Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: nooit meer kroonsteentjes!

Re: nooit meer kroonsteentjes! 28 sept 2012 10:32 #324388

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5184
Kroonstenen heb je trouwens ook van messing, die roesten niet.. Vwb de schuifjes van Erik: invetten met een beetje siliconenvet, dan oxideren ze niet.

Die Wago-klemmen zijn echt om een aantal draadjes aan elkaar te lassen, voor het doorverbinden van de 5 draadjes van je windmeter in de lasdoos onderaan je mastvoet (om maar wat te noemen) is een kroonsteen met 5 doorverbindingen op het einde veel handiger. In 230V installaties zijn ze vooral ideaal als met grondkabel werkt, die heeft een geslagen ipv een massieve kern, waardoor normale lasdoppen niet functioneren.

Daarnaast als je 5 gaatjes in de 'voorkant' boort ook ideaal als valstopper op een modelboot! Minder sterk dan de 1mm Kevlar die je erin klemt, maar het kan best wat hebben. Lastigste is het monteren op 'dek', net als lasdoppen zijn ze gemaakt om los in een doos te zitten, geen enkele montagemogelijkheid voorzien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 28 sept 2012 10:32 #324389

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
Ziet er netjes uit, Sprokkie.
Ook reserve zekeringen bij de hand aan boord?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 28 sept 2012 10:38 #324392

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
ok sprokkie, die 3e foto maakt het idd duidelijk. netjes :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 28 sept 2012 10:39 #324394

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3198
delaat72 schreef :
Sprokkie schreef :
een verbinding tussen twee aders in elkaar draaien (lengte richting)

Misschien vanzelf sprekend maar toch:
soepele aders zitten altijd al gedraaid in de isolatie (vaak rechtsom) als je twee draden in elkaar wilt draaien doe dit dan altijd met de "richting" mee.

in de lengte richting daar mee bedoel ik dat je een doorlopende draad houd, geen rare bochten er in en zo
dus de twee te verbinden aders tegen over elkaar en dan om elkaar heen draaien en solderen
dus niet naast elkaar maar tegenover elkaar.
dan heb je geen last van de draaiing van het koper in de isolatie.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 28 sept 2012 10:45 #324396

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3198
web schreef :
Ziet er netjes uit, Sprokkie.
Ook reserve zekeringen bij de hand aan boord?

uiteraard :)
die liggen in de "veiligheids lade"
Alles bij de hand in een lade.
zekering, proppen, hamer, zaklantaarn,tape, zelf vulcaniserende tape
etc.


Ik heb ook zoiets bij een zuster schip gemaakt.
Daar kwam de zekering voor de startmotor mooi van pas.
zijn startmotor bleef bekrachtigd bij een draaiende motor en ging toen stuk, de zekering heeft toen mooi de bekabeling beschermd.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 28 sept 2012 10:51 #324400

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
dat is idd iets wat ik nooit begrepen heb. dat er in een accu niet standaard een zekering geplaatst is tussen de positieve pool. en dan niet een licht zekeringetje, nee een van een paar honderd ampere.

op de vereniging hebben wij ooit iemand gehad die een vork op zn accupolen kreeg in een radiokist. resultaat: kortsluiting. die accu is letterlijk open geklapt, en dat ging nog snel ook.

dat wil je niet meemaken, maar had niet gebeurt als er een zekering in had gezeten.
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 10:52 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 28 sept 2012 10:58 #324409

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3198
een akkefietje in mijn jongere jaren heeft me serieus respect voor een
accu bij gebracht
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 28 sept 2012 11:07 #324417

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Ik ga even de knuppel in het hoenderhok gooien :lol:
Ik bouwde in '73 mijn eerste VW buggy op een 1959 Kever bodem, 6V installatie. Gebruikte daarbij zoveel mogelijk de originele draadboom uit de Kever en kreeg dan ook meteen te maken met de nadelen van 6V.
1e les: Geen verbindingen of onderbrekingen maken! Gebruik zoveel mogelijk draad of leiding in 1 lengte. (6V vraagt veel stroom voor hetzelfde vermogen en elektrolytische corrosie is er zo maar, in de vorm van een soort bloemkolen of broccoli op de las)
2e les: Niet solderen of vertinnen van de draadeinden! Al zeker niet met S39! (HCl en ZnCl combinatie) Adereind hulzen gebruiken! (van AMP) en de litze (bundel van kleine koperdraadjes) in de leiding (als ze nog schoon zijn) invetten met een waterbestendig en zuurvrij vet (ik gebruik PX7 maar YELLOW BOAT gebruikt silicone of kranenvet, heb ik gelezen). Geen vaseline gebruiken, dat verdampt of bij verhoogde temperatuur loopt het weg.
Zijn de aders bruin geoxideerd... nieuwe leiding gebruiken, de oude geoxideerde leiding is een abonnement op ellende.
3e les: Daar waar je 'last' ook de lasklemmen helemaal invetten. Ik deed dat door de PX7 te verwarmen in kokend water (au bain marie) en het vloeibare vet IN DE KROONSTEENTJES te laten lopen tot ze helemaal vol zijn (ook de opstaande randen van de schroefgaatjes). Voor de zekeringkastjes gebruikte ik een klein borsteltje of kwastjes om de PX7 goed in de contacten te smeren. Zekeringen (aluminium/messing contact): alleen de contacten licht invetten (moleculair dunne laag), als ze door smelten wordt het namelijk erg warm! (duhuh!) Hetzelfde borsteltje gebruikte ik om de contacten in het lamphuis van achterlichten, richtingaanwijzers, nummerplaatverlichting en koplampen licht in te vetten (goed opletten dat je het tin van de lamp eerst even schoonwrijft voordat je het vet aanbrengt).
Neem je deze maatregelen, dan kun je best kroonsteentjes gebruiken en je verlichting werkt in de meest slechte omstandigheden nog goed. De lessen die ik leerde kwamen voort uit de aansluiting van de achterlichten van mijn buggy; deze waren gelast door middel van kroonsteentjes IN DE WIELKASTEN. In eerste instantie ging dat goed tot na de eerste regenbui, daarna groeiden er allerhande bloemkolen en broccoli op de lassen en was de kroonsteenrij rood verroest. Daarna; alles afgeknipt, nieuwe kroonsteenrij gemonteerd (helemaal volgegoten met PX7) en adereind hulzen gebruikt (ook vol gesmeerd met PX7) en de koperdraadjes in de warme PX7 gedoopt. Daarna 5 jaar zonder problemen door weer en wind en regen en pekel(!) gereden.
Ik heb maar een klein bootje en geen ruimte voor rijen klemmen op een DIN rail. Het staat wel chique en overzichtelijk maar het heeft geen meerwaarde tenzij je veel van je tijd wilt besteden aan het veranderen van de elektrische installatie om het geheel aan te passen op een nieuwe verbruiker.
Ook marifoonantenne kabels en contacten (en daar loopt theoretisch een minuscule wisselstroom door) behandel ik op deze wijze met een heel goed resultaat (en vette vingers die je met wasbenzine schoon moet maken). Voor de grotere draaddoorsneden gebruik ik liever de schroefogen dan de 'crimp' ogen en vet ze 'lekker' in. De Scotchlock® klemmen (van 3M) gebruik ik ook met vet (slechte ervaring als ze zonder vet worden gebruikt).
A propos: bij het gebruik van kroonsteentjes moeten de aders onder beide schroefjes worden geklemd, niet onder 1 schroefje (MTS E van 1970 tot 1974 in Apeldoorn), dus de adereind hulzen moeten lang genoeg zijn voor het betreffende kroonsteentje. (off topic) En nee, de VD 2,5 en 1,5 moet je niet invetten als je ze in een Conex lasdop draait (je hebt geen idee hoe heet die soms worden en dan kan het vet ontbranden). (/off topic)
Kroonsteentjes in een natte omgeving met gelijkstroom... het gaat heel goed als je de goede voorbereidingen maar treft en het monteert lekker klein!
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 28 sept 2012 11:42 #324434

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
ik heb ook geen grote boot (in fact een meter korter, iets lager en iets smaller als een eurokruiser) maar ik maak ruimte voor een din rail. zoveel ruimte kost dat niet. klein bootje weinig draden

misschien onder het brugdek? dat is eigelijk altijd een loze ruimte die perfect geschikt is, mooi boven de waterlijn, centraal gelegen en goed bereikbaar vanuit alle delen van het schip.

kroonstenen invetten lijkt me geen goed idee. dan liever hulzen er om knijpen met wat krimpkous.

voor waterdichte verbindingen zijn er tegenwoordig zeer goede stekkers te verkrijgen in de watersport winkel.
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 11:43 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 28 sept 2012 12:26 #324457

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
Onder het brugdek zit bij mij een kleine loze ruimte boven de motor. Ten eerste is dat werkruimte voor onderhoud aan de motor, ten tweede wil ik m'n electrische installatie juist NIET in de machinekamer hebben.

Met een BBM een prima plek, hoewel gevoelig voor lekkage door de kajuitingang.
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 12:27 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 28 sept 2012 12:31 #324459

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
In alle gevallen hulzen gebruiken! Voor optimale corrosie bestendigheid vet ik die dan toch nog in. Met krimpkous is dat nog mooier.
Onder het brugdek heb ik geen makkelijk bereikbare ruimte en eventuele schakelaars of zekeringen die ik daar monteer, kan ik niet makkelijk bij. Dit is voor mij helaas geen optie.
Zelfs waterdichte stekkers vet ik in. Door temperatuurwisselingen ontstaat er altijd drukverschil en komt er warme natte lucht in het huis om vervolgens af te koelen en te condenseren. Daardoor ontstaan de 'bloemkolen' in de overgang tussen twee metalen (messing-koper of andere combinaties).

EDIT: Web is me voor. Ik heb wel een bbm maar het brugdek wordt permanent geblokkeerd door het kajuittrapje. Makkelijk erbij kan ik dus ook niet.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 12:34 door Peper. Reden: toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 28 sept 2012 12:50 #324469

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
web schreef :
Onder het brugdek zit bij mij een kleine loze ruimte boven de motor. Ten eerste is dat werkruimte voor onderhoud aan de motor, ten tweede wil ik m'n electrische installatie juist NIET in de machinekamer hebben.

Met een BBM een prima plek, hoewel gevoelig voor lekkage door de kajuitingang.

daar heb je precies het punt waarom ik op die plek doel want ik heb een BBM en kan het daar dus mooi kwijt met wat zoeken is er vast wel een klein ip66 railkastje waar het in gaat passen. bij mij kan je er goed bij komen.
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 12:51 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 28 sept 2012 17:39 #324551

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Peper, ik ga niet je hele post kopiëren, das nie nodig, maar herken wat je schrijft.

Op mijn 1960 Triumph Trophy650 heb ik ook nog naar alle uithoeken van de motor een extra massadraad mee genomen. Die kan ook van het frame komen, maar met die extra massadraad blijft alles echt veel beter branden.
En inderdaag, goed invetten scheelt enorm in de levensduur.

Nu heb ik zelfvulcaniserende tape ontdekt, lijkt me ook wel wat voor de Trophy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 30 sept 2012 07:43 #324899

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Ik kreeg via PM wat vragen over de 16tons hydraulieke kabeleinden pers.
Ik kocht het ding door op eBay UK te zoeken naar "Cable Crimper"
Dan krijg je vele resultaten.
De geilste zijn natuurlijk de german made ones, maar die kosten vanaf €700 tot €1500, dat is niet leuk.
De China made kosten minder: vanaf €50, afhankelijk van perskracht.
De meeste leveranciers leveren niet direct naar NL, maar wat mailtjes en je vindt er zeker bereid.
Besluit voor jezelf welke je bestelt: Duitser of Chinees.
Daarnaast kocht ik bij zelfde leverancier: zoeken naar "ratchet cable cutter".
Kocht m voor €35. Ook hier zijn er weer mooie Duitse te koop, tot €700. Besluit voor jezelf wat je het leukste vindt..
Aanvankelijk dacht ik dat het me wel zou lukken om eens mooie cleane cut te maken in kabel, maar dat viel tegen. De ratchet cable cutter maakt er een klein kunstje van.
Laatst bewerkt: 30 sept 2012 07:44 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 30 sept 2012 07:49 #324901

Ik zou zo zeggen, gelijk beginnen met importeren. Mét BTW en invoerrechten zit er vast nog een heel leuke winstmarge op. :woohoo:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 10 okt 2012 13:32 #328433

Toch ff reageren...

Op mijn werk doen we niet anders dan scheepselectronica (navigatie en communicatie) ontwerpen, plaatsen en servicen, wereldwijd. Van binnenvaart, via (mega)jachten tot en met de grote vaart.

Als er iets NIET is toegestaan, dan is dat wel het gebruik van kroonsteentjes! Altijd rijgklemmen, krimpverbindingen en als laatste solderen. Op mijn eigen bootje is ook geen kroonsteentje te bekennen. Zeer onbetrouwbaar. Een schip beweegt en trilt nagenoeg altijd. Je kan er op wachten dat het een keer storing geeft.

Dat wou ik even kwijt ;)

Rob.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 10 okt 2012 15:11 #328455

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Belerion
+1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 10 okt 2012 15:59 #328478

  • Allegra
  • Allegra's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 357
Waarom klem je de uiteinden niet aan elkaar (uiteraard met krimpkous later erovereen?
gr
de electricienne van de Allegra
Contest 31HT
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 10 okt 2012 16:15 #328488

klem? hoe dan? :blink:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 10 okt 2012 17:17 #328512

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
roozeboos schreef :
klem? hoe dan? :blink:

soort van hemelhaakje.......

members.quicknet.nl/f.pereboom...mages/img1827140.jpg
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 10 okt 2012 17:35 #328520

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Gewoon zo eentje dus. Mits goed gekrimpt (met de juiste tang) en voorzien van (verlijmde) krimpkous is het een prima verbinding. Alleen een nieuwe langere kabel is beter.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 10 okt 2012 17:37 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 05 nov 2012 13:04 #336548

  • iMeel
  • iMeel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Super bedankt voor alle tips die hier voorbij zijn gekomen! Ben net de kersverse en trotse eigenaar van mijn eerste bootje, een Kolibri 560, en ben aan het knutselen geslagen in de winterstalling. Elektra staat ook nog op mijn todo lijstje, en heb veel bruikbare dingen gelezen. Fatsoenlijke krimptang is inmiddels aangeschaft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 05 nov 2012 18:38 #336667

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
iMeel schreef :
Super bedankt voor alle tips die hier voorbij zijn gekomen! Ben net de kersverse en trotse eigenaar van mijn eerste bootje, een Kolibri 560, en ben aan het knutselen geslagen in de winterstalling. Elektra staat ook nog op mijn todo lijstje, en heb veel bruikbare dingen gelezen. Fatsoenlijke krimptang is inmiddels aangeschaft.

Welkom!

En dat gaan we mee beleven in het Projecten forum, met foto's??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 06 nov 2012 19:10 #337058

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1479
ilCigno schreef :
Gewoon zo eentje dus. Mits goed gekrimpt (met de juiste tang) en voorzien van (verlijmde) krimpkous is het een prima verbinding. Alleen een nieuwe langere kabel is beter.
En voor klassieke schepen, de zandkleurige variant van de Cornish Krimper
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 06 nov 2012 19:28 #337066

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Ik gebruik deze, koppeling met krimp met lijm:
Koop ik op eBay: zoek op "heat shrink butt connectors"
Laatst bewerkt: 06 nov 2012 19:31 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.208 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl