochtend exemplaar dus?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu dood? Of iets anders aan de hand? 16 okt 2012 08:25 #330241

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Mijn auto was ook 4 jaar oud toen het gebeurde. Ik zou een nieuwe accu erin zetten, en opletten hoe het dan gaat. Als alles 4 jaar goed heeft gewerkt, en je hebt recentelijk niets veranderd aan het systeem, lijkt mij de lader etc. goed. Inderdaad een maandag-ochtend exemplaar.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu dood? Of iets anders aan de hand? 16 okt 2012 08:35 #330243

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3198
verklaart niet dat het met de hotel accu ook niet wou lukken
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu dood? Of iets anders aan de hand? 16 okt 2012 08:40 #330245

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Accuspanning lager dan 5V is een teken dat er iets verschikkelijk mis is.

1 mogelijkheid een externe verbruiker die is blijven aanstaan.
( maar gezien hoofdschakelaar uit ... ? ? ? )
2de mogelijkheid acculader defect ? ?
Of misschien geen walstroom gedurende een langere periode en dat er dan om een of andere reden, niet normaal, de acculader stroom uit de accu haalt.
3de mogelijkheid accu zelf defect.
( wat is de leeftijd van de accu ?
wat heeft de accu meegemaakt, lange ontladingen, bijna leeg komen, zware belasting door niet stratende motor etc etc. )
Kortsluiting in de accu.
Heb je nog geprobeerd deze accu te laden?
Als je dat doet, wees voorzichtig en hou stroom en spanning in de gaten.
Volgens mij moet je de accu toch maar afschrijven, want hij zal nu waarschijnlijk wel een enorme klap hebben gekregen. :(
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu dood? Of iets anders aan de hand? 16 okt 2012 08:52 #330248

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Als je een nieuwe accu plaatst:
kontroleer dan na het plaatsen in ieder geval:
Laadspanning op alternator : moet na starten oplopen van ongv 12V
naar een maximum van 14,4V over de accuklemmen.
De tijd dat dit duurt is afhankelijk van de accucapaciteit en de sterkte van de alternator, maar na ongeveer 15m op stationair toerental moet je toch in de buurt van de 14V raken lijkt me.

Kontroleer ook de werking van je walstroomlader:
maximaal 13.8V ongeveer op de accuklemmen.
en indien mogelijk ook nakijken dat hij in druppelstand schakelt.

je hotelaccu zou ik eens laten checken, want als je daarmee je motor niet kunt starten bij voldoende lading (12,7 V ) lijkt me deze ook niet echt in goede staat.
Maar wat voor accu is het, gelaccu ?, Loodaccu? ouderdom?
Het door veel mensen gebruikte, om de accu's continu aan de walstroomlader te hangen is volgens mij niet verstandig. Zelfs als de walstroomlader op druppelladen omschakelt.
Als je een week weggaat, zet de lader af, en schakel de accu volledig los.
Als je terugkomt de lader er even op, tot je klaar bent om te starten.
Bij mij duurt dit meestal meer dan een half uur, spullen aan boord, dekzeilen weg, proviant in de kasten, omkleden etc etc , in die tijd kan de walstroomlader de accu wel bijtanken tot 100%.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu dood? Of iets anders aan de hand? 16 okt 2012 10:55 #330290

Wat zou je trouwens denken van een kruipstroom door vervuiling in de startmotor( met name het relais)?
Ik heb nl de indruk dat de startaccu altijd met de startmotor is verbonden. Dan kan die via kruipstromen leeglopen.Als daar ook een schakelaar tussen zit is dat natuurlijk niet mogelijk.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu dood? Of iets anders aan de hand? 16 okt 2012 14:09 #330367

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Als je vermoed dat er kruipstromen vloeien dan even meten.
Zorg voor een amperemeter die veel stroom kan verdragen, of meet via een schunt ( kleine maar nauwkeurige weerstand van bijvoorbeeld 0.001 ohm die hoge stroom kan verdragen)
Meet ofwel in het - gedeelte van de bekabeling, of haal de positieve klem van de accu los en meet tussen deze klem en de positieve pool van de accu. Bij open hoofdschakelaar ( schakelaar af ) en geen kruipstromen moet dit 0,000000 ampere geven.
Eerst op de hoge schaal meten (20 A of 10 A en dan op de lage schaal 10 mA of minder.
Als je wel stroom meet is er een probleem.
(Een korte lage stroom bij het verbinden kan wel, minder dan 1 seconde en minder dan 0,5 ampere )
Haal je amperemeter er in ieder geval uit als je de schakelaar terug opzet, en zeker als je de motor start, want dat gaat hij niet overleven.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu dood? Of iets anders aan de hand? 16 okt 2012 14:57 #330386

  • Diricawl
  • Diricawl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 123
Een deel van de puzzel is opgelost! De hoofdschakelaar gaf de ene keer wel, de andere keer geen stroom door. Die is vervangen (nee hoor, niet zelf gedaan, ga ik gewoon een factuur voor krijgen...) en vervolgens startte de motor op de Hotelaccu wel.
dat we dus nog steeds niet weten waar die enorme ontlading van de Start debet aan is... Wordt vervolgd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu dood? Of iets anders aan de hand? 16 okt 2012 15:28 #330407

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3198
Zit er nog wel zuur in de start accu ?
Kan best dat een defecte acculader er voor gezorgd heeft
dat de accu is droog gekookt.

Er zijn er meer die dat hebben meegemaakt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu dood? Of iets anders aan de hand? 16 okt 2012 19:08 #330505

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12154
Nota Bene met een gloednieuwe lader :sick: :blush: :blush:
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.149 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl